fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De snelheid van mijn naaimachine motor wordt dmv een rheostat geregeld. Moderne machines worden electronisch geregeld. Volgens mij heb je zo meer kracht bij lage toerentallen. Als dat zo is wil ik zoiets bouwen voor de mijne (Pfaff 1214 uit 1976 met een 80W motor.
Wat voor soort regeling wordt daarvoor gebruikt?
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik vermoed dat het een serie motor is met koolborstels.
Dan kan dat gewoon met een "dimmer" geschikt voor inductieve belastingen.
Maar of je dan meer koppel krijgt, tov de rheostat, weet ik niet.
Lijkt mij van niet, tenzij je stator en rotor (optimaal) apart gaat regelen. Of je moet er een soort variomatic op gaan bouwen dan blijft 'kracht' versus toeren in energie nog het meest behouden.
Je komt dan eigenlijk op het terrein van draaibanken en kolomboren met poelies of tandwielkasten.
Wat ik tot nu toe gezien heb bij naaimachines is ook altijd een kleine poelie op de motor t.a.v. een grotere op de rest van het mechaniek. Die vermogens en toerental verhouding zal best wel over nagedacht zijn vermoed ik.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (28%)]
MGP
LDmicro user.
Dat is een seriemotor en met een triacregeling te regelen, het probleem zit hem in de voetpedaal, deze omvormen is een heel werkje.
Je krijgt dan toch ook te maken met dat je de sinus moet beginnen te snijden aan het eind van de periode?
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 4 maart 2025 00:18:15 schreef harry64:
Je krijgt dan toch ook te maken met dat je de sinus moet beginnen te snijden aan het eind van de periode?
Ja maar de rheostat vermindert de spanning op de motor bij meer weerstand zodat de motor nog trager gaat draaien en je de voetpedaal dieper moet indrukken.
Bij een triacregeling blijft de spanning stabieler bij meer weerstand en dat werkt soepeler.
Over andere nadelen zoals lawaai kan ik mij niet uitspreken.
Maar het zal toch een klusje worden, heb eens een wikkelmachine (met een 12V accuboormachinemotor) gemaakt met zo'n voetpedaal en heb voor het gemak toch maar de originele weerstand in de voetpedaal gehouden.
Misschien een log pot i.p.v. een liniare gebruiken.
Mijn ervaring i.i.g. met vermogen dat altijd een product is van kwadraat.
Zoals b.v. met volumeregeling op versterkers.
[Bericht gewijzigd door harry64 op (16%)]
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Op dinsdag 4 maart 2025 01:21:55 schreef harry64:
Zoals b.v. met volumeregeling op versterkers.
Die log pot is omdat ons gehoor logaritmisch is . 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 4 maart 2025 02:44:59 schreef Dok:
Kun je niet iets met gelijktrroom en PWM doen? Het zelde idee als met een accu boormachine?
Dat was mijn idee ook maar ik weet weinig van de verschillende type motors. Ik repareer regelmatig motor besturingen maar ik weet nooit wat voor motor er aan hangt, die zit er nooit bij 
Ik heb thuis nog een zware (redelijk versleten) industrie naaimachine. De motor daarvan heb ik jaren gebruikt om mijn Unimat 3 draaibankje aan te drijven. Die motor had ook een weerstand constructie als toeren regeling maar dat is een veel zwaardere (en veel grotere) motor. Ik heb hier ook een Singer hobby machine met electronische regeling, ik zal daar eens een scoop aan hangen. Die motor is veel lichter en toch is dat ding best sterk op lage toeren (Maar niet zo sterk als mijn Pfaff)
Ja, een pully constructie zou het mooiste zijn, dan kan ik hem volgas de helft trager laten draaien maar ik wil het ding niet verbouwen, de hele behuizing is van zwaar aluminium en het ding ziet er nog uit als nieuw.
De "nieuwe" regelaars zijn gewoon dimmers. En dan van het simpele type, triac, diac, c-tje pot.
En ik weet dat je er helemaal niets van wilt weten ... maar dit is waarschijnlijk de eenvoudigste oplossing:
https://www.aliexpress.com/item/1005007802400848.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007280621664.html
https://www.aliexpress.com/item/4001023543113.html
Ik heb de 14 euro variant bij een buur aan een (70's) machine gezet waarvan de weerstand versleten was. Werkt prima. Er zit een schuif-pot in die door een wig/veer constructie wordt verschoven. Een trimmer voor het minimum toerental en een microswitch die echt onderbreekt in de bovenste stand.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 3 maart 2025 23:49:28 schreef vergeten:
Maar of je dan meer koppel krijgt, tov de rheostat, weet ik niet.
Volgens mij wel.
Als je met een rheostat de spanning terugbrengt tot zeg de helft, dan is er een uitgangsweerstand. Ga je meer stroom trekken zakt de spanning zodat je weer minder stroom kan trekken.
Als je met een fase aansnijding de spanning tot de helft terugbrengt dan blijft die zo goed als constant als je meer stroom gaat trekken.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 4 maart 2025 00:20:09 schreef Bobosje:
Gaat de seriemotor dan niet meer herrie maken met een triac / fase aansnijding regeling?
In de wat "modernere" stofzuigers (seriemotor) zit vaak softstart en ook een traploze regeling met een triac, wat niet veel meer inhoud dan een dimmer.
