10V voor C2 is veel te weinig als je een 12V voeding gebruikt.

En 1K voor de LED's kan wel maar dan geven ze wel erg veel licht waarschijnlijk. Ik zou richting 10K gaan.

Op maandag 5 mei 2025 19:16:42 schreef benleentje:
IK zou je willen adviseren om nooit ic te kopen op ali. Er is een te grote kans dat je niet krijgt wat je wilt. En daarmee bedoel ik het kunnen slechte imitaties zijn maar ook gewoon compleet namaak wat niet werkt.

Ik vind het wel meevallen. Zeker de "borjes met een chip er op" die doen het in mijn ervaring altijd. Het kan zijn dat je een printje met atmega168 krijgt terwijl je een '328 dacht te kopen. Maar dan heb je niet goed gekeken. Of ze stoppen er een chinese clone 328 op. Maar die werkt normaliter wel.

Er zijn wel veel verhalen in omloop van mensen die chips kopen en dan "werkt niet" exemplaren krijgen. Dat blijken dan toch heel regelmatig mensen te zijn die voor het eerst met die chip werken. Dan is een "je doet iets verkeerd" fout veel waarschijnlijker dan een chinees die hoopt dat je er pas achterkomt dat het niet werkt als je niet meer kan klagen.

Maar goed. Ze zijn wel goed in het verhullen van de waarheid waarbij ze later kunnen zeggen: stond er toch?

Het gekke van ali is als je zo een compleet driver bordje koopt dat het dan wel goede ic's zijn.

Ook niet altijd, deze H-drivers (BTS7960) zijn helemaal fake en halen hun specs ook niet.

En bij Mouser is de BTS7960 obsolete...

Houd er rekening mee dat als de CHIP beweert met ideale koeling 43A aan te kunnen, dat de chinees die er een printje omheen bouwt dan altijd direct roept dat z'n printje 43A aankan.

Dat is niet zo. Daar hoeft de chip niet fake voor te zijn.

Daarnaast is het goed mogelijk dat een chinese chipfabriek heeft geprobeerd om die infineon chip na te maken. Als ze hem dan AO7960N noemen, dan is duidelijk dat ie van AlphaOmega is, maar verkopen ze minder dan wanneer ze hem BTN7960 noemen. AlphaOmega voert in de praktijk beide strategieen, soms AO voorvoegsel, soms (ook!) het originele voorvoegsel. Maar goed. AO is maar 1 van de fabrieken die mosfets maakt die lijken op westerse exemplaren en of die toevallig dit ding zouden hebben nagemaakt: ik heb daar geen enkele indicatie voor. Het is maar een voorbeeld.

ALS zo'n chinese fabriek de chip namaakt, dan wil het wel eens gebeuren dat ze de originele specs niet helemaal halen. NU specificeert Infineon dat dit ding maar 18V aankan (terwijl ie aan de datasheet specs voldoet). Het is een makkelijk gemaakte fout om te denken dat ie makkelijk 24V aankan en dan aan te nemen dat ie nog aan alle datasheet specs voldoet.

Omdat ie toch voor max 18V (12V nominaal) bedoeld is, zou een chinese fabriek kunnen bedenken dat integreren van 20V mosfets in de praktijk niemand zal storen. En dan staat er absolute max: 20V in hun datasheet.

Maar de spec waar het hier waarschijnlijk om gaat is de stroom. Er wordt beweert dat ie 43A zou aankunnen. Bij 30mOhm path resistance betekent dat 1.3V over de chip en een slordige 55W aan warmte. Dat is bij een TO220-achtige behuizing prima mogelijk, maar wel met een FORSE koelvin!

Om dat te kunnen moet je thermische management echt goed zijn. Denk aan een koelvin van een halve liter of een iets kleinere en een fan er op. Dat bordje van de chinees... Met 10W is dat echt wel over. Dat zou dan 5W per chip zijn en dan reken ik uit dat het max rond de 12A ligt.

Merk op dat een aantal specs van infineon in het datasheet gegeven worden bij 9A stroom. Dat is een sterke hint dat infineon verwacht dat je het ding bij niet meer dan 9A gaat gebruiken.

Dus ik kan me voorstellen dat mensen die de de specs op aliexpress lezen en denken dat ze 36V en 40A door dat ding kunnen jassen beweren dat de chip fake moet zijn.

Daarnaast is er de prijs. Het printje kost eveneveel als wat de chips los zouden moeten kosten. Er lopen daar in china een hoop voorraden rond die goedkoper zijn ingekocht dan de normale stuksprijs hier in het westen. Mouser rekent tussen de 200 en 900% opslag voor losse chipjes in kleine aantallen. Dus als je een chip bij mouser ziet voor 1 euro, dan kan het zijn dat de chinees ze kan inkopen voor 0.1.

Op woensdag 7 mei 2025 23:08:57 schreef Roland van Leusden:
Ook niet altijd, deze H-drivers (BTS7960) zijn helemaal fake en halen hun specs ook niet.

