HarmP
Golden Member
Ik heb drie elco’s vervangen (c121, c101 en c141). Alle drie maten ze ook na uitsolderen veel te laag.
Helaas: hiermee is het gedrag van de voeding niet veranderd. De uitgang is instabiel tenzij ik een klein extra elco’tje over de aansluitbussen zet. Daarmee is het gedrag zoals hierboven beschreven.
nonius
set SCE to AUX.
Ok.... ben eigenlijk verbaasd dat de elco's niet het allereerste is dat u gecontroleerd heeft. Dat zou ik nl. doen, ZONDER eerst verder naar andere problemen te zoeken. (ok, misschien dat ik eerst de zekeringen zou controleren.... maar u begrijpt wat ik bedoel.)
Heb hier nu een eigenlijk hopeloze Frankenstein-oscilloscoop Philips 3055 op de werkbank staan waar al twee mensen tevergeefs aan gesleuteld hebben, met afgebroken stukjes kunststof aan de behuizing en met een user-interface waar m'n nekharen van overeind gaan staan, dus zelfs als ik hem werkend krijg zal ik het apparaat niet gaan gebruiken. Eigenlijk zou ik het ding moeten weggooien. Maar in plaats daarvan toch met de reparatie begonnen; een behoorlijk aantal voedingselco's meet ik (in-circuit) redelijk hoge ESR van (6-8 ohm), dus de eerste stap is om die te vervangen, vóór ik verder ga zoeken naar problemen. (ik heb in het verleden voedingen gehad waar 2 ohm ESR al teveel was en de LCD-monitor niet deed werken).
Vaak blijkt de capaciteit trouwens nog redelijk goed op peil te zijn, ondanks hoge ESR. Op een capaciteitsmeting zou ik zelf niet erg vertrouwen, in dergelijke gevallen. (en nee, alsjeblieft geen discussie over (in-circuit) ESR-metingen, dat je geen echte ESR meet maar iets anders, etc.; mijn ervaring met dat metertje is ronduit positief en als het werkt dan werkt het.)
HarmP
Golden Member
Hoi nonius, het controleren en vervangen van verdachte elco’s stond al op mijn lijstje (zie ergens hierboven). Ik had dat voor me uit geschoven ten eerste vanwege het risico op schade (bijvoorbeeld losgetrokken soldeereilandjes), ten tweede heb ik niet veel (goede) elco’s in voorraad.
Zoals ik vanmorgen al schreef: de uitgangselco meet goed (op eigenlijk alle waarden), toch lijkt die zijn werk niet helemaal goed te doen.. Dat snap ik eigenlijk niet.
Het beter leren begrijpen van het gedrag van een voeding is voor mij een doel op zich. Wellicht had ik daarvoor beter een voeding zonder voorregeling kunnen pakken 
Op zaterdag 22 februari 2025 11:19:13 schreef Kruimel:
Wat gebeurt er als je een tweede 1µF filmcondensator op de uitgang zet?
Heb je dit al geprobeerd?
nonius
set SCE to AUX.
Zoals ik vanmorgen al schreef: de uitgangselco meet goed
Er zitten meer elco's in een voeding dan alleen de uitgangselco 
Ik ben, tussen andere werkzaamheden door, zojuist begonnen aan het vervangen van de elco's in de voeding van m'n 3055 scope. Alle 4 van de 4 eerste elco's waren zeer slecht, zowel qua ESR als capaciteit. Ben nu eigenlijk van plan om, ongezien en ongemeten, alle elco's te gaan vervangen, in elk geval in de voeding. Hoogstwaarschijnlijk moet de rest van het apparaat (Y-versterkers, timebase, etc.) ook gedaan worden.
Frappant, want ik heb oudere Philips-scopes (jaren '70) die geen problemen met elco's hebben.
Het gaat om dit soort blauwe Philips elco's, in onderstaande foto.
Tenslotte, luister naar wat Kruimel zegt en plaats tijdelijk een condensator parallel over de bestaande elco en kijk hoe het apparaat daarop reageert.
HarmP
Golden Member
Op zaterdag 22 februari 2025 20:45:11 schreef Kruimel:
[...]Heb je dit al geprobeerd?
Met een kleine elco wel (dan is het stabiel), met een filmcondensator niet. Zal ik morgen doen.
Ik heb de meeste elco’s inline getest, de echt slechte zijn er nu uit. Ik zal ze nog een keer nalopen.
