Op maandag 7 april 2025 16:51:46 schreef Bapaktus:
[...]

Tja, en dan ook misschien d.m.v. die 2e Opamp het stroom meet bereik vergroten tot een bereik van 100 µA ?
De originele meter heeft een bereik van 1mA.
ruud
Naschrift:
Had ik maar niet enige maanden geleden mijn verzameling meters verkocht.
Zaten prima passende meters bij van 50 en 100 µA. :(

Ikzelf heb R33 nog nooit nodig gehad die staat op maximaal.

Zaten prima passende meters bij van 50 en 100 µA.

OP mijn bijgemaakt 1mA bereik kan ik nog prima die stromen instellen, je hebt dan wel een externe meter nodig. Maar het instellen zelf ging goed.

Ik weet niet of het ding stabiel/precies genoeg is voor 100uA, dat is een factor 100 kleiner dan waar het ding voor ontworpen is, maar ik heb het er samen met de paneelmeter driver eens ingekrabbelt.

En dan is het een kleine weg naar een set/read drukknop, en op deze manier kun je er bijna elke paneelmeter in toveren. Veel meer dan 1mA zou ik niet doen overigens, dan worden de voeding van het geheel wat kritisch.

Ik heb ook meteen de weerstandswaardes wat zinniger gemaakt.

De dubbele schakelaar is wat veiliger dan de opzet van delta, op deze manier speelt contactweerstand geen rol.
Meet technisch beter, maar niet idiot proof, als je onder last schakelt heb je mogelijk meer stroom dan je zou willen. Dus maar even delta's constructie aangehouden, twee secties parallel.

[Bericht gewijzigd door Sine op (14%)]

Ik weet niet of het ding stabiel/precies genoeg is voor 100uA,

OP korte termijn voor het instellen en uitlezen van diverse te meten paneel meters was dat voor mijn geen probleem.

@ Sine,
voorlopig heb ik jouw schema wat aangepast.
Is voor mij wat duidelijker.
Of heb ik ergens een foutje gemaakt?
ruud

In het schema moeten de waarden van C7 en R17 (nummering van Bapaktus) nog worden aangepast op het gedrag van de toegepaste op-amp ? Verder zou ik een eerder een TL071 gebruiken of een betere op-amp.

Verder in het schema zitten er rond de TL431 bij Sine 10K ipv 1K.

Op maandag 14 april 2025 14:28:15 schreef flash2b:
In het schema moeten de waarden van C7 en R17 (nummering van Bapaktus) nog worden aangepast op het gedrag van de toegepaste op-amp ? Verder zou ik een eerder een TL071 gebruiken of een betere op-amp.

Bedankt voor de opmerking.

Klopt, in vorige schema's was de waarde 2 keer 1k.
Maar zijn schema is ook nog niet definitief.
Ik wacht rustig af.

ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (11%)]

De voltage limit potmeter met de bijbehorende bevestiging heb ik niet teug gevonden.
Voor mij was het ook onduidelijk hoe het e.e.a. in elkaar stak.
Zelfs met de foto's van benleentje snapte ik het niet.
Ik had ook later om een betere foto gevraagd op het Transistor forum.
Wel veel suggesties gekregen.
En besloten om die potmeter instelling maar gewoon op de frontplaat te plaatsen
Maar dat beviel mij niet en uiteindelijk zelf maar wat bedacht.
Andere potmeter, gleufje gezaagd/gevijld in de kopse kant van het 4mm asje :( .
En een stukje aluminium U-profiel en een gedeeltelijk afgezaagde blanco stekkerbus.
Dit alles tezamen gemonteerd en op de frontplaat vastgezet.
Eigenlijk ben ik nu wel tevreden.
Zie onderstaande foto's.
Iedereen ook hartelijk bedankt, ruud.

Op maandag 14 april 2025 13:56:56 schreef Bapaktus:
@ Sine,
voorlopig heb ik jouw schema wat aangepast.
Is voor mij wat duidelijker.
Of heb ik ergens een foutje gemaakt?
ruud

R2 bestaat bij bij delta uit een parallelschakeling van twee 4k7 weerstanden om het vermogen te vedelen. dat is wellicht geen slechte optie.

De paneelmeter kun je zo niet gebruiken, dan loopt bij elk bereik de volle stroom erdoor. Prima bij 100u en 1m, maar bij de rest is de meter er waarschijnlijk niet zo blij mee. Die moet je als je het zonder extra opamp wilt doen opnemen in serie met het 1mA bereik, en de volgende bereiken parallel schakelen aan het 1mA bereik. (even aangenomen dat de originele meter 1mA is)

R18 en R19 zijn veel te klein, origineel is die blijkbaar iets van 2Mxx, vandaar dat ik er twee in serie had om met de waardes te kunnen spelen.

De aansluiting voor de trafo heeft bij mij vier klemmen omdat ik C1 en C2 niet ga plaatsen, ik heb een trafo met twee wikkelingen.

R13 zit er ook om te kunnen spelen, maar in principe mag deze 0R zijn nu de referentiespanning geen 6.x maar 5V is.

