Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Lieve moderators en medeforumdeelnemers,
Het recente draadje "printplaatjes" bracht me op een idee: zouden we hier een beginnerscursus KiCad kunnen schrijven en publiceren? Het zou me best wat zeggen om daar tijd en inspiratie in te steken; maar alleen kan ik het niet, bv. het werken met libraries en footprints is nog heel pril voor me.
Zou er misschien een "zandbak" kunnen worden opgezet, waarin de cursus organisch kan groeien, totdat hij rijp wordt geacht voor publicatie?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Er is een ‘getting started’ handleiding vanuit kicad zelf al. Beschikbaar in diverse talen* (maar niet in het Nederlands). Ook uitgebreide handleiding voor elk van de programma’s in de kicad-suite.
Op zich zou je die kunnen vertalen, ook. Of uitbreiden met wat je er in mistte.
Als je zelf iets opzet zul je het ook weer moeten bijwerken wanneer in een nieuwere versie van kicad een functie veranderd of is toegevoegd.
*)rechtsboven kun je taal en versie kiezen.
Doe dat dan voor meerdere programma's in het algemeen, er zijn er natuurlijk ook zat die Eagle gebruiken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Steeds minder, verwacht ik. Ik heb met KiCAD, Eagle en Altium gewerkt, en KiCAD is veruit het gemakkelijkst om te leren en het gemakkelijkst om "even snel" iets mee te ontwerpen. Neem daarbij hoe beperkt de gratis versie is, en ik zou echt niet weten waarom iemand nu nog met Eagle zou beginnen anders dan dat het de standaard is binnen een bedrijf.
Een tips and tricks artikel zou handig kunnen zijn, maar ik denk dat er al genoeg beginners cursussen zijn, meestal in de vorm van filmpjes waar iemand iets voordoet. Ik zou eerst nadenken over wat je daaraan toevoegt.
Een cursus in het Nederlands vind ik persoonlijk een beetje kansloos; als je geen Engels kunt lezen kom je toch nergens in dit vakgebied.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (34%)]
Er is al zo gruwelijk veel informatie te vinden over kicad, inclusief hele video series. En alles wat je daar doet moet je ook bijhouden.
De laatste tijd valt het wel mee, maar er zijn een paar grote wijzigingen geweest die het eea een stuk makkelijker maken.
Misschien een "Doorlopend KICAD topic", net zoals de "Waar krijg ik dit" of de "Wat doet dit" waar vragen in gesteld kunnen worden ?
Cursussen zijn er inderdaad genoeg maar kan me ook voorstellen dat je ergens tegenaan loopt.
De laatste tijd valt het wel mee, maar er zijn een paar grote wijzigingen geweest die het eea een stuk makkelijker maken.
Waarbij je eigenlijk wel de hele ontwerpcylus moet volgen :
Foutloos schema -> Footprints er aan hangen -> Exporteren naar de PCB / PCB ontwerpen, (Eventueel 3D modellen toevoegen) -> Backannotation (waarbij die eigenlijk alleen geldt voor footprint aanpassigen oid).
Even alleen een printje (na)tekenen zal SPrint-layout nog steeds het makkelijkst zijn.
Ook ben ik wel benieuwd met welke instellingen (trace-width , via size) mensen werken. Ik krijg altijd de kriebels als voedingssporen gelegd worden in de default 0.250mm / 9.84 mils spoorbreedte (maar dat kan ook goed mijn afwijking zijn).
[Bericht gewijzigd door bprosman op (62%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bapaktus
Special Member
Hoewel ik nog nooit een Kicad .PCB naar China heb gestuurd gebruik ik Kicad toch regelmatig.
Een schema maken, onderdelen kiezen, Footprints opzoeken, annoteren en DRC test uitvoeren etc.
Daarna naar het PCB scherm.
Print grootte instellen, kopervlakken aanbrengen en dan vervolgens schuiven met de onderdelen.
In de 3D stand kijken of de onderdelen redelijk verdeeld zijn en dan de printsporen aanbrengen.
En dan stopt het Kicad gebeuren voor mij.
Ik gebruik n.m.l. voor mijn projectjes gaatjes print met dezelfde afmetingen als die ik voor Kicad .PCB heb gekozen.
Waarom niet mijn gegevens opsturen naar China?
