nonius ik heb het gedaan met een volle batterij van 1,5 volt en de luidspreker kraakte [...]

Dan is de luidspreker dus niet defect.

De foto van het schema is niet erg duidelijk, maar ik meen in het omcirkelde deel de audio-connector te herkennen met de twee schakelcontactjes. Correct?

En wanneer u de contactjes doorverbindt zoals KGE adviseerde, dan komt er gewoon geluid uit de luidspreker? In dat geval is dus de 3.5mm stereoconnector niet in orde of niet goed gesoldeerd. Eerst opnieuw proberen te solderen, en anders vervangen door een goed exemplaar.

voor KGE ik heb gedaan wat u melde het slaat door

Wat bedoelt u met 'het slaat door'?

Kan het ook zijn dat je bij het aansolderen van de luidspreker een sluitinkje hebt gemaakt?
En dan alleen bij de 'plus' aansluiting van de luidspreker op de print bijvoorbeeld.
Zodra je dan de hoofdtelefoon aansluit is de sluiting weg omdat je de luidspreker afschakelt.

Of, de luidspreker zit niet op de juiste aansluitingen..

Deze is het denk ik? Schema staat er op Bangood helaas niet bij.

Kijk een sgoed naar deze soldering of die geen sluiting maakt met het vlak ernaast:

[Bericht gewijzigd door KGE op (11%)]

Op zondag 9 februari 2025 20:02:09 schreef KGE:
Kan het ook zijn dat je bij het aansolderen van de luidspreker een sluitinkje hebt gemaakt?
En dan alleen bij de 'plus' aansluiting van de luidspreker op de print bijvoorbeeld.
Zodra je dan de hoofdtelefoon aansluit is de sluiting weg omdat je de luidspreker afschakelt.

Of, de luidspreker zit niet op de juiste aansluitingen..

[bijlage]
Deze is het denk ik? Schema staat er op Bangood helaas niet bij.

Hier wel ( bij foto 9) maar die is ook bijna niet te lezen of vergroten.
https://www.walmart.com/ip/HU-017A-RDA5807S-FM-Radio-Kit-Set-Electroni…

Op zondag 9 februari 2025 20:11:01 schreef KGE:
[...]

Dat is een ander radio-tje zo te zien.

Klopt, je hebt gelijk, deze heeft een display, maar wel zelfde typenummer.
Verwarrend...

nonius dat is juist , en KGE dat is de zelfde maar u kan toch zien dat die twee contacten van de luidspreker aansluiting toch ver genoeg van elkaar zijn die zijn goed , ik ga de twee draden met luidspreker solderen aan de connector en dan laat ik het weten dat het werkt.

[Bericht gewijzigd door Rapperder op (87%)]

Hierbij een duidelijker schema (groter vond ik hem niet)

[Bericht gewijzigd door marcob op (22%)]

Op zondag 9 februari 2025 20:15:57 schreef Rapperder:
nonius dat is juist , en KGE dat is de zelfde maar u kan toch zien dat die twee contacten van de luidspreker aansluiting toch ver genoeg van elkaar zijn die zijn goed , ik ga de twee draden met luidspreker solderen aan de connector en dan laat ik het weten dat het werkt.

Ah, maar ik zie wel iets:
Het lijkt erop dat de speaker niet aan de hoofdtelefoonconnector, maar aan een eigen versterker zit (op P2) Die versterker krijgt het signaal via de hoofdtelefoonconnector (LOUT1) Dus het kan zijn dat daar misschien iets mis gaat.

(heb het plaatje nog wat opgeblazen, klik)

Misschien een domme vraag, maar doet de rest het wel? Branden de leds wel e.d.?
Op de foto is de usb kabel aangesloten en de schakelaar op ON, maar LED brandt niet.

[Bericht gewijzigd door marcob op (35%)]

marcob dat is wel goed schema , zodus als ik de twee draden zwart en rood met luidspreker direct aan sluit aan de connector R/out de rode draad en zwart aan L/out GRD , of moet ik eerst de contacten L/out met grond en R/OUT met R kortsluiten is dat juist ? en marcob alle ledjes werken ook dat van de voeding

Hoe kom je erbij dat je wat moet kortsluiten? De speaker sluit je aan op de daarvoor bestemde aansluiting, meer niet.

marcob kan ik de draden niet aan pin 6 en 7 van de versterker aansluiten zoals KGE heeft aangeduid P2 dat is niet zo moeilijk en korter draden

De schakeling bestaat uit twee belangrijke componenten, de processor STC8G dat zwarte blokje. En een kant en klare radio module met inderdaad een versterkertje erop. (blauwe printje) Maar daar moet je niet op aansluiten. De draden speaker moeten aan de SPK+ en SPK- aansluiting

Op zondag 9 februari 2025 15:03:50 schreef Rapperder:
hier foto's

Op deze foto toch duidelijk dat de luidspreker beschadigd is? Lijkt wel of de hele conus eruit ligt. Die zal ongetwijfeld nog wel kraken met een batterij en goed meten, maar geluid vanaf zo'n klein versterkertje..?