Of er fouten in zitten moet je zelf even bepalen door het schema langs dat van delta te houden. Volgens mij heb ik het goed overgenomen, maar een foutje sluipt er snel in.

Nette oplossing voor de montage van die pot.
Origineel gebruikt ook een 4mm pot met sleuf. Maar men gebruikt daar een een "lange moer" waar aan een kant de potmeter in schroeft en aan de andere kant iets wat lijkt op jouw afgezaagde stekkerbus. Het asje loopt door tot het eind van de bus.

Ik ken en heb ze voor grote pots met een 6mm as, die kleintjes kom je niet snel tegen.

In die kleine maat heb je ook multiturn trimpots met front montage, maar dat is hier niet handig, want je schroeft je een ongeluk als je dan van 15 naar 45V wilt.

Op maandag 14 april 2025 14:28:15 schreef flash2b:

Inderdaad 2x10k of zelfs 2x22k mag prima. Er is al niet heel veel stroom beschikbaar, dus 2x1k is wellicht wat krap.

Simpele aanpassingen zijn inderdaad de opamp, de 071 kun je er zonder aanpassingen in drukken.

Bij een dubbel amp zou je ook aan de AD712 kunnen denken, maar dan zul je waarschijnlijk het compensatienetwerkje opnieuw moeten tunen. De specs zijn met de originele onderdelen al helemaal niet slecht. Dus ik zou er niet te veel aan 'klooien' ;)

Ik heb gisteren de aangeboden P100 ontvangen.
En nu gaan uitzoeken waar de (afgeknipte) draden naar toe gingen.
Ik heb de draadaansluitingen op "mijn" print en de afbeelding die ik gedownload heb (Forum en Delta Zierikzee)vergeleken en zie toch een aantal verschillen.
Deze print is zeker een later/eerder ontwerp.
De led weerstand zit zo te zien op de print, maar de diode mis ik.
Ik ga maar een broodplank opstelling maken en dan de onderdelen, meter, potmeters, schakelaars etc aan elkaar verbinden.
De Philips elco's C4 en C5 zijn gemeten beide 258 µF, Loss 1,5 % en een ESR van 0, 11 ohm. Zijn dus nog goed. de werkspanning is 63 Volt
De opgedrukte waarden kan ik niet lezen.
Ik heb de print onder de metalen kap nog eens bekeken en zie dat deze oorspronkelijk P100A unit is.
De drie weerstanden R19,20 en 21 en de printgaten voor een current instel-potmeter R11 zijn aanwezig.
Ik weet niet of de andere CST100 uitvoeringen ook gebruik maken van deze "oorsprong" print.
Wat foto's heb ik bijgevoegd.

Aanvulling, de elco's op de mij bekende schema's hebben een waarde van 100µF ?? en de 3 weerstanden zijn elk 220 Ohm, origineel drie keer 150 ohm..

Gezien de rode weerstanden is dit zeker een ouder model dan ik heb. Dat er dan wat andere waarden condensatoren en weerstanden op zitten zal dan voor dat model ook wel kloppen. Het word pas verdacht als er ineens een blauwe weerstand tussen zit.

Het kan bv wel zijn dat er een andere type ampère meter bij zat en dat die je nu hebt dan iets anders aanwijst. Want ik heb zelf het idee dat de functie van de externe weerstanden er zijn om de ampère meter precies te laten werken. Met verkeerde weerstanden zal de stroombron zelf dan ook perfect werken maar wijkt enkel het display dan af. Kan best dat er een bereik wel goed is en er maar 1 afwijkt.
Maar dat lijkt me wel je laatste zorg eerst het geheel maar werkend krijgen.

Op woensdag 23 april 2025 16:41:28 schreef benleentje:

Maar dat lijkt me wel je laatste zorg eerst het geheel maar werkend krijgen.

De "moederprint" ziet er ook anders uit dan degene die in de Delta CST100 met P100a van juli '76 wordt getoond.

En aangezien het voor mij niet helemaal duidelijk waar de afgeknipte draden naar toe gaan. Eens uittekenen en meten hoe de verbindingen lopen.
En anders de CS100 loshalen van de "moederprint" en dan verder uittekenen.
En als dat niet lukt de CS100 van zijn/haar eigen print loshalen.
3 boutjes losschroeven en de TIP29A los maken van het koellichaam/overkapping.
Er zit geen BD239A gemonteerd!!!
Ik weet ook niet of er verschillende "moederprinten" in omloop waren.
Nog een vraag. Ziet jouw "moederprint" er gelijk uit als op de afbeelding van mijn "Moederbord"?

ruud

Vergeten te schrijven, in mijn CS100 zit een TIP29A (Icol 1A) en en in de andere/die van jou en op de schema's een BD239A (Icol 2A)
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (84%)]

