Simpele vraag.Hoeveel kilo mag/kan ik aan die 2 stuks M4 boutjes hangen?
Ik ga binnenkort een plafondventilator ophangen met een nogal zware motor.
In de handleiding van de ventilator staat simpel,beugel ophangen met 2 boutjes in de centraaldoos....
Ik heb daar toch mijn twijfels over.Voor een houten plafond leveren ze 2 parkertjes van 2 cm lang mee....
[Bericht gewijzigd door Hubie op (18%)]
Dat ligt een beetje aan de ventilator ... daar heb je nogal wat verschil in.
Zo'n centraaldoos kan best wat hebben. Maar ik vermoed dat het geen metalen doos is maar duroplast of een andere thermoharder.
Ik zou me geen zorgen maken over de M4 bout of centraaldoos zelf. Maar wel over de bevestiging van de laatste in/aan het plafond...
Aan de doos zelf zou ik rustig 20kg durven hangen.
Op maandag 19 mei 2025 15:05:24 schreef Sine:
Dat ligt een beetje aan de ventilator ... daar heb je nogal wat verschil in.Zo'n centraaldoos kan best wat hebben. Maar ik vermoed dat het geen metalen doos is maar duroplast of een andere thermoharder.
Mm,deze flat is in 1968 gebouwd en de bedrading is ook nog in de oude kleuren dus ik denk toch gietijzer oid.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Stukje afgeschraapt met scherp mesje,het is bakeliet (denk ik) iig geen metaal...
[Bericht gewijzigd door Hubie op (13%)]
Op maandag 19 mei 2025 15:16:17 schreef Hubie:
dus ik denk toch gietijzer oid.
Het zou me zwaar verbazen. Dat heb je ook snel genoeg getest met een magneet.
En inderdaad gietijzeren dozen zijn niet geverfd.
-edit-
Ja, dat dus.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De belasting van de schroeven hangt af van hoe goed de fan gebalanceerd is.
(als die in onbalans is komen er veel wisselende krachten op te staan)
Een M3 boutje kan al een statische belasting aan van 3 ton.. dus 2 M4 bouten kunnen het zeker aan.Ik heb hier ook een ventilator aan een cd deksel gefrot.. hangt nog steeds.. 
Arco
Special Member
't Zal ook eerder de schroefdraad in het bakeliet van de doos zijn die het opgeeft... (als je geen al te korte boutjes gebruikt moet dat prima kunnen)
Op maandag 19 mei 2025 15:26:53 schreef Sine:
En inderdaad gietijzeren dozen zijn niet geverfd.
Alle gietijzeren dozen die ik heb gezien waren gemenied. Dat is ook een soort verf, hoofdzakelijk bedoeld om roesten tegen te gaan.
Op maandag 19 mei 2025 15:33:04 schreef Arco:
De belasting van de schroeven hangt af van hoe goed de fan gebalanceerd is.
(als die in onbalans is komen er veel wisselende krachten op te staan)
Yep,idd.Er zit een balans kitje bij.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 19 mei 2025 16:07:49 schreef KlaasZ:
[...]Alle gietijzeren dozen die ik heb gezien waren gemenied. Dat is ook een soort verf, hoofdzakelijk bedoeld om roesten tegen te gaan.
met meestal LOOD er in en tegenwoordig verboden of op z'n minst "sterk afgeraden tenzij het echt niet anders kan" (schepen misschien).
Scheepsbouwstaal is al gemenied bij de Hoogovens/Tatasteel zodat de lassers de menie op kunnen snuiven als ze aan het lassen zijn. 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (18%)]
Die zitten ook in mijn appartement van 1968, bakeliet is dat inderdaad.
Er zit meestal een metalen plaatje op met een haakje er aan, een pertinax beschermplaatje en een tule voor de draden.
Ze zijn sterk, maar pas op, de messing busjes waar de boutjes in gaan breken er ook wel redelijk makkelijk uit als er een beetje scheef kracht op komt.
Ik zou zelf liever een alu of stalen plaatje over de doos monteren en die met 4 schoeven + pluggen op de hoeken ( daar kan je meestal probleemloos boren zonder een pijpje met draden te raken) vast zetten en de ventilatorbeugel er met 2 boutjes met zelfborgmoer aan vast zetten.
Als er door het trillen een busje uit de doos breekt komt het hele geval al draaiend naar beneden en hoef je niet meer naar de kapper als je er onder staat...
