Bij de gekende Chinees zijn kopieën van de zwarte C.K pincetten te koop voor een habbekrats. Ik gebruik zo'n setje en die zijn zeker goed genoeg voor herstellingen en de occasionele SMD print.
Voor gewone componenten zijn ze te zwak. Zeker om pootjes van weerstanden te plooien. Dat zou ik trouwens nooit doen met een pincet maar met een kleine tang of beter nog via een plooimal zodat ze direct op maat zijn.
Bij het zeer fijne werk (0603 en 0402) is het inderdaad wel belangrijk dat de 2 punten van een pincet superscherp tegenover elkaar staan. Om die punten wat bij te werken bestaat er een slijpsteentje met een V-groef met diamant.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
benleentje
Golden Member
Ik vind 805 en groter toch wel erg goed en makkelijk solderen. En eigenlijk makkelijker dan throughole. Geen buigen van pootje, printoppaken omkeren weerstand door de gaatjes print weer terug leggen acties meer. Gewoon de print laten liggen eilandje vertinnen weerstandje met de pincet pakken en dan vast solderen. Alleen 603 lukt wel maar is toch niet ideaal als 805.
Een satéh-prikkertje, bevochtigd met wat speeksel, werkt hier ook goed voor....
Zoals ik al zei een 402 oppakken met linkerhand nog wel is geen enkel probleem. Het probleem zit hem erin dat ik het soldeer niet goed gevloeid krijg. Ik zal nog wel wat fout doen.
Ik heb al wel 3 verschillende loodhoudende tin geprobeerd van verschillende dikte en zelfs loodvrij 0,2mm soldeer. Dat laatste ging nog het best.Misschien is de printplaat nog eens goed ontvetten reinigen zal het dan beter vloeien.
Maar goed misschien eens beter een eigen topic hiervoor aanvragen op de server en dan na goedkeuring in 3 voud met de nodige handtekeningen van de mods en na de goedkeuringsperiode dan daar eens vragen.
Op donderdag 27 februari 2025 18:26:30 schreef Swake:
Bij het zeer fijne werk (0603 en 0402) is het inderdaad wel belangrijk dat de 2 punten van een pincet superscherp tegenover elkaar staan. Om die punten wat bij te werken bestaat er een slijpsteentje met een V-groef met diamant.
Hoe ben je daar ooit achter gekomen? Ik had met de beste wil van de wereld nooit bedacht dat een product als dit zou kunnen bestaan. 
Regelmatig kijk ik naar herstellingen op youtube, niet echt voor de herstelling zelf, wel om te leren van de technieken en te zien welke tools ze gebruiken. Ik moet dat slijpding daar ergens gezien hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 27 februari 2025 09:41:41 schreef Tidak Ada:
[bijlage]Ten overvloede nog de kruispincetten
[bijlage]
Die heb ik ook, de mijne zijn geen Ali-kwaliteit, ik heb ze uit een erfenis en ze zijn waarschijnlijk meer dan 50 jaar oud. Ik gebruik ze niet voor SMD maar voor bv moertjes of draadjes vast te houden.
Ik heb een set kunststof pincetten van Banggood, waardeloze dingen.
Ik gebruik meestal spitse pincetten met een gebogen punt (zoals die van Eleshop)
Ook 1 gebogen van RVS, ooit bij mouser gehaald. Die is erg fijn.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op donderdag 27 februari 2025 18:26:45 schreef Tidak Ada:
Beviel dus niet?
Blij dat ik niet verder ga dan trough-hole
Oefening baart kunst. Vele nieuwe componenten zijn niet meer verkrijgbaar in th. Bijvoorbeeld de ATXmega met 100 pootjes. Steek dat in een DIL behuizing en je hebt een halve print nodig. Een FTDI chip is ook alleen in SMD verkrijgbaar. Je kan snel nog een hoop opnoemen. Ook het routen van de print wordt in mijn ogen een stuk eenvoudiger. Een ontkoppelcondensator kan je zo vlak onder het bewuste IC plaatsen.
De componenten met pootjes (SOIC, TQFP, ...) en 0603 is nog best te doen. Met een goede loupe of microscoop zijn de ogen ook niet het grootste probleem. Zoals gezegd, oefening baart kunst.
Bijvoorbeeld een TP62177DQCT in WSON-10 of BGA is een ander verhaal.
Laat je niet afschrikken. Begin met 1206 en SOIC. Ben je dat gewoon of voel je jezelf comfortabel daarbij, kan je een volgende stap nemen naar 0805 of 0603 en IC's met fijnere pitch. Goed materiaal en de nodige doorzetting en het komt in orde.
