Op woensdag 21 mei 2025 01:45:04 schreef pararuud:
Volgens mij zit in een UHF tuner een PC 86 en een PC 88.
Met gouden pootjes?

Deze heeft 2 keer een PC 86.

De allereersten hadden inderdaad 2x PC86, latere een PC88 of PC900...

Op woensdag 21 mei 2025 01:45:04 schreef pararuud:
Volgens mij zit in een UHF tuner een PC 86 en een PC 88.
Met gouden pootjes?

Dat was de SQ versie werd niet gebruikt in consumentenspul E88CC, E88C ect.
Bij de TV toren in Hilversum lagen ze in het gras want die werden naar beneden gegooid :-) E88CC waren dat.

De kanalenkiezer die in het toestel zit is type A3 792 30. Staat op het stickertje van de unit.
Dat klopt ook met de stuklijst.

Ik heb de UHF even totaal gedemonteerd om te kunnen testen in een stabiele omgeving, met dus alleen VHF.
Het werkt, maar ik vind de fijn afstemming heftig reageren. Bij andere toestellen die ik had bleef het veel rustiger.
De sync hobbelt vrolijk mee met de afstemming.

Nu heb ik uit het slooptoestel (waar de lijntrafo ook uit kwam),
de kanalenkiezer gehaald. Exact hetzelfde type.

Die ga ik dan maar eens aansluiten en de andere loskoppelen.
Dat kan terwijl het chassis in de kast kan blijven zitten. Dan kan ik eens zien hoe dit reageert. m.a.w. zit er een probleem in de kiezer of in het traject daarna.

Bedankt voor het nummer van de VHF tuner. Want ik was op zoek naar de preciese werking van de fijnafstemming, later werd er een automatische fijnafstemming ontwikkeld.

De antenne-ingang wordt op de kiezer aangesloten via 2 condensatoren, C85 en C86 van 390 pF.
Dat is ongetwijfeld gedaan om de antenne ingang galvanisch te scheiden van het lichtnet, waar het chassis immers aan zit.

Dit zijn van die buiscondensatoren. Zou ik deze kunnen vervangen door van de keramische condensatoren? Die heb ik in overvloed. Er gaat geen grote stroom door, maar wellicht moeten ze toch een hogere bedrijfsspanning aankunnen?
Geen idee wat die buisjes voor max spanning hebben.

Het moeten safety exemplaren zijn ik zou ze mooi laten zitten als ze onbeschadigd zijn. Fijn dat je een reserve tuner hebt, kan je die als oorzaak uitsluiten. Maar een dansense sync zal als fout verderop in het circuit zitten. Foute buis, defekte C of verlopen R ect.

Op woensdag 21 mei 2025 11:08:56 schreef RAAF12:
Het moeten safety exemplaren zijn ik zou ze mooi laten zitten als ze onbeschadigd zijn. Fijn dat je een reserve tuner hebt, kan je die als oorzaak uitsluiten. Maar een dansense sync zal als fout verderop in het circuit zitten. Foute buis, defekte C of verlopen R ect.

Dat denk ik zelf ook. Maar dat weet ik dan zeker als ik deze kiezer aansluit.
En het effect van de fijnafstemming van deze kiezer ben ik ook benieuwd naar.

Ja ik zit op die site van Maximus Rand te lezen over de werking van de tuner. Zonder stabiele fijnafstemming > geen goed beeld. Die wat oudere buizen TV's hadden ook wel een opwarmtijd nodig van minstens een half uur.

Nou, de eerste proef met de tweede kanalenkiezer is wel gelukt.
Hij staat nu voor de proef buiten het toestel.

De sync is stukken beter. Wel blijft ook hier de fijnafstemming een grote rol spelen.
Je kunt een goed beeld krijgen, maar héél langzaam aan het wiel draaien en in een heel kleine beweging van praktisch niks tot een goed beeld.

Beide kiezers hadden dat verschijnsel, dus wellicht hoort dat bij deze unit.

Ik lees in de documentatie overigens dat de kiezer A3 792 30 is vervangen door A3 792 97.
Blijkbaar was er dus reden deze kiezer te upgraden om verbeteringen aan te brengen.

Dan heeft de TV nog een eigenschap: bij fijnafstemming gaat de helderheid ook mee (hoe beter beeld, hoe lichter). maar de verticale afmeting neemt dan óók wel behoorlijk toe.
Hoe lichter, hoe groter het beeld.

Ik zou B17 controleren.
Als het beeld bij opdraaien helderheid groter en daarna donkerder wordt is de DY87 op.

Ik had bij het vervangen van de lijntrafo de PL36, de DY87 en PY88 al vervangen ('nieuw' uit doosje). B17, de ECC82 die ook in de kooi zit, niet.
Die heb ik nu vervangen door een ander exemplaar uit de sloop TV.
Deze doet het inderdaad een stuk beter en het beeld blijft praktisch staan bij het opdraaien van de helderheid.
Tevens ook maar een nieuwe PCF80 en PCC88 in de kanalenkiezer. Als het spul toch al zo gevoelig is..

Het begint er nu zowaar op te lijken...

Vast vooruit denkend: de UHF tuner wordt met een 'fietskabeltje' bediend vanaf de knoppenbalk.
Net als bij een oude fiets, loopt dat allemaal wat stroef en het is ook wat onhandig zo'n kabeltje dat bungelt vanaf de knoppenbalk naar de tuner.
En hij moet goed worden gespannen anders gaat het niet goed.

