MGP
LDmicro user.
Netjes gemaakt.
Zoals ik al schreef is het tijd om wat oude printplaten te verzamelen voor onderdelenrecuperatie, want schakelingen bouwen kan een verslaving worden 
Je kunt natuurlijk ook bij Aliexpress kits voor beginners kopen voor een heel redelijke prijs.
[Bericht gewijzigd door MGP op (61%)]
Goed idee niet duur bij Alie, is dat wel kwaliteit ? Ik heb voor nog een timer onderdelen besteld voor op het andere deel van het printje. Ik wil
links en ook rechts van mijn spoorbaan een spoortje van c.a. 60 cm met een tunnel en een stationnetje waar de schienenbusjes met aanhanger in en uit rijden. Dus aangestuurd door de timerprintjes. en nu komt het grootste vraagstuk? Hoe is het zo te maken dat treintje 1 van het station de tunnel in rijdt en treintje 2 eruit rijdt naar het station. en dat blijft zo heen en weer gaan. Ik wil maar een treintje zien. Dus treintje 1 moet treintje 2 een signaal geven dat die er weer uit moet en andersom.
MGP
LDmicro user.
Op zondag 26 januari 2025 18:39:32 schreef scoljee:
Goed idee niet duur bij Alie, is dat wel kwaliteit ?
Behalve controllers koop ik alles bij Alie, nog geen problemen gehad.
Uw nieuwe opgave begrijp ik niet zo goed, als het ene treintje het andere moet laten rijden wat doen die timers dan in deze situatie ?
De timers zorgen ervoor dat de treintjes de ingestelde tijd in de tunnel blijven en bij het station blijven staan. ik heb alleen geen idee om het zo te maken dat treintjes nooit beide te zien zijn, dus altijd maar een treintje zichtbaar. misschien kan dat niet.
MGP
LDmicro user.
Op zondag 26 januari 2025 19:53:22 schreef scoljee:
...misschien kan dat niet.
Bijna alles kan dat is het probleem niet, maar het vereist ook wel enige kennis van schakelingen.
Dit zou je kunnen oplossen met een flipflop.
Ik zou een controller gebruiken waar ik stelselmatig functies aan toevoeg maar dat zal dan weer een stap tever zijn denk ik.
Maar eerlijk gezegd ben je al verkeerd bezig, timers maken en achteraf besturingen invoegen maakt het alleen maar ingewikkelder.
Hier kun je veel info vinden https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70595.0
Ik heb de topic gelezen, ingewikkelde materie.in eerste instantie wilde ik met mono en bi stabiele relais aan de gang. en daar timers aan hangen.
Maar als de twee timer zijn aangesloten op de treinbaantjes ga ik toch proberen, ( WELLICHT MET EEN FLIPFLOP) om het zaakje zoals ik wil aan de gang te krijgen.
MGP
LDmicro user.
Excellent, je moet proberen! ...met proberen leer je vlug bij.
Die lm555 set/reset met dat relais zit er al dichtbij, enkel die 100k weerstanden zijn veel te hoog, 4k7 zou beter zijn.
ben nog wat met het wisselrelais bezig geweest maar krijg de rails niet goed omgepoold van plus maar min en dan van min naar plus zodat het treintje van richting veranderd, (snap ook niet zo goed hoe dit relais werkt). de timer werk prima relais valt mooi af na de ingestelde tijd. verslaving ! hoezo denk dat u gelijk heeft. morgen verder proberen.
MGP
LDmicro user.
Ompoling doe je zoals in deze link https://www.circuitsonline.net/forum/view/46813
Het is beter van 2 relais te nemen voor enige vertraging, de contacten van die relais liggen zo dicht bij elkaar dat er mogelijks een kortsluiting van komt door vonkvorming.
Anders de voedingsspanning uitschakelen of motor in stilstand en dan ompolen,
beter voor de motor
Maar je kunt proberen.
edit: schakel die timers niet achter die ompoling want dan wordt de voedingsspanning van die printen ook verwisseld.
