Op dinsdag 14 januari 2025 22:32:20 schreef maartenbakker:
Ik heb zelf ook weer een rare....

Een dual PTC met 2 pillen van 10 a 11 ohm, elektrisch onafhankelijk naar buiten gevoerd (dus 4 pootjes, 2 in het midden en 1 aan elke buitenkant. Met een harde tankleurige coating zoals ceramische condensatoren e.d. Duidelijk geen gewone degaussing PTC van een televisie en lijkt me ook geen thermokruis, hoewel de helften wel thermisch gekoppeld zijn.

Als ik er 12V op zet, begint hij op een ruime 1A en loopt snel terug in stroom tot hij te warm wordt om vast te houden. Het is dus zeer duidelijk een PTC. Beide helften gedragen zich ruwweg hetzelfde.

Het opschrift is EPZ1 en op de volgende regel 135.

Heeft iemand enig idee:
- welk merk (een soort vlinderdasje als logo)
- waar hij voor dient
- waar ik data kan vinden

Het merk is Epcos. Verder weinig te vinden behalve iemand met een vormgelijk ding met als opschrift "EPZ2 180".
Daar staat wel een schema bij.

Link naar advertentie: https://allegro.pl/oferta/termistor-10om-180v-epz2-do-ap82-13047174860

Dankjewel! Ik had al naar Epcos gekeken maar besloten dat het logo er niet genoeg op leek... Maar als je dat klein print lijkt het er wel wat op...

In het schema lijkt het een soort lijnbescherming voor een (ingewikkelde) telefoon te zijn. Apart dat er ook nog eens een VDR inzit, dat verklaart wel de bouwvorm. Het gaat dus niet pers'e om de thermische koppeling maar om iets dat er tussenin gebouwd zit. De binnenste pennen zullen dus ook wel de uitgang zijn.

In elk geval zijn we weer een stuk verder :)

Op dinsdag 28 januari 2025 12:27:39 schreef rew:
[...]Al je pixels worden in de camera zeg 100x verzwacht (minder voor groen, meer voor rood en blauw) weergegeven Y pixels naar beneden en X pixels naar links. Van normale pixels merk je daar niets van. Maar de lamp zelf is VER overbelicht, dus dan krijg je met die *.01 nog steeds zichtbare effecten. (De auto-exposure zorgt er voor dat het overgrote deel van de pixels in 0-255 vallen. maal 0.01 blijft daar dus nog iets van 2.5 van over. )

Het gekke is dat het ook optreedt bij het filmen vooral in wat donkere scenes. Ook op vele Youtube filmpjes van anderen zijn er vaak een of meer bewegende groene spots te zien. Ik vermoedde dat het iets te maken had met de afstandsmeting in de iPhone, dat gaat met een Lidar sensor die rechtsonder zit.

https://www.iculture.nl/uitleg/lidar-scanner-ap

Maar het zijn eigenlijk interne spiegelingen in het objectief van de camera?

Weer een nieuwe, tijdens wat zoeken door de shack vond ik een keramisch blokje met daarin een bimetalen switch die instelbaar is met een schroefje.
De vraag is, waar komt dit uit? Ik zat te denken aan een strijkijzer. Of is er iemand zoiets tegengekomen en weet, há, dat komt dáár uit? De foto is wat donker, maar het schroefje zit rechts.

Ik kwam er ooit 1 tegen in een treintjes trafo.Het merk weet ik niet meer,Trix,Fleischmann?

Dat zou ook kunnen, in een regelbare trafo met sleepcontact? Deze ziet er nogal grondstoffelijk uit. Het lijkt mij een 220V exemplaar.

Betere foto van de instelschroef voor het contact.

Vermogensregelaar of trage overstroombeveiliging lijkt me. Er zit niet echt een mogelijkheid tot thermische montage op?

Nee ik heb geen idee hoe het ding werd vastgemaakt, misschien zat het klemmend tussen 2 metalen platen. Er is wel een minimaal randje te zien op de foto hier boven.

En deze nog met de schroeven waarmee het geheel verankerd zit in de keramische behuizing.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]

@Hubie: Märklin.
Het is de thermische beveiliging tegen kortsluiten van de secundaire.

