fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op woensdag 5 februari 2025 14:57:08 schreef fatbeard:
[...]
Ik moet er nog enkele hebben op zolder, zal ff kijken later vandaag.
En inderdaad, ik had er nog een van dit type. Ook nog 4 van een ander type, die staan in V&A.
De foto's laten zien hoe je zoiets betrouwbaar monteert.
Deze is ook te koop voor €0.50
nonius
set SCE to AUX.
Kan nog prima dienst doen als overspanningsbeveiliging tegen bijv. blikseminslag.
En met een spoeltje eromheen, zoals bij een reed-relais, is de trigger-spanning zelfs traploos instelbaar!
Nonius denkt in oplossingen i.p.v. problemen!
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op woensdag 5 februari 2025 22:17:25 schreef OPTOdesign:
De vraag is: Heb ik een vervangbaar exemplaar gekocht?
Wie weet te vertellen waarom er zo'n groot verschil qua afmeting is (de specs zijn immers hetzelfde voor zover ik kan vinden)? Ik ben gewoon benieuwd.
Op dinsdag 11 februari 2025 14:00:28 schreef RAAF12:
In het kader van "waarom doet dit onderdeel het niet", bijgaand plaatje van 2 reeds, nieuw en ongebruikt.[bijlage] Plaatjeklikken=groter De rechter reed kan niet werken.
Te warm gesoldeerd ? Dan krimpt hij 
Er zit ook veel veschil in reedrelais wat kwaliteit betreft.
In bepaalde merken registerschakelaars van orgels zitten ze ook, dan beweeg je een magneetje langs een metalen plaatje waar het reedcontact achter zit.
Die dingen gaan na vele tientallen jaren wel eens stuk.
Ik heb er een zakje van gekregen van iemand ( Ome A oorsprong) goed bedoeld.
Ondanks voorzichtig het draadje buigen en solderen vallen ze soms spontaan in gruis uiteen, soms na montage hoor je een krakend geluid en dat was het.
Daarna een zakje gekocht via farnell, nooit meer een defecte gehad.
nonius
set SCE to AUX.
Ondanks voorzichtig het draadje buigen en solderen vallen ze soms spontaan in gruis uiteen, soms na montage hoor je een krakend geluid en dat was het.
Blijven kwetsbare dingen. Heb er hier een paar bakjes van afkomstig uit telefooncentrale-apparatuur van de KPN. De reed-schakelaars hebben allemaal een lusje in één van hun pootjes, zodat bij temperatuurwisselingen er geen te grote mechanische krachten op de glas-metaalbinding wordt uitgeoefend.
Reedschakelaars bestaan ook in een variant met kwik ('mercury wetted'), die zijn gevuld met waterstof als beschermgas en een klein beetje kwik om voor beter contact te zorgen. Bij die schakelaars is het ook zaak om erop te letten dat ze in de juiste positie (verticaal) gemonteerd worden, zodat het kwik door de capillaire werking het contactje kan 'wetten' (bevochtigen).
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wij hebben in het verleden een grote zending mercury-wetted reedrelais van Clare gehad. Dat was geen succes... 
Er zat een productiefout in: direct of na een paar maanden maakte de kwik continu sluiting tussen de electrodes...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op dinsdag 11 februari 2025 19:29:40 schreef RAAF12:
Dat heeft met de spanning te maken. Hoe kleiner des te lager de spanning. Bij bijv. Conrad kan je een keramische schijfcondensator selecteren en de spanning.[bijlage]
Ze zijn beiden geschikt voor 50V (datasheets staan hier in de bijlage)
De grote condensatoren komen uit een cdspeler; productie jaren '80. Zou dat het kunnen verklaren? Ik verwacht eigenlijk toch een verschil bijvoorbeeld in gebruikte materialen en/of diëlektricum waar ik te weinig informatie over kon vinden om h.e.e.a. uit te sluiten. Vandaar mijn vraag hier aan de kenners.
nonius
set SCE to AUX.
Mogelijk dat er een ander diëlectricum gebruikt is, met een hogere relatieve diëlectrische constante. Vaak gaat dit dan weer wel ten koste van de temperatuursgevoeligheid (grotere verandering van de capaciteit bij variërende temperatuur).
