Op zondag 30 maart 2025 18:49:51 schreef maartenbakker:
[...]
Let op, jij begint over een octrooi maar daar ging het helemaal niet over. Het ging over modelbescherming / auteursrecht.

Beschrijf dan eens wat het verschil is. Want dat weet ik niet.

Op volgorde van "zwaarte" heb je:
- auteursrecht (zoals al gemeld in eerdere reacties: geldt automatisch voor elke creatie, maar je kunt het vastleggen om sterker te staan)
- modelbescherming (zit tussen auteursrecht en octrooi in)
- octrooi

Het verschil tussen die twee laatste staat onder andere uitgelegd op deze willekeurige met ducduckgo gevonden link: https://www.epc.nl/modelrecht-modelregistratie

Op zaterdag 29 maart 2025 10:56:31 schreef Arco:
Vernikkelde ketting is ook roestbestendig...
https://www.bol.com/nl/nl/p/bbb-ketting-singleline-bch-011-nickel/9200…

Op zondag 30 maart 2025 19:19:04 schreef maartenbakker:

Op zondag 30 maart 2025 19:13:38 schreef KlaasZ:
[...]Beschrijf dan eens wat het verschil is. Want dat weet ik niet.

Op zondag 30 maart 2025 19:19:04 schreef maartenbakker:

Op zondag 30 maart 2025 14:30:38 schreef Arco:
Productbescherming lijkt mooi, maar in de praktijk heb je er meestal weinig aan...
Bij problemen moet je naar de rechter, wat meestal (heel) veel tijd, moeite, en geld kost, en (positief) resultaat halen valt nog te bezien.

Daarbij zijn Chinese kloners vaak moeilijk of niet te achterhalen.
Belangrijkste is dat je een goed werkend en betaalbaar product maakt, dan is het 'binden' van klanten geen probleem.

wederom bedankt allemaal voor de reacties.

- Ik verwacht niet dat ik er honderden van ga verkopen, dus een octrooi of patent aanvragen zie ik niet als nuttig voornamelijk hoge kosten en weinig nut zoals Arco tevens al omschreef. Daarnaast geloof ik in het principe dat als iemand het kopieert, hij of zij het nooit op dezelfde manier zal doen als ik.
- wat betreft werkent prototype daar werk ik hard aan. Echter dacht ik dat het nu eerst belangrijk was wat voor aandrijving er in komt omdat dit gevolgen heeft u ik het verder allemaal aansluit.
- nogmaals wat betreft roest dit zie ik niet gebeuren aangezien het merk van de ketting dit zelf omschrijf als zeer weersbestendig dan gaan een paar vingers die hier eventueel wekelijks aan zitten geen probleem zijn.

Bij het aansturen van een stappenmotor denk ik aan een Arduino-achtige met een bijpassende shield. In elk geval voor het prototype is dat een snelle manier om iets werkend te maken.

Op zondag 30 maart 2025 22:49:18 schreef OHX:

- nogmaals wat betreft roest dit zie ik niet gebeuren aangezien het merk van de ketting dit zelf omschrijf als zeer weersbestendig dan gaan een paar vingers die hier eventueel wekelijks aan zitten geen probleem zijn.

Water en vuil op straat zijn geen zuur, en dat komt juist weer van de huid af.
En vet kan je die ketting ook niet maken, dan blijft er juist weer veel stof en vuil aan hangen.
Ik denk ook, zoals eerste al gezegd, dat er een vorm van een afscherming op moet.
De ketting draait en zal daardoor aan alle kanten stof verzamelen, en dan gaat hij steeds zwaarder lopen.
En dat vraagt weer meer energie.

Misschien de ketting juist zoveel mogelijk ontvetten en bv met een blanke lak behandelen aan de zichtkanten.
En dan de draaipunten minimaal van smeermiddel voorzien?
Het zal allemaal uitproberen worden.

Onderste punt van kettingomloop doorheen een reinigingsbadje - ook wel genoemd "doopvont" ;) ?

Daarnaast geloof ik in het principe dat als iemand het kopieert, hij of zij het nooit op dezelfde manier zal doen als ik.

Onderschat die kopieerders maar niet. Hier in Portugal hebben ze zelfs compleet gecloonde Ikeawinkels met alles erop en eraan.