Meer herrie is natuurlijk moeilijk waar te nemen bij een stofzuiger 
wtt
Golden Member
In wasmachines zit vaak een seriemotor die met een triac-regeling wordt aangestuurd. Er zit dan een tacho-opnemer op de motoras. Ik heb zelf ook het plan om (een keertje) zoiets bij mijn naaimachine te doen. Nu is het zo dat ik bij lage toeren soms 'gas' bij geef om niet tot stilstand te komen en vervolgens schiet dat ding teveel omhoog in toeren. Ook een rheostat nu. In mijn plan zit dus ook een tacho-encoder ergens op de motoras.
Op dinsdag 4 maart 2025 00:15:20 schreef MGP:
Dat is een seriemotor en met een triacregeling te regelen, het probleem zit hem in de voetpedaal, deze omvormen is een heel werkje.
Misschien is een handpedaal dan beter?
MGP
LDmicro user.
Op dinsdag 4 maart 2025 11:54:28 schreef Toon60:
[...]Misschien is een handpedaal dan beter?
Nog nooit van gehoord
ga eens A.I. moeten inschakelen 
vergeten
Golden Member
Op dinsdag 4 maart 2025 11:54:28 schreef Toon60:
[...]Misschien is een handpedaal dan beter?
Klinkt als een pet voor je voeten 
Handgas is niet bruikbaar je hebt juist je handen nodig bij het sturen van de stof.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (38%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101
Golden Member
nonius
set SCE to AUX.
Die kniekrukken zitten vooral op industriële naaimachine met mechanische koppeling, dacht ik. Zit in elk geval ook op m'n Pfaff 138-6. Werkt lekker, maar daar draait de motor dus continu 'volle bak' en regel je het toerental van de naaimachine met een mechanische koppeling, zoals in een auto.
Maar een kniekruk-potmeter zou misschien wel wat eenvoudiger te bouwen zijn. Nadeel is wel dat dat dan meestal weer onderdeel uitmaakt van een complete naaitafel....
Overigens, als Fred101 een voetpedaal met ingebouwde potmeter zoekt, voor veel TIG-lasapparaten is dit een standaard-accessoire, om 'hands-free' de stroom tijdens het lassen te kunnen variëren. Geloof dat er meestal een 10k-potmeter inzit.
fred101
Golden Member
Ik heb het Singer pedaal open gemaakt en daar zit idd een triac in. Maar het blijkt nu dat mijn Pfaff 1214 niet sterker is dankzij het vermogen maar waarschijnlijk dankzij de overbrenging. De 284 heeft een rubber wieltje wat het vliegwiel aandrijft. Na al die jaren zou dat wel eens eerder kunnen slippen dan het nieuw deed. De motor is ook 80W dus daar ligt het niet aan. Als ik het goed heb was die 284 te krijgen met een externe of interne motor.
Maar het blijkt dat de motor van mijn Singer 9018 zwaarder is dan die van de beide Pfaffs. Toch is hij minder sterk, dat zal hem dus in de overbrenging zitten. Maar dat betekent ook dat ik mijn Singer pedaal gewoon voor alle drie de machines kan gebruiken. Ook even op de Wattmeter getest. De Singer trekt idd de meeste stroom bij volgas (119W gecorrigeerd voor het lampje) Dan moet ik wel een tussen-kastje maken ivm de verschillende connectors.
Update: De Pfaff 1214 werkt perfect op het Singer pedaal. In totaal vermogen lijkt het geen verschil te maken maar ik hoef hem bij zware belasting nu minder of soms zelfs niet eerst op gang te helpen. Zwaar is hier 13 lagen stof, het maximale wat ik onder de persvoet kan proppen. De Singer zelf doet het zelfs nog wat beter, die had geen hulp nodig, maar de hele persvoet constructie is veel gammeler en hij heeft geen IDT (extra boven stof-transport) De Pfaff is mechanisch veel steviger en veel stiller. (Hij heeft ook meer mogelijkheden) Ik denk niet dat de Singer dat soort mishandeling lang volhoud.
fred101
Golden Member
Op dinsdag 4 maart 2025 11:20:33 schreef wtt:
In wasmachines zit vaak een seriemotor die met een triac-regeling wordt aangestuurd. Er zit dan een tacho-opnemer op de motoras. Ik heb zelf ook het plan om (een keertje) zoiets bij mijn naaimachine te doen. Nu is het zo dat ik bij lage toeren soms 'gas' bij geef om niet tot stilstand te komen en vervolgens schiet dat ding teveel omhoog in toeren. Ook een rheostat nu. In mijn plan zit dus ook een tacho-encoder ergens op de motoras.
Dat is ook mijn " probleem". Ik vind een oplossing met toerental meting wel een goed idee. Tevens een optie om het max toerental regelbaar te verlagen bij vol gas, net als moderne computergestuurde machines doen. Dat maakt het werk wat comfortabeler. Dus een potmeter om het max rpm in te stellen en dan het pedaal om dat bereik weer te " verdelen" tussen 0 en ingestelde max voor meer resolutie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op dinsdag 4 maart 2025 17:24:17 schreef nonius:
Maar een kniekruk-potmeter zou misschien wel wat eenvoudiger te bouwen zijn. Nadeel is wel dat dat dan meestal weer onderdeel uitmaakt van een complete naaitafel....
De singer van mijn moeder (die er zelf niet op kon naaien) was een koffermodel met kniekruk waar de kniekruk aan een potmeter zat. Mogelijk dus vrij zeldzaam.