Op zaterdag 22 februari 2025 20:59:05 schreef nonius:
Ben nu eigenlijk van plan om, ongezien en ongemeten, alle elco's te gaan vervangen, in elk geval in de voeding. Hoogstwaarschijnlijk moet de rest van het apparaat (Y-versterkers, timebase, etc.) ook gedaan worden.Frappant, want ik heb oudere Philips-scopes (jaren '70) die geen problemen met elco's hebben.
Het gaat om dit soort blauwe Philips elco's, in onderstaande foto.
Let daar mee op, want Philips gebruikte op sommige plekken bijzonder hoogwaardige condensatoren, maar dat kan je alleen aan de opdruk herkennen, want ze zijn allemaal dezelfde kleur en uiterlijk. In de PM3264 zaten blijkbaar ook zeer duurzame droge elektrolytische condensatoren die waarschijnlijk langer zullen leven dan jouw vervanging: Is dit een Professionele Philips Elko? De nummers van de series zijn niet op een bepaalde volgorde, dus ik zou het per exemplaar controleren.
edit: Ik vond een lijstje van Vishay van uitlopende condensorseries waar aangegeven was wat de differentiërende eigenschappen waren. Ik heb hem bijgesloten, mogelijk helpt dat.
Op zaterdag 22 februari 2025 21:45:43 schreef HarmP:
Met een kleine elco wel (dan is het stabiel), met een filmcondensator niet. Zal ik morgen doen.Ik heb de meeste elco’s inline getest, de echt slechte zijn er nu uit. Ik zal ze nog een keer nalopen.
De gevoeligheid voor het ontsteken van de thyristors doet vermoeden dat er een probleem is met de hulpvoeding. Controleer die ook even door bijvoorbeeld eens een 2k2 weerstand tussen de +15V en diens massa (de westkant van R26!) aan te sluiten en de spanning te meten tussen pin 2 en 3 van D108. Meet beide de AC en DC spanning. Als die >5mV is denk ik dat je de elco's daar ook kan gaan vervangen (wat er op dit toch al wel een beetje aan zit te komen). Ik denk dat C126 en C127 niet meer goed zullen zijn.
HarmP
Golden Member
De hulpvoeding was eigenlijk het eerste waar ik begon te kijken. C126 en C127 lijken (in-circuit meting) nog goed te zijn (100 Hz: capaciteit nagenoeg nominaal, D ongeveer 0.1. 100 kHz: Rs 0.68).
De spanniingen daar heb ik eerder DC gemeten, zijn iets boven nominaal (15.45 en 15.25).
Op de uitgang heb ik verschillende condensators geprobeerd. 1 µF folie heb ik niet in huis. Wel 10µF folie, en wat uitgesoldeerde 470 nF exemplaren.
Met de standaard condensatoren:
- elco’tje van 22 µF: grote oscillaties weg, ‘ringing’ in CV mode
- folie condensator 10mµF: oscillaties en ‘ringing’ weg
- twee condensators 470 nF parallel (~0,9 µF): niet helemaal stabiel.
Hier schijnt het zonnetje, vanmiddag even niet in het hobbyhok 
Op zondag 23 februari 2025 13:08:57 schreef HarmP:
De hulpvoeding was eigenlijk het eerste waar ik begon te kijken. C126 en C127 lijken (in-circuit meting) nog goed te zijn (100 Hz: capaciteit nagenoeg nominaal, D ongeveer 0.1. 100 kHz: Rs 0.68).
Dat is best laag voor een elco van 47µF, zeker na zo een lang leven.
De spanniingen daar heb ik eerder DC gemeten, zijn iets boven nominaal (15.45 en 15.25).
Dat weet ik, maar dat vroeg ik niet en het is maar één klikje op de meter. Met de scoop bekijken is makkelijker trouwens, dan heb je alle resultaten meteen. Ik heb te lang gewerkt zonder maar een scoop is handiger.
Op de uitgang heb ik verschillende condensators geprobeerd. 1 µF folie heb ik niet in huis. Wel 10µF folie, en wat uitgesoldeerde 470 nF exemplaren.
Met de standaard condensatoren:
- elco’tje van 22 µF: grote oscillaties weg, ‘ringing’ in CV mode
- folie condensator 10mµF: oscillaties en ‘ringing’ weg
- twee condensators 470 nF parallel (~0,9 µF): niet helemaal stabiel.