Denk inderdaad ook dat OP het effect van huidvet/huidzuren onderschat. En het effect van stof op vettige voorwerpen.

Het is niet voor niets dat ouderwetse mechanische klokken ingebouwd zaten in een beschermende behuizing. En dan nog is het na verloop van tijd één grote bonk aangekoekt en verhard stof, waarna de klok grondig gereinigd moet worden en opnieuw lichtjes (!) gesmeerd. Met de nadruk op 'lichtjes', want anders is het binnen de kortste tijd weer één bonk aangekoekt vuil.

Onderste punt van kettingomloop doorheen een reinigingsbadje - ook wel genoemd "doopvont"

Tsja, er bestaan speciale fietskettingreinigers waarmee je de ketting schoon kan maken, zogenaamd zonder vuile handen te krijgen. Ik heb me altijd maar met een oude verfkwast en een bakje wasbenzine beholpen.

Wanneer de ketting uit de doopvont komt zou hij daarna ook gedroogd moeten worden en vervolgens weer licht ge-olied. Het gaat wel een hele constructie worden zo. Mijn werktuigbouwkundige hartje gaat er enthousiast wat sneller van kloppen, maar ik vermoed dat OP niet op die extra mechanische complicaties zit te wachten.... ;)

Op maandag 31 maart 2025 12:50:35 schreef nonius:
Denk inderdaad ook dat OP het effect van huidvet/huidzuren onderschat. En het effect van stof op vettige voorwerpen.

Wanneer de ketting uit de doopvont komt zou hij daarna ook gedroogd moeten worden en vervolgens weer licht ge-olied. Het gaat wel een hele constructie worden zo. Mijn werktuigbouwkundige hartje gaat er enthousiast wat sneller van kloppen, maar ik vermoed dat OP niet op die extra mechanische complicaties zit te wachten.... ;)

Nee wil hem niet nog complexer maken. Ik heb nu een test versie met een stukje ketting ergens staan waar veel stof aanwezig is en komt. Min of meer in een ruimte waar een verbouwing plaats vind. Daarnaast zit zowel ik als andere mensen dagelijks aan de ketting om te testen hoe het werkt. En hoe snel die gaat roesten we gaan het zien.

Op maandag 31 maart 2025 00:20:30 schreef Paulinha_B:
[...]

Onderschat die kopieerders maar niet. Hier in Portugal hebben ze zelfs compleet gecloonde Ikeawinkels met alles erop en eraan.

onderschat ze niet maar lig er niet van wakker. Heb nog meerdere ideeën die er nog niets zijn dus komt wel goed.

[Bericht gewijzigd door OHX op (17%)]

Aarden of een licht negatieve spanning op de ketting zetten (bijv. via een metalen kettingwiel) voorkomt aantrekken van overmatig stof...
(door het lopen over kunststof tandwielen wordt anders een statische lading opgebouwd, en dat heeft een magische aantrekkingskracht op stof... ;) )

Op maandag 31 maart 2025 14:55:54 schreef Arco:
Aarden of een licht negatieve spanning op de ketting zetten (bijv. via een metalen kettingwiel) voorkomt aantrekken van overmatig stof...
(door het lopen over kunststof tandwielen wordt anders een statische lading opgebouwd, en dat heeft een magische aantrekkingskracht op stof... ;) )

Kijk daar word ik blij van bedankt. Dit had ik tevens nu al gedaan en het viel me op dat er bijna tot geen stof op zit ondanks dat ze in een verbouwing staan nu en al 3 weken er zo bij staan.

Onderschat die kopieerders maar niet.

Dat is meer een probleem als zo een klok een succes word of overdreven veel gedeeld word op sociale media. Hij zal in de loop der jaren best wel een keer nagemaakt worden maar echt gecloned zal niet zo een vaart lopen.

- wat betreft werkend prototype daar werk ik hard aan. Echter dacht ik dat het nu eerst belangrijk was wat voor aandrijving er in komt omdat dit gevolgen heeft u ik het verder allemaal aansluit.

