CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik ben wel geschrokken van de prijs voor dit speeltje....
Ach ja blijkbaar wilde ons papa een goede geven voor mij. Die krijg ik niet kapot, zoveel is zeker.
@bprosman
Voor kleinere diameters is deze misschien beter geschikt alternatief: https://www.amazon.nl/MultiStrip-Automatische-afstriptang-195-12/dp/B0…
(dit had je eerder ook al gelinked)
Op dinsdag 27 mei 2025 21:14:18 schreef CrossFireX:
Ik ben wel geschrokken van de prijs voor dit speeltje....Ach ja blijkbaar wilde ons papa een goede geven voor mij. Die krijg ik niet kapot, zoveel is zeker.
Er stond ergens in een electronicablad een bouwsel wat bestond uit een aangepaste soldeerstift met een stuk scheermes erin geklemt, dat werkt mooi om netjes te strippen. Ik kan het niet meer vinden, het zal in een Elektuur of Radio Bulletin gestaan hebben. Er waren ook kant en klare boutjes die zoiets hadden met een verhitte bek met scherpe tanden
*
Maar voor amateurgebruik is een gewone tang wellicht te preferen om zonder veel moeite te strippen.
* laat je niet bijten 
Toevallig vorige maand na 19 jaar een nieuwe Weidmuller Stripax gekocht.
De oude heeft zo'n 4 sets mesjes versleten maar was nu mechanisch echt op (wekelijks gebruik in de zware industrie).
Verder heb ik de AMP/TE tang die Sine laat zien, best tevreden over. Gebruik hem voornamelijk thuis en voor de hobby. Gaat inmiddels ook alweer een jaar of 25 mee.
Op woensdag 28 mei 2025 07:14:59 schreef RAAF12:
Er waren ook kant en klare boutjes die zoiets hadden met een verhitte bek met scherpe tanden*
Die verhitte striptangen waren bedoeld voor teflon isolatie. Die is koud bijna niet kapot te krijgen.
Op woensdag 28 mei 2025 10:20:05 schreef KlaasZ:
[...]Die verhitte striptangen waren bedoeld voor teflon isolatie. Die is koud bijna niet kapot te krijgen.
Misschien ook handig voor dubbel geïsoleerd bedradingssnoer, dat is namelijk ook niet om te strippen. Dan strip je wel de buitenste mantel, maar de binnenste blijft zitten 
Dat is toch juist goed? Liever dan andersom (wat ik nog wel heb). Anders heb je de fase en de neutraal beide kaal direct naast elkaar zitten. Twee keer strippen is niet zoveel moeite en geeft je de keuze om de draden pas verderop helemaal kaal te strippen. Met zo een automatische tang kan je dat niet altijd regelen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij dubbelgeisoleerd draad is de binnenste isolatielaag vaak uiterst taai en moeilijk ertoe te bewegen om het koperdraadje te verlaten... 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb deze drie strippers (groene stippen)
De bovenste is de jongste en is voor het strippen van Wire-wrap draad
Die 'Abicotang' kocht ik voor het knippen van boutjes.
De onderste is de 'echte'.
Die gebruik ik het meest en heb er 2 messensets voor: Een voor elektrowerk een een voor het fijnere werk. De mijne heeft wel geïsoleerde handgrepen.
Deze tang gebruikten we ook op het lab waar ik werkte en was het "non plus ultra" in die tijd. Dat is nu dus al meer dan 50 jaar geleden. Was een gat in mijn portemonnee, maar een goede inverstering.
benleentje
Golden Member
Non plus Ultra? Dat moest ik toch echt even opzoeken.
"Non plus ultra" is Latijn voor "niets meer verder" of "dat wat niet meer overtroffen kan worden." Het betekent "het beste wat er is," "het uiterste" of "onovertroffen."
nonius
set SCE to AUX.