Stalen centraaldozen hebben nooit bestaan zover ik weet, dat weet Testman misschien wel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had stalen buizen in m'n huis toen ik het kocht. Ik neem aan dat er ook dozen bij zaten. Of bedoel je dat het "centraaldozen" systeem van latere datum is dan het afschaffen van het stalen buizen/dozen systeem?
Op maandag 19 mei 2025 17:07:14 schreef rew:
Ik had stalen buizen in m'n huis toen ik het kocht. Ik neem aan dat er ook dozen bij zaten. Of bedoel je dat het "centraaldozen" systeem van latere datum is dan het afschaffen van het stalen buizen/dozen systeem?
Ja, dat bedoel ik er mee.
Met stalen buizen zaten er trek dozen en T dozen onder de houten vloeren.
Heerlijk om het repareren, de vloer kan er vaak voor een groot deel uit...
Op maandag 19 mei 2025 17:00:23 schreef revado:
Die zitten ook in mijn appartement van 1968, bakeliet is dat inderdaad.
Er zit meestal een metalen plaatje op met een haakje er aan, een pertinax beschermplaatje en een tule voor de draden.
Ze zijn sterk, maar pas op, de messing busjes waar de boutjes in gaan breken er ook wel redelijk makkelijk uit als er een beetje scheef kracht op komt.
Ik zou zelf liever een alu of stalen plaatje over de doos monteren en die met 4 schoeven + pluggen op de hoeken ( daar kan je meestal probleemloos boren zonder een pijpje met draden te raken) vast zetten en de ventilatorbeugel er met 2 boutjes met zelfborgmoer aan vast zetten.
Als er door het trillen een busje uit de doos breekt komt het hele geval al draaiend naar beneden en hoef je niet meer naar de kapper als je er onder staat...Stalen centraaldozen hebben nooit bestaan zover ik weet, dat weet Testman misschien wel.
Binnenkant-binnenkant van de 2 sleufgaten is precies de maat van de M4 boutjes in de centraaldoos.Dan zitten er nog 4 gaten in de beugel maar 3 daarvan komen akelig dichtbij de PVC buizen + bedrading....linke soep dus..Er zit een rubber pakking tussen de beugel en het plafond om de trillingen op te vangen dus er is wel over nagedacht...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
bakkelieten centraaldozen zijn tot medio/eind jaren 60 nog gebruikt. erna kwamen die lichtgele dozen en daarna weer de donkergrijze kunstof en in de 80's al de blauwe. al die dozen kunnen best wat gewicht hebben, stilstaand dat is.. het ingegoten busje in de doos bepaalt. zit dat los komt het ding naar beneden want het wiebelt altijd iets. ik zou toch boren met een plafondfan en bakkelieten doos.
stalen centraaldozen zijn er niet bij mijn weten. wel nog inbouwdoosjes. maar toen de centraaldozen kwamen, begon ook de huidige maat inbouwdozen en dat was al kunstof. bakkeliet inbouwdozen kom je erg weinig tegen als ze al bestaan, dat was ook over medio/eind 60's.
had vandaag nog zo'n pand met stalen buis uit de 50's. het meterbord was zo rot van het vocht ( plankenhout ook nog ) dat de buizen de rotte stukken hout nog op de plaats hielden 
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Stalen centraal dozen hebben wel bestaan, geen gietijzer maar plaatstaal met alle tuiten op dezelfde hoogte of 45 graden schuin omhoog om in beton te gieten. vaker werden gietijzeren lasdozen in het plafond gezet onder de lamp.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het merendeel van installaties was toen nog opbouw. centraaldozen was nog niet omdat men meerdere van die kleine stalen ronde T dozen plaatste, veel meer was er niet. niet zelden ging een lampvoeding eerst via de schakelaar en dan naar de lamp, geen centraaldoos. ik ken ook wel stalen dozen met een stuk of 20 tuiten maar dat waren multi trekdozen. vaak bij de meterkast in de buurt en er zaten vlot 10 groepen op. die zaten ook weleens in de muur gesmeerd.
Op maandag 19 mei 2025 16:46:21 schreef Hubie:
Scheepsbouwstaal is al gemenied bij de Hoogovens/Tatasteel zodat de lassers de menie op kunnen snuiven als ze aan het lassen zijn.
Krijg je een las met een slechte structuur van gewoon beste is schoonslijpen waar je moet lassen. 
Op maandag 19 mei 2025 21:29:05 schreef daandc:
[...]Krijg je een las met een slechte structuur van gewoon beste is schoonslijpen waar je moet lassen.
Ah, nu snap ik het verschil tussen een centraaldoos en LASdoos in eens