Op maandag 19 mei 2025 21:29:05 schreef daandc:
[...]

Krijg je een las met een slechte structuur van gewoon beste is schoonslijpen waar je moet lassen. :)

Dat doen ze ook wel bij lasnaden die doorgelast moeten worden -\ /-
maar als je alle HP spanten ook schoon moet slijpen gaat het een erg duur schip worden... :) Maar we dwalen af..

Op maandag 19 mei 2025 15:59:26 schreef mel:
Een M3 boutje kan al een statische belasting aan van 3 ton.. dus 2 M4 bouten kunnen het zeker aan.Ik heb hier ook een ventilator aan een cd deksel gefrot.. hangt nog steeds.. ;)

Dat lijkt mij iets te enthousiast. 3000kg haalt M3 niet, 3000N wel.
3000N is nog altijd een slordige 300KG maar dan gaan we uit van theorie en van het feit dat het om een kwaliteitsboutje M3 gaat uit de klasse 8.8

Ik ben bang dat het bij centraaldoos-boutjes wel zo'n beetje ophoudt bij klasse 4.6

Kijk hier voor de aardigheid maar eens, een online calculator voor spanningen in een bout, afhankelijk van o.a. klasse, diameter, spoed etc.

https://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm

Op maandag 19 mei 2025 17:26:22 schreef Hubie:

Binnenkant-binnenkant van de 2 sleufgaten is precies de maat van de M4 boutjes in de centraaldoos.

Dus jij wilt aan 2 stuks M4 boutjes met grote ringen, in de veel grotere sleufgaten een meestal wiebelende ventilator ophangen? 8)7

Dan zitten er nog 4 gaten in de beugel

Daarmee bevestigen is heel veel steviger maar je kan ze niet gebruiken. :(

Er zit een rubber pakking tussen de beugel en het plafond om de trillingen op te vangen dus er is wel over nagedacht... :)

Ook goed uitgebalanceerd (met het setje) zal het bevestigingspunt altijd wel iets (willen)bewegen.

Ik zou er niet onder gaan slapen, misschien in de logeerkamer zo ophangen en dan je schoonmoeder uitnodigen, als je van haar af wilt ;)

Hoe is de opbouw van je plafond? Gipsplaat/zachtboard, rachels, vloerbalken ,houten vloer van je bovenburen of zolder?

Ik heb in mijn oude woning een stokschroef gepakt (ene zijde houtschroefdraad, andere zijde metrische draad). Die stokschroef verlengt met een hoge "verlengmoer" en draadeind zodat ik een stevige basis had om de afstand tussen vloerhout 1e verdieping en zachtboard plafond kon overbruggen.

De centraaldoos wordt dan verder niet belast en je kunt met een beetje uitmikken ook 4x een draadeind uit laten komen rond je centraaldoos.

Op maandag 19 mei 2025 16:03:37 schreef Arco:
't Zal ook eerder de schroefdraad in het bakeliet van de doos zijn die het opgeeft... (als je geen al te korte boutjes gebruikt moet dat prima kunnen)

Meestal zitten er ingegoten? messingbusjes met draad in die bakelieten (centraal)dozen.

Meeste stalen/ijzeren elektromateriaal is gecoat met ijzermenie donker-bruinrood. Loodmenie is oranje. Dat werd op kozijnen gebruikt tegen indringen van vocht en houtrot.

Wikipedia:
IJzermenie is een grondverf voor met name staalconstructies om corrosie tegen te gaan. Het is ook toepasbaar op hout. De verf is op basis van alkydhars waaraan ijzeroxide en hulpstoffen zijn toegevoegd. De kleur is color is roodbruin. Naast corrosiewering sluit de verf het object goed af

Op maandag 19 mei 2025 23:10:49 schreef 240diesel:
Hoe is de opbouw van je plafond? Gipsplaat/zachtboard, rachels, vloerbalken ,houten vloer van je bovenburen of zolder?

Ik heb in mijn oude woning een stokschroef gepakt (ene zijde houtschroefdraad, andere zijde metrische draad). Die stokschroef verlengt met een hoge "verlengmoer" en draadeind zodat ik een stevige basis had om de afstand tussen vloerhout 1e verdieping en zachtboard plafond kon overbruggen.

De centraaldoos wordt dan verder niet belast en je kunt met een beetje uitmikken ook 4x een draadeind uit laten komen rond je centraaldoos.

