We zien vrij veel mensen die op zoek zijn naar thuisaccu informatie. Maar ik woon inmiddels een paar maanden in een prima geisoleerde sociale huurwoning met een handvol zonnepanelen op het dak, en ik merk dat ik zelfs in februari quitte draai met mijn zonne-energie. Maar uiteindelijk kan het salderen er af gaan en ik zie pas later in welke terugleverkosten-bracket ik ga vallen.

Groot voordeel van de accumulatiekachel is de veel lagere prijs en de nagenoeg onbegrensde levensduur gezien een elementje of thermostaatje vervangen een triviaal klusje is. En uiteraard de veiligheid.

Maar in principe heb ik dus 'gratis' eigen stroom. En op zonnige koude dagen gemakkelijk 800-1000w continu, de hele dag door (nu, om 8.00 's ochtends terwijl het gras nog bevroren is buiten, al 350w), als overschot behalve als ik aan het koken/wassen ben enzovoorts. Zeker als het salderen uiteindelijk verdwijnt, is het zonde om daar niets mee te doen.

Is er een reden om dit níet in een accumulatiekachel te steken? De hele dag door stookt mijn CV amper door goede isolatie en binnenvallend zonlicht. Hij begint pas wat te doen in de avond, en dan merk ik dat ie wat vaker draait. En uiteraard in de ochtend heb ik 'm nodig. Met name in de ochtend denk ik dat ik flink wat stookkosten maak (alles is relatief natuurlijk).

Dit is voor mij vooral een gedachte-oefening. M'n gaskosten zijn al tamelijk laag, in de orde van 100 euro per maand excl koken (elektrisch) incl douchen (en ik heb lang haar, dus dat duurt ietsje langer dan bij de gemiddelde elektronicus).
De kleinste accumulatiekachel die ik kan vinden heeft een 1200w element (zoveel overschot heb ik niet in de winter) en kost bovendien 600 euro.
Maar zijn er mensen die dit idee verder hebben uitgedacht of hebben geprobeerd?
In nederland zijn accumulatiekachels sowieso erg zeldzaam. Element dimmen kan natuurlijk altijd nog, als ik geen 1200w overheb. Geladen wordt natuurlijk alleen zoveel als zoveel zon heb, dat er anders wordt teruggeleverd.

Om in mijn geval nuttig te zijn, moet ie wel z'n warmte vasthouden van zeg 5 uur 's middags tot 6 uur 's ochtends. Ik heb in mijn leven maar 1x een accumulatiekachel gezien: in een buurthuis. Ik heb dus geen enkel zicht op hoe goed die dingen geisoleerd zijn en in hoeverre je zelf kan beslissen hoeveel van de opgeslagen warmte je er uit trekt.

Uiteraard blijft de CV thermostaat gewoon op de gebruikelijke temperatuur ingesteld. Het idee is dat die gewoon blijft werken, maar niet inschakelt omdat als er voldoende zon is geweest, de accumulatiekachel de temperatuur boven de ingestelde CV temperatuur houdt.

Wat we in een ander topic doen is energie omzetten naar warm water. Als je in je systeem een boiler ertussen kan zetten zou je daar je overtollige energie om kunnen zetten in warm water en zo gas besparen.
(Moet je cv ketel wel aankunnen)

Maar de accumulatiekachel “opladen” met overtollige energie en later af laten geven klinkt ook als slimme oplossing. Googlend vind je er niet veel over, wat te denken geeft. Maar het concept zou moeten kunnen, interessante gedachtengang.
Vroeger laden ze de accumulatiekachel in de nacht op, waarom zou je dat nu niet overdag doen. Deels is natuurlijk de warmte vraag het hoogst in winter als er weinig zon is. Dus dat zal een van de redenen zijn, maar het is het proberen waard

Een accumulatiekachel, boiler of andere opslag zijn quasi gelijke manieren om stroom om te zetten naar warmte.
Het probleem is altijd hetzelfde, HOE ga je dat doen?

Op zondag 16 maart 2025 07:46:24 schreef Ledlover:
In nederland zijn accumulatiekachels sowieso erg zeldzaam.

In BE veel minder :) .

