kristal VS frequentie discriminator vraagjes?

Hoi Rob!
Intussen heb ik na de verhuizing mijn bureau weer in elkaar gezet en mijn soldeer spulletjes neergezet en een hoop elektronica uitgepakt. Als ik er aan toe kom zal ik die oscillator met de keramische resonator ook eens proberen en dan kijken of het werkt. Maar ik heb het heel druk, toch ben ik reuze benieuwd of dit werkt met alleen maar één ic'tje. De bedoeling is om er als het werkt een varicapje er in te zetten en kijken of dat ook wil werken. Ik bouw het gelijk op een stukje printplaat, dat is mijn methode om er aan te experimenteren.

Hallo allemaal, Martin,

ff gevraagd aan mijn vriend ( chatgpt ) ;)

De BF245 komt in drie versies: A, B en C. Het verschil zit in de gate-source spanning (V_GS) en de slechtspecifieke frequentieprestaties van de verschillende versies. Hier is een kort overzicht:

BF245A: Heeft de hoogste gate-source spanning en is beter geschikt voor toepassingen met lagere frequenties. Het heeft over het algemeen meer ruis en kan minder efficiënt zijn bij hogere frequenties.

BF245B: Dit is een tussenversie, met een gemiddelde gate-source spanning. Het kan beter presteren dan de A-versie voor frequenties in het middenbereik (bijv. rond de 50-100 MHz).

BF245C: Heeft de laagste gate-source spanning en is het beste voor hogere frequenties. Deze versie heeft de laagste parasitaire capacitantie, waardoor hij het meest geschikt is voor toepassingen boven de 100 MHz. De BF245C zou dus je beste keuze zijn voor een oscillator rond 100 MHz.

Conclusie:
Voor een oscillator rond 100 MHz is de BF245C de beste keuze vanwege de lagere parasitaire capacitantie en betere prestaties bij hogere frequentie
:)
VrGr Rob

Ja Rob, dat kan allemaal wel zo zijn maar in de Stentor wordt ook een BF245 gebruikt en dat werkt prima. Wat dat betreft zal je vriendje wel gelijk hebben, maar deze oscillator werkt op 10,7MHz en dat is een heel groot verschil met 100MHz! Ik ga dat dus proberen te realiseren met slechts één inverter ic; de SN74HC04. Wat daaruit komt is dus ook een blokgolf van c.a. 4Vp.p. waarmee ik een BFR90, of BFR96 ga aansturen welke ook werkt op 10,7MHz. Alleen is de collectorkring daarvan afgestemd op 85,6MHz.

Altans dat was mijn bedoeling, maar het kan nog simpeler door direct naar de 8e harmonische te gaan, door een bandfilter te gebruiken, direct na de 74HC04 en dit signaal verder te versterken.
Dus heb ik mij intussen bedacht.
Deze methode heb ik vaker toegepast in één van mijn ontwerpen (waarvan een topic hier op C.O.), welke van een kristal oscillator op 50MHz, vermenigvuldigd wordt naar 150MHz. Waarvan hier het ontwerp:

Op welke uitgangsamplitude kan ik ongeveer van uitgaan dan is dat 4Vp.p./8= 0,5Vp.p. op de 8e harmonische. Echter de tap voor de uitgang ligt op ongeveer 1/4e van de top van de kring, zodat we op de laagimpedante uitgang hier ook 1/4e van de amplitude overhouden. Dit is dus 0,125Vp.p. op de uitgang van het bandfilter, echter de transistor versterkt de amplitude weer zodat we een stuk hoger uitkomen op de uitgang. Ik ben trouwens toch van plan de collectorkring anders uit te voeren als in het schema hierboven.

Ha Martin V en rob007,

Ik gebruikte heel vaak de BF255 van Telefunken/Siemens dat is een goede transistor zo worden ze niet meer gemaakt ;(
Daar maak je een goede compacte oscillator mee 4 condensatoren 4 weerstanden 1 smoorspoeltje en een spoeltje over het 100 MHz kristal en,
voor de uitkoppeling 1 trafo.
De eigenschappen die ik bereikt op 100 MHz 1 mW over 50 Ω harmonische onderdrukking > 40 dB zijband ruis @ 10 Hz - 67 dB......