Het lijkt er dan wel op dat er wat aan de uitgang mis is. Is de filmcondensator daar misschien een papiercondensator? Ik vertrouw de resultaten van jouw metertje ook niet helemaal als ik het voorgaande zo zie.
Hier schijnt het zonnetje, vanmiddag even niet in het hobbyhok
Fair enough, pak maar wat zon. Volgende keer met een frisse blik weer verder.
nonius
set SCE to AUX.
[Kruimel] Let daar mee op, want Philips gebruikte op sommige plekken bijzonder hoogwaardige condensatoren, maar dat kan je alleen aan het serienummer herkennen, want ze zijn allemaal dezelfde kleur en uiterlijk.
Dank voor de opmerking en de link. Ik ging er van uit dat alleen de elco's met een rood uiteinde de professionele variant was, maar blijkbaar niet dus.... Dank!
Bij nadere beschouwing blijken veel elco's al eens vervangen te zijn geweest: origineel waren de draaduiteindes omgebogen, maar degene die (ca. de helft van) de condensatoren al eens vervangen heeft, heeft ze niet omgebogen. Daaraan herkende ik een eerdere reparatie, want er zaten weer van die zelfde blauwe elco's in terug gemonteerd.
Uiteindelijk heb ik toch niet rücksichtlos alle elco's vervangen maar ze allemaal éénzijdig losgesoldeerd en doorgemeten en alleen de slechte exemplaren vervangen. Dat waren al met al toch 3/4 van de elco's op de print....
Uit nieuwsgierigheid ook nog ca. 30 oude Philips elco's die ik in m'n rommelbakje had (ex-equipment 100uF/25V) doorgemeten; er bleek er geen eentje nog in orde: 90% had een capaciteit van 40-50uF, één enkele kwam nog aan 66uF.... Een willekeurige oude elco van een ander merk (ik schat ergens uit de jaren '70) uit het rommelbakje, was wel gewoon netjes 100uF.
Elco's kunnen slecht tegen stil liggen. Ik denk dat als je ze langzaam oplaadt tot een Volt of 30 ze weer goed zullen meten en dat je meter deels de lekstroom ziet.
NB De meeste apparatuur was uitgerust met redelijk standaard componenten, in mijn PM3243 zaten ook geen speciale exemplaren. Veel van de 030 en 021 serie waren versleten.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (35%)]
HarmP
Golden Member
Vanavond weer een aantal metingen uitgevoerd.
Op zondag 23 februari 2025 10:59:06 schreef Kruimel:
[...]De gevoeligheid voor het ontsteken van de thyristors doet vermoeden dat er een probleem is met de hulpvoeding. Controleer die ook even door bijvoorbeeld eens een 2k2 weerstand tussen de +15V en diens massa (de westkant van R26!) aan te sluiten en de spanning te meten tussen pin 2 en 3 van D108. Meet beide de AC en DC spanning. Als die >5mV is denk ik dat je de elco's daar ook kan gaan vervangen (wat er op dit toch al wel een beetje aan zit te komen). Ik denk dat C126 en C127 niet meer goed zullen zijn.
Ik heb deze metingen gedaan:
- DC spanning verandert niet als ik de 2k2 weerstand toevoeg.
- Bij het meten van de wisselspanning gaven verschillende meters een ander antwoord... mijn Brymen 869s zat ruim onder de mVac.
- Omdat de meters het niet eens zijn geprobeerd met de scope een differentiele meting te doen. Met de probes op 1x raakt de opamp kennelijk te zwaar belast (capacitief?) en wordt de hele boel instabiel. Met de probes op 10x heb ik de limieten van mijn scoopje (de Rigol 1054z) wel bereikt: Die kan in math mode geen fatsoenlijke middeling doen. Het 50Hz signaal is vooral common-mode, maar ik zie in het differentiele signaal de zelfde rommel als op de uitgang van de voeding. Dit lijkt vooral van de 'bovenkant' = +15V kanaal te komen.
Op zondag 23 februari 2025 13:51:34 schreef Kruimel:
Is de filmcondensator daar misschien een papiercondensator? Ik vertrouw de resultaten van jouw metertje ook niet helemaal als ik het voorgaande zo zie.
