https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/03/byd-supersnelle-laadpunten-eur…

Ik dacht nochtans dat de invoer van Chinees vuurwerk verboden is in de meeste West-Europese landen.

1000kW snelladers

Ik wens ze succes met vergunningen
De 270kW palen staan er al maar een handvol omdat nergens de aansluiting gerealiseerd kan worden

Misschien kan het wel met een lokale buffer ertussen, maar ik verwacht niet dat het storm gaat lopen met locaties waar het gerealiseerd wordt.

Waarom zou je een 5MW aansluiting nodig hebben om 5 autos met 1MW te laden?

Ieder laadpunt heeft zelfs als er een rij staat maar een dutycycle van 50%.

Als je BYD bent, weet je ook hoe accus werken. Je moet je locale stationaire accus rustig volladen uit het net. Als er dan een klant aansluit, pomp je z'n auto met 1MW in 6 minuten vol. Per aansluitpunt heb je dan gemiddeld max 0.5MW nodig, of nog veel minder als een groot deel van je klanten niet in staat is om 1MW te laden.

Wat ook heel goed kan is dat je de cellen van 3.0 naar 3.3 of zelfs 3.5V maar met zeg "de helft" kan laden, dan tot 3.9 op topsnelheid, en dan aftoppen zoals gebruikelijk met teruglopende stroom. (die 3.9 = dat er 0.3V verlies is in de cel als je met de max snelheid aan het laden bent.... Als dat zo zou zijn, ontstaat er 71kW aan warmte in het accupack. Niet compleet idioot voor een auto om dat soort vermogens aan warmte af te moeten voeren. Een benzinewagen op 35kW produceert ook zoiets aan restwarmte.)

Dat is echt niet alleen BYD, Tesla heeft vergelijkbare ideeën

The charging posts can support up to 1000 volts and up to 1000 amps (A).[14][15] As of January 2025, they can deliver up to 325 kW.[16] The company plans to increase power delivery to 500 kW in the future.

On November 14, 2024, Tesla announced the introduction of the V4 Supercharger cabinet, which will start in 2025. This version can support charging vehicles with 400 and 800 V systems and delivering as much as 1.2 MW.[18]
[17]

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]

De terugkomst van de pompbediende. Eentje van het type Arnold Schwarzenegger die in staat is die enorme kabel en plug voor 1 MW op je auto aan te sluiten.

Daarom zijn die (en de connector) gekoeld. Anders zijn ze echt niet meer te behappen.

Een benzinepomp bij een tankstation verpompt ca 40l/min. Dat komt overeen met ongeveer 400kwh/min = 400.000 x 3600 / 60 W = 24MW. Het rendement van een benzinemotor is ca 30%, dus dit zou overeenkomen met ca 5 tot 8MW elektrisch vermogen.
Er is nog wat werk voor de accuboeren.

Dat wordt te belachelijk, 1MW is al idioot.

Laat staan dat de accu's daar blij mee zijn.

Denk dat er een kerncentrale bijkomt.

Natuurlijk zijn de batterijen daar niet blij mee; de batterijverkoper daarentegen des te meer. En als de auto bij Jan Klaassen gekocht is, dan is Jan Klaassen de voordehandliggende leverancier voor nieuwe batterijen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (13%)]

Ik heb hier een vdValk hotel met Tesla superchargers op 1.5km van m'n woning.

Heb wel eens overwogen om een 2dehands model S te kopen waarbij je "levenslang" gratis kunt laden.
Aftappen zullen ze wel dichtgespijkerd hebben >:)

ken al gevallen waar men E vrachtwagens oplaad met een zeecontainer accu op t bedrijf welke weer met veel PV en de lichte netvoeding word opgeladen in de nacht. puur omdat je niks meer krijgt aan voeding. en dat gaat ook nog wel even duren, jaartallen van 2030 en hoger is wat je ziet voor meer vermogen.

Tja, je stamp nou eenmaal geen duizend windmolens in een paar jaar uit de grond/zee. Idem voor 380kV trajecten. En dan vergeten we nog al die, ik denk wel miljoenen, kilometers aan laagspanningskabel die erbij gelegd moet worden. Is een gepuzzel en gepiel op de vierkant mm en kost dus een boel tijd.
O ja, al die dingen moeten ook eerst gemaakt voor je ze ergens neer kunt zetten. :/

Op dinsdag 3 juni 2025 22:16:33 schreef Sine:

... [benzine tanken is equivalent met 5MW] ...

Dat wordt te belachelijk, 1MW is al idioot.

Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat vanuit de gebruiker gezien, men nu gewend is om rond de 5MW bruikbare energie in de auto te doen bij een tankstop.

