Halo ik zit met een vraag , kan men een mini luidspreker van 4 ohm 3 wat die defect is , vervangen door een mini luidspreker van 8 ohm 2 wat of een andere
die in de plaats kan gebruikt worden.
Dat kan maar dan komt er wat minder volume uit omdat de impedantie (weerstand) nu het dubbele is.
Edit\Waarschijnlijk ook minder vervorming 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]
Halo Hubie bedankt voor antwoord nu zit ik nog met een vraag , welke zouw u mij aanbevelen die er bij past, ik heb verschillende liggen maar alleen 8ohm
2wat maar dat gaat niet ik hoor geen geluid of ruis alleen als ik de oortjes gebruik dan hoor ik geluid
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je niets hoort met een 8 ohm luidspreker dan is mogelijk de originele niet kapot maar iets anders.
8 ohm zorgt dat er minder stroom kan lopen dus hij klinkt mogelijk zachter. Voor de versterker geen probleem (andersom mogelijk wel) De hoeveelheid Watt zeggen wat over het vermogen wat de luispreker aan kan zonder kapot te gaan. 2W bij 8 ohm moet gewoon werken want in 8 ohm levert de versterker toch geen 3W.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
nonius
set SCE to AUX.
[Arco] Kan ook zijn dat het schakelcontact in de oortelefoon aansluiting rot is...
dat kan zijn maar hoe komt het dan dat ik er een oortelefoon insteek het geluid wel hoor?
Het schakelcontact dat Arco bedoelt schakelt de luidspreker uit wanneer er een oortelefoon in de connector geplugd wordt. Als de oortelefoon weer verwijderd wordt hoort dit contact weer te sluiten, zodat de luidspreker weer ingeschakeld wordt. Als dit sluiten van de schakelaar niet goed werkt (door oxidatie, of verbogen zijn van het contactje) dan wordt de luidspreker dus niet meer opnieuw ingeschakeld.
Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem dus in de 3.5mm (of 6.35mm?) oortelefoonconnector.
In de tekening hierboven (J1) zijn de schakelaartjes R met R' en T met T'. Op het moment dat plug J2 wordt ingestoken, dan wordt de verbinding R-R' verbroken (net als T-T' verbroken wordt). Op die manier wordt de luidspreker uit-en ingeschakeld, d.m.v. het inpluggen van de oortelefoonconnector (J2). (negeer de potmeters in het schema, die zijn verder niet relevant voor u).
@nonius bedankt dat is mooi daar kan ik iets mede doen , wat ik ook graag wilde weten als ik mijn luidspreker die zeker defect is verwijder, en dan de 2 draadjes naar een versterkertje breng die 2 luidsprekertjes heeft ga ik dan
geluid kunnen horen beter gezegd gaat dat werken ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Rapperder, heb je de verdachte luidspreker met een universeelmeter op weerstand gemeten?
Dan weet je zeker of de spoel echt defect is.
nonius
set SCE to AUX.
Dan is de luidspreker waarschijnlijk nog gewoon goed. De 3.5 ohm die u meet is de DC-weerstand, dat is niet hetzelfde als de impedantie van de luidspreker (4 ohm), maar bij benadering goed genoeg.
De spoel is dus in elk geval niet open, dat is een goed teken.
Een andere test zou kunnen zijn om met een klein 1.5V batterijtje eventjes kort (!) contact te maken met de aansluitingen van de luidspreker en te luisteren of u gekraak hoort. Zo ja, dan lijkt de luidspreker gewoon goed te zijn en zit het probleem ergens anders (bijv. de 3.5mm connector voor de oortelefoon).
Wat Nonius ook zegt, de luidspreker is bijna zeker gewoon goed.
De spoel kan vast zitten, maar dat verwacht ik niet bij een kliene luidspreker.
Even kort aantikken met een batterijtje is een prima volgende test.
Ik verwacht ook dat de connector defect is zoals al gesuggereerd.
Halo revado en nonius dat ga ik proberen maar als het de connector defect is
dan moet ik die weeral terug uit solderen en dat is altijd een beetje moeilijk maar moeilijk gaat ook he , wat ik ook kan doen als de luidspreker
nog goed is die rechtstreeks aan de kontakten van connector R en S aan solderen en dan zien of dat gaat ? zal dat gaan .?
KGE
Golden Member
Wat voor apparaat gaat het om?
Heb in het verleden wel van die compacte gitaarversterkertjes onder handen gehad waarbij de hoofdtelefoonuitgang niet hetzelfde is als de luidspreker uitgang. Er zat alleen een enkelpolig schakelcontact aan de hoofdtelefoonaansluiting die de 'grote' versterker aan en uitzette. De hoofdtelefoon zelf werd gestuurd vanuit een eigen opamp.
KGE
Golden Member
Zo te zien wordt de speaker zonder hoofdtelefoon doorgekoppeld aan de versterker. Geen extra's.
Dus vermoedelijk maakt de hoofdtelefoon aansluiting geen doorverbinding meer met de hoofdtelefoonstekker eruit.
Meet de verbinding eens van de beide omcirkelde contacten, die zouden (zonder stekker erin) verbinding met elkaar moeten hebben (binnen elke cirkel)
dat is ook zo bij het doormeten, ik heb gezien dat het schema niet aangekomen is ik ga dat nu terug proberen
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik snap niet dat je zo een onduidelijke foto post, lijkt wel een lens met cataract... Dat zie je toch zelf ook wel?
Of er short iets met jou ogen...
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
@CrossFireX,
Je hoeft je net perse te gedragen zoals je avatar, ietwat vriendelijker mag best.
@Rapperder,
Ik heb de titel even aangepast naar iets wat net wat meer de lading dekt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (32%)]
Beter kan ik niet het schema zelf is niet goed , nonius ik heb het gedaan met
een volle batterij van 1,5 volt en de luidspreker kraakte en voor KGE ik heb gedaan wat u melde het slaat door
[Bericht gewijzigd door Rapperder op (16%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.