Ik heb een 500 Watt gloeilamp van Philips met een grote fitting, groter als E27, maar hoe heet deze fitting?
Als ik dat weet kan ik op zoek gaan om die te bestellen.
Deze grote gloeilamp wil ik gaan gebruiken in serie met een onbekende belasting, zoals de primaire wikkelingen van transformatoren.
Dit om kortsluiting te voorkomen en de belasting te testen.

Als ie 40mm diameter is, dan is het e40.

Waarschijnlijk een E40-voet (Edison schroefdraad, 40mm diameter) inderdaad.

Zit ook op sommige SON-lampen.

500W voor een current-limiting series lamp? Grootse plannen.... >:)

Bedankt voor het reageren Ledlover en Nonius.
Ik heb de diameter even met de schuifmaat opgemeten en is 39,4mm, dus dan is het een E40. Inderdaad grote plannen hier voor 1kVA transformatoren.
SON lampen wat zijn dat?

Ook wel de Goliath fitting genoemd

SON is een trademark van Philips, maar meer info staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-vapor_lamp

je kunt hiervoor ook een k3 zekeringhouder gebruiken.

Op dinsdag 25 maart 2025 11:48:35 schreef Hunebedbouwer:

Bij een storing (sluiting)in een huisinstallatie draaide ik altijd op de plaats van de zekering een gloeilamp in. was de sluiting opgelost, was de lamp uit :)

Op dinsdag 25 maart 2025 11:48:35 schreef Hunebedbouwer:

Ik heb zón oude zekeringenkast gehad, in bakeliet. Had ook van die grote schroefzekeringen. Waar het ding gebleven is, geen idee waarscheinelijk weggegooid.

Op dinsdag 25 maart 2025 12:03:21 schreef mel:
[...]Bij een storing (sluiting)in een huisinstallatie draaide ik altijd op de plaats van de zekering een gloeilamp in. was de sluiting opgelost, was de lamp uit :)

Zonder passchroef gok ik dan... :)

E40 is nog wel te koop, de Technische Unie heeft ze ( nog) beperkt.
Pas wat voorraad gekocht voor de zekerheid :)

Op dinsdag 25 maart 2025 12:03:21 schreef mel:
[...]Bij een storing (sluiting)in een huisinstallatie draaide ik altijd op de plaats van de zekering een gloeilamp in. was de sluiting opgelost, was de lamp uit :)

Een 60 watt met een stukje balpen veertje aan het onderste contact gesoldeerd, dan kon hij er ook met pasmoer in ;)
Ik moet er nog ergens een hebben ...

Op dinsdag 25 maart 2025 16:27:24 schreef revado:
E40 is nog wel te koop, de Technische Unie heeft ze ( nog) beperkt.
Pas wat voorraad gekocht voor de zekerheid :)

TU koopt ook in bij: https://www.bailey.nl/nl/search?q=E40&submit-button=
(Zoek-hit met 41 pagina's vol leverbare E40 klassieke- en LED lichtbronnen.)

[Bericht gewijzigd door T-sec op (12%)]

Een 60 watt met een stukje balpen veertje aan het onderste contact gesoldeerd, dan kon hij er ook met pasmoer in ;)
Ik moet er nog ergens een hebben ...

Oei, wat hebben jullie een slechte invloed op mij! Dit brengt me op stoute gedachten.... Ga er vanavond gelijk ook eentje maken!

Op dinsdag 25 maart 2025 11:23:02 schreef Martin V:
Ik heb een 500 Watt gloeilamp van Philips met een grote fitting, groter als E27, maar hoe heet deze fitting?
Als ik dat weet kan ik op zoek gaan om die te bestellen.
Deze grote gloeilamp wil ik gaan gebruiken in serie met een onbekende belasting, zoals de primaire wikkelingen van transformatoren.
Dit om kortsluiting te voorkomen en de belasting te testen.

Koop wel een keramische Goliath fitting die krengen worden behoorlijk warm in gebruik. Dit is ook een Philips gloeilamp maar dan van 1000 Watt.
In het pre- TL tijdperk was dit dé standaard verlichting in grote fabrieken.

Op dinsdag 25 maart 2025 17:49:23 schreef RAAF12:
[...]

Koop wel een keramische Goliath fitting die krengen worden behoorlijk warm in gebruik. Dit is ook een Philips gloeilamp maar dan van 1000 Watt.

[bijlage]

toen was de T ford net uit en was een kWh nog halve centenwerk. tlbuizen halen de 100 jaar ook wel intussen..

Op dinsdag 25 maart 2025 11:48:16 schreef fatbeard:
SON is een trademark van Philips, maar meer info staat hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-vapor_lamp

Misschien ten overvloede: het metaal dat in het Engels "sodium" heet wordt in het Nederlands natrium genoemd - conform de chemische code Na.

Op dinsdag 25 maart 2025 17:49:23 schreef RAAF12:
[...]

[bijlage]

Mooie bureaulamp Raaf :)

Er zijn ook nog lang HPL ( kwik) en Menglichtlampen gebruikt in fabrieken.
Later ook Son ( natrium).

Hogedruknatrium vond je vooral in de allerzwaarste industrie - staalfabrieken/hoogovens/smederijen etc.

Interessant genoeg werden er ook hier en daar grote kerken mee verlicht aan de binnenkant. Ik heb voor de lol wel eens een 50w SON opgehangen in m'n woonkamer maar dat is toch maar een eigenaardig lichtbeeld door de zeer matige kleurweergave.

Ik ben voor het werk aan een orgel bezig in een kerk ( bekabelen).
Daar zitten ook gasontladingslampen in de kroonluchters en plafond, die hebben best even nodig om op te warmen.
Lijkt een witte son variant te zijn ik vermoed CDM-R 70 watt.
Geeft prima licht.
Ze zitten veel te hoog om te kunnen kijken wat er in zit :)

[Raaf12] In het pre- TL tijdperk was dit dé standaard verlichting verwarming in grote fabrieken.

Op dinsdag 25 maart 2025 18:53:15 schreef revado:
Ik ben voor het werk aan een orgel bezig in een kerk ( bekabelen).
Daar zitten ook gasontladingslampen in de kroonluchters en plafond, die hebben best even nodig om op te warmen.
Lijkt een witte son variant te zijn ik vermoed CDM-R 70 watt.
Geeft prima licht.
Ze zitten veel te hoog om te kunnen kijken wat er in zit :)

Spectroscoopje meenemen of maken. Kom je er snel genoeg achter als je het spectrum vergelijkt met dat in de datasheets. Metaalhalide zou logisch zijn.

Daar zitten ook gasontladingslampen in ... die hebben best even nodig om op te warmen.
Lijkt een witte son variant te zijn ...

Dat zijn dan geen natriumdamp- maar kwikdamplampen.