Op zondag 9 februari 2025 21:37:01 schreef Rapperder:
marcob kan ik de draden niet aan pin 6 en 7 van de versterker aansluiten zoals KGE heeft aangeduid P2 dat is niet zo moeilijk en korter draden

Pin 6 en 7 zijn digitale aansluitingen van het radio/versterker moduultje. Daar moet je beslist geen luidspreker op aansluiten. Op het schema kun je zien dat de aansluitingen SPK-/SPK+ op pinnen 2 en 3 van P2 uitkomen.

Vergeet niet dat electronica meestal niet foutgezind is, een verkeerde aansluiting kan een onderdeel heel snel beschadigen of compleet stuk maken...
Proberen is er meestal niet bij..

Halo KGE dan mag ik de luidspreker toch direct aan versterker pin 2 en 3 aansluiten zo te zien , kan ik pin 6 en 7 dan ook niet naar een versterker brengen is dat geen output van versterker P2 dat vraag ik maar zo omdat ik nog een versterkerprintje heb liggen die regelbaar is.

Op maandag 10 februari 2025 12:46:43 schreef Rapperder:
Halo KGE dan mag ik de luidspreker toch direct aan versterker pin 2 en 3 aansluiten zo te zien , kan ik pin 6 en 7 dan ook niet naar een versterker brengen is dat geen output van versterker P2 dat vraag ik maar zo omdat ik nog een versterkerprintje heb liggen die regelbaar is.

Nee, die aansluitingen 6 en 7 zitten al gekoppeld aan de processor zo als ik al eerder heb gezegd.. Dat zijn digitale signalen en hebben niets met audio te maken.

Meet eens van de SPK+ en SPK- aansluitingen naar GND zonder de luidspreker er aan. Volgens mij moeten beide geen verbinding hebben met GND.

Ga er overigens maar van uit dat er al iets 'stuk' is dan valt alles mee...

De prijs van deze kit-jes is zodanig dat je beter (en mischien wat zorgvuldiger...) overnieuw kunt beginnen.

Of er short iets met jou ogen...

Tsja, de een heeft iets met de ogen, de ander met de taal... Niemand van ons is perfect. Een tikfoutje begaan we allemaal al eens, vast ingebouwde probleempjes zijn er ook.

s/short/schort/g

Negen kansen op tien is dat printje al opgeblazen. Je had beter een printje besteld bij Velleman, daar zit tenminste een uitvoerige Nederlandse beschrijving met schema bij. Bij Ali raken zelfs geleerden verward...

Ali is nou niet bepaald de beste plaats om iets te leren met elektronica. En al zeker niet met een DIY kit. En dan moet je nog geluk hebben dat het werkt ook bij Ali, want dat mankeert nogal eens.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]

Op maandag 10 februari 2025 14:45:26 schreef CrossFireX:
Ali is nou niet bepaald de beste plaats om iets te leren met elektronica. En al zeker niet met een DIY kit. En dan moet je nog geluk hebben dat het werkt ook bij Ali, want dat mankeert nogal eens.

Flauwekul, heb al meerdere setjes gehad van Ali, nooit problemen gehad. Maar inderdaad de handleiding vergt enig gepuzzel.

Niks flauwekul, je koopt geen kwaliteit bij ALI, bestel bij Velleman, en laat die prut in china! Alsof het nu nog niet duidelijk is met hun Fake onderdelen en apparaten...

Geen gepuzzel bij Velleman, en je leert warempel nog iets.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]

Qua bouwpaketten is Velleman redelijk betrouwbaar, maar voor losse onderdelen (trafo, schakelaar,...) vaak van twijfelachtige kwaliteit.

We hebben in het verleden een partij 600 Ohm trafootjes gebruikt (de Velleman variant van de ETAL P1200), dat was eens maar nooit meer...
Na solderen kon je de trafo zonder veel kracht zo van de print trekken. (de vier pootjes bleven op de print achter... |:( )

[Bericht gewijzigd door Arco op (50%)]

Nee voor onderdelen ga ik meestal Conrad, niet goedkoop meer goede kwaliteit. En in grote hoeveelheden moet je dan bij Farnell en Co zijn.

KGE ik heb met de plus naar grond gemeten 0.950 en zwart 0.500 met meter op zijn kleinste waarde , verder heb ik connector verwijderd en de draden van LP
aan de aansluiting SPK+ en SPK- gesoldeerd maar ik hoor niets met de luidspreker, dan heb ik andere van 8ohm die nog nieuw is aangesloten maar daar hoor ik ook niets geen gekraak of andere geluiden , ik heb gezien aan dat zwartblokje dat daar aansluitingen zijn R/T/G/V voor wat dient dat?