Op woensdag 12 maart 2025 08:52:39 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Van die reactie verschiet ik wel even.

Hoeft niet hoor. Ik ben nou eenmaal niet echt deskundig als het om elektronica gaat. Het was echt een vraag, hoe moet je met twee touwtjes omschakelen?

Ik zal de datasheet er eens bij pakken en beter bekijken. Dat had ik misschien beter eerst gedaan ;-)

EDIT: ah, de /RE en DE
Ik heb lang geleden ooit "iets" met een MAX232 gedaan, maar behalve de "MAX" is die natuurlijk heel anders.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

Oeps even ook de pennen verkeerd benoemd.

DE of driver output enable hoog maken samen met RE (inverted ingang) maakt dat het IC kan zenden. Maak je beiden laag staat die in ontvangstmodus. Normaal is er 1 master, die doet regelt de communicatie, en die vraagt aan een bepaald adres om iets te doen. Moet daar een antwoord op komen, schakelt de master naar ontvangen door DE en RE laag te maken (bij MAX(3)485 in SOIC of DIL pennen 2 en 3). Aan de andere kant wordt dan het omgekeerde gedaan. DE en RE worden hoog gemaakt en de node kan zenden. Na het zenden gaat die terug naar ontvangen om zo de bus vrij te maken. Er mag altijd maar 1 zenden.

edit: MAX232 is RS232 en dat is full duplex. Het is ook point to point en niet multipoint zoals RS485.

Op woensdag 12 maart 2025 09:11:49 schreef buckfast_beekeeper:

edit: MAX232 is RS232 en dat is full duplex. Het is ook point to point en niet multipoint zoals RS485.

Ik weet het verschil tussen RS232 en RS485. Ik kom niet zo vaak onder de motorkap, maar ben wel een veelvuldig gebruiker.

Nog even over /RE en DE: De pins zitten naast mekaar en zijn ZO gedefinieerd dat je ze aan mekaar kan hangen om danwel te zenden danwel te ontvangen. Maar je mag ze ook los bedienen om speciale dingen te doen.

Bijvoorbeeld: DE laag (niet zenden), /RE hoog (ook niet ontvangen). Ik ben master, de slaves gaan toch niet vanzelf zenden zo bespaar ik wat energie.

Of DE hoog (wel zenden) /RE laag (ook ontvangen): Ter controle je eigen bericht "op de draad" terugluisteren. Zo kan je een harde kortsluiting misschien opmerken.

... of een collision ...

Over de direction: ik ga er vanuit dat die goed is want in de allereerste post van de TS staat op het scoop beeld de trace van dat signaal.
Dus de TS weet ervan anders had ie die er niet bij gezet.

Dat signaal ziet er trouwens ook prima uit.

Op woensdag 12 maart 2025 18:55:53 schreef henri62:
Over de direction: ik ga er vanuit dat die goed is want in de allereerste post van de TS staat op het scoop beeld de trace van dat signaal.
Dus de TS weet ervan anders had ie die er niet bij gezet.

Dat signaal ziet er trouwens ook prima uit.

Mee eens Henri, maar hij kan nog steeds A en B verwisseld hebben staan..
We hebben helaas na het begin niets meer van TS gehoord.

Bedankt voor de reacties weer allemaal.
Ik heb het volgende inmiddels geprobeerd:
-A en B draad omdraaien
-Alle mogelijk bit rates
-Alle mogelijke adressen

En dit in alle mogelijke combinaties.
Helaas nog steeds geen antwoord van de sensor.
Ook de A en B draden tot de connector uit gemeten, die blijken ook goed te zijn.
Sensor krijg ik helaas ook niet open geschroefd omdat alles waterdicht is gemaakt. Had dan nog de 485 transceiver op werking kunnen controleren aan de sensor kant.
Ik ga contact opnemen met de fabrikant, misschien dat dat nog wat oplevert.

Heb een nieuwe sensor gekregen van die fabrikant en hij werkt!
Bleek inderdaad op adres 55 te zitten.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Op woensdag 12 maart 2025 10:36:49 schreef fatbeard:
... of een collision ...

de bus is gedefinieerd met een minimale (of gedefinieerde) zend-impedantie. Volgens mij, meet je dan hoogst waarschijnlijk ook bij een collision terug wat je zelf zond. Maar goed. Als je het verwacht is het allicht te proberen.