Dit is de condensator, als ik het goed heb een MKT uit de 341 MA serie. Geen papier. De voeding heeft datecodes uit 1988 (het mainboard zelfs 89?), da's denk ik wel na de papiertijd?
Deze condensator heb ik nagemeten (losgesoldeerd). Meetwaarden:
100 Hz 1039 nF, D = 0.002 (laatste digit), theta = -89.8 graden.
100 kHz C = 1015 nF, D = 0.024.
De metingen aan de condensatoren heb ik gedaan met mijn DER-DE5000. Welke metingen vind je verdacht, en waarom verdenk je de meter?
AC metingen in de volgende post (ivm plaatjeslimiet)
Op zondag 23 februari 2025 21:36:30 schreef HarmP:
Vanavond weer een aantal metingen uitgevoerd.[...]
Ik heb deze metingen gedaan:
- DC spanning verandert niet als ik de 2k2 weerstand toevoeg.
- Bij het meten van de wisselspanning gaven verschillende meters een ander antwoord... mijn Brymen 869s zat ruim onder de mVac.
- Omdat de meters het niet eens zijn geprobeerd met de scope een differentiele meting te doen. Met de probes op 1x raakt de opamp kennelijk te zwaar belast (capacitief?) en wordt de hele boel instabiel. Met de probes op 10x heb ik de limieten van mijn scoopje (de Rigol 1054z) wel bereikt: Die kan in math mode geen fatsoenlijke middeling doen. Het 50Hz signaal is vooral common-mode, maar ik zie in het differentiele signaal de zelfde rommel als op de uitgang van de voeding. Dit lijkt vooral van de 'bovenkant' = +15V kanaal te komen. [bijlage]
Hier denk ik dat we te maken hebben met een aardlus. De scoop en de voeding zijn waarschijnlijk beide geaard, en het verbinden van de aarde met een punt in de voeding heeft dan problemen. Ik denk dat je voor een zinvol resultaat één van de apparaten los moet nemen van de aarde. Dat neemt niet weg dat het aansluiten van de uitgang op aarde gewoon zou moeten kunnen zonder instabiliteit, en als je ook problemen ziet op de uitgang is dat nog steeds een probleem. Zie je met de Brymen de rimpel ook bij belasting? Zo niet, dan moeten we gaan zoeken naar een probleem in de aarding/massa ergens. Misschien is er een chassis verbinding rot of zo?
Dit is de condensator, als ik het goed heb een MKT uit de 341 MA serie. Geen papier. De voeding heeft datecodes uit 1988 (het mainboard zelfs 89?), da's denk ik wel na de papiertijd?
Deze condensator heb ik nagemeten (losgesoldeerd). Meetwaarden:
100 Hz 1039 nF, D = 0.002 (laatste digit), theta = -89.8 graden.
100 kHz C = 1015 nF, D = 0.024.
Dat zijn waarden van een goede condensator, wellicht een MKP. Vreemd dat de stabiliteit dan toenam met slechts 10µ aan filmcondensator aan de uitgang. Dat doet vermoeden dat er in de interne aansturing nog steeds een probleem zit. De terugkoppeling heeft dan op één of andere manier een hogere snelheid of grotere fasedraaiing gekregen. Ik denk het laatste.
De metingen aan de condensatoren heb ik gedaan met mijn DER-DE5000. Welke metingen vind je verdacht, en waarom verdenk je de meter?
Ik vind de metingen van C126 en 127 verdacht, want dat waren heel goede waarden voor een elco van die grootte. Ik vermoed om eerlijk te zijn dat je C122 en C123 hebt gemeten.
HarmP
Golden Member
Ik heb ook AC metingen gedaan, met de scoop. Daarvoor heb ik de plus-klem aan de aardklem gelegd, en hier ook de ground van de scoop op aangesloten. Het is allemaal niet helemaal het goede voorbeeld van ruisarm meten (veel lange draden met hoge stromen). De laatste paar mV zou zomaar pickup kunnen zijn.
Voor alle metingen heb ik de voeding op 25V, 8.3 A ingesteld, met 4 autolampen (2x serie 2x parallel): Mijn dummyload lijkt zelf ook iets te doen met de stabiliteit van de metingen.
(ik heb later gemeten dat bij 8.3 A het verschil in spanning tussen het nulpunt van de hulpvoeding en de uitgangsklem 680 mV is. Daarmee lijkt de sense weerstand groter te zijn dan bij de 1647 (daar: 36 mOhm).
