Het valt mij op dat bij bv Miele wasmachines met 1600 tpm het toerental van 1400 niet meer aanwezig is. Het toerental is dan oplopend naar 1200 en vervolgens 1600. Bij oudere maschines was dit niet aanwezig. Heeft dit een reden? Hierbij heb ik de vraag of de wasmachine met 1600 tpm anders gebouwd is dan de 1400 om extra trillingen te voorkomen?

Dat is volgens mij altijd al geweest en heeft mijn inziens te maken met marketing of kosten. Een extra lampje of toets kost geld. De duurdere hadden meer ledjes... . Bij veel toestellen (merken) zie je terug dat tussenstappen overgeslagen worden. De duurdere toestellen met display hebben geen extra kosten van hardware en daar vind je normaal elke tussenstap terug. Tenzij er mij iets ontgaan is en deze tussenstap er bij display modellen er heden ook uit is? Dat zou dan een interessant gegeven zijn.

Bij mijn W1 kan dit per 100tr/min aangepast worden. (1600-1500-1400-1300-...400)

Hing ook af van welke software er gebruikt werd. ik heb machines gezien die wel de stappen kende van 800-1200-1400-1600..wel met display..

Bv de miele WWF 360 WCS PWash & 8kg Lotuswit heeft geen 1400 terwijl deze een display heeft en toch niet goedkoop is.

Allemaal marketing .
Technisch zijn volgens mij al deze machines hetzelfde .

Bijna alles wordt tegenwoordig vooraf op marketingwaarde getest/onderzocht. (goede koop/verkoopargumenten zijn nu eenmaal lucratief...)

Zo is er ook onderzoek geweest naar de dikte van LCD tv's.
Bleek dat men tv's dunner als 2.3cm onprettig vond (ze kunnen ze tegenwoordig veel dunner maken), dus hele dunne zie je niet veel.

Op sap van Coolbest staat dat je het in de koelkast moet bewaren. De 'keuringsdienst van waarde' heeft dat onderzocht en bleek totaal niet nodig.
Reden: de toevoeging van de koel bewaren tekst resulteerde in een 15% hogere omzet... (men dacht 'als je het koel moet bewaren moet het wel beter zijn'...)

Op zondag 23 februari 2025 12:28:33 schreef Borghese:
Bv de miele WWF 360 WCS PWash & 8kg Lotuswit heeft geen 1400 terwijl deze een display heeft en toch niet goedkoop is.

Het is een toetsen display. Een toets extra is moeilijk. (Plaatsgewijs en kosten)
Met display bedoel ik lcd waar daarop het toerental komt. Zoals de WEI895

@Arco: interessant

Op zondag 23 februari 2025 12:46:16 schreef JanEB:
Allemaal marketing .

Dat kan ook zijn: "De goedkopere machine moeten we ergens IETS minder maken dan de dure, ook al zijn ze tegenwoordig technisch tot hetzelfde in staat.". Anders koopt iedereen de goedkope en verkoop je de dure met grotere marge niet meer.

Klopt helemaal want bij de 3 letterige W1 machines hebben vrijwel dezelfde moederprinten er inzitten en dus bij de ene model heet de machine Powerwash en heeft het wel en de ander niet..

Maar ik snap probleem niet: waarom moet je alle centrifuge standen hebben? Je bent de eerste die er over begint.. hoe hoger hoe droger!

Ik zou verwachten dat wasmachines met 1600 tpm anders zijn uitgerust om trillingen te minimaliseren, zoals bv het geval is bij asko wasmachines.

Nee hoor, bouwtechnisch identiek aan elkaar, alléén programmering van elektronica is anders.. bij Asko het zelfde..

Ik geloof er niks van.
Ga er gerust van uit dat bij de eindcontrole in de fabriek de trillende wasmachines de 1400 tpm-stickers en -software krijgen en de trillingsvrije wasmachines de 1600 tpm-stickers en -software krijgen.
Net zoiets in de transistorwereld.
De transistoren met een lage Hfe krijgen een A als toevoeging en de transistoren met een hoge Hfe krijgen een B als toevoeging.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (27%)]

daar geloof ik niet echt in, want de machines zijn tecnisch op het schroefje exact aan elkaar, totaal geen verschil. Trouwens een A of B toevoeging van een transistor is ook een spannings verschil soms

Op maandag 24 februari 2025 21:46:40 schreef smd:
daar geloof ik niet echt in, want de machines zijn tecnisch op het schroefje exact aan elkaar, totaal geen verschil.

