Hallo forumleden.
Op de knutseltafel ligt een 55PUS7909/12. QV14.1E_LA / Marvell.
Klacht van de vorige eigenaar: na verloop van minuten tot uren (onvoorspelbaar) valt hij uit. Bij ondergetekende vertoont de TV een ander gedrag: bootloop. Na tonen van het Philips logo begint het toestel weer van voren af aan.
Ik weet dat dit gedrag verschillende oorzaken kan hebben. Maar hoe weet ik nu wat in dit geval de (meest waarschijnlijke) oorzaak is?
Mag ik de ervaringsdeskundigen vragen om eens een blik te werpen op de bijgevoegde serv-U logfile? En hun ideeën hier te delen? Dank!

eerste ingeving is fabrieksreset, firmware upgrade. Anders defecte EMMC..

[ 4.583720] device-mapper: verity: data block 159819 is corrupted
[ 4.590973] device-mapper: verity: data block 134402 is corrupted
[ 4.597775] device-mapper: verity: data block 143455 is corrupted
[ 4.600026] device-mapper: verity: data block 135132 is corrupted
[ 4.651657] device-mapper: verity: data block 143859 is corrupted
[ 4.665935] device-mapper: verity: data block 134339 is corrupted

Ik ga uit van een probleem met de EMMC wat bij de QV14 serie zeer vaak voor kwam. Als je even leest in de log kom je nog veel meer meldingen tegen.

Gentlemen, dank voor jullie reacties.
En ja - een defecte eMMC ben ik bij QV14.1E chassis al vaker tegengekomen. Waarbij het uitlezen van de BOOT1- en BOOT2-files nog wél lukt, maar het uitlezen (en schrijven) van de USER-file niet.
Dat de BOOT1-file nog okay is, lees ik in de logfile terug: "verify boot image passed."
En inderdaad, even verder zie ik de meldingen van defecte data blocks. Mogelijk dus data blocks welke gelinked zijn aan de USER-file.
Ik twijfel echter of een defecte eMMC in dit geval wel echt de oorzaak is. En die twijfel komt voort uit wat ik even voor die melding van corrupted "data blocks" zie staan:

[ 2.123951] tpvfsck: -p /dev/block/mmcblk0p9
[ 2.147266] tpvfsck: /dev/block/mmcblk0p9 check failed with error 4

Hier wordt de integriteit van het filesysteem getest en niet in orde bevonden. En dat filesysteem is (volgens mij) opgebouwd in het DDR-geheugen. Zou dit dan niet kunnen duiden op een defect in één (of beide) DDR- chips? Of een defect in de communicatie tussen BGA en DDR-geheugen door bijvoorbeeld een slechte soldering van een specifieke adreslijn tussen BGA en DDR? Overigens lijkt de integriteit van de partities /dev/block/mmcblk0p13 en /dev/block/mmcblk0p10 wél in orde.

Misschien ben ik wel te optimistisch, en is uit deze logfile gewoon niet met zekerheid te achterhalen wat de oorzaak van het probleem is. En is het volgen van de statistiek - welk probleem kom je met dit chassis het meeste tegen - gewoon de beste weg.

To be continued. En nogmaals dank voor jullie input.

DDR geheugens wel eens stuk gehad, maar was meer bij een serie van Samsung.. Maar ja, de DDR geheugens zijn "easy to exchange"! proberen waard toch?

Ik heb hier ook al vaker losse bga's in geweten. CPU even reballen kan weinig kwaad.
Wellicht dat een defecte EMMC ook leidt tot SSB voor de kliko?

Op maandag 5 mei 2025 19:18:04 schreef smd:
DDR geheugens wel eens stuk gehad, maar was meer bij een serie van Samsung.. Maar ja, de DDR geheugens zijn "easy to exchange"! proberen waard toch?

Beste smd. Die DDR-chips zijn inderdaad betreffelijk eenvoudig te vervangen, niet veel ingewikkelder dan een eMMC.
Ik heb mijn geluk reeds geprobeerd met chips via AliExpress, maar zonder succes. En als de TV het na zo'n vervanging van zo'n DDR niet doet, dan ga ik mij onwillekeurig afvragen of de nieuwe DDR misschien gewoon af-leverancier niet in orde was. En bij AliExpress-chips slaat dan de twijfel toe. Dus de hamvraag: waar zijn dit soort chips (H5TQ4G63AFR-PBC) tegen een redelijke prijs te verkrijgen zonder dat ik twijfels hoef te hebben ten aanzien van de kwaliteit?

Slopen van een defect mainboard wellicht.

Krijg je dezelfde melding in je logging of nu juist geheel anders? In eerste instantie als de chips zelfde uiterlijk hebben dan verdenk ik iets anders

Op donderdag 8 mei 2025 19:50:08 schreef smd:
Krijg je dezelfde melding in je logging of nu juist geheel anders? In eerste instantie als de chips zelfde uiterlijk hebben dan verdenk ik iets anders

Huh? Logging? Kan dat met een Samsung TV? Ik ken dat alleen van Philips toestellen.

Met jou TV uiteraard het logging verhaal, na vervanging van DDR geheugen.. Bij samsung ken ik het ook niet..