Ik ben een Philips 17TX291A aan het opknappen.
Aanvankelijk had ik beeld, dat verdween toen het ding warm werd. Zekering Z2 (400 mA) ging er uit.

Is deze niet wat zwak gedimensioneerd?
Volgens het schema staat over R5 een spanning van 245 - 215 = 30V.
Dat is dus al 0,37A.

Een beetje afwijking van R5 en je zit er al...

Maar dit staat nog los van het probleem:
De te hoge stroom wordt veroorzaakt door het HSP gedeelte. Wanneer ik de top van de PY88 er af haal, blijft alles rustig. Zet ik hem er op, dan loopt de stroom teveel op (en het beeld blijft donker).

De booster C had ik al vervangen, dat was een teerknol.
Mag ik de conclusie trekken dat mijn lijntrafo stuk is of kan ik dat nog enigszins testen?

NB de vraagstelling heb ik ook bij Forum voor oude Radio's gedropt.

Sluiting door vonkoverslag in de hoogspanningsspoel of in de DY87 buisvoet kwam ook regelmatig voor...
Buizen zelf zijn wel heel? (de DY87 had soms ook last van een loslatende anodecylinder)

Op zaterdag 3 mei 2025 14:43:42 schreef Arco:
Sluiting door vonkoverslag in de hoogspanningsspoel of in de DY87 buisvoet kwam ook regelmatig voor...
Buizen zelf zijn wel heel? (de DY87 had soms ook last van een loslatende anodecylinder)

Er flitste van alles binnen in die DY87 (paarse flitsen). Dus heb ik die vervangen. Toen had ik beeld. Zelfs nog even in het donker er naar gekeken toen hij aan stond, alles was rustig.

Vandaag na ca een half uur spelen was het pats, weg beeld.

Ik heb dus die PY88 en DY87 vervangen. Ik kan wel even verder testen, maar huiver wat om er tijdelijk een zwaardere zekering er in te zetten.

Ik weet niet wat ik dan allemaal nog opblaas. Maar met zo'n 0,4 A zekering ben ik snel door mijn voorraadje heen.

Ik heb de zekering even net iets sterker gemaakt, 500 mA.

En dan zie je dat de PY88 rood gaat gloeien.

Gauw weer uit gezet.

Kan dus haast niet anders dan de lijntrafo lijkt me.
Of kan de PL36 hier nog een rol in spelen?

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (11%)]

Wordt de PL36 ook (meestal wat langzamer) rood?

Kan ik niet meer zien, ik heb de lijntrafo er maar even uitgehaald.
Ging verbluffend snel, zonder soldeerwerk omdat de bedrading via een socket is verbonden.

Wellicht heeft iemand nog zo'n ding slingeren?

Omdat de TV vanmorgen nog gewoon goed werkte, zou er wellicht toch nog iets anders kunnen zijn dan de lijntrafo?

Nu ik hem toch heb uitgebouwd, is zo'n ding nog op enigerwijze te testen?

Heb voor het testen van flyback-trafo's ooit een ringtester gebouwd. Simpel schakelingetje.

Maar met een blokgolfgenerator en een oscilloscoop moet het ook wel lukken. Let wel, dan test men met verlaagde spanning; dus als het defect (doorslag bijv.) alleen optreedt bij hogere spanning dan komt dat niet aan het licht.

[Edit: was dit apparaat, van Bob Parker: https://zilogbob.com/lopt_tester/k7205.pdf

Met de zoektermen 'flyback tester ring test LOPT schematic' komt u waarschijnlijk ook wel een eind'.

Een simpel NE555 blokgolf-generatortje, gevolgd door een flinke FET, en een tijdelijke wikkeling (10-12 windingen draad) over de kern kan ook een mogelijke test zijn.

Als de TV langere tijd uitgestaan heeft is er vocht in getrokken. Uitermate goed laten drogen was eerste te doen en dan in schellak dacht ik om te sealen. Nu waarschijnlijk doorslag gehad... Vermoed ook trafo nu.

Vaak is goed uitstoffen voor gebruik na lang stilstaan al genoeg, het (eventueel vochtige) stof zorgt al snel voor overslag bij hoogspanning...

Als de aansturing van de PL36 wegvalt, kan er ook teveel stroom gaan lopen.

