Meet de collector-emittorspanning van beide transistoren. Deze zou in jouw foute situatie ca 0,2V moeten zijn.
Meet je op één of beide collectoren een spanning van 0,0V dan is die transistor of transistoren defect. (sluiting tussen collector en emittor). Meet je tussen de collector en emittor van de transistor die de led niet aanstuurt de volle batterijspanning, dan wordt die transistor niet goed aangestuurd of is defect in de vorm van een onderbreking.
Op maandag 17 februari 2025 21:26:59 schreef scoljee:
weerstand is gemeten 47100 ohm dus goed. elco,s zitten ook goed
nogmaals aangesloten op 9v batterij. led blijft gewoon branden, geen knipper. zou die van 3,3k te hoog zijn of de 1k te laag ?
Je zou zeggen, 3k3 is te hoog. De weerstand in de startpost is 1k.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (28%)]
ik meet tussen c-e in de transistor van de led een spanning van 8,1 volt
en tussen de c-e in de rechter transistor zie schema 0,84 volt, transistors zijn besteld morgen binnen. de linker zal dan wel defect zijn.
Op maandag 17 februari 2025 22:46:31 schreef scoljee:
ik meet tussen c-e in de transistor van de led een spanning van 8,1 volt
Dat kan niet. In deze situatie kan de led niet branden.
Op maandag 17 februari 2025 21:26:59 schreef scoljee:
led blijft gewoon branden, geen knipper. zou die van 3,3k te hoog zijn of de 1k te laag ?
En daarom adviseer ik dit.
https://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/im…
Kijk gewoon hier eens tussen, daar staan hele leuke schakelingen tussen voor jou doel.
http://www.talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%…
Op dinsdag 18 februari 2025 09:09:18 schreef Lambiek:
[...]
En daarom adviseer ik dit...
Het gaat er al helemaal niet meer om om een LEDje aan het knipperen te krijgen. Het gaat er om dat we deze schakeling aan het werk krijgen ;o)
Overigens gaat dat een uitdaging worden want we hebben last van een variabele voedingsspanning.
Althans als ik het goed begrijp gebruikt TS de rijspanning als voedingsspanning. En die rijspanning kan dus variëren van een paar Volt tot 14 Volt. En dan is die rijspanning ook nog niet eens gestabiliseerd met een elco.
Maar ik ben net als Lambiek, geneigd te zeggen dat deze schakeling nooit over het hele rijspanningsbereik een acceptabel resultaat gaat geven. Je zult met deze schakeling altijd moeten kiezen tussen knipperen op een lage rijspanning en voluit branden op een hoge rijspanning of niet branden op een lage rijspanning en knipperen op een hoge rijspanning. En dan moet je kennelijk al stevig rekenen of experimentern, om je transistoren te beschermen.
Op dinsdag 18 februari 2025 12:32:00 schreef LuckyStrike:
[...]
Het gaat er al helemaal niet meer om om een LEDje aan het knipperen te krijgen. Het gaat er om dat we deze schakeling aan het werk krijgen ;o)Overigens gaat dat een uitdaging worden want we hebben last van een variabele voedingsspanning.
Althans als ik het goed begrijp gebruikt TS de rijspanning als voedingsspanning. En die rijspanning kan dus variëren van een paar Volt tot 14 Volt. En dan is die rijspanning ook nog niet eens gestabiliseerd met een elco.Maar ik ben net als Lambiek, geneigd te zeggen dat deze schakeling nooit over het hele rijspanningsbereik een acceptabel resultaat gaat geven. Je zult met deze schakeling altijd moeten kiezen tussen knipperen op een lage rijspanning en voluit branden op een hoge rijspanning of niet branden op een lage rijspanning en knipperen op een hoge rijspanning. En dan moet je kennelijk al stevig rekenen of experimentern, om je transistoren te beschermen.
Wat ik begrijp is dat TS een brandweerwagen en ambulance etc wil voorzien van een zwaailicht en die staan meestal vast opgesteld.
Ik zou er een adaptertje voor nemen, dan is er meteen gelijkspanning, of de al veel eerder geadviseerde diode met elco.
En nog een keer de tip om te proberen een 12 volt knipperled in serie te zetten met dat blauwe ledje.
Ik denk dat het dan in een keer opgelost is zonder printje.
Die dingen knipperen ongeveer met een frequentie van 1,5 Hz dat lijkt mij een mooie frequentie.
Ook hier gelijkspaning gebruiken , dus diode en elco, of een 9 volt batterijtje.
En knipperende blauwe politie LED's zijn zo te koop zonder toegevoegde hardware. Lekker makkelijk!
https://www.led-voordeel.nl/c-7171085/knipperleds/
Ziet er zo uit https://youtu.be/q6ctir3YkZs
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (13%)]
Ik heb in de startpost gemist dat het ledje op een variabele wisselspanning moet worden aangesloten. Dat maakt de zaak wel een stuk gecompliceerder.