Meestal zijn het "1 keer projecten" die ik later ook nog wijzig.
Bovendien zijn mijn ontwerpen meestal ook niet interessant voor anderen.
Mijn Kicad leerproces is begonnen met het heel vaak doorlezen van de aanwezige gebruiksaanwijzing(en).
Wanneer ik tegen een probleem aanloop zoek ik dit op of stel ik een vraag op dit Forum.
Ik heb een mapje met een aantal belangrijke stukjes uit de gebruiks aanwijzing en vul dit aan met tegengekomen problemen en de antwoorden daarop.
Nu ik dit schrijf denk ik dat de Delta Current Source zich misschien wel leent voor een 5-liefhebbers op dit Forum.
Maar loop dan meteen tegen het feit dat mijn ontwerp is gebaseerd op de originele printafmetingen en dat anderen natuurlijk een eigen kastje gaan kopen, maken of kiezen voor een beschikbaar kastje.
ruud
Op woensdag 9 april 2025 09:13:57 schreef bprosman:
[...]Waarbij je eigenlijk wel de hele ontwerpcylus moet volgen :
Foutloos schema -> Footprints er aan hangen -> Exporteren naar de PCB / PCB ontwerpen, (Eventueel 3D modellen toevoegen) -> Backannotation (waarbij die eigenlijk alleen geldt voor footprint aanpassigen oid).
Een schema teken ik eigenlijk altijd, de kans dat je dan wat vernaggelt in je uiteindelijke pcb wordt een stuk kleiner.
Footprints ook, als is de huidige bibliotheek aardig compleet.
3D modellen .. tja, die heb ik nog nooit dwingend nodig gehad.
Op woensdag 9 april 2025 10:32:46 schreef Bapaktus:
Meestal zijn het "1 keer projecten" die ik later ook nog wijzig.
Dat is het gevaar, een mogelijkheid kan dan zijn een stukje 'proto' gebied op je printje er bij te maken zodat je er wat op kunt klussen.
Mijn Kicad leerproces is begonnen met het heel vaak doorlezen van de aanwezige gebruiksaanwijzing(en).
KiCad is een heel logisch opgezet stukje software, ik kom van proteus, en met een paar instructies kom je er dan heel snel mee weg.
Kijk vooral ook even naar de hotkey lijsten, dat gaat echt een stuk sneller als je dat een beetje in je vingers hebt.
Nu ik dit schrijf denk ik dat de Delta Current Source zich misschien wel leent voor een 5-liefhebbers op dit Forum.
Maar loop dan meteen tegen het feit dat mijn ontwerp is gebaseerd op de originele printafmetingen en dat anderen natuurlijk een eigen kastje gaan kopen, maken of kiezen voor een beschikbaar kastje.
ruud
Mijn variant wordt in ieder geval een printje. Geen idee wanneer ik die bestel, want ik verzamel meestal een paar projectjes om het (vooral verzendkostentechnisch) leuk te houden. En ik moet voor de HV voeding toch nog een test van de definitieve versie bestellen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
Op woensdag 9 april 2025 09:13:57 schreef bprosman:
Footprints hangen bij mij aan de schema-symbolen. Ja, ik heb aparte symbolen voor 1K in 0402, 0603, en MRS-25. En ook apart voor 1K en 1K2
Das handig, want een 1K weerstand heeft een ander bestelnummer dan de 1K2.
3D modellen hang ik er standaard aan, veel klanten vinden het fijn een 3D render te zien voor ze tot productie overgaan. Bovendien helpt het enorm met mechanisch ontwerp van behuizing e.d.
Ook ben ik wel benieuwd met welke instellingen (trace-width , via size) mensen werken. Ik krijg altijd de kriebels als voedingssporen gelegd worden in de default 0.250mm / 9.84 mils spoorbreedte (maar dat kan ook goed mijn afwijking zijn).
default 150u trace/150u spacing. Via 1mm. Als het klein is (BGA) 100u trace/spacing, via 0.6mm als kan.
Voeding bij voorkeur via vlak. Anders per geval (=spoor) beoordelen wat mogelijk/wenselijk is.
4 laags printen kosten geen drol meer in china, dus ook voor hobby/speel projectjes leg ik probleemloos power en ground vlakken neer.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Er is een ‘getting started’ handleiding vanuit kicad zelf al. Beschikbaar in diverse talen* (maar niet in het Nederlands).