[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]
Er ontstaat toch nog een probleem, aan beide eindpunten van de rails zit een
micro switch de NO aansluiting zit met de S1 verbonden ( het andere eindpunt ook met micro switch met de S2). als de trein tegen de micro switch rijd
schakelt die en blijft natuurlijk ingeschakeld staan. als de trein weg rijd
en de micro switch dus loslaat schakelt de timer direct weer in en dat moet niet. dat moet pas aan de andere kant van de baan. hoe zou dit opgelost kunnen worden ?
MGP
LDmicro user.
Als de timer weer ingeschakeld wordt omdat de microswitch losgelaten wordt is er iets niet juist met de bediening of werking van die microswitch.
De timer werkt alleen als het NO contact gesloten wordt ook als het heel snel gaat, kijk dat eens na.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@topicstarter: met een brede glimlach volg ik uw verhaal want het is zo herkenbaar
!
Denk eens aan het "grote" voorbeeld NMBS: die hadden ooit het land volstaan met tientallen seinhuizen, en die hadden allemaal een "relaiszaal", letterlijk een (grote!) zaal vol met kasten vol met relais. En telkens als er een wissel werd toegevoegd of verwijderd, of een rangeerspoor, moest er aan de relais worden gesoldeerd of anderszins bijgewerkt.
Vroeg of laat moest de vooruitgang toch toeslaan, en dan kwamen er computers, en dan duurde het niet lang voordat het aantal seinhuizen drastisch werd ingeperkt.
Net zoals bij NMBS wordt ook bij u de installatie steeds complexer, en daarmee moeilijker te overzien. Vroeg of laat ontkomt ook uw modelspoorbaan niet aan deze evolutie. Ofwel stoppen in de huidige staat, ofwel "computerizeren". Ja, het is een sprong in het onbekende, vermoedelijk, voor u. Maar ik kan u beloven dat het eigenlijk best meevalt, het is een beetje zoals een nieuwe taal leren, een beetje een nieuwe manier van denken, maar allesbehalve onoverkomelijk. En het is toch zo schoon, als men het eenmaal ziet werken! Blijf jong, leer bij!
De Trix transformator van de trein en de voeding voor de print zijn dezelfde, zou dit invloed op elkaar kunnen hebben, door bijvoorbeeld een dip in de spanning of ( stoom ) de ingestelde spanning op de transformator is c.a. 8 volt dan rijdt de trein niet te hard en op de goede snelheid.
Op zaterdag 22 februari 2025 09:56:54 schreef scoljee:
...als de trein weg rijd
en de micro switch dus loslaat schakelt de timer direct weer in en dat moet niet. dat moet pas aan de andere kant van de baan. hoe zou dit opgelost kunnen worden ?
Voor elk einde van de baan een aparte timer gebruiken.
En hoe schakel je de timers dan aan de micro switchen ? het relais zet de railstaven b.v. links en rechts op plus en min als het relais afvalt schakelt de plus en min om rechts wordt links. terwijl er op het andere rails ook een timer zit met een afgevallen relais met een plus en een min op de baan ( kortsluiting )? heb je een voorbeeld schema ?.
Resume 2 timers met wisselrelais om de motor om te schakelen en aan het einde van de baan een micro switch met een com , NO en NC contact.
Ik heb ook een 2e timer gemaakt als voorgaand schema met de L7555 Ic.
de s1 en s2 schakelen de timer in door een puls op de min. Doordat de micro
switch ( NO )de timer geschakeld houd en de timer na zijn ingestelde tijd afvalt schakelt de timer weer in doordat de trein wegrijd en de micro switch
weer los laat. en dat moet dus niet. de 2e timer doet hetzelfde als de eerst, ik dacht eerst dat het aan de eerste timer lag. wie kan beredeneren waarom dat niet werkt. ?
MGP
LDmicro user.
Waarschijnlijk onderbreekt S1 of S2 heel kort bij het wegrijden.
