hoi,

heb net een oldtimer honda CB50s (zie google als je nieuwsgierig bent) gekocht als project om op te knappen.

de honda is in een niet lopende conditie gekocht.
bij thuiskomst eerst maar eens getest of die vonken wou, en dat deed ie netjes.... voor 10 seconden en daarna never een vonk meer. (het is trouwens een contactpunten ontsteking).

nou zat ik al op aliexpress te kijken voor een verse bobine van 6 volt.

2 vragen,

vraag 1; hoe kan die eerst heel mooi vonken en dan 10 seconden later er volledig mee kappen om te vonken?

vraag 2; je kan heel veel verschillende soorten bobine,s kopen op ali, waar moet ik op letten ? mijn gevoel zegt dat als het maar een 6 volt bobine is, dan is het al goed ? of zijn er nog andere dingen waar je op moet letten bij bobine,s ?

bobine stuk lijkt me sterk, ik denk eerder de kontaktpunten.Heb je de bobine losgehad en doorgemeten?

Condensator bij de puntjes nog goed?
Contactslot maakt geen sluiting?

Hier staat het schema.

https://www.4takt.net/viewtopic.php?t=38396

Nakijken en meten, klakkeloos onderdelen gaan vervangen is niet de oplossing.

Op dinsdag 1 april 2025 18:37:09 schreef mel:
bobine stuk lijkt me sterk, ik denk eerder de kontaktpunten.Heb je de bobine losgehad en doorgemeten?

bobine doormeten moet je special apparatuur voor hebben ( meggeren?) want weerstand meten schijnt niet de manier te zijn, heb ik ooit gelezen.

heb nog niet naar de contactpunten gekeken, is voor mijn gevoel ook de eerste verdachte maar kan dan niet verklaren dat ie 10 seconden goed vonkt en daarna nooit meer ?
zal ff een schuurpapiertje langs de contactpunten halen, ben benieuwd.

Ik geef de condensator de meeste kans. (slaat door na een aantal seconden)

Op dinsdag 1 april 2025 19:00:11 schreef revado:
klakkeloos onderdelen gaan vervangen is niet de oplossing.

daarom kom ik ook eerst hier voor de benodigde info.

Op dinsdag 1 april 2025 19:12:30 schreef Arco:
Ik geef de condensator de meeste kans. (slaat door na een aantal seconden)

nog enig idee wat voor (type) condensator ? kan ik volstaan met een universeel aftermarked condensator ?

en is een condensator simpel door te meten ?

Simpel te checken of de condensator het probleem is: verwijder hem (of maak één draadje ervan los) en kijk of de bougie weer vonkt.

Als het de condensator is zou ik hem vervangen door een willekeurige condensator voor die toepassing (over contactpuntjes); voertuigtechniek is niet m'n sterke kant, maar een generieke condensator voor contactpuntjes lijkt me prima. Waarschijnlijk heeft de (brom-)fietsenmaker ze ook gewoon op voorraad.

Ik zou ook niet gelijk uit gaan van het slechtste scenario (defecte bobine). Gericht foutzoeken (testen en elimineren), niet op goed geluk van alles gaan zitten vervangen onder het motto 'god zegene de greep!'

Overigens, ook een kans dat er doorslag/overslag plaatsvindt in de bougiekabel zelf, naar massa. Neem aan dat die bougiekabel ook al een heel leven achter zich heeft, wat de doorslagvastheid ervan niet ten goede komt.

Op dinsdag 1 april 2025 18:33:27 schreef benbijcircuitsonline:

hoe kan die eerst heel mooi vonken en dan 10 seconden later er volledig mee kappen om te vonken?

dat ligt meestal aan de overjaarse condensator die het nog net even doet, om je er aan te herinnere dat die reeds op rust is :-)

Op dinsdag 1 april 2025 19:26:39 schreef nonius:
Simpel te checken of de condensator het probleem is: verwijder hem (of maak één draadje ervan los) en kijk of de bougie weer vonkt.

als je de condensator los maakt, dan vonken vooral de contactpunten :-), maar ook daaruit word je wijzer.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (33%)]

Zeker, is ook alleen maar bedoeld als snelle en simpele test!

Op dinsdag 1 april 2025 19:27:35 schreef kris van damme:
[...]
dat ligt meestal aan de overjaarse condensator die het nog net even doet, om je er aan te herinnere dat die reeds op rust is :-)

[...]

als je de condensator los maakt, dan vonken vooral de contactpunten :-), maar ook daaruit word je wijzer.

En als je pech hebt slaat je bobine door ..

zonder condensator vonkt de bougie ook niet, maar heb nog niet naar de contactpunten gekeken, dat doe ik morgen.
fijne avond iedereen.

Op dinsdag 1 april 2025 20:21:31 schreef Sine:
[...]

En als je pech hebt slaat je bobine door ..

maar dat verklaart niet dat ie na 10 seconden goed vonkt er definitief mee stopt ? had ie de 1e 10 seconden ook niks moeten doen neem ik zo maar aan ?

Zie ook:

https://4taktwinkel.nl/partlist-honda-cb50j

Brochure (A) en service manual (B)

A) http://www.oudebromfiets.nl/progamma/Honda%20CB50J%20brochure.pdf
B) http://www.oudebromfiets.nl/progamma/Honda%206115100.pdf

Zie Pag. 97 /106 van de service manual voor de instructies

op Pag 99/106 staat hoe je de Ignition Coil moet testen.
en op pag 100/106 hoe je de condensator kunt testen.

De condensator is de meest waarschijnlijke verdachte.

Het is bijna vanzelfsprekend dat je

1) nieuwe contactpunten
2 een nieuwe bougiekabel plus bougiekap
3) een nieuwe condensator

en uiteraard een

4) nieuwe bougie

Succes

gaat gebruiken voor een motorfietsje van deze leeftijd..

sorry voor de late reactie, was erg druk met andere zaken.

het probleem is opgelost en het was niet de condensator, het was de contactpunten, na een schuurpapiertje en wat vijlen vonkt ie weer als nieuw.
toch vind ik het merkwaardig dat de contactpunten de 1e keer het 10 seconden deden en daarna dus niet meer, ben erg benieuwd wat hier nou gebeurd is ?
als iemand hier nog een antwoord op heeft hoor ik het graag.
de rest van de ontsteking ziet er uit als nieuw en geen olie lekkage langs de krukas keerring, dat viel weer mee.

iedereen alvast bedankt voor de input.
mvg, ben.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (11%)]

Hi Ben,

Mooi dat het opgelost is.
Ik heb nog een brommer, toen motoren en auto's gehad met contactpunten ontsteking, maar die steeds vervangen door een elektronische ontsteking.
Maar van de andere kant, het systeem met contactpunten is zo simpel.
Als je een set punten en een condensator in je boordgereedschap heb kom je altijd thuis.

Wat er gebeurd kan zijn is het volgende:
Het fiber of nylon lagerbusje gaat zwellen en de punten gaan niet betrouwbaar dicht.
Door aan de punten te schuren en te vijlen heb dit probleem indirect opgelost en natuurlijk is het altijd goed punten met een carborundumvijltje schoon te vijlen en daarna te wassen met benzine.

Veel plezier met je mooie Honda!

ok, tis me duidelijk nou, iedereen bedankt en geniet van het mooie weer !
groeten ben.