Er zijn meerdere hulpvoedingen. De +/- 15V zijn gestabiliseerd dmv D108 en D109. Er worden verder nog een aantal hulpspanningen gemaakt, waaronder +27.5V vanuit de zelfde gelijkrichter als de 15V; en +/- 10V vanaf een andere trafowikkeling.
Het eerste plaatje laat het signaal op het nulpunt zien (paars), samen met het thyristor signaal. Het triggerpunt is waar de 'ringing' van eerdere berichten optreedt. Iets dergelijks zie ik ook op de uitgang.
Wat opvalt is dat dit een 50 Hz signaal is, en niet de 100Hz van de thyristor trigger. Dit zou wellicht een indicatie kunnen zijn dat er een verschil is tussen de plus- en min fasen van de 50Hz, bijvoorbeeld in de (actieve!) gelijkrichter.
De +15V heeft ongeveer 10 mV rimpel.
Met name in de 10V hulpvoeding is de rimpel erg groot. Bovendien duidelijk geen sinus.
C122 (470 µF/ +27.5V) 378 mVtt
C119 (680 µF) 984 mVtt
C121 (220 µF) 1.46Vtt. Dit is een van de elco's die ik eerder vervangen heb. Die krijgt behoorlijk wat voor zijn kiezen, het verbaast me niet dat die eerder dan anderen versleten is.
C121 min kant:
C121 plus kant:
Hier vallen twee dingen op:
- Er zit een duidelijk verschil tussen opeenvolgende pieken --> 50Hz
- Deze kant zou hard aan de nul moeten zitten --> toch grotere amplitude (en andere vorm) dan de 'nulmeting'.
Ik heb nog een paar andere metingen maar het is voor mij nu bedtijd.
HarmP
Golden Member
Op zondag 23 februari 2025 22:21:51 schreef Kruimel:
Ik vind de metingen van C126 en 127 verdacht, want dat waren heel goede waarden voor een elco van die grootte. Ik vermoed om eerlijk te zijn dat je C122 en C123 hebt gemeten.
Voor de verschillende 220 µF elco's ben ik niet helemaal zeker. Ik gebruik het 1647 schema als referentie, daar staan de waarden bij. C122 en C123 hebben unieke waarden, 470 en 150 µF. Die heb ik ook gemeten (alweer, in-circuit):
C122 100Hz C = 459 / D = 0.062 100 kHz Rs = 0.092
C123 100Hz C = 142.5 D = 0.040 100 kHz Rs = 0.144
Zijn die elco's C126 en 127 bij jou 220µF? Wat raar dat die in dat andere schema dan 47µF zijn terwijl ze daar exact door dezelfde IC's worden belast. Dat maakt uit voor de stabiliteit van de opamps. Zou het kunnen dat die eens (onjuist) zijn gewisseld? Zijn de waarden van de terigkoppelweerstanden verder hetzelfde als bij de PE1647? Zo ja, dan zou ik daar eens 47µF condensatoren proberen.
nonius
set SCE to AUX.
HarmP: na controleren en vervangen van de relevante voedingselco's geeft de PM3055-scoop weer beeld
Er is nog wel wat meer werk te doen (schermverlichting herstellen en bandkabel beeldbuis vervangen) maar ik zie licht aan het eind van de tunnel.
Enfin, 't is maar om te zeggen dat het in mijn geval in elk geval weer een elco-probleempje was.
Blijf de thread verder met belangsteling volgen, een dergelijke Philips-voeding staat hier namelijk ook op m'n verlanglijstje.
Nu maar hopen dat het probleem gevonden wordt. 
Op zondag 23 februari 2025 22:22:10 schreef HarmP:
Wat opvalt is dat dit een 50 Hz signaal is, en niet de 100Hz van de thyristor trigger. Dit zou wellicht een indicatie kunnen zijn dat er een verschil is tussen de plus- en min fasen van de 50Hz, bijvoorbeeld in de (actieve!) gelijkrichter.
Dat was me eerder niet opgevallen. Controleer de thyristoren even. Je kunt makkelijk de massa van de scoop aan de anodes leggen en eens kijken of de kathodespanningen gematched (maar 10ms uit fase) wegvallen.
Met name in de 10V hulpvoeding is de rimpel erg groot. Bovendien duidelijk geen sinus.