Het een sluit het ander niet uit. Je kan best een prototype maken van het loopwerk en daar dan verschillende aandrijvingen op experimenteren. Een gewone motor of stappen motor zullen qua inbouwdiepte ook niet zo heel veel verschillen van elkaar. De meeste ruimte zal toch gaan naar de accu maar dat is voor latere zorg.

JE bijvoorbeeld is van het loopwerk een prototype kunnen maken en dan aan 1 van de tandwielen aan staaf van bv 20 cm maken en daar een gewichtje aanhangen. En dan steeds meer gewicht toevoegen totdat het in beweging komt. dan weet je welke kracht ervoor de aandrijving via een stappenmotor nodig is en neem je er 1 die wel 2x zo sterk is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (62%)]

Echter dacht ik dat het nu eerst belangrijk was wat voor aandrijving er in komt omdat dit gevolgen heeft u ik het verder allemaal aansluit.

Dat is goed geredeneerd, maar lastig toe te passen in deze situatie. Er zijn nl. teveel onbekenden.

Mijn benadering zou zijn om een prototype te bouwen met alles ruim overgedimensioneerd. Daarmee kan enerzijds de software reeds op punt gesteld worden - dat kan een werk van lange adem zijn, alnaargelang hoe veeleisend men is - en kan eveneens dienen als beginpunt voor het stelselmatig "afvermageren" van de kritische componenten, de aandrijfmotor in de eerste plaats.

Mag ik een voorstel doen?

Bij dit soort projecten moet je eerst er op concentreren om iets werkends te krijgen. Tuurlijk, in het achterhoofd de uiteindelijke doelen, dat is niet verkeerd, maar eerst de "bouwstenen" bouwen en testen voordat je je op het geheel gaat storten.

Dat betekent in dit geval dat je eens gaat kijken of je een ketting kan laten draaien over een tandwiel op zo'n 28BY motor. Dan de complete 12x heen en weer, trekt die motor dat nog steeds?

Dan software om iedere minuut een X aantal stapjes te doen.

Eerst gewoon op 5V (of 12V?) van een USB voedinkje (of adapter). Gedoe met accus en zo, dat komt wel.

Oh.... Die software heb ik gisteren lopen schrijven.

@OHX, Als je je Emailadres in je profiel op openbaar zet dan wordt dat zichtbaar (gerenderd in een plaatje!) voor mensen die ingelogd zijn. Dus niet zomaar "openbaar" voor iedere email-adressen-verzamelende crawler-bot.

Op maandag 31 maart 2025 19:28:03 schreef rew:
Mag ik een voorstel doen?

Oh.... Die software heb ik gisteren lopen schrijven.

@OHX, Als je je Emailadres in je profiel op openbaar zet dan wordt dat zichtbaar (gerenderd in een plaatje!) voor mensen die ingelogd zijn. Dus niet zomaar "openbaar" voor iedere email-adressen-verzamelende crawler-bot.

Ook bedankt voor deze gouden tip.

als mensen OHXdesign.com intoetsen komen ze al mijn gegeven al tegen. Maar zal het aanpassen. Dank u

Op maandag 31 maart 2025 17:43:10 schreef benleentje:
[...]Dat is meer een probleem als zo een klok een succes word of

JE bijvoorbeeld is van het loopwerk een prototype kunnen maken en dan aan 1 van de tandwielen aan staaf van bv 20 cm maken en daar een gewichtje aanhangen. En dan steeds meer gewicht toevoegen totdat het in beweging komt. dan weet je welke kracht ervoor de aandrijving via een stappenmotor nodig is en neem je er 1 die wel 2x zo sterk is.

dat is echt een goude tip dank u daarvoor.

Tsja, mijn suggestie was om het vereiste motorvermogen te bepalen door stelselmatig kleinere motoren toe te passen, het alternatief is inderdaad om aan eenzelfde motor meer en meer gewicht/belasting te hangen. Dat zou wel eens simpeler en goedkoper kunnen zijn, ik spreek het niet tegen :)

rew bedoelt waarschijnlijk deze motor.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005389080649.html?src=google&pd…

Dat lijk mij inderdaad een goede motor om het eens mee te gaan proberen.
Om zo een motor aan te sturen hoort nog bv het volgende bij.
https://nl.aliexpress.com/item/1005007066680464.html?spm=a2g0o.product…

dat is echt een goude tip dank u daarvoor.

