Ik heb een voertuig dat alleen aan de voorzijde dynamisch knipperlicht heeft en dus geen relais nog. Aan de achterzijde heb ik knipperlichten die wel een relais nodig hebben. Alles is LED.
Ik wil echter wel voor en achter tegelijk in kunnen schakelen. Zowel links als rechts. En dan moeten voor en achter tegelijk tegelijk knipperen.
En als ik zowel links als rechts inschakel, wil ik gevarenlicht hebben. Dan moeten links en rechts dus ook tegelijk knipperen.
Wie weet daar een mooi schema voor?
Het voertuig is kennelijk geen voertuig die op de openbare weg rijdt, want daarvan gaat het knipperlicht linksachter gelijk mee met het dynamische knipperlicht linksvoor.
Ik heb er geen mooi schema voor, maar daarvoor zou ik in de automobielwereld kijken hoe ze dat daar opgelost hebben.
Auto's met een dynamisch knipperlicht zullen ook wel voorzien worden met een trekhaak voor een gewone aanhanger of sleurhut. En de sleurhut of aanhanger heeft meestal geen dynamisch knipperlicht.
Het knipperlicht lv gaat inderdaad gelijk aan met la, maar daar zit nog steeds een relais tussen. Omdat het knipperlicht lv dynamisch is, wil ik graag het relais naar lv er tussen uit. Die blijkt namelijk slecht tegen relais te kunnen, de een na de ander (dyn. knipp.li.) gaat daar stuk.
Ik denk dat het lastig gaat worden de knippperautomaat ( relais) zit voor de schakelaar aangesloten meestal..
Wat meer info zoals wat voor voertuig, merk en type is wel handig om te vermelden om mee te kunnen denken.
Het gaat hier om een zelfbouw skelter, dus alles is in principe mogelijk. Ik werk nu met 1 relais voor beide zijden. Een 12v accu is de voeding.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De electronica zit toch in die dynamische lampen zelf?
Als die kapot gaat van aan/uit zetten dan deugt die lamp niet, ligt niet aan het relais...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ehl
45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Ik heb schakelingen gebouwd met mosfets daar heb ik wel schemas van, zie ook mijn website
ehl
45er , hobby elektronica . schakelingen ontwerpen nieuwe ideeën meedenken.
Dynamisch verlichting wil dat zeggen dat kleur en sterkte wijzigt? kan ik dit vinden ? welk type en is dit nodig??
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 12 februari 2025 13:25:48 schreef Zweir:
Dat lijkt me het proberen waard. Welke blusdiode raad je aan en hoe installeer ik die?
Een 1N4007 over de spoel van het relais met de kathode (het streepje) richting de +.
Op woensdag 12 februari 2025 13:41:56 schreef ehl:
Dynamisch verlichting wil dat zeggen dat kleur en sterkte wijzigt? kan ik dit vinden ? welk type en is dit nodig??
Op woensdag 12 februari 2025 13:51:44 schreef maartenbakker:
[...]
Een 1N4007 over de spoel van het relais met de kathode (het streepje) richting de +.
Gaan we proberen, thanks!