good2know
Aanname is vaker oorzaak van ellende
Op dinsdag 8 april 2025 16:00:09 schreef Rilink:
@good2know ,En heb je het gevonden ?
Op de site Ersatzteilshop.de vind je onderdelen voor jouw machine.
Er schijnen 2 verschillende model nummers te zijn.Voor het type L76695NFL.Bijgaand de link naar de inverter stuur print.Voorzijde en behuizing.
Het is mogelijk dat de behuizing op de motor is geschroefd.Zelf zou ik eerst het zwarte blokje op de stuurprint vervangen en kijken wat er gebeurt.
Je kan later alsnog 172 Euro neertellen voor een nieuwe stuurprint.De grote elco los solderen en kijken welk onderdeel nummer op het zwarte blokje staat.Kijk uit met electrische schok.
Ontlaad eerst de condensator.
https://www.ersatzteilshop.de/inverter-steuerelektronik-satz-140002039…
behuizing : https://www.ersatzteilshop.de/inverter-steuerelektronik-satz-140002039…
Succes
De links komen op dezelfde foto van de stuurprint.Even doorbladeren om de behuizing te zien.
Het zwarte blokje zit op de aluminium koelplaat.
Ik heb gezocht en met een schroevendraaier de elco ontladen ... Verder heb ik de kabelschoenen losgehad en ook weer teruggezet, maar de problemen blijven.
Op het eerste zicht geen kabelbreuken gevonden ...
good2know
Op maandag 7 april 2025 13:19:02 schreef Kees frees:
Als ik het zo eens lees, de beveiliging spreekt (onterecht ?) aan.Een aanloopcondensator is niet van toepassing en zal je ook niet vinden in een niet zo oude wasmachine.
En daar bij, die dient alleen om de motor op gang te brengen.Wel fijn zo'n beveiliging (alsie goed werkt) ik weet van een geval waar bij de zware wasmachine tegen de badkamerdeur aan"gedanst" was, deur ging naar binnen open, succes er mee.
Met alleen een vest zie ik de machine niet eens trillen.
Trillen wordt alleen erger bij ongelijke lading, maar hier is de machine eigenlijk altijd vol en staat ie niet te dansen.
Het werd al eens in stapjes beschreven, wanneer de machine op 1600 toeren is ingesteld, gaat het toerental al vlak na het begin al oplopen.
1600 toeren worden pas op het einde van dat proces bereikt, ongeveer rondom de 10 minuten grens, waarna de uitloop begint en de machine uiteindelijk piept en uitschakelt.
Op eerste gezicht zie je geen kabelbreuk, trek flink aan de draden, als deze zwak is, breekt deze zo bij typrap punt...
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dus het is bij elke was en niet enkel bij de vest?
Bij whirlpool is er ooit een reeks geweest die dit ook vertoonde. Met was lukt nooit. Zonder was wel. Dat lag aan de onstabiele klokfrequentie vd processor. Mss zijn er onderdelen die een storing veroorzaken. Bv verlies op de verwarming of motor (meggeren) of een manke elco of condensator.
Ik zou eerst alles mechanisch uitsluiten.
Filmpje plaatsen van centrifugeren met was. Dan kunnen we meekijken en komt er wellicht een oorzaak boven water.
Draai tevens eens een spoelprogramma met schone was, zie je schuim? Schuim kan ook het toerental laag houden. Daarom de tip om het filter geheel los te draaien en dán te testen.
Schuim kan ie niet wegpompen. Pressostaat meet schuim en stopt.
Andere oplossing om dit uit te sluiten is proberen te centrifugeren zonder pressostaatslang aangesloten zoals Ad al meldde. Enige problemen met afpompen van water sluit je hiermee uit.
good2know
Op zondag 13 april 2025 20:51:22 schreef EricN:
Dus het is bij elke was en niet enkel bij de vest?Bij whirlpool is er ooit een reeks geweest die dit ook vertoonde. Met was lukt nooit. Zonder was wel. Dat lag aan de onstabiele klokfrequentie vd processor. Mss zijn er onderdelen die een storing veroorzaken. Bv verlies op de verwarming of motor (meggeren) of een manke elco of condensator.