'Nec plus ultra' is zoals ik het ooit geleerd heb. Vandaar dat elke keer dat ik 'non' zie i.p.v. 'nec' m'n nekharen wat overeind gaan staan. Maar hier in de buurt zit een behoorlijk bekend restaurant dat 'Non plus ultra' heet, vandaar dat de meesten in de regio hier de uitspraak in deze variant kennen.
Overigens, dat restaurant zit pal op het randje van de gemeentegrens, is het laatste bouwsel voor je de gemeente verlaat. In die zin heeft 'non plus ultra' een dubbele betekenis: 'na hier is er niets meer' (sorry, Tidak Ada, maar voor de mensen hier houdt de beschaafde wereld dus echt op nadat je 'non plus ultra' passeert op de weg richting Zeeland
)
De moniertang om kabel te strippen... ik meende even dat het een grap was... nadere uitleg over het hoe en wat zou welkom zijn. Misschien dat ik m'n moniertang dan ook ga verplaatsen van de 'grof-bouwwerk-gereedschapskoffer' naar de 'delicate-electronica-gereedschapskoffer'....
Enfin, gebruik hier aan de werkbank vooral een Knipex 12 42 195. Ziet eruit als speelgoed maar werkt erg goed. Helaas is de prijs niet gering. Heb ook een Vessel striptang gelijk de aluminium-kleurige variant van Tidak Ada. Werkt ook erg goed en zit in m'n gereedschapskist. Was ook een dure tang, maar z'n gewicht in goud waard.
Voor de rest wel een oude koe, maar striptangen blijft een actueel onderwerp. Goed strippen blijft een vak apart 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
De moniertang is eigenlijk mijn multitool, ik gebruik het ding om spijkers uit hout te trekken, eventueel een spijker weg te rammen, pijpen aan ijzerwerk te vlechten en (met wat gevoel) draad te strippen.
Dat gaat van 25qmm tot utp.
Vaak zit je op een plek waar fijngevoelig gereedschap geen lang leven heeft en dan is een moniertang een goede optie.
En na al die jaren weet je er vanzelf wel mee om te gaan.
Ook eventueel handig om vervelende kerels van het lijf te houden.
Lukt uitstekend. 
Gebruiken, draad op gewenste stripafstand tussen de bekken houden en zachtjes knijpen.
Dat eventueel nog een keer 90 graden om doen en dan trekken.
Een botte bek is een garantie voor inkerven.
miedema
Golden Member
Topic over hetzelfde onderwerp op EEVblog: Best Wire Strippers for small AWG Electronic Repair in 2022?
Daar is het topic ook net weer uit de sloot getrokken
.
groet, Gertjan.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 28 mei 2025 19:01:13 schreef Jinny:
De moniertang is eigenlijk mijn multitool, ik gebruik het ding om spijkers uit hout te trekken, eventueel een spijker weg te rammen, pijpen aan ijzerwerk te vlechten en (met wat gevoel) draad te strippen.
Dat gaat van 25qmm tot utp.
Vaak zit je op een plek waar fijngevoelig gereedschap geen lang leven heeft en dan is een moniertang een goede optie.
En na al die jaren weet je er vanzelf wel mee om te gaan.Ook eventueel handig om vervelende kerels van het lijf te houden.
Lukt uitstekend.Gebruiken, draad op gewenste stripafstand tussen de bekken houden en zachtjes knijpen.
Dat eventueel nog een keer 90 graden om doen en dan trekken.
Een botte bek is een garantie voor inkerven.
de vlechttang was jaren terug hét gereedschap voor pijp op betondekken maken op t werk. maar sinds enige jaren is daar een machine voor waar niemand tegen kan vlechten. en die tijdswinst is het zo waard tegenwoordig.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Klopt, ik heb 15, 20 jaar terug ook met zo een machine gewerkt, daar was inderdaad niet tegenop te vlechten.
Alleen de moeilijke hoekjes die we met de machine niet handig konden doen gebruikten we nog de vlechttang voor.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
OT/:
Non plus ultra wordt ook gebruikt als 'synoniem' voor onovertroffen, subliem, 'over de top'.....