Meegestort in het beton.
Dat is bij mij thuis ook zo.

Op maandag 19 mei 2025 15:59:26 schreef mel:
Een M3 boutje kan al een statische belasting aan van 3 ton.. dus 2 M4 bouten kunnen het zeker aan.Ik heb hier ook een ventilator aan een cd deksel gefrot.. hangt nog steeds.. ;)

Ja, op druk misschien.. Ik herinner me iets uit een vorig leven toen er 1/4" draadeindjes op gasturbine slakkenhuzen gelast werden. Die gingen stuk bij trek belasting van rond 1650 kg.

Over naar plan -B- :) Afdekplaatje op de centraaldoos schroeven en de plafondventilatorophangbeugel (3 x woordwaarde) 10 cm naast de centraaldoos met 4 x plug + schroef bevestigen,stukje snoer van centr.doos naar fan. Better save than sorry....

Zo zwaar is een ventilator nu ook weer niet.Er zijn mensen zat die een loodzware lamp aan het haakje van een cd deksel hangen...Daar maak ik me meer zorgen over.

Voor zover ik mij kan herinneren was er in de tijd dat stalen installatiebuizen gebruikt werden sprake van een ( gemodificeerd)hoofdleidingsysteem en daarbij werden geen centraaldozen toegepast alleen gewone stalen lasdozen .
Prachtige montagevoorbeelden kon je zien in schoolgebouwen.
De lampendraad kwam uit een buis .
Ook wel eens uit een speciale doos met in het deksel een wartel voor de lampendraden.
Later kwam het centraaldoossysteem waarbij alle punten in een vertrek ( wcd's en schakelaars met elkaar werden verbonden via de centraaldoos ( 8 spruiten) en die dingen waren van kunststof.
Ik heb nooit gezien dat die werden gebruikt om zware zaken aan op te hangen.
Bij een gewichtig arnatuur werd er een schroefhaak in het plafond gedraaid waaraan een snoer met trekontlasting werd vastgemaakt.

Zo'n brede rij stalen leidingen in een keurige rij onder elkaar, met vierkante of ronde dozen waar de leidingen elkaar kruisen op verschillende niveaus.
Dat was prachtig om te zien!

Op donderdag 22 mei 2025 17:32:42 schreef revado:
Zo'n brede rij stalen leidingen in een keurige rij onder elkaar, met vierkante of ronde dozen waar de leidingen elkaar kruisen op verschillende niveaus.
Dat was prachtig om te zien!

[bijlage]

nou, als je er nieuwe kabels in kunt trekken is het minder. had er onlangs weer bij die water erin hadden staan, of deels weggerot waren. of geen kabel meer in te krijgen, bochten ingedeukt.

met het buigen van die stalen buis toen was je meer loodgieter als elektrieker.

edit: @ hieronder, bij compressoren heb je de zuiger die je goed hoort zonder demping. bij een plafondfan op beton heb je geen last van geluid, is een synchroonmotor van 60w. op een houten plafond is nog wat anders..

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Hubie,

Overweeg van die rubber motordempers tussen ventilatorophanging en plafond te plsaatsen. Je bovenburen (of je slaapgenoten) zullen je dankbaar zijn. Een 'harde' verbinding zal alle motorgerammel doorgeven als je dat niet doet. Die dingen worden, om dezefde reden ook voor airco's toegepast.

Hoi Tidak,zie foto met de schuifmaat hierboven,er zit al dempend rubber op het plafond-raakvlak.Bovenburen heb ik niet,ik zit op de bovenste verdieping (gunstig ,want dan hebben al die (toekomstige) antennes op het balkon van 7,8 meter lang meer bereik.... :)

Heb je geluk dat er geen met Clogs-stampende kinderen boven je wonen >:)

Wel nog een dikke rubber ring en een carosseriering tussen schroef/bout-kop gebruiken anders houd dat stuk rubber alleen je plafond heel, De schroef zal immers de trillingen van de

Iemand was me voor met dezelfde opmerking, dus trek ik m'n keutel in.

[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (90%)]

De draden met de molex connectors van de moter naar de RC ontvanger/besturing zijn 30 cm te lang...
Ik moest al die overlengte in de afschermkap proppen,wat een gedoe |:(

Maar de ventilator draait en de verlichting/dimmer werkt ook naar behoren.Eind goed,al goed :)