Maar je kunt ook een MMIC gebruiken ik heb een opzetje waar ik nu mee bezig ben ter voorbereiding van de 100 MHz ultra low noise oscillator.
Dit is misschien even wennen het is een versterker met een positieve en negatieve feedback.....

Groet,
Henk.

Hallo allemaal,

Martin ik gebruik helemaal geen fet dus… ik had zomaar ff gekeken voor de LOL.
.
Zit ik te prutsen en het lukt me maar niet! Blijk ik zonder voeding te zitten rommelen PFFfffffffffff
Maar Tis nog best wel moeilijk hoor! Om met die 10,7MHz driepoot de boel op frequentie te krijgen.
En of dat komt door breadboard geloof ik niet echt.
Maar hoe eigenwijs O-) ook ik vind het wel ff lekker om het zo te doen,
goed is het niet en heb waarschijnlijk oop veel extra rommel enz…
wat mij nu met die 3poot opviel ik heb geen harmonische ( of geen harde in ieder geval )
bij die 2poot kan ik hem ook al hoeren op rond de 84MHz.
Ze zijn alle twee trouwens wel makkelijker te beïnvloeden dan een echt kristal!
.
Henk heb je alleen het oscillator schema ook van die BF255? ( altijd nieuwsgierig! )
vandaag of morgen stap ik op mijn fiets en dan kom ik naar je toe! ;)

VrGr Rob

Ha rob007,

Welke drie poot bedoel je de keramische resonator?
Als je die gebruikt (is voor speelgoed) dan moet je rekening houden met een afwijking van 50000 PPM verschil moet er zijn :P
En zeker als je daarna nog gaat vermenigvuldigen niet doen...... leuk voor het experiment.

Die oscillator ik heb een krabbeltje opgetekend voor je direct vanaf het breadboard.

Ik werk op dit moment op een hoge spanning i.v.m. het onderzoek SSB ruis.
Ook leg ik de positieve spanning aan de common ook dit is voor de metingen naar de close in noise op 0,05 Hz van de draaggolf.

Deze oscillator heeft twee kristallen daar hebt jij ook weleens mee geëxperimenteerd ik doe dit om de impedantie omlaag te brengen.
De eigenschappen 1 mW uit over 50 Ω ruis @ 5 Hz -45 dB, 10 Hz - 65 dB, 100 Hz - 92 dB 1 kHz -138 dB,
Dat is op 5 Hz nog maar 90 dB te kort |:( :(

Hier voor moet ik mijn interferometer aanpassen voor hogere frequenties (100 MHz) dat wil zeggen de verzwakker en fase regelaar.
De rest is tot 2000 MHz breedbandig veel van minicircuits maar die twee zijn eigen ontwerp lang geleden.
Die regelaars zijn automatische ander kan je er bij blijven om continue bij te regelen.

Je mag altijd langs komen koffie/thee staat klaar.....

Groet,
Henk.

Hallo allemaal,

(is voor speelgoed)

Henk, jaaa natuurlijk maar alles wat ik doe is gepruts dus watt dat betreft… 8)7
ja 2 poot is resonator 10,7MHz en 3 poot is keramische Filter 10,7MHz.
ik wou daar eens mee kijken of daar watt mee te doen valt, en misschien stabieler of zo…
.
Mooi schema!
Heb je voor mij meer gegevens over de spoeltjes en TR1 (zomaar, nieuwsgierig!)
En 2 keer 100MHz Xtal ja ik heb zelfs wel met meer kristalletjes gedaan!
Om hem breder te maken.

Ik kan je nog net een beetje volgen Henk! ( pas op J&J blijven hoor? :? )
https://www.google.com/search?sca_esv=a6857920e5190db0&rlz=1C1GCEA…
We( IK! ) blijven simpel!

