Zijn de ohmse weerstand en de reactantie van een spoel hetzelfde?

Hoi allemaal,

Ik ben enige jaartjes Docent Natuurkunde geweest in het Voortgezet Onderwijs en ik heb een paar jaar geleden de overstap gemaakt vanuit het VO naar het MBO en ben ik docent Elektrotechniek geworden. Ik ben dus opnieuw lerend in een verdiepend vakgebied, wat ik erg leuk vind! Maar soms loop ik vast en probeer ik dingen zelf uit te zoeken, wat mij meestal wel lukt, maar deze keer kom ik er gewoon niet uit.

Achtergrond van mijn vraag: ons docententeam is momenteel heel erg in ontwikkeling, inclusief overstap naar een nieuwe lesmethode waarin wij echter veel verdieping missen. Daarom ben ik regelmatig eigen lesmateriaal aan het ontwikkelen. Ik ben de enige natuurkundige in ons docententeam, dus soms mis ik iemand om mee te kunnen sparren, om gedachten mee uit te wisselen. Voor het maken van oefenopgaven voor het thema spoelen en condensatoren ben ik zelf een werkblad aan het maken, inclusief rekenvragen.

Mijn concrete vraag: zijn weerstand en reactantie van een spoel dezelfde natuurkundige grootheden?
Mijn gevoel zegt van wel: (ohmse) weerstand van een spoel is als je een spoel op gelijkspanning zet, reactantie is als je een spoel op wisselspanning zet. De waarden zullen uiteraard niet gelijk zijn, maar dat hoeft niet te betekenen dat beide grootheden hetzelfde zijn, toch? Of moeten beiden waarden exact hetzelfde zijn voor zowel gelijk - als wisselspanning?

Als ik ga rekenen, dan maak ik veel aananames, dus ik zou graag een check willen krijgen of mijn aannames wel kloppen. Ik heb het idee dat ik ergens een fout maak...