Om jou statement te testen heb ik zo'n ding gekocht. Welke specs halen ze volgens jou niet? Dan kan ik gericht kijken of ik dat kan reproduceren.

@rew,

Al weer enige tijd geleden dat ik met deze gestoeid heb. Toepassing was een 12V 16" koelventilator uit een auto die zowel in snelheid als richting gestuurd werd vanuit een Arduino voor een kunstproject. Na een paar keer veranderen van snelheid en richting waren deze printjes kapot, ventilator nam maximaal iets van 12A. Snelheid werd op- en afgeregeld, dus niet in een keer de volle mep erop.

Voeding was een 12V 50A module.

Elko's zou ik ook niet op Ali kopen.

Ik heb net 1000 elcos 1000uF bij LCSC besteld. Zou vergelijkbaar met de rubycon moeten zijn, maar die waren niet direct leverbaar. De Rubycon worden 3x duurder door de "verzendkosten" om ze apart te versturen. Dat vind ik een beetje te ver gaan.

@Roland, dus ik ga kijken wat 12V 12A met ding doet. (En of ik het er mee eens ben dat het zou moeten kunnen). Het heeft hier geen prio, dus alleen "als er tijd over is".

Edit: Even 3 minuten met chatgpt zitten babbelen. Hij rekent me voor dat bij 12A er richting de 135 graden TJ gaat optreden. Ik beschouw 12A dus "the absolute max". Ik heb het niet helemaal zitten narekenen of ik het er mee eens ben.

[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]

Prima, dit was de voorbeeldcode die we hebben gebruikt:

/*==========================================================================
// Author : Handson Technology
// Project : BTD7960 Motor Control Board driven by Arduino.
// Description : Speed and direction controlled by a potentiometer attached
// to analog input A0. One side pin of the potentiometer (either one) to
// ground; the other side pin to +5V
// Source-Code : BTS7960.ino
// Program: Control DC motors using BTS7960 H Bridge Driver.
//==========================================================================
// Connection to the BTS7960 board:
// BTS7960 Pin 1 (RPWM) to Arduino pin 5(PWM)
// BTS7960 Pin 2 (LPWM) to Arduino pin 6(PWM)
// BTS7960 Pin 3 (R_EN), 4 (L_EN), 7 (VCC) to Arduino 5V pin
// BTS7960 Pin 8 (GND) to Arduino GND
// BTS7960 Pin 5 (R_IS) and 6 (L_IS) not connected
*/
int SENSOR_PIN = 0; // center pin of the potentiometer
int RPWM_Output = 5; // Arduino PWM output pin 5; connect to IBT-2 pin 1 (RPWM)
int LPWM_Output = 6; // Arduino PWM output pin 6; connect to IBT-2 pin 2 (LPWM)
void setup()
{
 pinMode(RPWM_Output, OUTPUT);
 pinMode(LPWM_Output, OUTPUT);
}
void loop()
{
 int sensorValue = analogRead(SENSOR_PIN);
 // sensor value is in the range 0 to 1023
 // the lower half of it we use for reverse rotation; the upper half for forward
rotation
 if (sensorValue < 512)
 {
 // reverse rotation
 int reversePWM = -(sensorValue - 511) / 2;
 analogWrite(LPWM_Output, 0);
 analogWrite(RPWM_Output, reversePWM);
 }
 else
 {
 // forward rotation
 int forwardPWM = (sensorValue - 512) / 2;
 analogWrite(LPWM_Output, forwardPWM);
 analogWrite(RPWM_Output, 0);
 }
}

Bron: https://www.handsontec.com/dataspecs/module/BTS7960%20Motor%20Driver.p…

Zelf denk ik dat de beveiligingen niet of beperkt geimplementeerd zijn in de Chinese versie.

Uit Infineon datasheet voor de BTS7960

Ik moet een 144W belasting zien te vinden. Ik zat eerst aan m'n dummyload te denken, maar misschien moet ik een 1Ω 50W weerstand waterkoelen of zo.

Als dat je programma is, dan verwacht ik dat je veel groteren pieken stuurt dan je denkt. Enerzijds weet ik niet hoe snel "sensorvalue" /echt/ kan veranderen (een potmeter kan de gebruiker binnen 1 s van de max plus naar de max-min draaien). Dat is te snel. Een 150W ventilatormotor zal dan richting de 50-100A trekken.

Anderzijds, als je werkelijke sensorwaarde niet verandert, zal door "dichtbij" met 12A schakelpiekjes de ADC uitlezing ook makkelijk met 10 LSB varieren. De stroompieken daarvan zullen ook fors kunenn zijn.

Beide effecten kan ik met m'n weerstand of dummyload niet nabootsen. (Jij hebt gereageerd terwijl ik m'n post zat te editen. Zie ook de edit hierboven).

Rew,

Ik denk dat het door de forse motor komt icm het niet of gebrekkig werken van de beveiligingen in het ic.

