Ik heb het even zo aangesloten als het volgens het schema moet.
Dus G3 van de BB op de +4

Volgens mij maakt het niet veel uit.

Je ziet overigens dat de twee rechthoekjes rechtsboven iets naar rechts trekken.
Iets buigt ze dus een beetje extra af daar...

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (31%)]

pin 4 zit equipotentiaal opgesteld tussen de twee roosters op 16KV. dat maakt dat die wel invloed heeft op de focus zonder de helderheid mee te nemen. blijkbaar was Philips zeker van zijn stuk door er geen regeling meer voor te voorzien. het kan nuttig zijn die spanning eens te regelen via een zeer hoogohmige trimmer. (je hebt er een in het afbraakchassis).

maar waarom kijk je nu weer composiet?

Dat had ik niet eens in de gaten..
De Humax was idd weer gereset.

Nu weer op S-video:

Op zich ziet het er best wel keurig uit dacht ik..

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (20%)]

Op zondag 8 juni 2025 00:48:59 schreef kris van damme:
het kan nuttig zijn die spanning eens te regelen via een zeer hoogohmige trimmer. (je hebt er een in het afbraakchassis).

Hoe zie je je dat met een trimmer voor je?
Hoe schakel ik dat dan?

Zou het niet gewoon met een instelpotmeter kunnen? (of bedoel je dat ook?)
Dus gewoon tussen de +4, en de GND en de loper naar pin 4 van de BB...

Op zondag 8 juni 2025 01:06:48 schreef Bavelt:
Dat had ik niet eens in de gaten..

Op zich ziet het er best wel keurig uit dacht ik..

zie je het enorme verschil dan niet met en zonder die dotjes? op de foto's valt het duidelijk op...

composiet

Y-signaal

btw:

Op zaterdag 7 juni 2025 14:34:39 schreef Bavelt:

Er zit geen ionenmagneet op deze beeldbuis, zoals je vroeger wel zag.

de ionenmagneet heeft niks met de focus vandoen. Maar, in de eerste generaties TV was de focus ook magnetisch. Dat valt op, want er zitten dan twee kleppers van ringvormige magneten over de hals (na de ionenvalmagneet), waarvan de onderlinge afstand regelbaar is, om de focus in te stellen. Bijde TX500 was één van die magneten dan nog een elektromagneet, kon je de focus vooraan instellen..

beeld ziet er goed uit, behave die focus onevenheid boven onder. Als je de mogelijkheid wil onderzoeken of daar iets aan te doen valt ga je een testje moeten doen met de hoogomige trimmer, zoals hierboven beschreven.

Ga ik doen.

Dus gewoon: de trimmer uiteindes aan de +4 en Gnd, loper naar de beeldbuis?

Op zondag 8 juni 2025 01:26:01 schreef Bavelt:
Ga ik doen.

Dus gewoon: de trimmer uiteindes aan de +4 en Gnd, loper naar de beeldbuis?

hangt ervanaf wat het beste resultaat geeft. dat kan ook tussen +4 en de 550V zijn. kwestie van proberen. en om te checken of het hoedanook voldoende invloed heeft om een correctie toe te passen.

Dat rooster van de BB (hoe noem je dat ding, G4?) zit inderdaad tussen 2 andere waar de 16kV op staat.

Als ik dat zo inschat, mag die G4 dus nooit aan GND hangen, dan vraag je wel veel van zo'n ding met 16 kV in de buurt.
Of valt dat mee?

Als ik hem tussen de G2 en +4 leg, met de loper naar G4 ben je weer afhankelijk van de helderheid.
Maar als proef zou dat kunnen om te zien wat de invloed is.

Op zondag 8 juni 2025 10:06:48 schreef Bavelt:
Dat rooster van de BB (hoe noem je dat ding, G4?) zit inderdaad tussen 2 andere waar de 16kV op staat.

Als ik dat zo inschat, mag die G4 dus nooit aan GND hangen, dan vraag je wel veel van zo'n ding met 16 kV in de buurt.
Of valt dat mee?

G4 vormt samen met de twee roosters op 16kV de electronenlens. Die constructie is uiteraard op voorzien dat er grote verschilspanningen tussen de roosters dit systeem staan. ( 0V,500V of 170V op G4, het maakt niet veel uit tov de 16kV..)

Ok,
Nou ik heb het proefje genomen.

De loper van de trimmer van 1M naar de G4.
De uiteinden van de trimmer via een weerstand van 1M (voor alle zekerheid) naar de G2, de andere naar de +4.

