benleentje
Golden Member
Het is altijd wel gek dat eerst kan je het niet vinden en dan heb je het eenmaal gevonden dan zie je het ineens overal.
De wet van Benleentje 
Ik heb ondertussen al van alle 3 de componenten er 2 besteld, kunnen de anderen er ook nog bestellen.
En dan hoor ik wel van Blackdog wel welke Jfet het beste is ik heb ze nu allebei.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (39%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Op vrijdag 9 mei 2025 19:26:15 schreef benleentje:
Wil ik de BF410 bestellen kom ik wij een webwinkel gotron uit en daar hebben ze de BF256a ook nog liggen terwijl ik die vorige maand niet kon vinden. IS dit wel een betrouwbare winkel?
Gotron is geen webwinkel maar een fysieke winkel met een webshop. Ze zitten op 2km van mijn deur.. dus ze bestaan
. dat ze wat oud spul liggen heben is doordat ze met de jaren nogal wat reststock van alle ophoudende zaken overnamen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Benleentje, 
Ik kan als je dat wilt je wel een L165, 2x geselecteerde 10nF condensator en een goed werkende Jfet opsturen voor dit project?
Stuur me een e-mail en het komt goed.
Groet,
Bram
pe
Meten=Weten. Weet wat je meet.
Hier ook alles ontvangen.
Bedankt voor de print
Ga vandaag beginnen met bouwen.
Graag lees ik mee en ben blij met alle info.
Pe 
benleentje
Golden Member
@blackdog. Ik probeer juist te zeggen dat ik ze al bij gotron besteld heb. Dus ik ben voorzien. Maar er liggen er daar nog ca 10 st van elk en een ander kan ze daar ook nog bestellen.
blackdog
Golden Member
Hi benleentje, 
Geen probleem, ik had in het begin al aangegeven at ik wat extra spul heb liggen, maar mooi dat je het al hebt ingekocht.
Zit iemand anders met en probleem, dan hoor ik het wel.
Groet,
Bram
Deze week iedere dag post gehad.
Helaas ook zaterdag geen printje erbij.
Hopelijk dinsdag want op maandag komt geen post.
Het is dan een week onderweg.
Vraag mij af of er meer mensen zolang wachten op de post.
Zonder in "zeur modus" te komen, voor mij geld hetzelfde. Ik heb nog een sprankje hoop, maar heb al veel post.nl (brief post) ellende meegemaakt.
benleentje
Golden Member
JA dat is wel erg vervelend als de post er zolang er over doet. IK hoop dat het snel goed komt.
Zit iemand anders met en probleem, dan hoor ik het wel.
Ja dat was ook mijn gedachte.
@blackdog nog een vraagje hoe match je de 2 condensatoren en welke type? match je ze enkel op gelijke waarde of nog meer? Zo te zien heb ik verschillende type film en keramisch liggen. Rode, blauwe, gele, bruine en witte. haha
blackdog
Golden Member
Hi Benleentje en anderen. 
Ik selecteer op de volgende manier, deze keer heb ik de DER EE DE-5000 LCR meter gebruikt.
Dan gebruik ik de Crock bekjes maar bij meerdere waarden selecties maak ik een verloopje dat zijn twee draden naar een breadboard.
Hierdoor kan ik dan sneller condensatoren wisselen en ja bij kleine waarden "nul" ik de meter eerst.
Ik selecteer de condensatoren binen 1% ls dit mogelijk is met de aantallen die ik van een bepaalde waarde heb.
Vanochtend heb ik een handje Siemens doorzichtige film condensatoren getest en er liggen hier nu vier paartjes.
Deze zijn binnen 1% op de gewenste waarde en dat eb ik vanochtend verkeerd gedaan, ik heb 10nF geselecteerd i.p.v. 22 nF.
Maar dat is voor de selectie methode die ik gebruik nu even niet van belang.
Dus eerst komt er een stapeltje condensatoren die allemaal binnen de 1% vallen.
Daarbinnen selecteer ik dan de waarden die goed bij elkaar passen.
Zoals op deze manier:
10.346nF en 10.829nF doe ik niet bij elkaar, dit omdat ik ook een 10.284nF heb en deze past beter bij de 10.346nF.
9.953nF past ook bij een 9.973nF enz, er zij dus twee selectie processen welke ik bij meerdere condensatoren dan wel opschijf, want alles bijven onthouden is vrij lastig. 
Voor Filters(zeg tot 1MHZ) gebruik ik alleen film condensatoren, het beste is Polystyreen en Polypropyleen, maar de condensatoren worden snel erg groot van afmeting bij hogere waarden.