Nu kan ik dat ook vervangen door een relais. De drukknop heeft nl ook de mogelijkheid 'gewoon' een contact te maken. Als ik nu ergens 12 of 5V vandaan kan halen in de TV, dan zou ik daarmee het relais kunnen schakelen. Dat relais (ik heb wel mooie kleintjes) kan ik dan op de plek van de mechanische schakelaar zetten boven de tuner, zodat de geschakelde draden heel kort kunnen zijn.

Het boet natuurlijk wel in op de authenticiteit, maar ik vond het wel een aardig idee.

En dan weet ik eigenlijk nog niet waarom men 50 Ohm gebruikt in de gloeiketen om een spanning van 7,6 V op te vangen (als er geen UHF kiezer in zit). De stroom is 0,3A dus dat zou volgens mij 7,6/ 0,3 = 25 Ohm moeten zijn.

Ik had niet zo gauw een 50 Ohm weerstand, wel een 33 Ohm / 10W.
Die heb ik er maar ingezet.

Als ik de gloeispanning op de beeldbuis meet, is deze na ca 2 minuten 6,5V.

Zou 6,3 moeten zijn, iets teveel, maar dit zou toch geen probleem moeten zijn?
Wat voor marge zit daar eigenlijk op?

Ik heb overigens ook gezien dat de netspanning nu 241 V is.
Mijn serieweerstand van 10 Ohm met de netschakelaar is dus ook iets te klein.

Hoe zou je trouwens een HF-signaal kunnen schakelen met moderne middelen ipv een schakelcontact?

foutje...
Voor het trafo avontuur ga ik een apart draadje openen. :)
Vandaag i.i.g. de lijnpulsfabriek gebouwd volgens onderstaand en die werkt in 1x perfect. :)

Mooiste is een coxiaalrelais maar die zijn erg duur. TV VHF schakelen kan prima met een normaal relais. Philips gebruikt zelfs een stukje afgeschermd snoer naar de input van de eerste MF trap. Geeft ook verliezen. Maar die brakke switch voor vhf en uhf is idd ruk.

Ja, en daar is zelfs een stukje gewoon montagedraad gebruikt (zonder afscherming).
Die schakelaar heeft idd brakke contacten en veert lang niet altijd terug waardoor hij soms ergens in een middenstand blijft hangen.

Ik heb hier allerlei relais liggen. 5V, 6V, 12V en 26,5V.
De stroom is 15 mA staat op eentje.

Als ik de + 200V zou gebruiken, zou dat een serieweerstand betekenen van 13K3. Het gedisspeerde vermogen is dan 195V * 0,015 = 2,93W.
Stevige weerstand dus.

Eventueel zou ik ook de gloeispanning van B1 kunnen gebruiken. Die hangt aan een kant aan de massa. Als ik de andere kant dan gelijkricht met een elco erachter heb ik iets van 10V. Die kan ik dan makkelijk naar +5V brengen met een spanningsregelaar. En die gebruiken om het relais te schakelen.
Uitdagingen...

Die Bowden kabeltjes zijn prima te 'smeren' met wat grafietpoeder... (geen olie!)

Dat had ik dus wel gedaan... ;(

Schoonspoelen met IPA en opnieuw beginnen... :+
Het kan wel met sommige speciaal daarvoor bedoelde olien en vetten, maar grafiet richt minder schade aan...

[Bericht gewijzigd door Arco op (54%)]

Op woensdag 21 mei 2025 18:37:16 schreef RAAF12:
Maar die brakke switch voor vhf en uhf is idd ruk.

Op woensdag 21 mei 2025 18:47:38 schreef Bavelt:
Ja, en daar is zelfs een stukje gewoon montagedraad gebruikt (zonder afscherming).
Die schakelaar heeft idd brakke contacten en veert lang niet altijd terug waardoor hij soms ergens in een middenstand blijft hangen.

.

die schakelaar moet enkel MF schkalen, geen UHF of VHf.. dus zo ruk of moeilijk is dat niet.

Heb je de schakelaar en kabel al eens doorgespoeld ,zoals Arco al aangaf? na 70 jaar zit daar wel wat stof en oxide op en in. Overigens mag een klein beetje dunne olie wel in deze bowden kabels, het is metaal op metaal.

Op woensdag 21 mei 2025 11:06:19 schreef Bavelt:

Dit zijn van die buiscondensatoren. Zou ik deze kunnen vervangen door van de keramische condensatoren? Die heb ik in overvloed. Er gaat geen grote stroom door, maar wellicht moeten ze toch een hogere bedrijfsspanning aankunnen?
Geen idee wat die buisjes voor max spanning hebben.

minstens 500 V. Ik zou die buiscondensatoren laten zitten, beter kan het niet, tenzij ze rotgeoxideerd zijn.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (24%)]

Op woensdag 21 mei 2025 10:22:40 schreef Arco:
De allereersten hadden inderdaad 2x PC86, latere een PC88 of PC900...

De PC900 werd volgens mij gebruikt als VHF voorversterker, en verving de PCC 189

Eerst maar eens de VHF tuner omwisselen.
Die uit de sloop TV is idd beter dan die er in zat.
Dan testen tot alles helemaal goed is en daarna de UHF er maar weer op.
Dan kan ik nog even nadenken of ik het kabeltje gebruik dan wel een klein relais aanstuur om te schakelen tussen de beide tuners.

Waarom heeft de VHF tuner een terugkoppeling naar de AGC en de UHF tuner niet?