Koffie, lijkt me leuk hoor, alleen nu nog ff niet Henk? Druk druk druk genoeg.
( Moet strakjes weer Papa en Opa spelen :/ )

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (24%)]

Ha rob007,

Ik heb het schema aangepast met de spoel en trafo gegevens die ik op dit moment gebruik maar,
dit is experimenteel.
De spoel is berekend op de capaciteit van het dubbele kristal en verschild per type kristal.
De kristallen meet ik op de netwerk analyzer dat kan jij ook doen met de tiny VNA belangrijk is de impedantie en de belastbaarheid.
Je zou denken de frequentie maar dat is nu juist het minst belangrijke aan het verhaal de frequentie haal je,
toch wel onderuit met het bouwen (bedrading) of print opstelling.
Verder meet ik ook de laagfrequent ruis is heel vaak in jou situatie niet van belang althans de ruis van het kristal dit,
ligt ver onder de ruis van je versterker.

Er komt nog bij een B-trap (sper) voor de B-mode te onderdrukken dit is bij een overtone (SC-cut) altijd nodig anders,
jump de steeds heen en weer tussen SC en BC mode.
Deze ietwat rare uitvoering heb ik nodig voor het meten maar wat blijkt het ding heeft een stabiliteit 20 Hz in 48 uur,
met alleen een jasje over de kristallen.

De onderdelen zijn qua uitvoering altijd kritisch ik gebruik in de oscillator zo min als mogelijk onderdelen.
De transistor is een oude wordt al lang niet meer officieel gemaakt maar er zijn nog wel pakhuizen EOO bijvoorbeeld.
Daar heb ik op dit moment de gehele voorraad 100 MHz kristallen gekocht AT-cut voor het experiment.
Met die transistor wil ik het verschil bekijken in de laagfrequente ruis tussen het oude en nieuwe fabricage proces.

De condensatoren die ik gebruik zijn keramisch maar dan in glas lijkt een beetje op een thermisch zekering,
dit i.v.m. de microfonie maar ook hier geldt weer in jou toepassing kan je de gebruikelijke uitvoering nemen het zijn er maar drie ;)
Dit geeft gelijk een van de problemen bij de keramische resonator weer deze zijn heel gevoelig voor infrageluid,
dit is bij quartz iets minder.
Een ander punt is de nauwkeurigheid die resonatoren zijn 50000 PPM vandaar mijn opmerking voor speelgoed,
waarmee ik bedoelde RC remote controller, afstandsbediening enz.....

Ik heb het ontwerp op een gaatjes board gebouwd niets moeilijk wel her en der wat latoenkoper gebruiken voor de common (aarde).
Verder moet het jou zeker lukken als ik de ontwerpen zie die je bouwt is dit peanuts :D

Nog wel een opmerking voor de nabauwer de voeding is zeer belangrijk niet zozeer de spanning maar wel de laagfrequente ruis.
Als het gaat om een zeer lage SSB ruis dus ook als klok in een digitaal systeem.
Ik zelf gebruik voor deze experimenten twee kleine accu's van 12 V 7 A/h
deze kan ik serie of parallel schakelen (in dit geval serie).
De accu's zijn in aluminium folie gewikkeld (omkleden) en voorzien van een 0,1 Hz laagdoorlaatfilter en een zekering van goud.
Die vergulde zekering is om de contact ruis 1/f zo klein als mogelijk te houden ook zijn de accu's voorzien van,
koperen schroefklemmen dat is belangrijk geen amp stekers gebruiken.
Ze zijn in een keurig metalen kastje gebouwd (@RAAF12 ik ben aan het kijken voor een nieuw fototoestel :D ) .

Dat was het wel weer even @rob007 ga het maar proberen hebt je een 100 MHz 5e boventoon kristal?

Groet,
Henk.