Je kan ook voelen of the hsp spoel heet is. Maar met een LOPT tester weer je meer. Maar met een scope en een generator kan het ook als een puls uitsterft is de wikkeling goed. Er zijn zat sites die het haarfijn uitleggen. Volgens mij had Sam Goldwasser er ook een vehaal over. Old stuff.

edit; Yep https://www.repairfaq.org/sam/flytest.htm

Tussen de "beurs"spullen zat wat van dat spul in de bekende zakjes.
Ik zal eens kijken of er nog wat is, dan neem ik dat wel voor je mee Frans.

Op zaterdag 3 mei 2025 23:30:24 schreef maartenbakker:
Als de aansturing van de PL36 wegvalt, kan er ook teveel stroom gaan lopen.

Idd, eerst controleren of de lijnoscillator loopt.

dat kan makkelijk met de multimeter.
Op het stuurrooster van de PL36 moet je +- -40 volt of meer meten, als de lijnoscillator tot leven komt. Hiervoor moet het toestel eventjes aanstaan, buizen moeten opwarmen (althans de gloeidraden).
Om te beletten dat de PL36 en de PY88 onnodig afzien kan je de schermroosterspanning van de PL36 afkoppelen.

Op zondag 4 mei 2025 08:28:27 schreef kris van damme:
[...]

Idd, eerst controleren of de lijnoscillator loopt.

dat kan makkelijk met de multimeter.
Op het stuurrooster van de PL36 moet je +- -40 volt of meer meten, als de lijnoscillator tot leven komt. Hiervoor moet het toestel eventjes aanstaan, buizen moeten opwarmen (althans de gloeidraden).
Om te beletten dat de PL36 en de PY88 onnodig afzien kan je de schermroosterspanning van de PL36 afkoppelen.

Dat is wel een aardige truc om het schermrooster van de PL36 te ontkoppelen.
Want hoe lang mag zo'n buis als de PY88 staan te blozen voordat hij de geest geeft? Hoe gaat zoiets dan, knapt het glas wellicht van de hitte?

Stel dat er een sluiting in de HSP spoel zit. Als ik die nou niet aansluit op de top (kathode) van de DY87 (en er dus niks aanhangt, kan dan nog de PY88 gaan staan te blozen?

Op zondag 4 mei 2025 11:22:37 schreef Bavelt:
Stel dat er een sluiting in de HSP spoel zit. Als ik die nou niet aansluit op de top (kathode) van de DY87 (en er dus niks aanhangt, kan dan nog de PY88 gaan staan te blozen?

Eén kortgesloten wikkeling om een transformator kern betekent een wisse dood.
De winding hoeft nergens op aangesloten te zijn.

Ik heb in het schema al gezien dat wanneer je de plug van de afbuigspoelen loshaalt, het schermrooster van de PL36 wordt afgekoppeld.
M.a.w. geen plug, geen HSP

Maar als het schermrooster niet is aangesloten, geldt die -38V op g1 dan nog wel?

De 'ohmse' waarde van de HSP spoel is 210 Ohm.
Zegt misschien niet zoveel, maar iig geen dikke sluiting.

Misschien een raar ideetje, maar al ik nu eens een 1,5V batterij even aan/uit zet op de primaire, dan zou er secundair iets uit de HSP spoel moeten komen, nietwaar?

Alleen geen idee hoe hoog dat zal zijn en of daarmee een vonkje kan worden opgewekt.

Er zal best dan wat uitkomen, kun je een neonpitje (spanningszoeker) aan hangen...

Ik heb het spul weer in elkaar gezet. Je weet maar nooit.

Het schermrooster van de PL36 is afgekoppeld (plug afbuigunit los).

Nu begint er echter ergens iets te roken en stinken.
Lastig foutzoeken, hoever laat je het ding zijn gang gaan voordat de boel in de fik vliegt? ;(

De 'roker' blijkt R140.

Is een 5W weerstand van 1k2.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (17%)]

Op zich raar. R140 hangt 'nergens' aan; de bovenkant gaat naar het afstandsbediening-chassisdeel (niet aangesloten AB).
De andere kant naar de plug van de lijntrafo, maar omdat de afbuigspoelen niet zijn aangesloten hangt die ook los.

Moet ergens een sluiting zijn.

Er staat 210V over R140. Kan dus niet.

Over C136, parallel aan R140, dus ook.

Deze heb ik er ook maar even uitgehaald. De waarde zou 180K moeten zijn. 0,18uF dus.

De opdruk geeft een foute waarde, 0,18pF. Zo'n misdruk zie je volgens mij
niet zo vaak...

Zonder zicht op waar die weerstand exact in zit wordt het lastig beoordelen. Wordt die R 'gevoed' uit de lijntrafo of van af de andere kant?