C122 (470 µF/ +27.5V) 378 mVtt
C119 (680 µF) 984 mVtt
C121 (220 µF) 1.46Vtt. Dit is een van de elco's die ik eerder vervangen heb. Die krijgt behoorlijk wat voor zijn kiezen, het verbaast me niet dat die eerder dan anderen versleten is.
Als ik het schema van de PE1647 bekijk worden de LED's via die voeding aangestuurd. Dit zijn duidelijk de wat vroegere generatie inefficiënte LED's, want die dingen krijgen op deze manier (met een 205Ω voorschakelweerstand) 40mA te verbranden. Ik neem aan dat er aldoor eentje aan staat, en dan is die rimpel volledig te verklaren (ik had zelfs 1,77V berekend). Je kunt zo ver ik kan zien R261 zonder problemen ontkoppelen om dat te testen.
C121 min kant:
[bijlage]C121 plus kant:
[bijlage]
Ik neem aan dat je hier C119 plus kant bedoelt?
Hier vallen twee dingen op:
- Er zit een duidelijk verschil tussen opeenvolgende pieken --> 50Hz
- Deze kant zou hard aan de nul moeten zitten --> toch grotere amplitude (en andere vorm) dan de 'nulmeting'.
Met een amplitude van 22mVpp neig ik dit niet direct als probleem aan te kaarten, we zitten nu patronen te zoeken in ruis die overal vandaan kan zijn gekomen. Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat we hier de effecten van de laadstroom van de grote elco's met een kapotte thyristor zien. Ik zou die eerst eens bekijken voor we verder conclusies trekken. Ik denk ook dat je aardingssituatie je hier niet gaat helpen.
Op zondag 23 februari 2025 22:22:10 schreef HarmP:
Daarvoor heb ik de plus-klem aan de aardklem gelegd, en hier ook de ground van de scoop op aangesloten.[...]
Het eerste plaatje laat het signaal op het nulpunt zien (paars),
Maar dan kijken we toch naar een stroomsignaal? 12mV over een shunt van iets van 100mΩ is ongeveer 120mA. Dat is wel veel voor een ruststroom, maar zonder de waarden van de componenten te kennen is het lastig conclusies trekken.
1) Hi Kruimel,
Jouw statement dat bv. die extreem goede solid ALuminium PHILIPS Elco's (zitten bv. alleen in de SPS van die Philips PM3264, niet op de andere voedingslijnen) niet te onderscheiden zouden zijn van gewone commerciële Philips elco's, is niet correct.
Gewone commerciële kleine blauwe Philips elco;s zijn zeer verdacht (bv. REVOX B77, Philips CD100: alles moet daar vervangen worden ) .
Die professionele solid aluminium elco's hebben een rode epoxy afdichting, daarmee ben ik destijds mijn vraag begonnen.
Ik vroeg me toen nl af wat dat voor elco's waren (had ik toen nog nooit gezien).
Overigens: hartelijk dank voor de link naar de Vishay conversie tabel !
2) Hi Nonius
De Philips PM3264 van mij (uit dezelfde serie) zit ook vol met deze Blauwe Philips C tjes op voedingslijnen, maar ik heb besloten deze voorlopig niet te vervangen.
IK ben nl. bang de scoop "kapot" te repareren.
De scoop heeft aanvankelijk (2-3 minuten) een heel klein rimpeltje , maar werkt dan helemaal OK. Ik laat het maar zo.
(men bv. Kruimel heeft mij geadviseerd die Professionele Solid AL elco's in de SPS absoluut NIET te vervangen!
@HarmP
3) Ik ben geen elektronicus, maar als ik het zo bekijk : waarom vervang je die verdachte 1000uF uitgangselco niet gewoon door een nieuwe goede C.?
Dit is toch de allereerste actie, die nodig is!
(Ik heb een Chinees componenten testertje LTC1 dat Capaciteit en ESR meet: in een Delta voeding was een voedins C in een hulpvoeding nog goed volgens die metingen, maar visueel was hij overduidelijk defect!
Bruine afdichting helemaal verbrokkeld en hij lekte zuur.
Vervanging loste het stabiliteitsprobleem van deze voeding op!
Dus niet alle metingen zijn blijkbaar representatief.
4) En dan toch wellicht de hele voeding recappen qua elco's, afhankelijk van je budget.
De grote (conservenbus) voedingselco's zijn meestal nog OK.