Zo, dan zal ik me misschien nuttiger maken het vertalen van de bestaande.
Op woensdag 9 april 2025 00:03:21 schreef Paulinha_B:
Lieve moderators en medeforumdeelnemers,Het recente draadje "printplaatjes" bracht me op een idee: zouden we hier een beginnerscursus KiCad kunnen schrijven en publiceren? Het zou me best wat zeggen om daar tijd en inspiratie in te steken; maar alleen kan ik het niet, bv. het werken met libraries en footprints is nog heel pril voor me.
Zou er misschien een "zandbak" kunnen worden opgezet, waarin de cursus organisch kan groeien, totdat hij rijp wordt geacht voor publicatie?
Ik werk al zeker om verschillende redenen al 8 jaar met KiCad. ik moet zeggen dat ik zeer veel aan de youtube cursus gehad heb maar ook omdat ik in mijn netwerk kring veel ver-ver-vergevorderde gebruikers heb zitten waar we telkens dingen met elkaar dingen uitwissel / en of projecten met elkaar doen.
Daarnaast zijn ook voor hun zijn er wel eens een "ahaa"momentjes zijn en zo scherpen we we elkaar toch telkens mee.
Het is altijd leuk om kennis met elkaar te kunnen delen en of vragen te beantwoorden.
Paulinha_B
Honourable Member
Ook ben ik wel benieuwd met welke instellingen (trace-width , via size) mensen werken.
De default "use netclass width" vind ik veel te smal, ik begin altijd met twee eigen spoorbreedtes vast te leggen. Voor voedingslijnen 1,5 tot 2 mm, voor de rest 0,7 of 0,8 mm.
4 laags printen kosten geen drol meer in china, dus ook voor hobby/speel projectjes leg ik probleemloos power en ground vlakken neer.
Heb je dan niet gelijk een stortvloed aan via's nodig? Ik vond al dat ik er veel moest zetten zodra ik enkele smd-componenten intekende. Maar okee, ik ben dan ook van de generatie voor wie een dubbelzijdige print een wonder van vooruitgang was... Ik herinner me nog clones van Apple ][ en IBM-PC op dubbelzijdig...
Op woensdag 9 april 2025 16:14:35 schreef Paulinha_B:
Heb je dan niet gelijk een stortvloed aan via's nodig? Ik vond al dat ik er veel moest zetten zodra ik enkele smd-componenten intekende.
Wat is een stortvloed? De PCB boer maakt de via's, ik klik ze er moeiteloos in. In de praktijk kosten ze niets. En ik vind het wel makkelijk: Elke SMD pin die aan ground moet is een kwestie van klik-paar mm spoor-via, aangesloten. TH pinnen die aan ground moeten zijn natuurlijk helemaal triviaal 
Maar meestal heb ik ruim minder via's dan SMD pinnen, dus het valt wel mee.
Alleen het (positieve) voedingsvlak vereist soms wat moeite, als er meerdere voedingen zijn. Maar als je daar bij placement een beetje rekening mee houd is dat meestal geen probleem.
Ik herinner me nog clones van Apple ][ en IBM-PC op dubbelzijdig...
Die heb ik ook nog meegemaakt, dus zo modern ben ik nu ook weer niet 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 9 april 2025 16:14:35 schreef Paulinha_B:
[...] Heb je dan niet gelijk een stortvloed aan via's nodig?
Ik word zo nu en dan lastig gevallen door PCB fabrikanten die dan een "special deal" voor me hebben. Vandaag toch maar eens gevraagd wat mijn "huidige project" zou kosten. Dubbel wat ik nu betaal.
Maar kennelijk een belangrijke parameter voor die gasten: Ik blijk 70700 vias per vierkante meter te hebben! Kost geen drol, gewoon doen die krengen.
Bapaktus
Special Member
Op woensdag 9 april 2025 11:05:22 schreef Sine:
KiCad is een heel logisch opgezet stukje software, ik kom van proteus, en met een paar instructies kom je er dan heel snel mee weg.