Het doet niet veel moet ik zeggen, behoudens een kleine fluctuatie van helderheid.

In de 17TX250A is het schema zoals ik het in de praktijk aantref in mijn 17TX291A.

De 291A:

.
.
.

En dit is de 250A
Daar zit die trimmer dus niet.

BTW: Ik zie dat er in de HSP-leiding naar de anode BB een R95 van 220k zou zitten.
Maar waar zit dat ding? Is dat soms opgenomen in de leiding of in de BB-plug?

Edit: heb ik al gezien. Die zit aan het uiteinde van de kabel, in de dikke aanloop naar de HSP-plug

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (24%)]

Ik heb het nu iets anders geschakeld. tussen +4 en GND.
Maar ik moet zeggen dat die spanning-variatie op G4 niet zoveel doet. (behalve lichtsterkte).

In ieder geval ga ik hier het focusserings-verschil niet mee oplossen.

Wat zou ik nog meer kunnen doen (behalve het dan maar aanvaarden?)

*** denkt na*** (gaat even duren)

En bavelt neemt ook even pauze om van een fietsvakantie te gaan genieten. :)

De TV zit helemaal in elkaar, compleet met achterwand.

Maar het resultaat mag er nu alzijn, hoor!
Dit is de beste TV die ik tot nu aan de praat heb gekregen!
Dank alvast aan alle posters, jullie hulp was en is geweldig! ;)

Nadenken hielp niet echt. Documentatie lezen wel. In een ouder boek vond ik een beschrijving hoe deze lens werkt. Is "autofocus" wat maakt dat de focusspanning niets spannends doet, of het nu 0 of 500 V is. Het zit hem dus in de buis, de afwijking.

Ik post nog wel eens de beschrijving van dit kanon.

Op vrijdag 6 juni 2025 11:53:51 schreef RAAF12:
https://www.youtube.com/watch?v=NtUiieIQy5g Pipo koeien, pipo koeien!

Ook leuk om een tournee te doen rond hulp/verpleeghuizen, de mensen gaan helemaal los op nostalgia. De entertainment wordt meestal gerund door vrijwilligers.

Ik heb je idee overgenomen en dat heb ik geweten, @Raaf...
Ik word nu al volgepland in het plaatselijke verzorgingstehuis...

Ook leuk om te zien dat het laatste toestel écht zwart-wit is. de andere - valt nu op - is wat 'geliger.'
Zal wel hebben gestaan in een kamer waar veel werd gerookt, heel normaal in die tijd..

Goede middag allen!

Kleine bemerking: ik zie dat het testbeeld dat eerder op het scherm werd "getoverd" een 16:9 is dat door beeldbreedte en -hoogte is "gecorrigeerd"? Dit wil zeggen dat de rastertrap zwaarder belast wordt alsook de horizontale? Is dat wel ok voor de levensduur van deze circuits? Tevens gaat dit "oprekken" van het beeld om een acceptabele geometrie te hebben, ook zijn invloed hebben op de horizontale en verticale lijndikte :-) Het verschil in focus tussen boven en onder ligt mogelijks aan het feit dat het kanon niet goed in de buishals is geplaatst. (elektrisch en mechanisch midden uit elkaar door de tilt van het kanon dat naar onder helt). Maar daar keek men niet zo streng naar vroeger ;-). Edit: Het "electrisch midden" zou je kunnen (probeer het liever niet om geen inbrandpunt te hebben) verifiëren door helderheid en contrast naar minimum te draaien (liefst bij een zwart testbeeld) en dan het afbuigjuk (d.i. de gehele afbuigspoel) van de hals te halen. Het beeldpuntje zou bij een goede kanonplaatsing precies in het mecanisch midden van het scherm moeten zijn. Indien onzichtbaar: heel traagjes de helderheid een beetje opdraaien tot het puntje net zichtbaar wordt in een verduisterde omgeving.

Wat ook kan dat de TV eens met een rotklap is neergezet en juist kanon is licht doorgeknakt, is / zijn de stroken beryllium oxide in de hals nog in tact? Zie je dat de kanon fysiek er recht inhangt? Vervang buis heb je nog om het 100% uit te sluiten?

Dat is gewoon glas, waar het kanon met behulp van een mal ingesmolten wordt. Om die constructie stuk te krijgen moet je er denk ik wel heel hard mee gooien.

Ik denk eerder aan fabricagetoleranties of een extern magneetveld.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Het is in ieder geval een afwijking IN de buis...