Ik weet nog wel kruipruimtes ( jaren 60) waar 24 volt lampeen zitten aan het plafond met zo'n mooie oud nedap trafo in de zekeringenkast.
Bij het kruipluik een mooie bakelieten schakelaar.
Bij garagebedrijven "old style" ook vroeger wel looplampen van 24 of 42 volt gezien via een (scheidings)trafo.
Op zich niets mis mee, maar nu niet echt meer nodig. Mijn vader had altijd een nachtlampje met een trafo in de voet en een bajonet lampje op (ik geloof) 6V. Dat vind ik een geschiktere fitting dan een E27, zeker omdat een 40W peertje helemaal zo groot niet hoeft te zijn.
Op zaterdag 10 mei 2025 21:24:00 schreef testman:
[...]idd, deze heb ik ervaring mee na een VVE kelder met schuurtjes ombouwen naar 230V. iemand had toch de oude 24V lamp terug gestoken voor de voeding om ging. hoofdzekering eruit en al
Volgens mij komt dat omdat er in die lampjes voor lagere spanning geen zekering ingebouwd zit. In 230V gloeilampen zit een impliciete zekering ingebouwd in dat glazen stuk met de dunne toevoerdraden. Magnetronlampjes hebben die ook vaak niet en kunnen ook vaak best een knal geven als ze de geest geven.
Op zaterdag 10 mei 2025 23:32:57 schreef Kruimel:
In 230V gloeilampen zit een impliciete zekering ingebouwd in dat glazen stuk met de dunne toevoerdraden. Magnetronlampjes hebben die ook vaak niet en kunnen ook vaak best een knal geven als ze de geest geven.
Dat hebben alleen de grotere gloeilampen, de kleintje konden ook beste klappen geven bij het ongunstig instorten van de gloeidraad 
Deze TL buis gevonden, erg vreemde buis, is ook dunner dan de bekende T12.
Is een Philips TLT 40W/75 RS. Made in Holland. 7222-608-36521.
Nog nooit een 12NC nummer op een een TL buis gezien.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het 12NC nummer behoort toe aan "BM/EBM Licht". Elektrische Bedrijfs Mechanisering oftewel de eigen interne machinefabrieken.
Nummers in dezelfde reeks 7222 6 ben ik ook wel op doosjes van halogeenlampen tegengekomen alsof het schetsnummers waren of alsof het een typefout was voor een 3222 6 nummer dat gebruikelijk is voor verpakkingen. Lampen en armaturen stonden soms ook wel onder schetsnummers in de catalogi, maar dat waren dan wel "echte" schetsnummers die met 8222 begonnen.
9A zal wel januari 1999 zijn, 1979 minder waarschijnlijk.
Ik zag dat men op lighting gallery veronderstelt dat kleurnummer 75 staat voor 750, dus CRI 70-80% en 5000K. Iemand enig idee? En waar de letters RS voor staan?
Nog nooit gehoord van TL-T, zal wel iets speciaals zijn.
En Kleur 75 is ook een exoot...
Heb je een idee waar hij uit kan komen Marcel?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou zeggen uit een koel vitrine waar vlees in ligt. dikke buizen werden vaak in koude omgevingen gebruikt en een aparte lichtkleur was dat vaak.
De historie van deze TL buis, wellicht in verleden ontsnapt bij Philips Lighting in Oss. Even nagevraagd bij iemand die daar gewerkt heeft, antwoord hieronder.
Link naar Zuid Amerika, https://www.silheriluminacion.com.ar/luces/philips/sp_lamps_fluo_tltsu…
Dit lijkt me een TL buis voor Zuid-Amerika; die hadden ook T10 buizen (33,5mm doorsnee). We hadden een paar van die types in ons lampenrek in Oss...
Dat 7222 ... ..... nummer lijkt me een Nederlands proefnummer om te kijken of de machinerie (ook 7222 nummers) de T10 in goede kwaliteit kan massa-produceren.
Uiteindelijke massaproductie vind plaats in ieder geval in Brazilie maar allicht ook in Chili.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
MVDK woont een stukje de zee over vanaf daar...
De link naar de documentatie bevestigt 5000K kleurtemperatuur.
Als het was om machinerie te testen klinkt het soort van logisch dat ze EBM nummers gebruiken, al hadden het binnen het systeem van Philips ook schetsnummers kunnen zijn (meestal ook goedkoper).
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Op maandag 12 mei 2025 22:43:01 schreef maartenbakker:
MVDK woont een stukje de zee over vanaf daar...
Ja, je hebt helemaal gelijk!
Op zondag 11 mei 2025 18:19:15 schreef maartenbakker:
9A zal wel januari 1999 zijn, 1979 minder waarschijnlijk.
Als ik naar de stijl van de voet kijk denk ik eerder aan 79 dan 99.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 12 mei 2025 23:36:25 schreef Sine:
[...]Als ik naar de stijl van de voet kijk denk ik eerder aan 79 dan 99.
de stijl van de print op de buis zegt nu net weer 1999.
maartenbakker
Golden Member
Een forumdeelnemer die regelmatig in Zuid-Afrika woont, dus als je daar ooit wat van wilt weten kun je mogelijk bij hem terecht, maar dus niet voor Zuid-Amerika.
Dit is niet echt een hele lamp maar slechts een starter, maar misschien toch leuk omdat die al wel vrij oud moet zijn:
Ik vond hem op werk, de rest van het ding moet al jaren weg zijn want we hebben nergens zelfs maar restanten van fluorescentielampen. Die aluminium heb ik in mijn leven weinig van gezien.
Die had ik helemaal over het hoofd gezien! Het lijkt een vergelijkbare inderdaad, maar met een gaatje er in en iets meer opgedrukte informatie. Het lijkt me interessant om de leeftijd te kennen, maar de informatie is mager. Ik heb ook nog niet echt een idee wat ik ermee ga doen, want ik heb er zelf ook geen toepassing meer voor. Ik zou zelfs moeten klussen om het ding maar te testen, want ik heb geen TL-armaturen meer tot mijn beschikking. Een gloeilamp zou moeten knipperen met het ding in serie, dus misschien draai ik zoiets nog wel in elkaar. Ik laat het weten als ik er aan toe kom.
Drie Philips 20 Watt kleur 32 TL buizen naast elkaar.
Gemaakt in Holland 1963, Barcelona, Spanje 1966 en in Aken, Duitsland 1967.
Er zijn kleine verschillen te zien in de eindkappen, en lettertype tekst ook divers.
Mocht iemand nog een oude gebruikte ( prima werkende) Philips 40 watt 34 De Luxe willen hebben.
Ik heb er nog een paar staan bij een klant.
Zie post 12 april 2024 i n dit topic.