Kijk vooral ook even naar de hotkey lijsten, dat gaat echt een stuk sneller als je dat een beetje in je vingers hebt. ----
Met de muis de Footprints verschuiven gaat bij mij niet zo goed 
Maar met de "M" functie toets kan ik de footprints precies plaatsen waar ik wil.
ruud
Ik heb nog steeds versie 6 op mijn PC staan. Het is wel 5 jaar terug dat ik het voor het laatst gebruikte.
Het gebruik van S-Plan en Sprint-Layout ging me destijds veel gemakkelijker af. Met name voor het maken van footprints.
Nu, naar aanleiding van deze discussie, zal ik V9 installeren en er een printje ontwerpen.
Het destijds aangeschafte boek "KiCad Like a Pro" van Peter Dalmaris zou hierbij wellicht tot nut kunnen zijn.
Douwe
Leeft dit onderwerp nog?
Het vertalen van de "Getting Started in KiCad" zoals Luke suggereert lijkt mij ook een goed begin.
"Automatisch" vertalen werkt tegenwoordig best goed, en daar zou ik beginnen. Maar dan loop ik zelf ook meteen vast, omdat ik alles op elektronica gebied in het Engels doe, en vaak niet eens de Nederlandse termen ken.
Zulke "officiele" documentatie vertalen heeft wel wat extra haken & ogen. Het moet een echte vertaling zijn, en geen "nieuw werk", zodat alle vertalingen met elkaar synchroon blijven lopen.
Ik heb zelf best wel wat ervaring met KiCad, maar ik kom niet zo vaak op dit forum. En zeker als je bij wilt dragen aan KiCad wil ik graag wat extra tijd en energie stoppen in wat dingen uitleggen als het nodig is.
[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op (22%)]
Vertalen is tricky, zeker omdat de userinterface ook Engels is, de grootste fout die je bij dit soort software kunt maken is hem in in een andere taal draaien. Dan kom je meteen hopeloos in de knoei met alle instructies en voorbeelden.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik heb ook wat twijfels bij de doelgroep voor Nederlanders die wel met electronica bezig zijn, maar geen Engels kennen. Combinatie van Datasheets en Internet maakt Engels behoorlijk onmisbaar. Ik vermoed dat het grootste gedeelte van de doelgroep dan ook bij de jeugd zit, in je jaren voordat ze Engels op school krijgen.
Op dinsdag 22 juli 2025 18:51:00 schreef Sine:
Vertalen is tricky, zeker omdat de userinterface ook Engels is, de grootste fout die je bij dit soort software kunt maken is hem in in een andere taal draaien. Dan kom je meteen hopeloos in de knoei met alle instructies en voorbeelden.
Vrij recent heeft DeKees flink gewerkt aan de vertaling van KiCad zelf naar NL, en KiCad is instelbaar in ong. 24 verschillende talen. Ik weet niet precies hoe dit werkt. Ik vermoed dat KiCad dezelfde taal als je OS kiest tijdens installeren. Als ik zelf iets anders dan Engels probeer in te stellen, klaagt KiCad dat mijn Linux OS dat niet ondersteund.
Op dinsdag 22 juli 2025 20:22:20 schreef Kortsluiting_Online: Ik vermoed dat het grootste gedeelte van de doelgroep dan ook bij de jeugd zit, in je jaren voordat ze Engels op school krijgen.
de gemiddelde jeugd krijgt een tablet in zijn handen geduwt zodra deze hem vast kan houden, waarna ze beter engels praten dan nederlands.
[...]
klaagt KiCad dat mijn Linux OS dat niet ondersteund.
Linux kon toch alles beter 
Paulinha_B
Honourable Member
Op dinsdag 22 juli 2025 20:36:00 schreef DK:
[...]de gemiddelde jeugd krijgt een tablet in zijn handen geduwt zodra deze hem vast kan houden, waarna ze beter engels praten dan nederlands.
Althans dat denken ze zelf, en anderen die de Engelse taal niet of slechts oppervlakkig kennen.
[...]Linux kon toch alles beter
Wie heeft dat beweerd? Waar staat dat geschreven, laat staan in steen gebeiteld?
Als ik zelf iets anders dan Engels probeer in te stellen, klaagt KiCad dat mijn Linux OS dat niet ondersteunt.
Dat zal dan ook wel kwestie van environment variable zijn, zeker, wellicht een of andere LC_* ?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]