Ook Sine's waarneming, dat de 'eenvoudige' multivibrator slechts goed werkt in een beperkt spanningsbereik is voor mij (ook) een verrassing.
de bestelde onderdelen zijn nog niet binnen, ik heb de print op een variabele trix voeding aangesloten om te testen, het is de bedoeling om de print met led op de 15v aansluiting van de trix trafo aan te sluiten.is daar geen oplossing, dan probeer ik een oude 9v laptopvoeding.
Kan gewoon met diode-elco-en een 7809 Heel simpel. Hou je de regelbare DC rijspanning voor de loc waarvoor die bedoelt is. Maar wel lezen wat er aan antwoorden staat.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Op dinsdag 18 februari 2025 20:45:04 schreef scoljee:
is daar geen oplossing, dan probeer ik een oude 9v laptopvoeding.
Laptop voedingen zijn toch meestal 19V? Of mis ik nu iets.
, dus die laptopvoeding gaat niet werken.
Je kan beter op jacht gaan naar een (oude) 5V USB-adapter.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (42%)]
Die zijn 19 volt inderdaad, en de stroom is ook behoorlijk hoog, veel te hoog voor zo'n schakeling.
Ik zou voor de test opstellingen gewoon een 9 volt batterijtje nemen.
Dat ledje zal op een batterijtje trouwens ook heel lang knipperen...
de laptop voeding maar aan de kant gelegd, ik heb nog 3 oude adapters gevonden. 2x 12v ac/dc 1x 1a en 1x 1,5a en een 5v 150ma adapter ook ac/dc.
de print is inmiddels weer in orde torren vervangen.
ik heb op de plek van de 470 ohm weerstand een 1k geplaatst en de led werk goed op 9 volt en ook op 6 volt batterijen.
Nu heb ik de 5 volt adapter aangesloten op de print en die werk ook goed.
ik durf niet zo goed de 12v adapters te proberen i.v.m. weer schade aan de print. de 5 volt adapter is maar 150 ma zou ik daar 3x een setje printjes en
blauwe leds op aan kunnen sluiten ? of proberen de 12 volt adapters te gebruiken.
zie foto adapters.
Die 5 volt adapter is geen 150 mA maar 500 mA.
Die 150 mA trekt hij bij vollast uit het net.
500 mA is meer dan genoeg voor tientallen printjes.
Die zou ik gebruiken, veilige spanning voor jouw printjes.
De DVE 12 volt adapter op de rechter foto is waarschijnlijk van een oud ( ziggo) modem.
Die dingen gaan vaak kapot, dan stort de spanning in, zou ik niet gebruiken.
Dat is mooi ga ik dat die 5v adapter gebruiken voor de 3 voertuigjes
een ieder bedankt voor het meedenken.
Ik heb nog een nieuwtje voor de kenners, !
schaam me een beetje maar ben geen elektronicus.
Kijk eens goed naar het printje en het schema, voor mij een raadsel dat die geknipperd heeft, wie ziet het
grtn S
nonius
set SCE to AUX.
Gelukkig is het mij nog noooooooit overkomen dat ik een transistor verkeerd-om gemonteerd heb.... 
Kijk eens goed naar het printje en het schema, voor mij een raadsel dat die geknipperd heeft
Ook met C en E omgewisseld schijnen bipolaire transistors enigszins te werken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het siert eenieder te kunnen erkennen dat men het al eens mis had. Er zijn er tenslotte maar weinig - zeker alhier niet - wien dat nog nooit overkomen is.
En inderdaad:
Daarom heten ze ook NPN dan wel PNP - ook in dezen zijn de uitersten opvallend gelijkend.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (39%)]
En die halve wisselspanning uit de trafo doet ook wonderen natuurlijk 
Maar wel heel netjes van TS om dit verhaal ook te vermelden, dat is zeldzaam inderdaad...
nog even ter informatie, ik heb vanmiddag 4 van die knippersetje gebouwd, is nu kopie plak natuurlijk. werken allemaal op dat adaptertje. ben er blij mee
Nogmaals bedankt. S
Op donderdag 20 februari 2025 20:02:48 schreef nonius:
De eerste transistoren waren zuiver symmetrisch en was er geen verschil tussen collector en emittor. Later is in het verbeterproces de asymmetrie in de dotering ingevoerd waardoor de stroomversterking en doorslagspanning in de ene positie verhoogd is ten koste van de stroomversterking en doorslagspanning in de andere positie.
Op donderdag 20 februari 2025 08:17:39 schreef scoljee:
Ik heb nog een nieuwtje voor de kenners, !
Je hoef je zeker niet te schamen. Je geeft in je startpost aan dat je problemen met je knipperschakeling had en je plaatst een foto van je gebouwde schakeling. Niemand (ik ook niet) heeft opgemerkt dat je transistoren verkeerdom zaten. Daar ben je zelf achter gekomen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (35%)]