Klaar :
Ik heb de CS100 ontdaan van de kap en de onderkant van die print en de hierboven op gemonteerde onderdelen op papier gezet.
Op basis hiervan en m.b.v. de foto's en documentatie die door o,a, Benleentje geleverd, een bedrading schema opgezet.
Zoveel mogelijk de originele opstelling nagebootst.
Ik denk dat dit aardig is gelukt.
Alleen het originele power lampje zat niet bij mijn spullen.
Origineel hoort daar een rode Sloan 133 HR in.
Ervoor gekozen om een klein ledje in óók zo'n afgezaagde stekkerbus te monteren en daar dan een 1N4148 en een weerstand van 3,9k in serie op de 60 Volt wissel aan te sluiten.
Ik had eerst het idee om m.b.v. een meerpolige draaischakelaar een uitgebreider stroom gebied te maken.
Het eenvoudigst was om de stroom keuze van 20 naar 10mA en 100 naar 50 mA te zetten.
Een eenvoudige wijziging van R22,23 is dan voldoende.
Maar door tijdgebrek toch maar gekozen voor de originele opzet.
Apparaat werkt nu zoals bedoeld is.
Zie bijgeplaatste foto's
Iedereen bedankt, ruud
NB, ja de kap moet ik er ook nog opzetten, maar die heb ik :)

Gefeliciteerd met je nieuwe gereviseerde stroombron want het is een handig apparaat om erbij te hebben.

Ik heb er voor gekozen om de 1ma erbij te maken want dat is de stroom die er al door de meter loopt. Dat is maar weinig aanpas werk.

Alleen bleek dat je dan een nogal weinig voorkomende 3pos schakelaar nodig hebt . Het was niet allen de 3pos maar ook een rare contact configuratie. Na ca 40 schakelaars uitmeten zat die er gelukkig tussen. De reden dat ik het zo wou doen is dat de schakelaar dan ook past in het gat van de huidige 2pos schakelaar.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (11%)]

Op dinsdag 13 mei 2025 14:57:49 schreef benleentje:
Gefeliciteerd met je nieuwe gereviseerde stroombron want het is een handig apparaat om erbij te hebben.

Ik heb er voor gekozen om de 1ma erbij te maken want dat is de stroom die er al door de meter loopt. Dat is maar weinig aanpas werk.

Alleen bleek dat je dan een nogal weinig voorkomende 3pos schakelaar nodig hebt . Het was niet allen de 3pos maar ook een rare contact configuratie. Na ca 40 schakelaars uitmeten zat die er gelukkig tussen. De reden dat ik het zo wou doen is dat de schakelaar dan ook past in het gat van de huidige 2pos schakelaar.

Ik heb óók zitten prutsen met diverse schakelaars. Ik heb een aantal schakelaars met 12 positioms en 5 moedercontacten.
Maar te groot en niet erg handig.
Mijn laatste idee was een gewone draaischakelaar met 3 of 4 posities.
En dan een combinatie van een aantal kleine DIL-relais.
Maar ben daar ook mee gestopt. Misschien in de toekomst, ik volg de ontwikkelingen van Sine met belangstelling.
ruud

JA ik had ook wel het geluk dat ik een zo aparte schakelaar had die in het gat paste. Maar er zijn ook mini draaischakelaars. Maar in ieder geval zo is het ook een prima apparaat en als je er echt net zoals ik tegenaan loopt dat het 20mA bereik te groot is kan je ook gewoon 2 schakelaars nemen. Dan blijft het wel klein en compact.

Want een 2de schakelaar was ook iets wat ik overwogen heb. IK had dan die spanningspotmeter weg gehaald want die gebruik ik echt nooit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (17%)]

Op dinsdag 13 mei 2025 14:42:18 schreef Bapaktus:
Ik had eerst het idee om m.b.v. een meerpolige draaischakelaar een uitgebreider stroom gebied te maken.
Het eenvoudigst was om de stroom keuze van 20 naar 10mA en 100 naar 50 mA te zetten.
Een eenvoudige wijziging van R22,23 is dan voldoende.
Maar door tijdgebrek toch maar gekozen voor de originele opzet.

Ha Bapaktus,

Gefeliciteerd met je werkende CST100! Dit ging nog wat verder dan een renovatie :-).

Ga eerst maar eens je stroombron gebruiken in de standaard opzet. En bekijk daarna of je wel meer stroombereiken nodig hebt...

Bedenk dat die 20mA volle schaal is, én dat er een 10 slagen potmeter voor de stroom instelling gebruikt wordt.

Net even geprobeerd met mijn CST100. Op het 20mA bereik is 1 schaaldeel van de meter 0,5mA. 1mA is makkelijk in te stellen.
Ik denk dat Delta dit prima uitgekiend had... :-).

groet, Gertjan.

Print ontdaan van hars resten.
Kap er over heen en hem bij zijn neefjes geplaatst.
De E030-1 heeft een gebroken glas.
Voor de vervanging hiervan heb in het verleden wel eens een sloop exemplaar op een DNAT-beurs gekocht.
Maar heb dat apparaat toen maar gerepareerd en in gebruik genomen.
Kanibaliseren is niet mijn sterkste eigenschap :S
ruud
NB, op mijn andere werkbank gebruik ik een Philips PE1507 en een HP 6235-Triple Output supply.

Nog twee afbeeldingen.
ruud