Dit meetinstrumentje heb ik uitgerust met goedkope polyester, maar dan wel geselecteerd en dat zijn hier de doorzichtige Siemens typen.
Dit is geen precisie instrument daarom gebruik ik standaard waarden die ik wel een beetje selecteer.
Ook heb ik trouwens de weerstanden in de Wienbrug gemeten, voor ik ze in de print soldeerde.
Twee redenen dat ze binnen 1% zijn en dat ik de goede weerstanden op de goede plek plaats.
Ik wad één foutje gemaakt, C6 of C7 had niet de goede waarde en deze heb ik vervangen op de print.
In het groen rechts boven zien jullie de spanningen die je met de schakerlaar S2 insteld.
Deze heb ik onbelast op de DUT uitgang gemeten, maar beter is het te meten op de K1 aansluiting,
dit omdat IC3a de uitgang buffert en je dan weinig last heb van de belasting van je meter waarmee je AC spanning meet.
Wat metingen "Klik"
De DC offset waarden in de kleur rood zijn gemeten met de TL071/TL081 niet geplaatst
Hierdoor kan je de offset spanning meten van de L165V welke hier meestal dominant is over de offset van de opamps.
Bij de Gate spanning van de regelfet BF256B die ik gebruik, zien jullie een spanning staan van -3,6V.
Deze -3,6V is sterk afhankelijk van de gebruikte fet, ik heb deze geselecteerde fet gekozen om ongeveer 3V RMS op de uitgang van IC1 te krijgen(TL071/TL081)
D1 dat is een 1N4148 is een Top gelijkrichter, R11 en C5 t/mC8 zijn het enkel polige rimpel filter welke de AGC van de Wienbrug stabiel houd.
R12 en R13 is een trucje om de vervorming die optreed in de regel fet kleiner te maken.
Hierdoor wordt ook de DC spanning maar ongeveer de helft van de door mij gemeten 3,6V.
Zoals hier opgebouw als Wienbrug is eigenlijk al beter dan dat nodig is, de THD zit beneden de 1% en is het best bij mijn stand van 1KHZ dan is de THD rond de 0,07%.
Bij 10KHz is het ongeveer 0,5% vrijwel zeker door het te kort aan versterking in de Wienbrug opamp (de open loopgain is daar al veel minder).
Het is goed genoeg zo, en hou er rekening mee, dat de uitgang van IC1 en de Sinus RMS waarde direct afhanklijk is van de gebruikte fet.
De bij mij 3V RMS, is met andere fets ook 1,3V geweest en 8V RMS.
De trimpot P1 kan redelijk grote variatie van de fet justeren tot de gewenste 10 Piek spanning (7,07V RMS @ 1KHz) bij S2 op de 10V stand.
Voor nu weer even genoeg, laters meer.
Groet,
Bram
PS
Aan de uitgang van de L165V heb ik een Zobel netwerkje getekend met 10nF en 56 Ohm, dat houd de L165V stil.
Dis is een plaatje waarbij je niet kan zien dat de L165V genereerd...
.
Nog steeds met de volle 500MHz bandbreedte van de scoop, alleen nu met 10uS tijdbasis.
Nu komt de generatie verschijnsel naar voren, zie het oranje kader.
.
Dit is een mooi voorbeeld dat als je start metingen te doen, je altijd het "meetraam" zo ver mogelijk open moet zetten.
Hier weer gemeten met de volle 500MHz bandbreedte, er is alleen geen generatie verschijnsel te zien door de "middeling" die tijdens deze meting aan staat.
.
Hier nog twee plaatjes betreffende het Zobel netwerkje, deze hebben een duidelijk kleinere componentenwaarde dan wat je normaal ziet.
Ik heb met nog kleinere waarden getest, maar dat was niet nodig, daar de hier getoonde waarden van 10nF en 56 Ohm goed werken om de generatie verschijnselen te onderdrukken.
De bedoeling is dat de twee componenten zo dicht mogelijk en netjes bij de L165 gemonteerd worden.
Hier kan je zien hoe ik het gedaan heb.
.
En nog een ander aanzicht en nu vanboven.
.
Toedeloe Mammaloe 
miedema
Golden Member
Inderdaad is in de L165 datasheet in elke voorbeeldschakeling een zobal netwerk opgenomen:
Bij 10kHz heeft die 0,22µF een impedantie van 72Ω. Dat is dus een flinke continue belasting voor de L165 als de oscillator op 10kHz staat...
Mooi dat Blackdog een elegante tussenweg gevonden heeft.
