Ik ben schipper op een reddingboot, de Seeker.
Nu hebben wij andere roepletters gekregen, dus moet de AIS omgeprogrammeerd worden, daar is een leuk progje voor "PROAIS", dat werkt via de USB aansluiting op de AIS (Ocean Sat).
Helaas is de USB A plug die in de laptop moet, helemaal vergaan. Ik heb die er dus afgeknipt en dacht dat ik zo'n zelfde plug ergens af kon knippen en dan aan de adertjes met elkaar zou kunnen verbinden.
Maar tot mijn schrik hebben alle kabels die ik doorknip de codes wit, groen, zwart en oranje, terwijl de AIS de kleuren wit, blauw, bruin en rood heeft.
Is hier iemand die weet welke kleur van de AIS op welke kleur van de kabel naar de laptop moet?
De AIS zendt nu mijn oude roepletters uit, dat is verwarrend en het mag niet.
De oplosser bieden wij naast grote dank, een tocht met de snelle reddingboot aan.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Kan je niet beter omgekeerd werken en een nieuwe kabel aan je AIS zetten?
Heel veel respect voor wat de KNRM doet met beperkte middelen.
de AIS zit ingebouwd onder de buddy. dat is een hoop werk. bovendien moet ie dan uit elkaar en daar ben ik niet zo van.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dan moet je met een metertje op de piepstand uitpiepen welke ader aan welke pin zit, van de kabel met de kleuren wit, blauw, bruin en rood.
Misschien kan je dat nog doen (of volgen bij slopen) bij de "vergane" steker
De plus en min zijn het gemakkelijkst (tevens het grootste risico bij verwisselen)
Als je de 2 data draden verwisselt werkt het gewoon niet, er gaat niets stuk.
Begrijp ik het goed dat je de platte steker (A) eraf hebt geknipt?
De kabel van de foto (rood, zwart, wit, groen) loopt naar het niet bereikbare ingebouwde deel?
De kabel komt zonder plug, direct uit de AIS. Ik weet welke functie de aders hebben naar de laptop.
de vraag is welke functie de aders hebben uit de AIS. welke ader van de AIS verbonden moet worden met welke ader naar de laptop.
"De kabel van de foto (rood, zwart, wit, groen) loopt naar het niet bereikbare ingebouwde deel?" Klopt niet, dat is de kabel naar laptop.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Heb je een universeel metertje?
Dan kan je op de aangestripte aders misschien de 5 volt en de Min vinden.
De ander 2 aders (data) kan je dan aansluiten en als het niet werkt, wisselen zonder gevaar.
"De kabel van de foto (rood, zwart, wit, groen) loopt naar het niet bereikbare ingebouwde deel?"
"Klopt" (is jouw antwoord)
Dan is daarvan de functie:
Rood = + 5 volt
Wit = Data-
groen = Data+
Zwart = - 5 volt
Op maandag 3 maart 2025 13:03:15 schreef reddingdienst:
De kabel komt zonder plug, direct uit de AIS. Ik weet welke functie de aders hebben naar de laptop.
de vraag is welke functie de aders hebben uit de AIS. welke ader van de AIS verbonden moet worden met welke ader naar de laptop."De kabel van de foto (rood, zwart, wit, groen) loopt naar het niet bereikbare ingebouwde deel?" nee, die loopt naar de laptop.
die heb ik doorgeknipt en opgesplitst.
de kabel naar de AIS bestaat uit de aders blauw, wit, bruin en rood.
En ja, ik heb een unuiverseelmeter.
[Bericht gewijzigd door reddingdienst op (14%)]
Weet je heel zeker dat daar direct een USB connector aan zat? Dat is namelijk (zoals je zelf al ontdekt had) nogal een atypische kabel voor USB.
Er bestaan ook USB naar TTL omzetters die in de stekker van zo'n kabel passen. Heb je de oude stekker nog? Wat voor merk/type is die AIS? Wellicht is er iets te vinden in de manual van dat ding.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
Het is een Oceansat class B AIS
https://www.yumpu.com/nl/document/view/20152305/nederlandse-handleidin…
en ik weet zeker dat er een USB A stekker aanzat, ik heb 'm eerder geprogrammeerd met deze laptop.
[Bericht gewijzigd door reddingdienst op (27%)]
vergeten
Golden Member
Heb je een universeel metertje?
Je zal moeten uitvogelen met welke welke pinnen de kleuren op de steker zijn verbonden.
Blauw = Pin .........
Wit = Pin .........
Bruin = Pin .........
Zwart = Pin .........
[Bericht gewijzigd door vergeten op (75%)]
ik weet niet of er 5 volt uit de AIS komt, ik denk dat de voeding naar de AIS gaat en niet uit de AIS?
"De kabel van de foto (rood, zwart, wit, groen) loopt naar het niet bereikbare ingebouwde deel?" Klopt niet, dat is de kabel naar laptop.
schreef ik verkeerd. Dat is bekend. De vraag is wat is de functie van de aders naar de AIS. Bruin, wit, blauw en rood.
het progje waarmee je de AIS gegevens mee kan aanpassen:
https://support.em-trak.com/hc/en-us/articles/216332703-proAIS2-040300…
De kabel aan de AIS heeft dezelfde kleurcodering als sensorkabels.
Daar is bruin de plus en blauw de min. Misschien hebben ze bij die AIS dezelfde kleurcodering aangehouden.