Ik was nog wat vergeten. Als je dan het gewicht hebt en de lengte van de arm dan kan je koppel uitrekenen.

Officieel moet dat in Newton meter of Nm zijn.
20cm is dan 0,2 meter
100 gram = 0,1kg = 1N
1N x 0,2m = 0.2Nm

Helaas staat er bij een stepper vaak weer iets als Ncm en moet je dat getal delen door 100.
20Ncm = 0,2Nm

Of je type in google Ncm to Nm en dan vul je daar je getallen in.
https://www.convertunits.com/from/N-cm/to/N-m

En als er ipv Ncm weer iets anders staat dan zoek je in google daarmee verder

Heel kleine steppers met gearbox kunnen onwaarschijnlijk veel torque produceren...

Op vrijdag 28 maart 2025 19:37:51 schreef OHX:
- De Klok betreft geen wijzers. Zoals nonius al zegt de schakels (zwart of goud) geven de tijd aan. De ketting blijft door lopen.

Nog even een tip, (maar misschien heb je daar zelf ook aan gedacht) zorg ervoor dat je een even aantal schakels hebt tussen bijvoorbeeld 12 en half 1. Dat moet dan overeen komen met een X aantal stappen en die X aantal stappen moet op ieder half uur het zelfde zijn. Anders gaat je klok nooit gelijk lopen.

Op dinsdag 1 april 2025 09:55:08 schreef Lambiek:
[...]
Nog even een tip, (maar misschien heb je daar zelf ook aan gedacht) zorg ervoor dat je een even aantal schakels hebt tussen bijvoorbeeld 12 en half 1. Dat moet dan overeen komen met een X aantal stappen en die X aantal stappen moet op ieder half uur het zelfde zijn. Anders gaat je klok nooit gelijk lopen.

Beste Lambiek,

Bedankt. Ik had zelf nu 37 schakels per uur. echter naar mijn kennis was het alleen belangrijk dat het totale getal een heel nummer was.

Mijn logica was dat er toch nog wel enkele tandwielen tussen moesten om de juist schakeling te krijgen zoals vaker bij een mechanische klok. echter is dat nu met een stappenmotor natuurlijk helemaal niet meer nodig.

[Bericht gewijzigd door OHX op (16%)]

37 schakels per uur. echter naar mijn kennis was het alleen belangrijk dat het totale getal een heel nummer was.

Da's bij kettingschakels inderdaad wel handig ja, die worden niet zo vaak in fracties verkocht.... ;)

Alhoewel er wel 'half links' bestaan, dat kan in geval van nood misschien ook nog van pas komen....

https://www.m-gineering.nl/shopcog.htm

Zoals ik het me tot nu toe voorgesteld had, zat de motor op de 12 uur positie.

Maar je hebt iets kleinere tandwielen getekend in het midden. Dan kan je dus beter een kleiner tandwiel aansturen: Dan heb je minder koppel op je as nodig. Neem bijvoorbeeld het half-1 tandwiel.

Een geheel aantal schakels per uur is m.i. niet nodig. Als de totale ketting 441 schakels zou bevatten, en het aangedreven tandwiel 10 schakels per omwenteling doet, dan moet de boel in 12 uur dus 44.1 keer rond. Met 2048 stapjes per omwenteling moeten er dus 90316.8 stapjes per 12 uur gedaan worden, dus 125.44 stapjes per minuut.

Dan kan je zeggen: "Hoe de F*** doe je .44 stapjes op een bepaalde minuut???? ". Nou, dat is makkelijk: Dat doe je niet. Maar wat je wel doet is in 44% van de minuten 126 stapjes doen.

Na 1 minuut DOE je 125 stapjes en weet je: Ik heb nog .44 tegoed. Na 2 minuten heb je 250 stapjes gedaan en weet je: .88 stapjes tegoed. In de derde minuut is je tegoed 1.32 stapjes, dus doe je 126 stapjes en hou je .32 tegoed.

Je positie wijkt dan maximaal ongeveer een halve seconde af van de werkelijk theoretische positie. Mwah. Moet kunnen. Op de minuut aflezen kan al niet echt...