Je kunt 2 dingen proberen, een condensator (100nF) parallel aan S1 of S2 solderen (mag ook op de print) of anders maken dan de trein over het contact rijdt zodat het maar kortstondig geschakeld wordt, volgens mij dit laatste het beste.
NB. met 'over' bedoel ik dat de trein het contact sluit en tegen dat hij stilstaat moet het contact weer open zijn.
[Bericht gewijzigd door MGP op (16%)]
Condensator over parallel voer S1 uitgeprobeerd, werk niet, als S1 van de min gaat schakelt de timer weer in.
MGP
LDmicro user.
Op maandag 24 februari 2025 23:11:31 schreef scoljee:
.... als S1 van de min gaat schakelt de timer weer in.
Ja dat is ook de bedoeling, daarom zou de schakelaar niet meer mogen gedrukt zijn als de trein tot stilstand komt.
Ik denk dat de schakelaar veranderd van toestand als de trein in beweging komt.
eigenlijk moet de schakelaar( micro switch ) of wat daar aanhangt een puls af moeten geven.
Eigenlijk zou de schakelaar ( micro switch) een puls af moeten geven op de timer. i.p.v. een blijvend signaal.
MGP
LDmicro user.
Ja dat is de bedoeling, je kunt dan geen valse signalen door contactdender meer hebben.
Je kunt de werking testen door met een drukknop te simuleren, dan weet je zeker dat dit het probleem is, wij kunnen van hieruit enkel maar gissen.
Ik heb het een aantal keren geprobeerd met een gewone drukknop, van de 6 keer
ingedrukt houden gaan er 4 goed bij loslaten en 2 schakelt de timer weer aan.
het andere timer printje ook getest van de 9 keer gaat het 6 keer goed.
het is dus niet stabiel. de micro switch ook getest van de 5 gaat het 3x goed 2x schakelt de timer weer in. hier moet toch een oplossing voor zijn ??!!
is er niet een simpele schakeling die de timer bij indrukken van de micro switch een puls afgeeft i.p.v. een constante spanning.
MGP
LDmicro user.
Is de voeding stabiel genoeg? zijn er geen storingen op de voeding als de trein aanzet?
Wat ook al eens wil helpen is een diode in de + voedinglijn, dat vermijdt het resetten van de 7555 bij het starten van de trein door een dip in de spanning en misschien een grotere elco op de voeding zetten.
Als het nog niet helpt soldeer eens een 100nF over de spoel van de relais, maar ik zou het eerst zoeken in de voeding.
Scoljee, deel je rail op in drie delen de midden geleider onderbreek je en plaats een diode, 2 maal en in dezelfde richting, dit geeft een vast eindpunt. :
1 start in de tunnel bv 20cm
2 traject x meters
3 stationnetje 20 cm
als de trein goed om staat rijd deze tot aan het station, niet verder, maar wel terug door de gemonteerde diode.
de relais schakel je bv met een 7555 welke afwisselend een hoog en een laag afgeeft van bv 5 minuten. 10 sec rijden bijna 5 minuten wachten, en weer terug. succes
Johan
Ik heb de timer voorzien van een 1N 4001 diode, bij het loslaten van de micro switch blijft de let uit ( 11x geprobeerd en 11x ging de schakeling niet aan maar bleef netjes uit), dat gaat dus goed.ga de schakeling weer aansluiten.
De info van J 54 Het stukje rail is heel kort 55 cm dus de berg in 27,5 cm
en na de berg voor het station ook 27,5 cm. rail opdelen is beetje kort denk ik, het treinbusje met aanhanger is 17 cm lang. dus er zit 10 cm tussen uit de tunnel naar het einde station waar die stopt door de micro switch, daar wacht ( timer) en weer de tunnel inrijdt tegen een micro switch en weer stopt ( timer).
Ik kan natuurlijk wel diodes monteren en het baantje in 3 stukje hakken maar daar is weinig ruimte voor denk ik. De 10 seconden rijden is veel rijdt ongeveer 3 seconden. ik denk dat ik 2 relais nodig heb i.p.v. 1 relais ?
zie schema.