Is de automatisering zover gevorderd dat de fabrikant geen maandagmorgenexemplaren meer maakt?

Bij de aller eerste ingebruikname moet je verplicht een 90gr programma starten zonder was. Als de machine op bedrijfstemperatuur is gaat deze de motorparameters, benodigd voor onbalanscontrole, ijken.

Ohm pi. Ik vind het een interessante out of the box denkpiste maar ik geloof er ook niet echt in. De toleranties heden zijn zeer klein. Een verschillende opbouw zoals lagergrootte of kruis vorm ben ik eerder geneigd te volgen maar zelfs daar denk ik dat het universeel is.

En dat 90 Graden is bedoeld om alles zo soepel mogelijk te laten draaien..

Ik dacht dat dat was om de motor op temperatuur te brengen (van horen zeggen bij Miele). Zonder was gaat dat moeilijk en de metingen moeten op bedrijfstemperatuur daar de ohmse waarden verschillen dan.

En waarom het toerental niet continu variabel instelbaar maken? Nee, serieus, waarom zou je eigenlijk maar op 1400 willen centrifugeren ipv. op 1600? Misschien ben ik een was-leek, maar behalve "laagste snelheid" (wol, gevoelige stoffen) en "hoogste snelheid" (al de rest) heb ik nog nooit in m'n leven iets anders nodig gehad :-)

EricN, interessant verhaal over die verplichte eerste wasbeurt op 90°C. Vroeg me al af wat de reden hierachter was, ik leer bij.

De wasmachines zijn gedurende de laatste 50 jaren even groot gebleven. 60 breed en 85 hoog. Toch is de belaadbaarheid van 5kg naar 9kg gegaan. De inhoud is dus dubbel zo groot. Dat zorgt er voor dat de speling tussen de kuip en ommanteling nipter is geworden door de groter wordende trommels (kuipen) over de jaren. Dit is enkel mogelijk door een degelijke computer gestuurde onbalans controle. De machine "voelt" bij het aanlopen (100tr) vh centrifugeren dat de was niet goed ligt en zou gaan schudden. Deze onbalans is een nauwkeurige meting die door motorparameters uitgevoerd wordt. (De meting gebeurt rond de 100/200tr/min. Dan plakt de was nog net tegen de trommel zonder te vallen). (Wassen zit rond de 50tr/min) Bv: de toerendeviatie tss de omhoog gaande was en neerkomende was als de was aan 1 kant ligt. Ligt de was in een "bolletje" dan loopt het draaien niet gelijkmatig. Om deze meting nauwkeurig te laten gebeuren en individuele verschillen per machine te compenseren gaat het toestel zichzelf ijken in een daarvoor bedoeld programma dat gebeurt tijdens de allereerste ingebruikname. Bij samsung duurt dit een minuutje alvorens eerste ingebruikname in koude toestand. Bij Miele gaan ze nog verder en doen ze deze ijking pas bij opgewarmde machine. Vandaar dat je een 90 gr programma moet starten. Gedurende dat programma (eerste was) gaat hij parameters opslagen om individuele afwijkingen te kunnen compenseren.

Sommige was (bv synthetisch) is gevoelig aan kreuken en daarbij is een hoog centrifugeer toerental niet wenselijk. Een synthetischprogramma gaat dan ook meestal maar 1200tr(/min) zwieren in realiteit. Een wolprogramma kan dikwijls op 1200tr ingesteld staan. Wat in de meeste gevallen te hoog is.

Op de nieuwe wasmaschines staat ook een programma "automatisch" genaamd. Dit is speciaal voor alleenstaande mannen ;-)

En tegenwoordig zijn er 3 schokbrekers ipv 2, betere balans.

en tegenwoordig breken de trommelkruizen vand e trommel in een gesealde kuip, waardoor de machine meteen total loss is...

Op dinsdag 25 februari 2025 06:12:59 schreef EricN:
Bij de aller eerste ingebruikname moet je verplicht een 90gr programma starten zonder was. Als de machine op bedrijfstemperatuur is gaat deze de motorparameters, benodigd voor onbalanscontrole, ijken.

Is zoiets later nog te herhalen?

Misschien als je een fabrieks reset uitvoert?

Op woensdag 26 februari 2025 13:40:19 schreef smd:
Kan soms meevallen..

Er loopt één smd rond. _/-\o_
De rest brengt hem naar de stort gezien de huidige technische kennis van de meeste mensen en de lage prijzen van de machines.