Let op: De 28BYJ-xx motoren hebben een "ongeveer 2048" stapjes per omwenteling. Dat is in werkelijkheid iets van 2047.87 stapjes per omwenteling. En dat verschilt per exemplaar. (morgen weer naar aliexpress om er nog 1 te kopen? Ander aantal stapjes per omwenteling is mogelijk! Nog steeds 2048+/- 0.5 maar anders).

[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]

Op dinsdag 1 april 2025 09:55:08 schreef Lambiek:
[...]

Als ik rew goed begrijp is de 'even aantal schakels´ niet echt nodig. Loopt de klok te snel en je komt daar tijdig achter, dan laat je hem gewoon een tijdje langzamer lopen. De foutaanwijzing is volgens rew maximaal een halve seconde. Geen hond die dat ziet. Zelfs als de foutaanwijzing één of twee seconde is.

Het aantal schakels maakt geen bal uit.
Dat kun je prima in software oplossen, ook als het oneven is.

'Op tijd' is toch een vrij rekbaar begrip. OK, het wordt iets meer zichtbaar als je elke minuut schuift ipv. elke seconde. Maar dan nog... Je kunt in principe nooit meer dan een halve minuut verkeerd zitten.

@rew, ohm pi, en EricP,

Natuurlijk maakt het aantal schakels niet uit. Maar als je een X aantal stappen maakt en je krijgt bijvoorbeeld 650.3333 stappen, dan maak je het jezelf niet makkelijker. Je moet zorgen dat je niets achter de komma krijgt als je bijvoorbeeld een iedere seconde of minuut verdraaid. En natuurlijk kun je dat wel wegwerken in de software, maar het wordt er niet simpeler op. Maar goed het is niet mijn feestje. :)

Als je dus iedere keer het zelfde aantal schakels verdraaid voor bijvoorbeeld één minuut en dan uitkomt op een gelijk aantal stappen, wordt het veel simpeler.

Bij mijn klok werk ik met 3200 stappen per minuut. En daar kom ik zo aan.

Volgens de berekening kwam ik uit op tien tandwielen. De tandwielverhouding is wel iets anders dan van een gewone klok. Alleen de verhouding tussen de minutenwijzer en urenwijzer is hetzelfde, die moet 1 op 12 zijn. Omdat we een stappenmotor gaan gebruiken voor het verstellen van de wijzers maakt de eerste vertraging niet zoveel uit, als je maar op hele getallen uitkomt qua tanden is het goed. Als je naar de eerste vertraging kijkt, zie je een tandwiel met 12 tanden op de stappenmotor en 60 tanden op de tussenas. Dat geeft bij elkaar een vertraging van 60 : 12 = 5. De volgende vertraging is een tandwiel met 12 tanden op de tussenas en 36 tanden op de minuten as, dat geeft een vertraging van 36 : 12 = 3. De totale vertraging tussen de stappenmotor en de minuten as is dus 3 X 5 = 1 op 15.

We gaan de klok één keer per minuut verstellen, dat moet in één uur dus 60 maal gebeuren. Voor de stappenmotor gebruik ik een motor met 0.9 graden per stap, dat zijn dus 400 stappen per omwenteling. De stappenmotor ga ik bedienen met micro stappen, de stappenmotordriver staat op 1/32 stap. Dan krijgen we dus 32 X 400 = 12800 stappen per omwenteling van de stappenmotor. Nu hadden we een vertraging van 1 op 15, als we nu 15 vermenigvuldigen met 12800 dan krijgen we 15 X 12800 = 192000 stappen voor één omwenteling van de minutenwijzer. Als we die 192000 delen door 60 krijgen we 192000 : 60 = 3200 stappen voor één minuut. De stappenmotor draait dus iedere minuut een kwart rondje.

Nu hebben we de minuten werkend en gaan we naar de uren kijken. Eigenlijk weten we dat al, dat moet één twaalfde deel zijn. Als de minutenwijzer één maal rond is moet de uren wijzer één twaalfde deel verdraaien. Dat kan met één tandwielcombinatie, maar dan wordt het wel erg groot. Ik heb dat met twee tandwielcombinaties gedaan. Eenmaal met een tandwiel vertraging van 1 op 4 en eenmaal met een tandwiel combinatie van 1 op 3, samen wordt het dan 4 X 3 = 12.