Een accumulatiekachel
- heeft zelfontlading en behoorlijk wat. Temperatuurregeling als het wat warmer is, betekent venster open of gewoonweg niet gebruiken. Is na 2 dagen “leeg”. Die heeft echt niet de flexibiliteit van een CV-ketel of warmtepomp.
- heeft een rendement van 100%, een warmtepomp 300%. Voor dezelfde warmteenergie heb je dus 3x meer PV-panelen nodig
- is een Europese aangelegenheid, wel goedkoper als een batterij, maar veel duurder als een (Aziatische) warmtepomp.
- kan enkel warmte opslaan, niets anders

er zijn ook mensen die hun overschot aan PV in een enorm boilervat in de kruipruimte stoken, dat vat is een buffer voor de winter als de PV amper iets doet. hier in de buurt is er 1 die daar de winter van kan stoken, wel een vrij nieuw huis..

een accumulatiekachel is niks meer als een element in een stuk massieve steen welke als buffer werkt. dat is zelf ook te maken, soort van bijzet tafeltje maken met een dikke steen met isolatie eromheen en een verwarmings element. toeren regelbare fan erin die door de steen of eromheen blaast en je bent er.

Op zondag 16 maart 2025 08:54:58 schreef New Beetle:
[...]In BE veel minder :) .

Een accumulatiekachel
- heeft zelfontlading en behoorlijk wat. Temperatuurregeling als het wat warmer is, betekent venster open of gewoonweg niet gebruiken. Is na 2 dagen “leeg”. Die heeft echt niet de flexibiliteit van een CV-ketel of warmtepomp.
- heeft een rendement van 100%, een warmtepomp 300%. Voor dezelfde warmteenergie heb je dus 3x meer PV-panelen nodig
- is een Europese aangelegenheid, wel goedkoper als een batterij, maar veel duurder als een (Aziatische) warmtepomp.
- kan enkel warmte opslaan, niets anders

Een warmtepomp heeft een veel hogere COP, dat is mij bekend, maar die kan niet de warmteafgifte verschuiven naar een ander moment

Gezien ik dus in een huurhuis woon, vallen alle niet-stand alone opties sowieso af. Sleutelen aan de CV installatie, toevoegen van een boiler e.d. kan dus niet.

accumulatie is veel energieverlies. als je die in de zomer oplaad, zal die zijn warmte ook teveel afgeven.

waarom zet je geen warm water boiler die je warm stookt, en dan met een circulatie pomp een radiatortje in je woonkamer warm houden. of ermee douchen. nog altijd nutteloos in de zomer wel.
als je een warmtepomp boiler neemt, dan verbruikt die veel minder om op te warmen (de mijne 270W)

Ik verwarmde vroeger mijn shack met een accumulatie kachel die s’nachts werd opgeladen.
Het was de hele dag goed warm in de shack maar dan was ik op het werk, als ik dan s’avonds in de shack ging zitten was de kachel afgekoeld. Ondertussen heb ik centrale verwarming in de shack en zonnepanelen maar nog een terug draaiende meter. Zo gauw ik een digitale meter krijg ga ik terug mijn accumulatiekachel gebruiken om de overtollige energie in op te slaan.

Op zondag 16 maart 2025 09:42:10 schreef fcapri:
accumulatie is veel energieverlies. als je die in de zomer oplaad, zal die zijn warmte ook teveel afgeven.

waarom zet je geen warm water boiler die je warm stookt, en dan met een circulatie pomp een radiatortje in je woonkamer warm houden. of ermee douchen. nog altijd nutteloos in de zomer wel.
als je een warmtepomp boiler neemt, dan verbruikt die veel minder om op te warmen (de mijne 270W)

Ruimte. Voor een elektronicus met een half leven aan moeilijk te vinden onderdelen is 45m^2 al niet veel, laat staan als er dan nog een forse boiler bij moet komen. De meeste woningen die je als alleenstaande kan krijgen, zijn niet groter. De nieuwbouw zelfs nog kleiner. Ik had ook een woning van 39m^2 kunnen krijgen zonder berging en zonder balkon/buitenruimte...
Ik mag al zeer tevreden zijn met het feit dat ik op de begane grond zit en een tuintje heb, ongekende luxe voor de mens die "nu" een woning krijgt aangeboden.
Ik ben net de restauratie van m'n Philips labtafel aan het afronden. Geheel kaalgemaakt en opnieuw gelakt, enorme klus was dat. Maar die moet nu mooi zijn omdat er alleen in de woonkamer ruimte voor is.

Een kleine accumulatorkachel is niet groter dan de dikke CV radiatoren die ik hier al heb, dus dat is waar ik aan dacht gezien boilers, warmtepompen e.d. flink groter zijn. Perfectie in efficiëntie nastreven is leuk, maar niet altijd praktisch uitvoerbaar.

In duitsland zijn die accumulatorkachels ook heel veel gebruikt , en nog wel.
Daar heten ze nachtspeicher.
Als je iets wil hebben kan ik mijn neef in duitsland eens vragen, die kan vaak leuk aan iets komen.
App maar even.
Die krengen zijn wel enorm zwaar...
Een 7 kW versie zit al snel op 400 kilo.