Dus de kostenpost voor de kleine elco's valt meestal wel mee!
Je hebt gelijk inderdaad. Ik heb niet gekeken of alle 'solid aluminium' elco's die rode afdichting hebben, maar er zijn ook andere 'long life' varianten zoals deze:
Dit is een 120 serie, en dat is inderdaad geen droge elco, maar voor een 8000h@125°C elco kom je ook niet snel aan een vervanger, en als die stuk zijn is er vaak toch nog wel iets aan de hand of is het apparaat echt krankzinnig intens gebruikt. De 125°C nominale temperatuur staat er hier wel op, dus je had het kunnen herkennen, maar daar moet je dan wel op letten. Ik denk dat het te simpel gedacht is om elco's te vervangen omdat ze blauw zijn. De "standaardheid" kan je gewoon niet zien.
Wat betreft het vervangen van de elco aan de uitgang van de voeding ben ik het wel eens met HarmP om deze elco niet te vervangen als er geen duidelijk probleem mee is. Een nieuwe elco maskeert dan bovendien waarschijnlijk een ander probleem (dat er in dit geval wel lijkt te zijn). Toch ben ik wel nieuwsgierig wat hier aan de hand is.
nonius
set SCE to AUX.
Waaraan is in de foto te herkennen dat dit een long-life capacitor is? De tweede insnoering in het (midden van) het lichaam?
(In het geval van de Philips-scope is het toch wel degelijk een condensator issue. Net nog twee originele elco's 15uF/63V op de XYZ-versterker vervangen, met een ESR van 12.5 ohm.)
Het rare is dat sommige waardes van die blauwe Philips elco's in m'n rommelbakje vrijwel allemaal goed zijn, en andere dan weer allemaal (zonder uitzondering) slecht; bijv. 100uF/25V allemaal slecht.
Ik kan er geen touw meer aan vastknopen....
Op maandag 24 februari 2025 20:00:26 schreef nonius:
Waaraan is in de foto te herkennen dat dit een long-life capacitor is? De tweede insnoering in het (midden van) het lichaam?
Dat kan je niet herkennen, dat was juist mijn punt. Hier zie je alleen op de foto "125°C" staan, wat een hint is dat het geen standaard elco is. Dat staat alleen aan de deze kant echter.
Voor het verschillen van je elco's heb ik geen verklaring, maar als ze dezelfde waarde hebben zullen ze ook wel dezelfde geschiedenis hebben en van dezelfde serie zijn. Meestal gedragen die zich dan wel hetzelfde.
In elk geval wilde ik niet de indruk wekken dat die droge elco's erg alledaags zijn, zelfs in dure meetapparaten. Je zult er weinig van zien denk ik zo, in mijn scoop zaten ook bijna alleen standaard condensatoren en daar waren er ook een paar slecht. De PCB's lieten zich alleen niet allemaal makkelijk verwijderen, dus ik heb alleen de problematische exemplaren in de voeding vervangen.
HarmP
Golden Member
Iedereen bedankt voor het harde meedenken!
Even een korte update/antwoord op wat vragen. Proefwerkweek is bezig en papa probeert natuurkunde bij te brengen... de voortgang daarvan kan zo in het 'PLC programmeurs' onderwerp als het gaat over de motivatie van de tienerjeugd....
Op zondag 23 februari 2025 22:53:50 schreef Kruimel:
Zijn die elco's C126 en 127 bij jou 220µF? Wat raar dat die in dat andere schema dan 47µF zijn terwijl ze daar exact door dezelfde IC's worden belast. Dat maakt uit voor de stabiliteit van de opamps. Zou het kunnen dat die eens (onjuist) zijn gewisseld? Zijn de waarden van de terigkoppelweerstanden verder hetzelfde als bij de PE1647? Zo ja, dan zou ik daar eens 47µF condensatoren proberen.
Spraakverwarring, C126 en C127 zijn inderdaad 47 uF. Wat ik bedoelde is dat er in totaal 3 220 µF elco's op het bord zitten, daar zou ik wellicht nog twee exemplaren door elkaar hebben gehaald.
Op zondag 23 februari 2025 23:21:58 schreef Kruimel:
Nu maar hopen dat het probleem gevonden wordt.[...]Dat was me eerder niet opgevallen. Controleer de thyristoren even. Je kunt makkelijk de massa van de scoop aan de anodes leggen en eens kijken of de kathodespanningen gematched (maar 10ms uit fase) wegvallen.