Ik werd er pas bij gehaald toen ze modules bleven opblazen. Die Arduino code komt van een verkoper van de modules.

@Roland van Leusden: Wat was de voeding van dat geheel?

@rew: ik heb het niet nagerekend, maar het is verbazend hoe goed het lijkt te zijn. Die temperatuur is wel hoger dan ik had verwacht, met maar 4W.

@SparkyGSX

Een 12V 50A PSP-600-12 Mean Well voeding, met 4 mm^2 naar de motor, de Arduino had een eigen 5V voeding.

Toen de modules op waren, hebben we mede door tijdsdruk het opgelost met een omkeer relais en een dikke mosfet + driver.

Op donderdag 22 mei 2025 21:11:20 schreef SparkyGSX:
@rew: ik heb het niet nagerekend, maar het is verbazend hoe goed het lijkt te zijn. Die temperatuur is wel hoger dan ik had verwacht, met maar 4W.

De optel som in de thermische weerstand is iets van 2+35+3 ... Die 35 is dan de belangrijkste om "na te zien", de rest boeit niet zo als de 35 niet significant verandert.

Die 35 is dan weer hoog omdat ik uitging van 25 vias. Misschien is het beter met meer vias. Als het mijn ontwerp is, dan zou ik dat narekenen, en meer vias. doen. Maar ik kan niet onder de chip kijken en ook niet onder de heatsink. D'r steken een paar vias onder de chip uit. Dat waren er 5 of 6 in 1 rij. Als dat patroon onder de chip voortgezet is dacht ik aan 25 of 36 vias. Volgens mij waren ze vrij groot. Als ze dan tin-gevuld zijn is dat gunstig, zoniet moeten er meer kleinere vias. Maar goed. Eerst maar eens kijken of ie bij een normaal experiment stuk gaat, dan de "beveiligingen" testen. en dan kijken of ik kan reproduceren dat ie stuk gaat.

Op woensdag 7 mei 2025 22:46:16 schreef rew:
[...]Ik vind het wel meevallen. Zeker de "borjes met een chip er op" die doen het in mijn ervaring altijd. Het kan zijn dat je een printje met atmega168 krijgt terwijl je een '328 dacht te kopen. Maar dan heb je niet goed gekeken. Of ze stoppen er een chinese clone 328 op. Maar die werkt normaliter wel.

IK dacht dat ik de gezegd had maar inderdaad complete bordjes heb ik ook nooit problemen mee gehad.

En je kan ook best wel de componenten op ali kopen maar dat zou ik altijd wel een prijs vergelijk doen. Als het dan ineens 5x goedkoper is dan is dat erg verdacht.

En voor kleine aantallen zoals zoveel hobbyisten betaal ik dan liever misschien teveel bij een betrouwbare webwinkel om dan geen gezeik te hebben en dat je het dan eerst moet gaan testen. De standaard componenten koop ik ook gewoon op ali maar met IC's ben ik toch een stuk voorzichtiger.

Ik dacht laatst dat ik een chip vergeten was te bestellen ofwel dat ik hem niet meer kon vinden. Dus "paniek" hoe kom ik zo snel aan zo'n ding? Ik heb toen "bestellen op ali" alvast in gang gezet, maar voordat ik "mouser / digikey" aan het werk wilde zetten bleek dat ik ze toch besteld had en dat ik ze zowaar kon vinden.... maandag of dinsdag komen de ali-chips binnen. ALs ik zin heb ga ik ze wel een keer testen.

(het is een goede kandidaat voor "relabeling". De chips bestaan ook in 2A versie terwijl deze 3A zou moeten zijn... )

[Bericht gewijzigd door rew op (13%)]

ALs ik zin heb ga ik ze wel een keer testen.

RobinF een originele en een Ali sturen en vragen of hij ze wil decappen. Heb ik destijds met de MAX7219 ook gedaan.

Op woensdag 7 mei 2025 23:08:57 schreef Roland van Leusden:
[...]

Ook niet altijd, deze H-drivers (BTS7960) zijn helemaal fake en halen hun specs ook niet

Natuurlijk is de kans aanwezig (misschien zelfs best groot) dat ze nep zijn, maar om die conclusie te trekken alleen omdat ze bij jou stuk gingen vind ik wel wat kort door de bocht.

Heb je eraan gedacht dat je wellicht zelf iets fout gedaan hebt?

Ik heb ze wel eens gebruikt, maar alleen voor kleine stromen, dus ik weet niet of je gelijk hebt. Misschien eens wat ruiger testen, maar ik ben nu even op vakantie.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (15%)]

Ook niet altijd, deze H-drivers (BTS7960) zijn helemaal fake en halen hun specs ook niet

IK had op Yt wel een teardown van zo een driver gezien en het was toen vooral de conclusie dat de koeling on de maat was. Maar tot ca 15A zijn ze zeker bruikbaar.