Voor de beeldvorming:

Ze waren er destijds in 2 - 8 kW uitvoering, de 6 kW was de meest gangbare. Werkten op nachtstroom. En inderdaad, vrij zwaar.

Op zondag 16 maart 2025 10:14:42 schreef Ledlover:
[...]

Ruimte.

en jij denk dat een accumulator klein is???
ik heb er 4 weggegooid bij mij thuis, waren enorm grote beesten.
de grootste was een 2tal meter lang, 1meter hoog, 50cm diep. nu heb ik er een TV meubel staan en t is kleiner

in ons appartement staat er ook eentje, die moet eruit. probleem is dat die niet in de lift kan, dus demonteren en in delen omlaag brengen.
EN je mag op de dijk niet parkeren. dus moet smorgens gebeuren als je er nog op mag. en moet het direct kunnen afvoeren

dat ding rechts op de foto, met de grijze pijl, is de accumulator

Ze bestaan ook kleiner, je moet niet een apparaat bedoeld om een royale eengezinswoning-woonkamer te verwarmen, installeren in een klein appartementje. Zo'n bakbeest krijg ik uberhaupt niet opgeladen met mijn overschot vermoed ik.

Bijvoorbeeld van Stiebel Eltron, deze serie:
https://westbasedirect.com/cdn/shop/products/pic00010883-00_796x581.png

Probleem daarvan is de prijs, die gaat richting de 1000 euro wat ik er niet zo heel gauw uithaal.

De kleinste is 55 breed, 58 hoog, 22 diep.

Die weegt ook 271 kilo met de stenen...
En ze zijn allemaal 3 fasen.
Moet je omvormer ook kunnen, anders maar een element te gebruiken.

De truuk is dat je de stenen flink heet maakt.
Die zitten redelijk geïsoleerd, een ventilator blaast de warmte er uit op het moment dat je dat wil.
Mijn neef had in zijn huis destijds een paar van die dingen staan.
Destijds was het nachttarief de helft van het dagtarief in D.

Ik krijg de laatste tijd wel het idee dat PV meer een blok aan het been gaat worden dan dat het voordeel heeft gezien de vele topics hier over.

Het vereist een andere manier van werken. De meest eenvoudige manier is om je wasmachine en vaatwasser op startuitstel te zetten, zodat de een na de ander overdag draait op je zelfopgewekte stroom. Dat is dan meer dan 50% goedkoper in mijn geval (elementen zijn rond de 2kW, mijn opbrengst op dit moment 1,3kW, en de motoren worden geheel gevoed door de zonnestroom).

Een collega doet alles app-gestuurd en heeft dynamische tarieven, en is er zeer tevreden over. Een andere collega heeft een thuisaccu en verdient daar zelfs aan, als je even de aanschaf en afschrijving negeert.

Ik wil er zelf tussenin gaan zitten. Geen internetverbonden app-rommel, maar lokaal op basis van de opbrengst (P1 data van de meter) lasten in en uitschakelen. Kan ik een accumulator opwarmen op zonne-energie, dan is dat leuk. Zo niet, dan springt de CV wel aan.

Een blok aan mijn been kan ik het niet noemen. Ik had geen panelen laten installeren met m'n eigen geld, omdat ik niet had verwacht dat ik ook in deze maanden nog zoveel opbrengst zou hebben van 4 panelen.
Maar ik heb de keuze niet als huurder. Feit is dat ik al 2 maanden geen elektriciteit heb betaald. Nu dus de voorbereidingen op het wegvallen van het salderen.

dat heb ik nu een beetje.
ik heb alleen 3kWh meter in de kast zitten die ik met raspberry uitlees
1) verbruik in huis
2) opbrengst van de huis panelen (20stuks)
3) opbrengst van de garage panelen (2stuks).

de berekening van beide laat me weten wat ik over of te kort heb.

esp's lezen dit in.
mijn boiler van 1100W zit op een esp stopcontact. die schakelt in als er +700W injectie is, en uit als er +4000W verbruik is (capaciteitstarief).

ik wil meer verbruikers slim maken. morgen ga ik op het werk proberen de mobiele airco van mijn bureau zijn afstandsbediening uitlezen, zodat ik die signalen kan uitsturen via een arduino als dat nodig is.
de keukenboiler wil ik ook slim maken, maar aangezien die 2200W is, moet die dynamisch regelbaar worden.

een thuis accu wil ik ook gaan bouwen, het is in belgie nu toegelaten om een stekkerzonnepaneelinstallatie in te pluggen (max 2), dus mijn 2 garagepanelen ga ik van de DS3 afhalen en mijn ecoflow er tussen zetten.
dan moet ik op zoek achter een ecoflow accu