Hallo allemaal,

Hallo Henk, Neeeee ik ga en kan je niet nadoen!
Ik vind waar ik nu mee bezig ben al spannend genoeg.
Je schreef in het verhaal hoe belangrijk onderdelen waren, nou breek me de bek maar niet open.
Nou, eventjes dan!? Ik heb in die oscillator met in dit geval de resonator condensatortjes zitten met een waarde van 10pF –
als ik die 10pF verwissel met een andere soort dot de oscillator het NIET MEER! Ik heb er 3 andere in gehad, hij doet het niet! :?
.
Wat anders, je bracht mij op het idee om de oscilator in de Colector eens spoel(LC kring) te zetten op 85MHz
aan de kant van de transistor HEEL licht afgetapt de andere kant van de spoel ontkoppeld.
Er komt nu een HEEL klein signaal uit op 85+ MHz.
.
mijn bedoeling was eigenlijk nog eerst een transistor trapje op 10,7 en dan daarna een trap op 85MHz.
MAAR dit is breadboard dus kan ik links of rechts om prutsen.
.
vanmiddag trouwens erg leuk weer geweest op KG – AM allerlij stations QSOtjes enz… _/-\o_
.
Tot zo ver eventjes want Opa moet oppassen! ( ze slaapt op de bank met Oma! :z )
.
VrGr Rob

Op zondag 23 februari 2025 20:07:36 schreef rob007:
Wat anders, je bracht mij op het idee om de oscilator in de Colector eens spoel(LC kring) te zetten op 85MHz
aan de kant van de transistor HEEL licht afgetapt de andere kant van de spoel ontkoppeld.
Er komt nu een HEEL klein signaal uit op 85+ MHz.
.
mijn bedoeling was eigenlijk nog eerst een transistor trapje op 10,7 en dan daarna een trap op 85MHz.
MAAR dit is breadboard dus kan ik links of rechts om prutsen.

Als ik het juist heb vermenigvuldig je direct in de oscillator naar 85MHz door een collectorkring in de oscillator op 85MHz, dat zou kunnen werken alleen zal de amplitude daarvan zeer laag zijn, zoals je zelf al opmerkte.

Maar waarom al die moeite nemen om een frequentie stabiele oscillator te maken op die frequentie? Ik heb een oscillator een vrijlopende, met een varicap, voor de frequentie 154,7 tot aan 156,7MHz, voor mijn (zelfbouw) tweemeter tranciever, deze is uitzonderlijk stabiel en verschuift (drift) nog geen paar honderd Hertz, alleen bij inschakelen en na een 20 minuten is er helemaal geen drift. Bijna zo stabiel als een kristal oscillator, wil je het nog stabieler dan moet je er een PLL regeling aan toevoegen, maar dat heb ik niet gedaan omdat de frequentiestabiliteit voor mij wel goed genoeg was. De oscillator werkt op 5V, zoals de meeste schakelingen werken in die tranciever. De transistor in die VFO is een BF256B J-Fet in een Colpitts type oscillator, met een seriekring voor het frequentie bepalende element in die schakeling.
Wanneer de oscillator is afgestemd op een bepaalde frequentie, dan blijft die ook op die frequentie staan, deze verloopt (drift) dus niet.
Smalband NBFM modulatie wordt gedaan in een aparte oscillator op de middenfrequent van de tranciever op 10,7MHz, welke wordt gemengd met de VFO frequentie. Die 10,7MHz oscillator kan op twee frequenties werken, ook op 10,1MHz voor repeater werk. Dat wordt gedaan met een PLL.