Dat datasheet zobal netwerkje is natuurlijk een worst-case oplossing, die de L165 onder alle omstandigheden stabiel houdt. In deze tester zit er ten minste altijd een comfortabele 100Ω weerstand tussen de uitgang van de L165 en de belasting.
groet, Gertjan.
Op zondag 11 mei 2025 16:36:52 schreef flash2b:
Zonder in "zeur modus" te komen, voor mij geld hetzelfde. Ik heb nog een sprankje hoop, maar heb al veel post.nl (brief post) ellende meegemaakt.
Hoewel een aantal van jullie al een werkend exemplaar hebben kunnen bouwen, heb ik eindelijk mijn printje binnen. Dank je wel Ricotjuh !
Alle onderdelen had ik al verzameld....
Ik ga een beugel maken om alle schakelaars vast te zetten op de front plaat van mijn behuizing. Dit kan dan ook (eventueel) als koelplaat voor de L165 dienen. De alternatieve schakelaars passen perfect ook de knoppen daarvoor.
blackdog
Golden Member
Hi flash2b, 
Mooi dat je nu ook aan de slag kan!
Algemeen
Vandaag even wat tijd vrij gemaakt om en eerste test te doen aangesloten op twee verschillende digitale scoops.
Dat was wel even wat instellen...
De scoop moet je goed instellen, natuurlijk de XY modus, maar ook moet je op de tijdbasis letten.
Stel je het niet goed in en je meet een condensator en je verwacht een cirkel en je ziet daar dan maar een kwart van...
Staat je tijdbasis te snel! 
Oja, nu niet met zijn allen weer beginnen dat je dat met een analoge scoop niet hebt,
Daar heb je dan lekker veel flikker van het beeld, ieder voordeel heb ze nadeel!
Dit meetapparaatje is een leuk meetinstrument om veel te leren denk ik.
Later zal ik wat plaatjes laten zien maar dat is niet zoveel anders dan wat al bekent is van componenten testers.
In het Elektuur Artikel en dan het tweede plaatje met uitleg, zie je wat basis grafieken.
Een leuke is b.v. een 1N4007 diode meten bij 10KHz, en dat ziet er dan niet meer uit als een diode karateristiek.
Waarom? door de diode capaciteiten, dat zeg ik, leuk instrumentje om kennis op te doen.
Groet,
Bram
Ik ben nog even aan het kijken geweest naar dat C1, C4 paartje.
Ik heb 2 wimas waarvan er een op 23,05nF zit en de ander op 23,36nF.
Daarnaast heb ik nog een boel keramische condensatoren.
Daar heb ik er 3 uit kunnen halen die vrij dicht op elkaar zitten. Echter kan ik deze niet goed meten. Ik meet met een lcr45 van Peak Electronics. Maar wanneer ik de meting start schommelt de gemeten waarde rond de 22,6nF en de 22,7nF en zakt dan steeds verder richting de 22nF. Waarna de meter uitvalt vanwege batterysave mode. Alle 3 eindigen dan ongeveer op 22,2nF.
Maar wat is nu verstandig om te nemen? Die wimas blijven niet zakken in waarde hoe langer er gemeten wordt. Of ligt dit puur aan de meter?
blackdog
Golden Member
Hi Ricotjuh,
Dit is geen precisie meetinstrumentje, dus de Cer condensatoren kan je gebruiken, dan klopt je frequentie 's beter.
Maar deze condensatoren zijn erg temperatuur gevoelig en er is ook een AC spanning gevoeligheid.
Daarom had ik al aangegeven dat Cer condensatoren beter niet gebruikt kunnen worden.
Ga gewoon voor de rode Wima's zit je een klien beetje naast de frequentie,
maar dat maakt niet zoveel uit.
Meestal is het beter dat het constant er een beetje naast zit dan het zwabber gedrag van de Cer condensatoren.
Off Topic
Wat een vreselijke editor window in de nieuwe interface!
Ik probeer er nu een paar dagen mee te werken, maar gewoonweg BAH!
On Topic
Dus Wima's gebruiken is mijn afweging. 
Zet ze in IC voetjes dan doe je bij je volgende bestelling 20 stuks film condensator van 22nF en selecteer je de goede waarde en prik je ze in het printje, makkelijk zat.
Groet,
Bram
Dankje Bram voor je snelle antwoord.
Wat zijn de gevolgen wanneer deze niet condensatoren niet zo goed gematched zijn? Wat ga je daarvan merken/zien op de scope?