Yep idd :) Het exemplaar wat Raaf laat zien is wel een stuk groter.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (72%)]

??? Hij geeft nergens een maat aan, en de enige visuele referentie zijn de nerven in het hout op zijn laatste foto.
Op basis van juist die nerven denk ik dat het een vergelijkbare grootte heeft.
Wel voor een grotere stroom, gelet op de dikte van de verwarming...
Ik moet er nog enkele hebben op zolder, zal ff kijken later vandaag.

"Deze ziet er nogal grondstoffelijk uit" schrijft Raaf vandaar mijn aanname.

Ik ben zo'n ding ooit tegengekomen in een nicad laadapparaat van Foxboro.

Gr.F_S

Die ken ik nog wel van "vroegah" die zaten onder andere in de trafo;s van de trein baan, zo'n hamerslag blauw geval met een rood lampje er op.
Dat ging aan als die beveiliging mooi opgestookt was :)

Het blok is 40X12X8.5mm. Maar hoe die vast zit in de trafo is mij een raadsel. En bedankt voor de oplossing van de puzzel! Die op de foto ziet er wel anders uit. De gewikkelde draad meet (grof met de schuifmaat) 0.25mm
Misschien is die hangend gemonteerd aan de 2 gesoldeerde aansluitingen bovenop.

Ik moest ook even zoeken.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87357.0
Daar zie je er een, en die zit geklemd zo te zien.

Deze lijkt er heel erg op en komt uit een projector volgens de tekst
Hetzelfde randje in de keramische behuizing. Alleen heeft deze geen gewikkelde draad erin.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]

De laatste is een 'directe', de andere eentje die omklapt door de extra spoel.
(voordeel van die indirecte is dat 'ie niet op de plaats delict zelf hoeft te worden geplaatst...)

:+ Als er maar genoeg stroom loopt gaat ook de directe om. Of hij smelt...
Bimetaal is nou niet echt bekend om de stroomgeleidende eigenschappen O-)
m.a.w. heeft zelf een hoge weerstand.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (12%)]

Op dinsdag 28 januari 2025 13:32:56 schreef RAAF12:
Maar het zijn eigenlijk interne spiegelingen in het objectief van de camera?

Ja dat denk ik. Maar je kan het zelf testen.

Neem een goed donkere scene en zorg voor 1 fel licht. Neem een foto, draai iets en neem er nog 1.

Het kan zijn dat het "ghost beeld" niet X,Y pixels maar b.v. het beeld 2x vergroot is, dus als je iets draait dan zit ie op een andere positie tov het origineel dan in de eerste foto. Als het de lidar zou zijn, dan zit ie altijd op dezelfde XY plek in de foto.

Het geen steady groen balletje, het 'danst' alle kanten op doordat de lens niet vast is gemonteerd. Die is floating opgehangen in spoelen waar corrigerende stromen doorheen gaan die ervoor zorgen dat het beeld stabiel blijft.

Maar het is me wel duidelijk nu. Dank voor de input.

https://9to5mac.com/2024/01/12/iphone-low-light-video/#:~:text=iPhone%….

Omdat mijn vraag specifiek over componenten gaat, stel ik mijn vraag maar eens in dit topic:

(origineel)
Merk: Murata
Serie: DD100
Type: Keramisch
Diameter: 10.5mm
Capaciteit: 47nF
Spanning: 50V
Diëlektricum: Titanium oxide OF Bariumtitanaat, Code F
Temperatuur bereik (°C): -25 tot +85 /
Temperatuur Coëfficient: +/- 30~80%
Tolerantie: Zie bovenstaande (?)

(gekocht)
Merk: SR Passives
Serie: CC-4.7
Type: Keramisch
Diameter: 5mm
Capaciteit: 47nF
Spanning: 50V
Diëlektricum: ?
Temperatuur bereik (°C): -25 tot +85 /
Temperatuur Coëfficient: Y5P
Tolerantie: +/- 10%

De vraag is: Heb ik een vervangbaar exemplaar gekocht?
Meer info hier waar misschien alleen audioliefhebbers kijken, het blijft zo stil...

De vervanger is een NP0, veel beter is er niet volgens mij. De Murata is volgens mij de slechtste categorie.

De gekochte is volgens opgave een Y5V, veel slechter kan niet.
Maar de originele is niet veel beter, dus ja, je hebt een passende vervanger gekocht.
datasheet: https://www.rf-microwave.com/resources/products_attachments/5ab1374b3c…

Je hebt gelijk, ik keek naar de 47pF ipv nF