Display ebike Sparta m8E 2017 geeft foutcode E0804 aan. Fietshandel zegt: ligt aan het display. Kabels zijn gecheckt en die zijn goed. Displays zijn niet meer verkrijgbaar, probeer zelf evt iets te vinden via internet.

Display gevonden via internet. Alle gegevens identiek behalve: oude display DP18 ch R1 en op nieuwe display DP18 sm R1.

Proberen waard. Nieuwe display geïnstalleerd en geeft foutcode E08 aan. Helaas...

Bij nadere inspectie bekabeling lijkt het alsof er een dun zwart kabeltje bij wit stekkertje bij de middenmotor is gebroken. Zie foto's.

Zou dit dan de oorzaak zijn van de foutcode en is dit gemakkelijk te repareren?

Een gebroken kabel lijkt me niet de bedoeling en zou heel goed mogelijk een fout kunnen genereren. Geen idee welke fout maar als dat draadje niet nodig was hadden ze het wel weggelaten.

Reparatie is simpel, gewoon kaal strippen, connectortjes eraan (van die "aanknijpdingen") en als nodig een stukje draad ertussen zodat het niet te strak zit. Solderen zou ook kunnen maar als de verbinding trilt breekt het makkelijker.

Hallo! Heb je deze foutcode inmiddels opgelost? Ik heb exact de zelfde, zou mij een hoop tijd besparen. Gr Matthijs

Ik heb hetzelfde probleem. Foutcode E0804. Van een kenner heb ik doorgekregen dat het enkel en alleen in de kabel vanaf display tot aan de controller kan zitten. Vanaf de display loopt er een korte kabel met verbindingsstekker naar onder de afdekplaat (die je met 6 torx-inbusschroefjes los moet maken). Ik heb al van alles geprobeerd: Andere universele display aangesloten (verbindingsstekker er af geknipt en kabel rechtstreeks aangesloten op de bestaande kabel die naar de controller gaat). De display werkt maar er komt geen ondersteuning. Kabel die vanaf de originele display komt iets ingekort en rechtstreeks aangesloten op die kabel, foutcode blijft.
Ik heb het vermoeden dat het probleem zit in het kleine geplastificeerde stekkertje dat in de display zit, of het stukje kabel vanaf de display naar de ronde koppelstekker die onder de afdekplaat zit. Ben nu op zoek naar die kabel.

Op vrijdag 2 mei 2025 02:31:17 schreef Eva28:
Display ebike Sparta m8E 2017 geeft foutcode E0804 aan. Fietshandel zegt: ligt aan het display. Kabels zijn gecheckt en die zijn goed. Displays zijn niet meer verkrijgbaar, probeer zelf evt iets te vinden via internet.

Display gevonden via internet. Alle gegevens identiek behalve: oude display DP18 ch R1 en op nieuwe display DP18 sm R1.

Proberen waard. Nieuwe display geïnstalleerd en geeft foutcode E08 aan. Helaas...

Bij nadere inspectie bekabeling lijkt het alsof er een dun zwart kabeltje bij wit stekkertje bij de middenmotor is gebroken. Zie foto's.

Zou dit dan de oorzaak zijn van de foutcode en is dit gemakkelijk te repareren?

Reactie: ik heb precies hetzelfde, dat draadje wat jij laat zien heeft waarschijnlijk geen functie. In de gehele bekabeling komen meer van deze "losse draadjes" voor, zelfs een stekker die niet gebruikt wordt. Het probleem zit ergens anders, zie mijn post.

Alle foutcodes bij elkaar: https://techniek.piet-van-meel.nl/error-codes-on-tranzx-systems

Niet zomaar dingen afknippen, verlengen etc. Eerst meten.
Bekijk de communicatie met een scoop, kijk of er signaal is, naar vervorming (of pulsen die veel lager in amplitude zijn.)
Test de kabel door hem door te meten op weerstand en kijk of bewegen/buigen verschil maakt. Dat wil niet altijd lukken want de breuk kan door dat je er aan werkt en hem beweegt net weer goed contact maken. (had ik van de week)

Dag Fred, bedankt voor je reactie.
Intussen heb ik de kabeltjes vanaf display tot aan de stekker die aan de contrastekker van de controller zit gecontroleerd (doorgepiept). Alle kabels lijken ok te zijn. Het laatste stukje kabel tot in de controller zelf heb ik nog niet gemeten, kun je lastig bij. Wel heb ik een andere controller gekocht en deze aangesloten. Display ging daarmee 1x aan en dat was het. Oude controller weer aangesloten, ging aan, maar meteen weer de E0804. Een oscilloscoop heb ik helaas niet, enkel een multimeter. Ik ga nu de controller doormeten in de hoop dat daar het probleem zit.