Dit gedrag begon met een volle machine, toen dacht ik dat het misschien wel lukt met enkel een nat vest.
Maar nee.
Normaal als een was klaar is en de machine ingesteld op de eindcentrifuge van 1600 toeren, begint het met water wegpompen en zie je de trommel om en om links/rechtsom draaien op laagste toeren.
Kort daarna echter hoort dan langzaam het toerental op te lopen, tot ongeveer 10 minuten en dan door naar 1600 toeren.
Nu niets van dat alles, alleen allerlaagste toerental en de klok blijft steken op 10 minuten.
good2know
Op maandag 14 april 2025 12:16:46 schreef maus0611:
Ik zou eerst alles mechanisch uitsluiten.Filmpje plaatsen van centrifugeren met was. Dan kunnen we meekijken en komt er wellicht een oorzaak boven water.
Draai tevens eens een spoelprogramma met schone was, zie je schuim? Schuim kan ook het toerental laag houden. Daarom de tip om het filter geheel los te draaien en dán te testen.Schuim kan ie niet wegpompen. Pressostaat meet schuim en stopt.
Andere oplossing om dit uit te sluiten is proberen te centrifugeren zonder pressostaatslang aangesloten zoals Ad al meldde. Enige problemen met afpompen van water sluit je hiermee uit.
Het hele centrifuge proces draait alleen onbelast volledig af zoals het ook zou horen te gebeuren met een volle trommel was.
Dat was ook altijd zo, maar nu ineens niet meer.
Belast draait ie uitsluitend het allerlaagste toerental en blijft de klok hangen op 10 minuten.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
je gaat zoals hier voorgesteld toch enig werk moeten verzetten
De filter er uit trekken bij aanvang centrifugeren is het minste werk in uit elkaar nemen maar is dan weer vervelend qua zondvloed. Je zou kunnen overwegen bij dit mooie weer om het buiten te doen op een stabiele betonvloer. Zo weet je gelijk of ondergrond een invloed heeft.
De pressostaatslang los leggen is dan weer het properste maar daarvoor moet het deksel er af en moet je voorzichtig de darm los nemen vd pressostaat. Als de nippel afbreekt is het gedaan met wassen.
Met het deksel er af heb je dan weer de kans de schokdempers en de bekabeling te testen. Als je op de trommel duwt, kun je er dan mee botsen zoals een bal of gaat dat uiterst stroef in en uit? Schokdemper issue?
Als je leeg centrifugeert wat gebeurt er dan als je tss minuut 11 en 9 met de trommel beweegt? Bedoel hevig naar beneden duwt en lost. Pulserend. Is er dus een kabel issue?
Wat we hier van jou lezen is vooral subjectieve vaststellingen. Vandaar de vraag om een filmpje. Dan kunnen we mee kijken zonder de subjectieve feedback filter.
Trommel draait leeg mooi stabiel? Geen slag in de trommel? Een filmpje gaat daar weer helpen.
Dit alles hierboven omdat het alternatief, namelijk een electronisch issue, haast niet te detecteren is en dus enkel via eliminatie te vinden is. De kosten voor dat soort herstelling is dan ook hoog.
Enfin. Zonder noeste arbeid ga je er niet komen. Hup...
good2know
Op dinsdag 15 april 2025 04:25:52 schreef EricN:
Als je leeg centrifugeert wat gebeurt er dan?
Alleen met een lege trommel wordt het 'centrifugeren' programma volledig afgewerkt (van 10 minuten naar 0) zoals het ook hoort.
Dat met die 'zondvloed' viel wel mee, gelukkig heb ik een grote bak, waar alle water volledig in past.
Intussen heb ik eens overwogen of het nog zinvol is om mij nu in allerlei extra kosten te storten.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit het niet waard is.
Daarom heb ik besloten om de machine van de hand te doen.
Immers:
Als ik nu (op deze leeftijd van de machine) onderdelen ga vervangen, wat moet er daarna vervangen worden?
En al die extra kosten heb ik er niet voor over.
Dan beter een nieuwe machine aanschaffen.
Daarmee wil ik jullie allen bedanken voor de suggesties en sluit ik dit topic.