Op zondag 18 mei 2025 14:48:11 schreef Rijschoq:
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb met allebij gereden, zowel een ontsteking met contactpunten en met een elektronische versie zonder punten. Het was elke 2-3 maanden weer feest om de contactpunten op tijd te zetten, om de zoveel tijd een verrotte bobine of condensator, waarbij je met een soldeerbout de aansluitingen moest omsolderen. De ergenis omdat de motor onderweg slecht presteerde omdat er weer iets met de ontsteking was. En met gekruisde vinger hopen dat je het gaat halen. Daar ben ik nu van af. Alleen daar zou ik de ontsteking al voor ombouwen. Het zwakke punt van de ontsteking is nu de bougie.

merkwaardig. Heb echt héél veel brommertjes gehad oa Solex, Flandria, Yamaha FS1, Honda CD50, 3 stuks peugeot, 2 Kreidlers en 3 Zundapps en nog wat.. allemaal met contactpunten etc.. Eens goed ingesteld en gesmeerd (belangrijk) liep dat voor duizenden km's zonder enig probleem.

Exuus voor de tijd die tussen de reacties zit.

Onbelast dus met de verlichting uit staat er met stationar toerental 9V en dat loopt met het optoeren snel op tot 13,8V en blijft deze spanning ongeacht het toerental houden.

Als ik de aansluiting van de lichtspoel los neem en direct de afgegeven spanning meet dan loopt deze op tot iets tussen de 40V en 45V. De aansluiting weer vastgezet en geprobeert om met een stroomtang de afgegeven stroom van de lichtspoel te meten. Ik heb een digitale stroomtang die maximaal tot 40A RMS kan meten maar van de aanwijzing is niets zinnigs te maken. Waarschijnlijk bestaat de afgegeven spanning uit een zooitje pieken en dalen welke het meetcircuit niet aankan.

Dus een analoge universeelmeter ertussen gezet. De stroom zie je oplopen met het toerental en gaf op het toerental waarmee ik 45Km/H rijd ongeveer 8,3 A aan. Dus er wordt 13,8V x 8,3A = 114W vernietigd als alle stroomverbruikers uit staan. Waar ik over twijfel is de geschiktheid van de gebruikte universeelmeter voor dit soort metingen? Daarom zit in de bijlage een foto zodat u dit kan beoordelen.

Als u het stroomkringschema van een kokusan bekijkt dan ziet u dat de spanningsregelaar parallel over de lichtspoel is bedraad. De enige manier om dan een afgegeven spanning te handhaven is door deze boven een bepaalde waarde kort te sluiten zodat er effectief 13,8V over blijft.

Misschien is de optie van fcapri met een gelijkrichter en een dc/dc convertor niet zo slecht.

Op dinsdag 27 mei 2025 13:53:43 schreef Rijschoq:
Exuus voor de tijd die tussen de reacties zit.

Onbelast dus met de verlichting uit staat er met stationar toerental 9V en dat loopt met het optoeren snel op tot 13,8V en blijft deze spanning ongeacht het toerental houden.

Regelaar doet goed zijn werk

Als ik de aansluiting van de lichtspoel los neem en direct de afgegeven spanning meet dan loopt deze op tot iets tussen de 40V en 45V. De aansluiting weer vastgezet en geprobeert om met een stroomtang de afgegeven stroom van de lichtspoel te meten. Ik heb een digitale stroomtang die maximaal tot 40A RMS kan meten maar van de aanwijzing is niets zinnigs te maken. Waarschijnlijk bestaat de afgegeven spanning uit een zooitje pieken en dalen welke het meetcircuit niet aankan.

Lijkt mij een juiste conclusie.

Dus een analoge universeelmeter ertussen gezet. De stroom zie je oplopen met het toerental en gaf op het toerental waarmee ik 45Km/H rijd ongeveer 8,3 A aan. Dus er wordt 13,8V x 8,3A = 114W vernietigd als alle stroomverbruikers uit staan. Waar ik over twijfel is de geschiktheid van de gebruikte universeelmeter voor dit soort metingen? Daarom zit in de bijlage een foto zodat u dit kan beoordelen.

Dit zijn mooie meters. Maar voor deze meting eigenlijk ongeschikt. Deze meter meet de gemiddelde waarde van de spanning en de stroom. Voor de schaalverdeling wordt de gemiddelde waarde omgerekend naar de bijbehorende effectieve waarde en daarbij wordt uitgegaan van een sinusvormige spanning. Deze spanning wordt op de schaal gezet.
Een ding weet ik zeker, de Kokusan geeft geen sinusvormige spanning af maar wat voor vorm dan wel dat weet ik niet. Daarvoor heb je een scoop nodig. Je kunt ook niet zeggen dat de Kokusan 13,8V x 8,3A = 114W vernietigt. Je vergeet namelijk de cosinusφ in de formule mee te nemen omdat er tussen de stroom en spanning een faseverschuiving zit. Het vernietigde vermogen is gegeven deze stroom en spanning maximaal 114W

Misschien is de optie van fcapri met een gelijkrichter en een dc/dc convertor niet zo slecht.

Dat kan je altijd proberen. De DC-converter moet minstens geschikt zijn voor een ingangsspanning van 50V. Of eigenlijk de hoogst gemeten piekspanning en dan nog een beetje reserve erbij. De piekspanning meet je via een diode en afvlakcondensator over de lichtspoel. Je meet dan de gelijkspanning over de afvlakcondensator en dat is de gemeten piekspanning.