Voor ontkoppeling hoeft die grotere temperatuursgevoeligheid geen probleem te zijn, en de kleinere afmetingen zijn ook mooi meegenomen.
Tenslotte, de techniek staat niet stil.... ALLE electronica is veel kleiner geworden: elco's, weerstanden, halfgeleiders....
[Edit: een paar maanden geleden was er ook een discussie hier over dit onderwerp, waarbij een paar 'zwaargewichten' (Fred101? Blackdog? anderen?) veel info hebben gegeven over de temperatuurafhankelijkheid van keramische condensatoren, in functie van het diëlectricum. En over de afhankelijkheid van de capaciteit in functie van de spanning die erover staat, en hoe dat variëert met het gebruikte diëlectricum.]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sommige keramische cap's kunnen (afhankelijk van het dielectricum) meer als 80% van hun capaciteit kwijtraken bij hun nominale berijfsspanning...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 11 februari 2025 19:29:40 schreef RAAF12:
Dat heeft met de spanning te maken. Hoe kleiner des te lager de spanning. Bij bijv. Conrad kan je een keramische schijfcondensator selecteren en de spanning.
Dan zou je toch eerder verwachten dat de hogere spanningen dikker zijn, niet groter qua diameter. Voor de capaciteit is oa de oppervlakte tussen de "platen" en het dielectricum bepalend.
Arco
Special Member
Op donderdag 13 februari 2025 14:18:37 schreef vergeten:
[...]Dan zou je toch eerder verwachten dat de hogere spanningen dikker zijn, niet groter qua diameter.
Dat hoeft niet.
Als je het aantal platen kleiner maakt, de afstand tussen de platen groter , en de platen zelf groter krijg je hetzelfde resultaat zonder dat het c'tje dikker wordt....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: Ze stapelen tientallen tot honderden plaat1-isolator-plaat2-isolator-plaat1-isolator .... op mekaar om een meetbare condensator te maken. De plaat-isolator de plaatdikte bepaalt de max stroom, de isolatordikte de max spanning. De som bepaalt hoeveel je kwijt kan in een X mm dik component.
jerome
Golden Member
Ik heb een onherstelbaar bordje van een Fluke multmeter en vraag me af wat de functie is van component Z1. Een ceramisch plaatje beide zijden blauw opgedampt met 4 aansluitpennen. Staat een metalen protectie deels over.
snip uit een willekeurige Fluke multimeter (78) beschrijving.
Each input signal is routed through signal conditioning circuitry before reaching
multimeter chip U4. Incoming signals received through the VΩ??input are routed to
precision resistor network Z1. This divider network precisely scales the input for the
various voltage ranges and provides precision reference resistors that are used for the
Ohms and capacitance functions.
Input divider Z1 is used in two modes, series and parallel. In volts functions, a series
mode provides four divider ratios. In the Ohms function, a parallel mode provides five
reference resistors.
Z1 noemt Fluke zo'n keramisch dikkefilm circuit. Als je het Fluke multimeter typenummer erbij had gegeven was de waarde ook bekend.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De weerstand is ~1.5 ohm, Peak tester zegt 185 µH. Lijkt op een leeskop voor een magneetband of zoiets, maar ik zie ook met een microscoop geen kopspleet. Aangesloten op de scope levert wiebelen met een magneetje (een behoorlijk sterke) niks signaal op. Het glimmende deel vindt dat magneetje wel leuk; er is attractie tussen beiden! Ik vond het ding tussen de ingewanden van een uitgeklede servo-controller, maar of 'het ding' daar ooit ingezeten heeft weet ik niet zeker. De gebruikte stekkertjes doen het wel vermoeden.
benleentje
Golden Member
levert wiebelen met een magneetje (een behoorlijk sterke) niks signaal op.
Dus een heel sterk geen signaal?
Meer uitleg aub want dit snap ik niet
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
nonius
set SCE to AUX.
Lijkt op een leeskop voor een magneetband of zoiets, maar ik zie ook met een microscoop geen kopspleet
Doet mij sterk denken aan de wiskop van een bandrecorder.
Heb een pot vol met dergelijke kopjes. Allemaal bol aan de bovenkant en gepolijst.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (100%)]