Nu kan ik me wel voorstellen dat als je opeens met SMD moet/wil beginnen het wel wat investering is in tijd. Op dat punt moet je toch al een stuk PCB ontwerp gaan kunnen en willen en dan moet je al wel wat meer willen dan incidenteel SMD solderen. Die CO-2019 voeding was bijvoorbeeld niet eens heel moeilijk of bijzonder groot, maar dat vrat uren om te doen zelfs zonder hem te hoeven ontwerpen.
Dat is wel een mooi overzicht van handige pincetten moet ik zeggen. Helaas hebben ze er niet bij gezet wat de straal is van de ronding aan het einde van de botte varianten. Dat is best handig om te weten. Liefst zou ik ook een pincet hebben met een botte punt, maar wel een zo klein mogelijke straal van de punt.
Op vrijdag 28 februari 2025 04:26:56 schreef CrossFireX:
Ik doe ook mijn steentje hier, ik gebruik die van Knipex in Roestvrij staal, niet kapot te krijgen en 100 percent kwaliteit...
Zijn die geschikt voor het oppakken van kwetsbare componenten? Ik merk vaak dat pincetten nog weleens te stijve veerwerking hebben en deze ziet er wat "zwaar" uit. De pincetten die ik fijn vind hebben meestal een dun deel rond het "scharnier" om ze een lichtere veerwerking te geven. Daardoor voel je beter wanneer je iets vast hebt en schiet er minder weg omdat je dan minder kracht zet.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
In mijn vroegere dagen gebruikte ik een kruis pincet, van: CK 2349. Heeft speciaal puntje voor SMD! super, en geen wegspringende SMD componenten. Destijds gekocht bij NEDIS.
Op vrijdag 28 februari 2025 14:04:37 schreef Kruimel:
Liefst zou ik ook een pincet hebben met een botte punt, maar wel een zo klein mogelijke straal van de punt.
Deze Titanium pincet van Bernstein heeft platte punten van 0,5mm breed :
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/D300/BERN_5_031_DB-DE.pdf
Ik zou bijna wedden dat je deze pincet nu niet meer kan oprapen zonder dat het component met een lichte schroefbeweging uit de bek vliegt.
Op vrijdag 28 februari 2025 19:07:40 schreef Bobosje:
[...]Deze Titanium pincet van Bernstein heeft platte punten van 0,5mm breed :
https://cdn-reichelt.de/documents/datenblatt/D300/BERN_5_031_DB-DE.pdf
Dat zou best weleens de datasheet layout kunnen zijn die ik me kon herinneren, goed gevonden! 
In zou de TS deze exacte pincet aanraden voor elektronica. Hij is antimagnetisch (een criterium dat hier niet ter sprake is gekomen maar een grote plus), niet soldeerbaar, roestvrij, licht toelopend op de punt en niet scherp geslepen. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik deze niet heb, maar nu wel wil.
Het zijn de details die het verschil maken bij dit soort gereedschap, en hier zie je er een hoop bij elkaar. De precisie van de afwerking is heel lastig te kwantificeren, maar als de punt in gesloten toestand een gedefinieerde doorsnede heeft in twee dimensies dan is iemand er in elk geval erg hard mee bezig geweest. 
NB Deze fabrikant heeft ook pincetten van "gewoon" RVS, die hebben ook bovenstaande eigenschappen en zijn ook te krijgen in handige vormen. De 5-083-13 lijkt een prachtige kandidaat voor SMD werk en kost de helft van de 5-031 (die met €25 ook nog wel te betalen is).
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Hier nog wat pincetjes, die ik hier heb liggen:
Kan dit Jos van Straten van CO zijn?
Het muizentand pincetje heb ik al eerder gepubliceerd in verband met radiomarkten.
Ik waarschuwde toen dat dat muizentandje mogelijk beschadigingen aan componenten kan veroorzaken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2539931#2539931
Het muizentandje is wel wegslijpbaar
Ze komen te koop op de CO-stand.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (18%)]
Dat muizentandje heeft wel zinvolle toepassingen, en het voelt erg onintuïtief om het af te slijpen. Mijn ervaringen met het bewerken van het materiaal waar pincetten van gemaakt zijn is matig op zijn best. Als je een pincet zonder muizentand nodig hebt zou ik dat alleen proberen in een noodgeval. Je krijgt de bek nooit zo netjes, glad en haaks als die van een pincet die met de juiste vorm is gemaakt.
PS Waar komt de CO stand te staan?
Tidak Ada
Op zaterdag 1 maart 2025 07:55:22 schreef Kruimel:
Dat muizentandje heeft wel zinvolle toepassingen, en het voelt erg onintuïtief om het af te slijpen. Mijn ervaringen met het bewerken van het materiaal waar pincetten van gemaakt zijn is matig op zijn best. Als je een pincet zonder muizentand nodig hebt zou ik dat alleen proberen in een noodgeval. Je krijgt de bek nooit zo netjes, glad en haaks als die van een pincet die met de juiste vorm is gemaakt.PS Waar komt de CO stand te staan?