Hallo allemaal,

Jaaa Martin, nogmaals het is gepruts ik wou eens kijken wat dat zou doen.
Hij doet het inderdaad wel hoor, alleen moest ik met de 3 poot wat meer moeite doen om het te laten draaien.
De 2 poor kreeg ik alleen als ik hem aan een kant aan de min deed zetten en heb daar grofweg de varicap bij over gezet.
Dus hij zit wat omlaag in frequentie nog, misschien beter er nog een condensator tussen varicap en resonator zetten.
Maar er komt bij beiden FM uit, en ja zoals jij nu zegt in de collector… ( Met LC kring… )
Het gaat om de LOL en kijken wat ut doet…
.
vandaag ook nog mijn Buis KG Zendertje opgegraven! De EL84 met Xtal, en een 807. Hij DEED HET NOG??? :S
Nu nog de Modulator EF86, ECC83, 2X EL34 PP ( alles zelfbouw! ) kijken of tie ut nog wil doen LOL.
Laatste tijd weer meer en meer in de mode 6390KHz-AM QSO draaien, leuk! _/-\o_

VrGr Rob

Hallo Rob, tsjonge jonge het is wat zón verhuizing, dat is niet bepaald mijn hobby, veel spullen staan nog ingepakt en tsjonge jonge wat heeft een mens toch een hoop rommel zoals bijvoorbeeld alleen al transformatoren waar ik wel een groothandel in kan beginnen. Wat ik eigenlijk nog wil gaan proberen is een power oscillator met de EL84 op 86MHz wil maken, kijken wat het doet.

Het idee komt van Youtube, waarvan hier met een Mosfet voor de middengolf, ja dat lijkt me ook wel wat, maar hetzelfde principe hier met een power penthode in een Hartley schakeling. Welke overigens verrassend frequentie stabiel blijkt te zijn. In plaats van de Mosfet kan er natuurlijk ook een VHF power transistor in zoals een 2N4427/3866/3553, leuk als vermogens Jostykit.
https://www.youtube.com/watch?v=8jV5rfc-QhA

Ha Martin V,

Dat is inderdaad stress ik weet er alles van :S
Ik ben op dit moment ook met een oscillator bezig voor een meet systeem die zou moeten gaan functioneren op 100 MHz.
Naar aanloop moet ik die kristallen testen op de netwerk analyzer maar ook testen op het vermogen wat het kristal kan dissiperen.

De vervorming en 1/f ruis is hier heel belangrijk dus al prutsent heb ik voor de gein deze samengesteld

ik zit toch op kristallen te wachten.
Er zijn van EOO onderweg en 200 honderd van TQG ik mag blij zijn als er 15...20 bruikbaar zijn :o
Misschien een draadje openen..... ik moet ook een interferometer ontwerpen zeg maar een geavanceerde notch (sper) om kruiscorrelatie te kunnen uitvoeren.
Geen idee of het interessant is voor CO komen tijdens mijn zoek tocht wel heel veel aspecten van de oscillator aanbod.....

Groet,
Henk.

Hallo Henk, het modificeren van oscillatoren is voor mij een leuke bezigheid en ik heb al heel wat verschillende typen geprobeerd en aangepast. Nu wil ik dit eens op 86MHz met een buis gaan doen en eens kijken of ik dat frequentie stabiel kan krijgen. Dan neem ik gelijk maar een EL84 en hoop op iets van 6Watt op de uitgang, maar niet helemaal in het schema als hierboven, maar met een koppelspoel op de uitgang. Het schijnt dat bij hoe groter uitgangsvermogen de sinus op de uitgang niet meer lijkt op een sinusgolf, dus daarmee moet wel rekening worden gehouden. Reuze intressant jou experimenten met een J-Fet oscillator op 100MHz.

Ha Martin V,

Leuk met een radio buis, daar ga ik niet meer aan beginnen te weinig tijd en geen animo :O
Hoewel ik nog wel een plaatspanning apparaat hebt van Leybold geloof ik.
Ik heb nog wel twee CB-buizen transceivers 1 Skymaster en 1 Robyn lijken op elkaar deze zijn AM met je raad het al een EL84 als eindbuis.....
Dat ik in het kader van @rob007 een Jostykit acht iets in elkaar gedraaid heb komt alleen door te veel rekenen,
dan wil je ook iets met de handen doen.