De wienbrug oscillator is een RC oscillator. C1/C4 worden als de C gebruikt, de weerstanden aan de bereikschakelaar als R (R1..R8). Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/RC-oscillator
Als C1 en C4 identiek zijn (en ook de geschakelde R (R1..R8), dan is de sinus die wordt geproduceerd wordt het meest zuiver. De FET in de schakeling zorgt voor amplitude regeling.
Als C1 en C4 niet identiek zijn dan zal de Sinus dus minder zuiver zijn.
Aangezien de sinus wordt gebruikt voor de X en Y van de oscilloscoop, zal het 'figuur' wat wordt getoond ook minder zuiver zijn, bijvoorbeeld ovaal ipv rond.
Nu is het geen precisie meet apparaat dus kleine verschillen voor C1 en C4 zijn niet zo belangrijk. Je wima's zullen best voldoen.
blackdog
Golden Member
Hi Ricotjuh, 
Daar zie je in principe weinig van als de Cer condensatoren zich genoeg gedragen zoals ik al heb uitgelegt.
Dat je die Cer condensatoren gelijk hebt gemeten betekend niet dat ze ook gelijk zijn als je ze gesoldeerd heb en de normale temperatuur effecten.
Verschil in waarde voor de condensatoren die de frequentie bepalen resulteerd er vaak in dat de regel Fet harder moet werken.
Het zijn allemaal stapjes die ene product slechter of beter maken.
Ik probeer in dit topic zoveel mogelijk kennis te stoppen die ik heb, dus van de Wienbrug condensatoren heb ik in het begin al gezegt neem film condensatoren en selecteer deze zo goed mogelijk gelijk.
Cer condensatoren in Wienbrug schakelingen is eigenlijk een NoNo, dit in verband met drift en vervorming enz.
Wat jij ziet op een scoop, geen idee
ik zij al, plaats pennentjes uit een gedraaid IC-voetje en plaats daar je condensatoren in.
Hierdoor kan je makkelijk testen met verschillende type condensatoren.
Ik heb dit ook gedaan voor de Fet op de print, alleen mag ik het voetje Hiervoor nu gaan vervangen.
Het voetje zal zo'n 40x een Fet geplaats hebben en voor die hoeveelheid is het voetje eigenlijk niet gemaakt,
maar hij heeft wel zijn werk goed gedaan.
Alleen maar er vanuit gaan dat als je een Sinus ziet zonder vervorming, dat het dan goed is, is eigenlijk geen goed uitgangspunt. 
Groet,
Bram
Plan was inderdaad om voor de Wima's te gaan de Cer condensatoren links te laten liggen. Dus dat is al uitgesloten.
Het ging me vooral over het verschil tussen de 23,05nF en de 23,36nF. En hoe dat zich zal uiten in het scopebeeld. Maar ik ga wel aan de gang met de huidige Wima's en zal in de toekomst nog eens kijken of ik deze vervang bij een volgende bestelling. Dan zal ik er meerdere bestellen en kijken of ik een mooier paartje kan maken.
Vanmiddag het printje eindelijk bezorgd.
Na negen dagen wist postnl of is het pestnl het envelopje met de print te bezorgen.
Rico bedankt voor het perfect verpakken en op te sturen.
benleentje
Golden Member
@Blackdog. Ik ben even niet meer helemaal bij met alle veranderingen en aanbevelingen.
1) Klopt het dat je de fet moet selecteren voor die 3V rms of is dat in te regelen. Mag je daar van die ronde IC voeten voor gebruiken? En mag dat na het selecteren zo blijven zitten of liever vast solderen.
2) Is het belangrijk om de offset van de opamp te meten?
3) Zobel netwerk uiteraard belangrijk.
4) 2x 22nF film condensator van gelijkwaarde, daar heb ik een paar rode wima's voor.
5) Verder nog iets?
Je hoeft niet op alles te antwoorden want 3 en 4 staan er om er een compleet lijstje van te maken. Want ik denk dat er wel meer niet helemaal bij zijn.
electronicaboertje
Golden Member
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Albert Einstein
Gisteren is het printje bezorgd.
Kunnen we er straks mee beginnen.
Rico bedankt voor het goed verpakken en op te sturen.
Hendrik
@blackdog
Je hebt de mooie 100Ω 0.1% weerstand op de plaats van R32 gesoldeerd. Eigenlijk zou je de weerstanden op positie R22 en R32 (zie foto) beter kunnen omdraaien. Ze zijn beide 100Ω maar miedema had voor de amplitude verzwakker (R22) een hele mooi 0.1% exemplaar in zijn weerstand kitje gedaan nu zit daar een 5%.
Omgedraaid zal ook werken maar dan is de verzwakker minder nauwkeurig.