Op woensdag 21 mei 2025 13:23:30 schreef Arco:
Ik denk dat deze (200lm) er ook vast wel inpassen...:

[bijlage]

Ik zou nooit of te nimmer LED's in de dampkap monteren. Heb je de temperatuur daar wel eens gemeten? Bij mij kan die bij een goede kook-en-bak partij oplopen tot >70°C !! Dat vindt een een LED niet leuk....

Het typenummer (PCR406) komt terug als een thyristor...
De toevoeging J zou een gevoeligheidsklasse moeten zijn, maar wellicht is het een aparte pinning.

Awel, ik heb weer licht, en daar ging het om.

Het lijkt me een overstroombeveiliging, dan zijn wel de anode en de gate verwisseld in het reverse engineered schema.

EDIT: Sine was me al voor.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Gecorrigeerd en aangevuld:

Er is mij (na de aanpassing) een spreekwoordelijk lichtje opgegaan: ksnappum nu bíjna helemaal.
Alleen C5 (nog) niet...

C5 heeft 2 functies: zowel schakelverliezen als HF storingen worden verminderd.
Als de stuurtrafo L3 in verzadiging komt, valt de sturing voor de geleidende transistor weg. Door de magnetisering/uitgangsstroom in de uitgang schakelt het middelpunt van de halve brug "resonant" om door de toegevoegde C5. Geeft lagere schakelverliezen en lagere storing.

Piet

Op donderdag 22 mei 2025 22:54:51 schreef Tidak Ada:
[...] Ik zou nooit of te nimmer LED's in de dampkap monteren. Heb je de temperatuur daar wel eens gemeten? Bij mij kan die bij een goede kook-en-bak partij oplopen tot >70°C !! Dat vindt een een LED niet leuk....

15jaar geleden die 40W gloeilamp E14 voet veranderd naar een leddriver met 1W led op het glas. is nooit kapot gegaan, heeft er zeker 5jaar gewerkt.
mijn huidige huis zitten er ook leds op een 11V voeding nu. werkt ook al jaren goed.
ze zitten immers ook achter glas hé, bij mij wordt dat allemaal zo warm niet

:( Grmblhmpf
Met dat donkere weer van gisteren en vandaag dacht ik even licht te maken: noppes.
Pas bij de vierde keer inschakelen had ik licht...

'k Laat 'm voorlopig maar zitten; als ik straks naar zolder ga zal ik ff snuffelen of ik nog een diac heb zwerven.Anders moet ik nieuwe bestellen (kosten bijna nix), maar dan zijn de verzendkosten magnituden hoger dan de onderdelen en dat is dan ook weer zowat...

Ben je al aan de slag geweest met de föhn en koudespray?
De soldeerverbindingen zijn goed, dus het lijkt op het langzaam sneuvelen van een halfgeleider.

Op zondag 25 mei 2025 12:08:34 schreef fatbeard:
Anders moet ik nieuwe bestellen (kosten bijna nix), maar dan zijn de verzendkosten magnituden hoger dan de onderdelen en dat is dan ook weer zowat...

Komkom, gij woont in Amsterdam toch? Voor jou is het een kort stukkie naar Muco in Amsterdam West op de Burgemeester Röellstraat. Nu weet ik niet of ze daar een diac in de gewenste smaak verkopen, maar áls je dan nog een fysieke winkel zoekt, is dat de enige die ik kan bedenken ;)

Aan allen: interessante uitleg van de schakeling overigens ;)

Als je toch naar MUCO gaat, neem dan ook gelijk twee transistoren mee. Anders moet je nog een keer naar MUCO als de diac achteraf toch goed bljkt te zijn.
Je kan ook parallel aan C3 nog een condensator van 10nF plaatsen. Met een beetje mazzel slaat hij betrouwbaarder aan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (28%)]

Volgens mij heb ik er hier wel eentje liggen, ik zal wel even kijken, dan mag je die wel. Ik heb er volgens mij nog nooit een gebruikt en ik knutsel ook niet zo veel meer.

Eens aan gaat het verder goed, het is alleen het starten: als-ie een paar seconden aan heeft gestaan start-ie meestal meteen, na een minuut uit is het pot luck...

De Muco website is een draak: electronica is overgegroepeerd (bijv. het kopje 'Transistoren, triacs, diodes-brug' geeft in totaal maar 28 items) en niet echt intuïtief doorzoekbaar: zoeken op "diac" geeft 7 resultaten die geen van allen de indruk wekken dat er een diac in het assortiment zit (5 modellen/bouwpakketten Zodiac, 4n25 optocoupler en Bta41-600b triac). Die laatste blijkt dan bij openklikken de 'uitvoering' Db3 diac te hebben...
Kennelijk willen ze van de electronica af, bij de modelbouw is het niet zo gecomprimeerd: elke maat en soort zijn eigen listing...

@Kruimel: geen haast, zoals eerder gezegd wordt dat armatuurtje zelden gebruikt en ben ik op het moment met heel andere zaken bezig.
Nu ik weet dat het alleen een opstartprobleem is zal het schakelaartje enkel wat sneller slijten...

Een kleine update: zonder ook maar iets te hebben veranderd start het verdraaide ding de laatste maanden elke keer 8)7

Oh well...
Ik heb nu diacs, 10u elko's en 220k weerstanden op voorraad.