Nog onbekend 
Ik hoop op Bladel, maar daarover is nog niets bekend, met name uit de hoek van de organisatie van de markt zelf.
Alternatief: MISSCHIEN Putte, tijdens de radiokampweek van de VERON.
In ieder geval Rosmalen, maar dat duurt nog héél lang.
M.b.t. het wegslijpen van muizentandjes: Een kwestie van geduld en een goede wetsteen.
De Pincetjes zullen goedkoop weggaan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik zag afgelopen week een advertentie van nieuwe 006003 condensatortjes, afmeting 0.16mm x 0.08mm. Daar kan geen pincet tegen op.
Gaat echt nergens meer over, daar is een 0201 echt LOMP tegenover. Dat is zelfs machinaal niet meer te doen volgens mij.
nonius
set SCE to AUX.
006003
Mijn eerste reactie toen ik dit zag was 'schrijffoutje, een nulletje teveel'.....
Dat is zelfs machinaal niet meer te doen volgens mij.
Dan moeten die Chinese meisjes aan de assemblagelijn wel een héle vaste hand hebben. En goede ogen! 
Als het machinaal gemaakt wordt dan zal het ook vast wel machinaal te assembleren zijn. Maar dit komt meer op het domein van wirebonding dan solderen, denk ik....
Tegelijkertijd, met de steeds grotere bandbreedtes en daarbij benodigde frequenties (100+GHz) zal ook de capaciteit en inductiviteit van de onderdeeltjes steeds kleiner moeten worden. Als ik Microwave Journal doorblader dan sta ik eigenlijk continu met m'n oren te klapperen over waar men mee bezig is....
benleentje
Golden Member
https://nl.mouser.com/new/murata/murata-006003-mlccs/
Wat ik begrepen heb is 402 nog net met de hand te solderen en zijn alles wat kleiner is bedoelt voor machinaal gebruik.
0603 = 1,55 x 0,85mm = 1,3175mm2
006003 = 0,16 x 0,08 = 0.0128mm2
1,3175 / 0,0128 = 102x
Dan kan je zeker 25x meer onderdeeltjes op de pcb kwijt, maar als je niest dan ben je ze ook wel kwijt.
PS valt dat onder fijnstof zo een 006003?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (41%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 1 maart 2025 18:52:38 schreef benleentje:
PS valt dat onder fijnstof zo een 006003?
Voor mij zeker 
@Tidak : Had je niet in Deurne ooit pincetten verkocht? Die "kromme" zoals fred101 en CrossFireX hier gepost hebben vind ik wel handig die heb ik volgens mij ooit van jou? (In het zwart trouwens)
Tidak Ada
Op zaterdag 1 maart 2025 14:35:29 schreef winands:
Hallo Tidak Ada
13 april is de beurs in Diest.
Ha Winands,
Diest zal het niet worden. Dat beursje is maar klein. Zelfs Houthalen heeft ons teleurgesteld.
La Louviëre wordt te ver gevonden en we hebben daar ook al negeatieve reacties van gehoord (te veel nieuw spul en voorsl van Ali(kwaliteit)
Bladel zal de eerstvolgende markt worden, maar we hebben er nog niets van gehoord. Mogelijk mikt de K.A.R. dit jaar ook op Rosmalen, maar dat duurt nog tot 15 november.
Daarvoor zijn er nog de VRZA-kampweek in Putte (Gelderland) en de Lichtmis bij Meppel op het programma.
@Henri62:
Nee, nooit pincetten uit Deurne meegenomen. Ik heb er al (meer dan) genoeg
nogal wat Co'ers hebben wat last van wegspringende SMD componenten uit de pincet-tips.. het betere Pincet zou het niet mogen overkomen.
hoe goed houdt een pincet het componentje vast?
even een test gedaan met de P-895:
onderstaande print weegt toch wel 500 Gram:
met de pincet houd ik volgende SMD transistor vast:
en hef er de print mee op.. ( door de beweging foto onscherp)
beetje jammer dat niemand op bovenstaande challenge reageerde. De bedoeling was ,denk ik ,duidelijk. hoeveel gram kan je pincet liften (component tussen de tippunten)alvorens het component er vantussen glipt ?.. en dat aangezien ik uit vorige posts in dit topic begreep dat een belangrijke beoordelingsfactor is of een smd component er al dan niet vantussen "springt".
Tidak Ada
Ik denk dat het meer draait om het feit dat schuine (niet paralle) vlakken de grip van het pincet vaak bemoeilijken. Strakke rechte vlakken van het component zijn het gunstigst. Probeer maar eens een fietskogeltje met een fijn pincet op te pakken....