Bij de start van een nieuw project de onderdelen zoeken/bestellen kost echt dagen, specificaties lezen bellen naar fabrikanten enz.
En dan weet je nog niet eens of het in je uiteindelijke ontwerp past want dat moet nog maar blijken.
Maar ook de werkbank/tafel opnieuw inrichten, ik kan niet alle apparatuur tegelijk opstellen.
Dus staat er alleen voor mijn neus en in het 19"rek wat ik voor het project nodig heb.
Als ik iets voor RF ontwikkel heb ik niets aan een audio analyzer voor mijn neus.

Het moderniseren van een oscillator is zeker interessant dat is dan ook mijn inzet de standaard oscillatoren daar ga ik het niet mee redden.
Alle oscillatoren horen in de Colpitts familie dus ook die ik in elkaar gedraaid hebt (Clapp-Gouriet) en dit is niet alleen figuurlijk maar ook in de praktijk.
Ik had niets gesoldeerd maar in elkaar gedraaid :D

Wat ik wil proberen is waar ik een paar jaar geleden met @Richard S over gesproken hebt om een selectieve versterker te gebruiken.
Dit omdat ik een grote ruis afstand wil bereiken.... ik kan dan twee kanten op of cryogenic om de thermische ruis te verlagen of,
een hoog uitgangsniveau 1 Watt uit de oscillator om ver boven de ruisvloer uit te komen.

Het koelen is nog al wat en alleen voor laboratoria ik had al moeite om een tankje Hydrogen door Hoekloos te laten brengen.
Dus blijft vermogen maken over maar dat is niet zonder consequenties alle componenten incl. kristal moet geschikt zijn.
We gaan zien waar het schip stand, ook moet ik om de zijbandruis op 100 MHz te meten mijn interferometer aanpassen.
Dat betekend nog al wat want er niet een mixer te gebruiken i.v.m. de 1/f ruis.

Heel veel onderzoek/ervaring hebt ik in het verleden al gedaan is een kwestie van ophalen.
Maar ruis en dus de oscillator (die bestaat uit ruis) blijft zeer inspirerend en tegelijk een uitdaging....

Ik zal kijken of het mij lukt qua tijd om een draad te starten of het interessant is? moet blijken aan de reacties/mee denken.
Er staan vanaf januari al componenten te verouderen..... een aantal kristallen (ik heb er weer 22 er bij) en,
in totaal 500 keramische condensatoren (geen NP0) wel alle andere zo'n 1000 uur ofwel 100 dagen i.v.m. veroudering temperatuur verloop.

Groet,
Henk.

Hallo allemaal,

Martin ben je er al een beetje klaar mee? Ja zal je zeggen, maar bedoel natuurlijk de verhuizing zelf.
Kan het mij wel voorstellen hoor, dat je er helemaal zat van bent. Kmoet het me niet bedenken dat… )
dat filmpje ja ik ken hem, heb hem gezien LOL wel lekker grof! hij had hem dacht ook voor FM gemaakt?
Ook hallo Henk, je schreef over CB-buizen en EL84 nou laat ik daar nu het laatst mee zijn bezig geweest ff.
op daagjes zoals vandaag zitten we weer vaak op rond de 6300 (6390) zo rond de middag en avond ff QSOtje.
Ik was bezig geweest om mijn oude 807 weer op te starten maar vond het geen groot succes moet ik zeggen.
Het is een EL84 Xtal osc. Met dan die 807 en de modulator zijn EF86, ECC83, EL34 2X PP uode buisjes.
Dus hij deed het wel maar zat rond de 10Watt meer niet meer, nu zijn de voedings trafo’s ook geen krachtpatsers hoor.
( schiet me gelijk weer te binnen wat ik moest doen! Ik had voor trafo’s gekeken op marktplaats is waar ook )
Er stond : Spaartransformator 1.5 A | 400V ik weet niet of dat wat voor mij kon zijn?
Linkje: https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/ventilatie-en-afz…
Ze hebben alleen geen 6,3 V maar die haal ik dan van een andere trafo.
En ik moet ergens ook nog een flinke jonge hebben staat maar moet dat kreng opgraven nog.
Afijn enz enz bla bla…
.
en voor de rest in afwachting voor wat kristalletjes 3.2MHz en ook de 10.7 (wat is het nou? 10.7 of 10,7 ? )
licht allemaal nog op de werkbank genoeg te doen hier! Krijg alleen nu ff 1 2 3 de tijd er niet voor! Ff tandje terug.
We hebben ook natuurlijk de vrouw hier nog en de kinderen en kleinkinderen dus jah…

tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob

https://www.youtube.com/watch?v=Iy8Rol1nY-I&t=5s

https://www.youtube.com/watch?v=RmRXnimNx58

Inderdaad Rob, dat bedoelde ik. Mogelijk dat je met een EL84 op deze manier meer succes hebt als met een ECC85 in balans waarover je een topic had.
De motivatie om weer te gaan zitten sleutelen is er wel, maar daarmee kan ik beter nog even wachten tot alles een beetje op orde is hier. Ik ben al mijn mica condensatoren kwijt die moeten ergens in een doos zitten, maar welke is de vraag. Die mica's heb ik wel nodig in deze oscillator, dus moet ik even verder zoeken.

Even snel iets opgetekend hoe ik dat zou kunnen maken met de EL84:

Wellicht dat ik de HF transformator in de anode vervang voor een gewone koppelspoel, met een trimmer in serie met de massa.
Omdat de HF spanning over de kring best een hoge spanning is, namelijk (√6/450Ω)x450= 51,96Veff. over een kring met een impedantie van 450Ω. In werkelijkheid is deze spanning nog hoger omdat geen rekening is gehouden met de Q factor van de kring. Het alternatief voor een gewone varicap welke een sperspanning kan verdragen van 20 á 30 Volt (BB809) is een 1N4007 of UF4007. Beter zou het zijn om de varicapdiode te verplaatsen op de spoel aansluiting van het rooster. Hier is de HF spanning hooguit 10Veff. ten opzichte van de ground. Een Pll regelspanning voor de varicaps kan er aan toegevoegd worden, voor rotsvaste frequentiestabiliteit.

Er stond : Spaartransformator 1.5 A | 400V ik weet niet of dat wat voor mij kon zijn?

Opgepast Rob, een spaartransformator is niet gescheiden van het net !

Dat is helemaal waar wat Murphy zegt, die transformator is direct verbonden met het lichtnet en daarom is die niet veilig, voor jou toepassingen. Gebruik gewoon een transformator uit een gesloopte buizenradio, dan heb je ook gelijk andere spanningen, zoals de gloeispanning (eigenlijk gloeistroom) van 6,3 Volt en eventueel negatieve roosterspanning. Die spaartransformator zou je kunnen gebruiken als smoorspoel in een AC/DC voeding (300V), waarbij ik er vanuit ga dat deze niet zo snel in verzadiging gaat, vanwege de hoge stroom van 1,5A. Alhoewel een bruikbare smoorspoel in zo dergelijke voeding 5 tot 7 Henry zou moeten zijn, is deze spoel vermoedelijk niet erg efficiënt, maar je kan het proberen. Als ik het even nareken kom ik uit op een zelfinductie van 849mH, wat veel te laag is om een efficiënte smoorspoel te zijn.

Ja heb het laat weliswaar in de gaten!

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2573411#2573411

Vanmiddag naar tandarts geweest die heeft me flink te grazen genomen.
Kga nu ff naar bed want…. ;(

VrGr Rob

Hallo allemaal,

ik ben weer op de wereld nu, hij heeft in mijn kaak moeten boren voor een implantaat.
Ik kan vertellen het doet niet alleen maar pijn in mijn kaak maar ook flink in mijn portemonnee!
kan nu wel weer eten ondanks dat er nog hechtingen in zitten, maar goed!
.
los hiervan heb ik een boel verplichtingen nu dus moet even de hobby laten voor wat het is.

Tot zo ver heel eventjes weer.
VrGr Rob

Ha rob007,

Dat is even minder, sterkte met het herstel en rustig aan :z

Groet,
Henk.