Bosch vaatwasser SGV55M43EU zeeplade opent niet

Mijn vaatwasser (Bosch SGV55M43EU) heeft een probleem met de zeeplade. Deze opent niet. Ik heb de beplating van de deur gedemonteerd om te kijken hoe dat mechaniek werkt. Er zit een soort solenoid in die de lade opent. Deze solenoid is nog goed dus ik ga er van uit dat het in de aansturing zit. Maar hoe wordt deze aangestuurd?
IN de deur zit een bedieningspaneel maar de draden van de solenoid gaan onder de vaatwasser in en lijken dus niet aan het bedieningspaneel te zitten.
Op de website van Bosch staat een exploded view https://www.bosch-home.nl/supportdetail/product/SGV55M43EU/13#/Toggleb…

Op de één na laatste tekening staat rechts een onderdeel met daaraan een hoop bedrading, dat lijkt de besturing. Helaas staat net daar geen onderdeelnummer bij en dit onderdeel kan ik los ook niet vinden. Iemand raad waar ik de storing moet zoeken of waar ik een vervangend onderdeel kan vinden?

Sturing via triac op de hoofdprint. Zit in de rechtse zijkant achteraan (0570). Toestel uitbouwen daarvoor.

Je kan een lamp op de zeepbak stekker zetten en dan het 30 minuten programma. Dan moet binnen de 5 minuten de lamp aan gaan (niet het koude spoelprogramma). Deze test vermijd verdere sloopwerken.

Sommige solenoids zijn DC gestuurd dus opgelet. Meestal gaat er iets mis in de solenoid(spoel) waardoor er een overstroom de triac opblaast. Dus bij defecte triac overwegen om ook de zeepbak spoel te vervangen.

De bekabeling in het deurscharnier kan ook stuk zijn. Of muizen...

Dank voor de informatie. Ik heb de module gevonden door een afdekplaat onder de vaatwasser te demonteren. Om er goed bij te kunnen moet ik de VW inderdaad uit de keuken halen.

In de zeepspoelbak zit een bruine actuator, deze heb ik doorgemeten (ohms) en geeft ~2.5 Kohm. Ik heb de test met de lamp niet gedaan maar vermoed dat de actuator dan toch goed zou moeten zijn en het inderdaad een defecte triac is.
De bekabeling lijkt verder keurig in order, niets vreemds aan te zien.

Ik vraag mij nu af of ik alle moeite voor herstel moet doen of dat ik de waspod gewoon in de vaatwasser leg.

"maar vermoed dat de...". Zo werkt het niet dat repareren.

"lijkt verder keurig...". Lijkt is ook weer zo'n bewoording. De kabel moeten handmatig gemanipuleerd worden om defecten of onderbrekingen vast te stellen. Visueel zo niet vast te stellen.

Daar heb je wel een punt...

De actuator heb ik op 230V aangesloten en werkt. Ook getest met een lamp, die werkt niet.
De draden heb ik uiteraard, waar mogelijk zo goed als ik kan bekeken en bewogen. Dit gaf geen ander resultaat met de lamp, maar die wordt normaliter ook maar kort aangestuurd volgens mij.

Lijkt er dus toch op dat de printplaat een defect heeft.

Het sloopwerk kan beginnen ;-)
Nu heb je toch iets van zekerheid dat je niet voor niets alles uitbouwt.
Wordt idd maar paar seconden aangestuurd.

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

meestal werkt die zeepbak toch met een PTC welke een keer knal heeft gedaan en waardoor de triac op de print eruit ligt. de tijd dat er nog een spoel inzat ligt nog in de 90's..

Op maandag 3 maart 2025 12:29:28 schreef testman:
meestal werkt die zeepbak toch met een PTC welke een keer knal heeft gedaan en waardoor de triac op de print eruit ligt. de tijd dat er nog een spoel inzat ligt nog in de 90's..

Zie artikelnummer 0219 "Activeerder". Deze machine is volgens mij uit 2007.

Testman heeft gelijk. Deze is nog een ptc. Ik dacht dat de nieuwere terug spoelen heeft?
Maar waarschuwing blijft gelijk. Mee vervangen.

Ik snap hem even niet meer. In de zeepbak zit de activeerder zoals deze ook in de onderdelenlijst van Bosch staat. Waar zou de PTC dan zitten, en wat is de functie daarvan?

Goede vraag. Deze "activeerder" is een cilinder (zuiger/piston...) Zoals bij een graafkraan. Maar dan mini. Er zit een gas in die uitzet als ze warm wordt. Die warmte wordt gegenereerd door een ptc die er tegen geplakt zit. Dus in dat bruin/rode ding zit een cilinder en ptc. De ptc geeft regelmatig al eens een knalletje waardoor de triac doorslaat. Dus de 3 verdachten blijven aanwezig. Triac. Actuator (activeerder) en bekabeling. Zelfs na de kortsluiting in de actuator kan het zijn dat deze nog ogenschijnlijk normaal lijkt te werken. De betrouwbaarheid is uiteraard weg.

[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]

Ik heb een vergelijkbare Bosch en had een kleine 4 jaar geleden ook problemen met het klepje, in mijn geval soms wel open en soms niet.
Ik heb toen hier de complete doseereenheid (dus dat is incl. de activeerder) gekocht voor een zeer goede prijs: https://www.ebay.nl/itm/183691621509
Wat mij betreft een aanrader om hem te vervangen in zijn geheel voor deze prijs.
Op de site van BSH staat hij voor EUR 131,49 (!)
Daarna geen problemen meer gehad tot op heden.

Heb je de printplaat uiteindelijk nog vervangen? Of alleen die triac?

Zelfde diagnose hier en ik vind de wasprestaties beroerd zonder de zeepklep.

Ben benieuwd!

Triac EN de actuator is meestal voldoende.