Nec plus ultra blijkt ook gebruikt te worden. Was mij niet bekend. Is dat misschien kerklatijn? Het zal zeker geen potjeslatijn zijn.
Het voormallig wielercafé wordt in deze hoedanigheid zelfs in Wikipedia vermeldt. Onder deze naam is het etablisement tot een niet onaardig eetcafe omgevormd.
Tidak Ada
Op woensdag 28 mei 2025 19:01:13 schreef Jinny:
[....]Ook eventueel handig om vervelende kerels van het lijf te houden.
Lukt uitstekend.[....]
Geldt dat ook voor (té) lustvolle dames? 
Het gaat trouwens ook goed met een scherp aardappelmesje of een gewoon Stanleymes® 
benleentje
Golden Member
De moniertang om kabel te strippen... ik meende even dat het een grap was... nadere uitleg over het hoe en wat zou welkom zijn.
Het is hiermee makkelijker om bv een 5G4 te knippen dan met een standaard zijkniptang. IK had een extra grote zijkniptang en dat gaat het ook een stuk makkelijker. Maar voor mij is de zijkniptang mijn multitool. JE kan er ook vastzitten schroeven mee losdraaien en er ook spijkers mee verwijderen. Ook kan je prima M6 moertjes mee losmaken.
Veel van mijn collega's in de elektro prefereerden een moniertang omdat die goedkoper is dan een zijkniptang.
Op woensdag 28 mei 2025 20:30:35 schreef Tidak Ada:
[...]Geldt dat ook voor (té) lustvolle dames?
Het gaat trouwens ook goed met een scherp aardappelmesje of een gewoon Stanleymes®
Een stripper met een tang lijkt ook wel mooi om uit te beelden in een spelletje. Jos Brink had zo'n TV show en dan moesten de kandidaten raden. Denk dat TA voornamelijk de dames van zich af moet slaan
Sleutelboer is coming....
Tidak Ada
Op woensdag 28 mei 2025 20:53:32 schreef RAAF12:
[...]Een stripper met een tang lijkt ook wel mooi om uit te beelden in een spelletje. Jos Brink had zo'n TV show en dan moesten de kandidaten raden. Denk dat TA voornamelijk de dames van zich af moet slaan
Sleutelboer is coming....
Ook toepasbaar voor herdershonden 
Sleutelboer?? Het is toch Emma Wortelboer?
Jinny
Golden Member
Op woensdag 28 mei 2025 20:30:35 schreef Tidak Ada:
[...]Geldt dat ook voor (té) lustvolle dames?
Daar heb ik nu nooit last van. 
Al was het maar dat je die niet op bouwplaatsen vind.
Moet ik zoeken, duurt te lang dus.
Tidak Ada
Ik dacht dat er tegenwoordig best wel wat dames op diverse werven werkten. Ik ben er al meerdere tegengekomen. Of ze 'lustvol' (misschien zelfs vol lust) waren weet ik niet. Daar let ik niet op.
Ik gebruik al zo lang ik knutsel de zijkniptang.
Alleen voor dunne draad ( multi telefoonkabel) gebruik ik de AMP automaat.
Een gewone striptang, zo'n geval met een stelschroefje, vervloekte ik al op de LTS elektro 
Stripte dus gewoon met de zijkniptang tot woede van de leraar, een uiterst irritant en eigenwijs heerschap , het laatste net als de leerling in kwestie trouwens 
Maar mijn 4 en 5 draailassen waren prima en geen inkerven, al had ie daar wel graag wat van willen zeggen.
Een jaar later een andere elektro leraar, een die uit de praktijk kwam en waar ik het wel prima mee kon hebben.
Die maakte totaal geen probleem van die kniptang.
En die ging ook niet met schuifmaat en geodriehoek de bordoefening controleren 
Ik heb al jaren alle tangen van Knipex en schroevendraaiers van PB.
Bevalt mij prima.
Mooi dat je het nog even terugkoppelt, laat graag weten hoe dat gaat als je eens iets met een buitenmantel tegen komt. Hoeveel kostte die?