Hoe dit technisch te realiseren is een andere zaak. Dat huidige accus daar nog niet aan kunnen, dat is dus een uitdaging voor de techneuten. Als deze achterkant-envelopje berekening had uitgewezen dat benzine-tanken equivalent is met zeg 1.2MW dan is "1MW elektrisch laden" ondertussen "haast even snel als benzine tanken".

Een bezwaar als "De kabel wordt dan te zwaar" daar moet dan een oplossing voor worden gevonden. Grappenmakerij als twee lompe contacten aan de onderkant van de auto die het laadstation als je op de juiste plek gaat staan kan vinden zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Dit veilig en betrouwbaar maken is een uitdaging. Zo zijn er meer uitdagingen in dit leven die tzt opgelost gaan worden.

Ook het bezwaar "maar huidige accus kunnen dit niet aan" is een uitdaging die tzt waarschijnlijk opgelost gaat worden. 1MW laden is peanuts als je een 1MWh (10x groter dan wat er in een auto zit) accu in een vrachtwagen zet wil je dus ook richting de 10MW gaan laden.

(Dieselpomp = 130L/min -> 78MW -> Efficientie motor ~ equivalent met 25MW elektrisch is het ultieme doel.)

Op dinsdag 3 juni 2025 20:56:42 schreef ohm pi:
dus dit zou overeenkomen met ca 5 tot 8MW elektrisch vermogen.
Er is nog wat werk voor de accuboeren.

Laat is daar nou BMW lezen, moet nodig eens andere set glasses kopen. De car staat bij de reparateur, 2 aanrijdingen binnen een week tijd. Niet mijn schuld. En dan zo'n megazwaar accupakket in die elektrieke bolides, dat is niets voor mij.

En dan klagen ze over één AM radiozendercomplex met een totaalverbruik van misschien iets over de 1MW...

Op dinsdag 3 juni 2025 22:21:38 schreef Lambiek:
Denk dat er een kerncentrale bijkomt.

Als het goed is wel, ik meen dat het besluit over Borssele 2 al een paar jaar geleden in positieve richting genomen is.

Allemaal hebben ze het over snelheid. Niemand nog die het over verminderde levensduur bij snelladen heeft.

Heel leuk voor mensen met veel geld die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen. Maar ik wil gewoon met een tweedehandsje ook nog jaren kunnen rijden.

Tesla geeft aan dat snelladen inderdaad de levensduur beinvloed.

Dus het officiele advies is voor nu dat als je (in 1x) naar zuidfrankrijk rijdt, je gewoon thuisoplaad, na 500km en 1000km even 5-7 min aan de snellader gaat en dan daar weer rustig op gaat laden.

Ik zelf vind dat in 1 ruk naar zuidfrankrijk niet fijn. Ik ga veel liever rond 1800 op vrijdag uit NL weg, dan een "formule 1" rond metz/nancy voor de nacht en de volgende ochtend verder. Toen ik dat 15 jaar geleden voor het laatst deed, waren er nog geen openbare laadpunten op dat parkeerterrein van dat hotel. Maar ik vermoed dat hier verandering in zou moeten komen. Anyway, met zo'n reisschema hoef je dus maar 1x aan de snellader.

Dat gezegd zijnde, het is wachten op betere accus die met snelladen minder problemen hebben. Alsin, dat gaat geheid komen voor de mensen die structureel aan de snellader willen hangen.

En als je met je BYD aan een 250kW lader gaat hangen, dan ben je in een 20 minuten voller dan in 5min aan een 1MW lader.

Op donderdag 5 juni 2025 15:20:07 schreef rew:
En als je met je BYD aan een 250kW lader gaat hangen, dan ben je in een 20 minuten voller dan in 5min aan een 1MW lader.

Mijn Model 3 uit 2021 kan 250 kW laden van 9% tot 15%. In de praktijk plant de auto op een vakantierit 3 laadstops van iets meer dan een kwartiertje. Dan laad je in die stops dikke 100kWh bij, plus 70kWh vanaf vertrek is 170kWh. Laat het verbruik 180 Wh/km zijn en je bent bijna 1000 km verder.

Dat plaatst degradatie of de noodzaak op 100% vertrekken ook in een ander daglicht, want als ik met 60 kWh was vertrokken (15% deg) , is dat maar 2,4 minuten laden op pieksnelheid.

Edit: komende vakantie misschien niet eens op 100% vertrekken, want ik heb altijd een klant achterin die na 2 uur rijden al een sanitaire stop wil als de auto qua laden nog niet in de sweet spot zit.