Weet iemand die meer deskundig is dan ik hoeveel schade je kan aanrichten met verwisselde USB kabels? Oftewel, hoe gevaarlijk is het om gewoon te proberen?
vergeten
Golden Member
Weet iemand die meer deskundig is dan ik hoeveel schade je kan aanrichten met verwisselde USB
kabelsaders? Oftewel, hoe gevaarlijk is het om gewoon te proberen?
Voor de plus en min is het gevaarlijk, voor de data draden/aders niet, dan werkt het gewoon niet als het verkeerd zit.
vergeten
Golden Member
@reddingdienst
Heb je de oude steker nog?
Is al eerder gevraagd.
Zo ja.
Dan die openpulken en draadkleuren volgen.
Als je maar 3 draden kan uittesten/volgen is het genoeg 
Dat zou mooi geweest zijn, als ik de oude stekker nog had. Hoefde ik alleen maar de punten door te meten waar op de plug de kleuren zaten van de AIS.
Was de vraag hier gesteld overbodig geweest.
Vroeger kon ik die dingen programmeren..Maar daar heb je nu niks aan. Is er nergens iemand die dat erin wil schieten?
De AIS krijgt zijn voeding uit een accu. De 5V draad in de USB-kabel dient dus waarschijnlijk niet voor voeding maar hooguit om te signaleren dat er een verbinding is met een host (computer).
De GND van de USB is hoogst waarschijnlijk verbonden met de min van de accu, dat moet uit te meten zijn.
Er is kans dat het met GND en de datalijnen alleen zou kunnen werken. Daarmee kan je niet veel fout doen.
Bij een FT232 usb naar serieel chip die misschien in de AIS zit, wordt dikwijls de reset via een weerstandsdeler verbonden met de USB 5V. Als dat zo is zou je een weerstand moeten kunnen meten tussen de 5V draad en massa. Gewoonlijk wordt 4k7 en 10k gebruikt, dus ongeveer 15k.
Datasheet FT232 (zoek op voorbeeldschema self powered): https://ftdichip.com/wp-content/uploads/2020/08/DS_FT232R.pdf
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Inderdaad, eerst de ground vinden, goed kans dat die aan de ground van de voeding zit, en aan de afscherming van die kabel. Dan meten of je ergens 5V hebt als hij aan staat.
Er is een goede kans dat de 5V helemaal niet nodig is, dus ik zou de rode draad van de USB kabel nergens op aansluiten. Zwarte draad aan de ground die je eerder gevonden hebt (ik verwacht ook op blauw), en de data aders gewoon proberen. Ik zou verbinden via een goedkope USB hub, dan loop je veel minder risico dat de USB poort van je laptop schade oploopt.
Er is inderdaad een kans dat er een converter in die kabel zat; de stekker is dan doorgaans wat groter dan een gemiddelde USB stekker.
Waar ligt deze boot?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Volgens de handleiding op blz 18:
Veel eenvoudiger kan het niet gemaakt worden. Zoek nu even welke pennen bij een USB A horen en je zou tot een oplossing moeten komen.
Het geheel wel goed beschermen tegen (zee)water als er geen pc meer aan hangt.
edit: over de usb kabel wordt niet gesproken. Het zal echt zoeken worden. Moest er eerst een driver geïnstalleerd of werd die geïnstalleerd bij installatie van het programma.
MMSI kan blijkbaar maar eenmalig aangemaakt worden. Als ook dat is veranderd , kom je dus zelf niet verder.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (35%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@buckfast_beekeeper: dat lijkt me niet de kabel die de TS vast heeft, een in die tabel staat ook niet wat de USB aansluiting is.
Je kunt uit voorzorg nog een weerstandje in serie zetten met elke datalijn (47 ohm werkt waarschijnlijk nog wel op lage snelheid).
Als je denkt te weten wat de ground en voeding is, kun je de spanning op de datalijnen meten, dat zou 3.3V moeten zijn (met 1k5 in serie, maar dat ziet je multimeter niet).
Als je me een mailtje stuurt met je gegevens wil ik je telefonisch wel helpen, als de boot te ver weg ligt.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (35%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een DMM op ohms meten, dan heb je tussen massa en ground vrijwel 0 ohm, dan heb je al 2 draden. de 5V heeft wrs een condensator erover zitten die meet je oplopend ohms, polen omdraaien van dmm en dan andersom gaat die weerstand weer. als de datalijnen verkeerdom zitten werken ze gewoon niet, kwestie van omdraaien. ofwel testen met een kroonsteentje, werkt het dan officieel maken met krimpkous ed.
veiligste zou testen zijn zonder de 5V te gebruiken, maar wrs ziet de programmer dan de unit niet.
SparkyGSX
Als de 5V alleen voor de aanwezigheidsdetectie is, kun je ook gewoon een weerstandje van 1k of zo in serie zetten.
Bedankt voor jullie input alvast.
Alleen de roepletters zijn door een miscommunicatie verandert, de MMSI is hetzelfde gebleven. Op marinetraffic staan we als Seeker SAR.
mijn gegevens zijn openbaar, ik heb een bedrijf
.
Henk Wijga
Schoener 8 Huizen
0654622001
en we willen er best voor betalen, dat is het probleem niet.
[Bericht gewijzigd door reddingdienst op (26%)]