MGP
LDmicro user.
Op zondag 2 maart 2025 19:40:05 schreef scoljee:
Ik heb de timer voorzien van een 1N 4001 diode, bij het loslaten van de micro switch blijft de let uit ( 11x geprobeerd en 11x ging de schakeling niet aan maar bleef netjes uit), dat gaat dus goed.ga de schakeling weer aansluiten.
15j geleden heb ik eens een Amerikaan deze tip gegeven nadat hij al maanden aan een stuk met ongeveer hetzelfde probleem zat, een simpele diode was de oplossing.
Die was zo gelukkig dat ik zeker eens moest binnenspringen als ik in de USA was...maar dat is er niet van gekomen want verder dan winkelen in Auchan gaan we niet 
Ik heb vandaag zo veel zitten prutsen en uitgeprobeerd, dat ik het spoor ( ha ha ha) een beetje bijster ben. alles aangesloten en als de trein de tunnel inrijdt stopt die aan het einde tegen de micro switch en schakelt de timer in
na een paar minuten rijdt de trein de tunnel uit ( naar station) en rijdt tegen de andere micro switch schakelt de timer in en keert direct en rijdt de tunnel weer in.
Puff, morgen weer verder zoeken.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Een heel herkenbaar gevoel, mijn waarde! Slaap lekker, ik zie alle kans dat het morgen nog voor de middag allemaal perfect lekker loopt!
Hier een wat beter schema van de huidige situatie, ik denk dat ik iets vergeet ? als de trein de tunnel uitkomt en naar het station gaat en vervolgend de micro switch bedient, dan schakelt de timer in en rijdt direct de tunnel weer ik ! Moet denk ik nog ergens een relais.
MGP
LDmicro user.
Eens vlug gekeken en wat direct opvalt is dat je de microswitches naar een andere GND (-) schakelt dan de voeding van de timer?
Ja klopt de voeding van de rijtrafo staat zo laag( kruipsnelheid trein)
dat die nauwlijkt 2,5 volt afgeeft.
MGP
LDmicro user.
De microswitchen MOETEN naar de - van de printvoeding schakelen anders is de werking onvoorspelbaar.
Nu zie ik wat je bedoelt, ik heb de min van de adapter en de min van de trafo aan elkaar gemaakt. als de micro switchen alleen aan de min van de adapter zitten waar blijft de min van de trafo dan ?
MGP
LDmicro user.
De microswitchen kunnen maar voor 1 doel gebruikt worden, ofwel voor de timer ofwel voor de motor en niet voor beiden gelijktijdig zoals ze nu gebruikt worden.
De bedrading aan de NC contacten moeten dus weg want bij de overschakeling activeer je de timer nog eens.
Je kunt wel een tussenstap maken door beide microswitchen van een relais te voorzien die 2 wisselcontacten hebben.
Ga er even over nadenken, had wel in de gaten dat er nog iets tussen moest komen. dus eigenlijk moeten de 2 NC aansluitingen allebei via een relais lopen. Dus beide circuits gescheiden houden.
U had wel gelijk elektronica is verslavend.
MGP
LDmicro user.
Inderdaad en bij treintjes horen grote hoeveelheden relais en als je daarmee begint maak er dan een gewoonte van om op elk relais een led (signalisatie) te zetten dat voorkomt veel zoekwerk.
Ik heb eigenlijk nog een vraag over de LM7555 timer. deze timer is gemaakt om een treintje vanuit een tunnel na de wachttijd bij een station met dezelfde wachttijd de tunnel weer in te laten rijden. doordat er gebruik is gemaakt van 1 timer zijn de wachttijden hetzelfde. zie tekening. als ik een tweede timer heb om de wachttijden bijvoorbeeld in de tunnel 6 minuten in te stellen en de andere timer bij het station op 1 minuut, kan ik dat doen door pin 3 van de IC van beide timerprintjes met elkaar te verbinden en de S2 op de 2e timer aan te sluiten ?
MGP
LDmicro user.
Je mag nooit de outputpinnen (3) aan elkaar leggen.
Zoals je schrijft is het beter van elke timer te bedienen met een contact.
S1 en S2 elk zijn timer.
Scoljee, als je de schakeling iets verbouwd en 2 relais gebruikt kan je de relais met verschillende tijden aansturen met p1 met p2 stel je de hele tijdcyclus in.
als dat zo zou kunnen werken zou geweldig zijn, ik heb toch nog wat vragen
de trimmer de ene is een 1M OHM LIN ( lineair) en de andere ook 1 M ?
De eindschakelaars zijn de NC of NO ik denk NO en je rijdt ze dicht.
De spoelweerstand van 250 ohm is die belangrijk, heb wel relais van 720 ohm.
de dioden boven de 1M lin wat zijn dat voor typen diodes.
Misschien veel vragen maar in ben geen elektronicus. maar heb wel interesse in elektronica.
De eindschakelaars zijn nc , de trein rijd ze open, het relais valt af, aandrijving valt weg, na bereiken van 1/3 danwel 2/3 van de voeding schakelt de 7555 om, poot 3 wisselt en ontlaad tot 1/3 of laad weer tot 2/3 van de voedings spanning enz . De dioden zijn simpel kan dezelfde als bij de relais.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 2 maart 2025 19:40:05 schreef scoljee:
Ik heb de timer voorzien van een 1N 4001 diode, bij het loslaten van de micro switch
blijft de let uit
off topic
In het kader van; liever geen kromme tenen Nederlands
Een let is een inwoner van Letland, Led schrijf je met een D 
/on topic