Ik heb een Amiga naar SCART kabel, maar als ik deze aansluit op een Sony TV dan rolt het beeld. Ik vermoed dat de kabel sync-on-composite biedt, en de TV verwacht waarschijnlijk sync-on-green.

Nu zag ik dit schema:
https://www.raphnet.net/electronique/sync-on-green/sync-on-green.php
Maar dat helpt niet. Wat wel helpt is als ik op de scart-schakeldoos ook een P2000T inplug, en deze aanzet. Dan loopt er nog steeds een zwarte streep door het beeld, maar het staan in ieder geval stil.

Hoe pas ik de SCART kabel van de Amiga aan dat ie wél op een TV werkt?

Op maandag 3 maart 2025 14:05:55 schreef Arco:
[bijlage]

Dit schema lijkt op wat ik heb, enige verschil is de 330Ω op sync, die heb ik toegevoegd. De 5V en 12V voor RGB en automatisch input-select zijn niet bedraad, maar dat is niet zo erg, dat is handmatig te kiezen. Na toevoegen van de sync weerstand ben ik de lopende zwarte band kwijt, maar ik heb nog steeds de P2000T nodig om beeld te krijgen. Er is dus echt sync-on-green nodig. Hoe voeg ik dit toe?

Sync-on-green is erg ongebruikelijk op SCART. Wat is het type van de TV?

Ik denk eerder dat er iets misgaat in de schakeldoos. Als het om een syncsignaal zou gaan, dan helpt het niet om dat van een ongerelateerde bron toe te voegen. Het beeld zou dan alle kanten op lopen en trekken.

Of je begint met laaghangend fruit: de beide schakellijnen bedraden. Als dat niet helpt, kun je altijd nog gaan zoeken waar het misgaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (20%)]

Op maandag 3 maart 2025 16:22:46 schreef maartenbakker:Als het om een syncsignaal zou gaan, dan helpt het niet om dat van een ongerelateerde bron toe te voegen. Het beeld zou dan alle kanten op lopen en trekken.

Vreemd genoeg helpt dat dus wel. P2000 aan op niet gekozen input: beeld strak. P2000 uit, geen beeld. Het is een Sony KV-16WT1.

Ik heb niet genoeg draden om de schakellijnen te maken. Zal binnenkort eens een kringloopje doorknippen en er een DB-23 stekker aanzetten.

Voorlopig maar de kabel gebruiken voor de 1084, daar werkt ie op.

[Bericht gewijzigd door blanka op (21%)]

Correctie: "het aansluiten van de P2000 helpt vreemd genoeg wel". Het is niet duidelijk of het syncsignaal er iets mee te maken heeft.

Sowieso kan het alleen een lijn zijn die vast doorverbonden zit en niet omgeschakeld wordt door de schakelaar.

Ik zal eens in de documentatie zoeken wat die TV precies aan signalen verwacht.

EDIT: als ik het schema zo zie, dan voldoet de SCART netjes aan de standaard en verwacht de sync op de CVBS aansluiting als je RGB gebruikt. Er zit in elk geval géén afwijkende signaalverwerking op de groene ingang dus als je daar sync aanbiedt gebeurt er niks.

Zeker dat de sync draad van pin 10 komt? Foute premade kabels gezien met pin 11 (HSYNC) ipv pin 10.

Probeer eens 75 Ohm weerstanden in serie met rood, groen en blauw. De Amiga signalen zijn eigenlijk te hoog voor direct naar SCART.

Je zou ook nog HSYNC en VSYNC signalen van de Amiga zelf kunnen combineren, als de polariteit goed is dan moet je met een AND of XNOR poortje icm de 330 Ohm weerstand een nettere CSYNC kunnen maken.

Weet je ook zeker dat je TV op RGB staat? Is het een NTSC of PAL Amiga?

[Bericht gewijzigd door Benadski op (37%)]

Op de 23-polige video connector van de Amiga zit op pen 10 het composiet sync (CSYNC) signaal. Biedt dit sync-signaal aan op de CVBS ingang op de SCART ingang (en de Amiga RGB signalen op de RGB SCART ingangen).

Op maandag 3 maart 2025 17:19:11 schreef Benadski:
Weet je ook zeker dat je TV op RGB staat? Is het een NTSC of PAL Amiga?

Gewoon PAL, en ja de TV staat op RGB, symbool met de 3 puntjes als je door de inputs gaat. En zoals ik zei, met de P2000T aan doet ie het, die is ook RGB PAL, en als ik die input kies op de SCART switch is dat beeld ook goed.

Sluit de Amiga aan op de SCART input waarop je de P2000T aansluit (verder niets aansluiten op de andere SCART input).
Amiga video connector pen 10 (CSYNC) op de SCART CVBS ingang aansluiten en de Amiga RGB signalen aansluiten op de RGB SCART ingangen, moet werken.