Even dubbelcheck, dan moet ik de (zwevende) uitgang van de voeding NIET aarden, correct? (zie ook verderop....)
Als ik het schema van de PE1647 bekijk worden de LED's via die voeding aangestuurd. Dit zijn duidelijk de wat vroegere generatie inefficiënte LED's, want die dingen krijgen op deze manier (met een 205Ω voorschakelweerstand) 40mA te verbranden. Ik neem aan dat er aldoor eentje aan staat, en dan is die rimpel volledig te verklaren (ik had zelfs 1,77V berekend). Je kunt zo ver ik kan zien R261 zonder problemen ontkoppelen om dat te testen.
Er hangt nog meer aan de +/-10V, behalve de opamp van de OVP (D103) is dat ook de verbinding tussen de positieve en negatieve rail rondom V187 (voor de regeltransistoren). Ik had eerder al aangegeven dit stukje niet helemaal te snappen, wordt hier de spanning van de plus-rail 'aan de westkant' van de eindtransistoren ingesteld? De twee weerstanden R274 en R276 verstoken behoorlijk wat vermogen (zijn zo te zien ieder 11W weerstanden, de opdruk is niet meer te lezen).
Ik neem aan dat je hier C119 plus kant bedoelt? Met een amplitude van 22mVpp neig ik dit niet direct als probleem aan te kaarten, we zitten nu patronen te zoeken in ruis die overal vandaan kan zijn gekomen. Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat we hier de effecten van de laadstroom van de grote elco's met een kapotte thyristor zien. Ik zou die eerst eens bekijken voor we verder conclusies trekken. Ik denk ook dat je aardingssituatie je hier niet gaat helpen.
Nee, ik bedoel hier wel degelijk de plus kant van C121. Die zit tussen de -10V en nul. In het schema zit de nul meteen vast aan de nul van de 15V voeding (via de trafo middenaftakking). C119 is de 680 µF elco tussen de nul en +10V; daar staat bijna 1 V rimpel over (zie hierboven).
Op maandag 24 februari 2025 01:23:06 schreef Kruimel:
[...]Maar dan kijken we toch naar een stroomsignaal? 12mV over een shunt van iets van 100mΩ is ongeveer 120mA. Dat is wel veel voor een ruststroom, maar zonder de waarden van de componenten te kennen is het lastig conclusies trekken.
Goed punt, maar zoals je al aangeeft is de 'aardingssituatie' niet ideaal... kan nog voor een deel pickup zijn.
Ik meet niet zo vaak aan netgevoede apparaten. Omdat het laagspanningsdeel van deze voeding zowel zwevend als geaard gebruikt kan worden had ik het zo gedaan (de 230V zit behoorlijk ver van de print af, dat vind ik voldoende veilig - voor mezelf en voor mijn scoop).
Eh... abrupt voortschrijdend inzicht ('O shit!' moment): De hele voeding is galvanisch gescheiden, door de trafo (uiteraard met uitzondering van het 230V stuk). Als ik de voeding zwevend houd kan ik dus elk willekeurig punt (na de trafo) aarden.... via de scoop. Correct?
(ik heb overwogen om voor de 50Hz rommel een laagfrequent - 1 kHz is al bijna genoeg - voorversterker / diff probe te bouwen. Een beetje in de spirit van Blackdog, maar dan voor veel lagere frequenties. Nog meer side projects
).
De uitgesoleerde elco's hebben de opdrukken 031K0 met (los) W5; en 030K0. Tolerantie -10/+50%, geen temperatuur gegeven.
De uitgangselco wil ik best vervangen, maar liefst pas als ik (we...) snappen wat er aan de hand is. Hij meet eigenlijk prima, daarom vind ik het zo gek dat 1 extra klein elco'tje op de uitgang erbij het oscilleren tegengaat.
Tenslotte, ik begin het idee te krijgen dat de voeding elke dag dat ik meet een stukje verder in vermogen (of stroom) gedraaid moet worden om in oscillatie te komen. Ik start nu op met een extra (kleine) elco over de uitgang; maar aan het einde van de metingen gisteren kon ik die loshalen zonder dat de voeding in oscillatie ging. Wellicht dat de grote bufferelco of de uitgangselco een beetje aan het formeren zijn.