Ik heb van iemand een tijd geleden een versterkerprintplaat uit een kt40 gekocht. Deze heeft 3uur gewerkt en toen is 1 tda spontaan ontploft. Omdat die tda's niet zo goed te krijgen zijn had ik 2 nieuwe tda2030 besteld en nu wou ik er die juist inzetten maar ik heb de spanning toch nog even gemeten om de nieuwe tda's niet op te blazen en die komen niet overeen met de waardes op het schema:
pin1: 20V
pin2: 0V
pin3: 0V
pin4: 0V
pin5: 30V
Dit is gemeten zonder tda's.
waar kan het aan liggen dat die spanningen niet kloppen?
schema links
schema rechts
pcb

Volgens mij kloppen de spanningen wel, als er geen TDA is ?

Heb je geen sluiting gemaakt tegen het koellichaam of iets anders grofs ? TDA's zijn beveiligd, ontploffen hoort niet.. ;)

Op 1 juli 2005 14:03:54 schreef Aart:
Volgens mij kloppen de spanningen wel, als er geen TDA is ?

Heb je geen sluiting gemaakt tegen het koellichaam of iets anders grofs ? TDA's zijn beveiligd, ontploffen hoort niet.. ;)

die tda's zaten al zonder isolatie op de koelplaat (2x tda2040 +7815 op de koelplaat)

Op 1 juli 2005 15:33:17 schreef Stynus:
...tda2040...

:...had ik 2 nieuwe tda2030 besteld ...

Allez, een 2 liter motor is niet dezelfde als een 1.2tje ;-)

Er zit een spanningsdeler 1:1 voor die 15 volt, als je daar 20 meet (zonder ICs) dan is die dus niet OK.

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Op 1 juli 2005 15:42:15 schreef KT88:
[...][...]

Allez, een 2 liter motor is niet dezelfde als een 1.2tje ;-)

als ik ze alle twee vervang dan zal dat weinig uitmaken

Er zit een spanningsdeler 1:1 voor die 15 volt, als je daar 20 meet (zonder ICs) dan is die dus niet OK.

zal die dan is nakijken

Is die spanningsdeler 1:1 ? Kan de waardes niet goed lezen hier, het lijkt me echter wel logisch idd.

Let je er op dat de case aan pin 3 (V-) hangt bij de 2030 ? En de case van de 7815 ook aan de middelste pin, ws dus de 0V

Ook al zou het goed moeten gaan bij de asy opzet van het geheel, ik zou het een en ander voor de zekerheid toch maar isoleren. Het kan ook rare andere (oscillatie-) problemen geven lijkt me.

CMIIW. :)

Op 1 juli 2005 17:50:45 schreef Aart:
Is die spanningsdeler 1:1 ? Kan de waardes niet goed lezen hier, het lijkt me echter wel logisch idd.

nee
http://img23.imageshack.us/img23/962/spanningsdelertda5kg.th.gif

Let je er op dat de case aan pin 3 (V-) hangt bij de 2030 ? En de case van de 7815 ook aan de middelste pin, ws dus de 0V

Ook al zou het goed moeten gaan bij de asy opzet van het geheel, ik zou het een en ander voor de zekerheid toch maar isoleren. Het kan ook rare andere (oscillatie-) problemen geven lijkt me.

CMIIW. :)

als philips dat zo in zijn tv's steekt zal dat wel niet gaan oscileren

Op 1 juli 2005 16:01:07 schreef Stynus:
[...]
als ik ze alle twee vervang dan zal dat weinig uitmaken
[...]

Minder uitgangsvermogen.

Uit een 47k/43k spanningsdeler op 30 V zou je ~14.3 V verwachten, geen 20 dus dat klopt idd niet. Misschien is er een R verlopen oid.

Merk overigens op dat door de Ri van het ic over de 100k weerstanden nog 2.5 V valt, een beetje vreemd, want volgens mij kunnen die spanningen/waardes in het schema dan niet met elkaar kloppen ? Is die onderste R echt niet groter ?

@ Koellichaam: het zal dan wel. :)

Op 1 juli 2005 20:05:32 schreef Aart:
Uit een 47k/43k spanningsdeler op 30 V zou je ~14.3 V verwachten, geen 20 dus dat klopt idd niet. Misschien is er een R verlopen oid.

Merk overigens op dat door de Ri van het ic over de 100k weerstanden nog 2.5 V valt, een beetje vreemd, want volgens mij kunnen die spanningen/waardes in het schema dan niet met elkaar kloppen ? Is die onderste R echt niet groter ?

@ Koellichaam: het zal dan wel. :)

In het schema staat 12.5V... vreemd

Maar dat is ongetwijfeld gemeten met ic.. Er staat 15 V bij die spanningsdeler, 12.5 V bij de ingang dus wordt er 2.5 V / 100 k * 2 = 50 uA uit de spanningsdeler getrokken.

[edit] Het wordt een beetje raden zo, misschien even nazien wat er exact op de print zit. Kwaad kan het overigens niet direct als de DC-instelling er een paar V naast zit.

[Bericht gewijzigd door Aart op ]

Dat is ook weer zo.

Misschien was de koeling niet helemaal 'je van het'...

in het schema staat er er op pin 2 15V (die ik niet snap hoe die daar kan komen) en op de print is dit 0V nu was ik juist aan het denken wil die opammp dan niet zo hard versterken dat hij zichzelf opblaast (niet beginnen lachen als het niet zo is want ik weet niks van opamps af en heb er ook nog geen les over gehad)

Op pin 2 moet zonder IC 0V staan. Via pin 4 krijgt pin 2 zijn spanning, en het IC geeft de halve voedingsspanning op pin 4 bij een asym. voeding. Meet dat voor de zekerheid als je het IC geplaatst hebt!

heb juist de nieuwe tda erin gezet en de spanningen gemeten en nu kloppen ze ongeveer. Nu nog kijken of ie ook werkt maar hiervoor moet ik mijn pic voor mijn aansturing nog opnieuw programeren.