Ls,
Ik heb een oude brandstoftank vlotter(zie foto's).
Daarin zit een simpel maar brilliant stukje techniek uit de jaren 80.
Het is een klein spoeltje met een draad die aan de ene kant aan het chassis zit en de andere aan een koperen naald/wijzer.
Als de vlotter daalt of stijgt veranderd de weerstand en geeft de brandstof meter meer of minder stroom.
Voltage dat er doorheen gaat is +/- 5V.
De weerstand van de draad loopt van 4ohm tot ongeveer 120ohm.
Nu heb ik de volgende vraag/Ik begrijp iets niet:
Als ik met de multimeter op ohm meet meet ik inderdaad een op/aflopende weerstand over de draad.
Maar als ik de continuïteit meet piept de meter alleen als ik heel dicht op elkaar meet op de spoel. Iets te ver uit elkaar en ik krijg geen signaal.
Voor zover ik het begrijp: ALs de continuiteit niets meet zou ik toch 1/Oneindige weerstand moeten zien op de meter?
Dat is niet zo, ik meet de oplopende weerstand, dus geen draadbreuk op de spoel.
Maar dan zou ik toch ook een toon moeten krijgen op elke plek van de spoel?
Of: wat begrijp ik niet?
Groet,
Machiel
Die continuiteits meting is bedoeld om lage weerstand door te 'piepen' zodat je niet telkens op je meter hoeft te kijken en deze beginnen bij bv mijn meter op ong. 25 Ohm daarboven gaat deze gewoon de weerstand laten zien( tot ong. 1000 Ohm).
Als het piepen altijd werkte had je er niet zoveel aan en moest je nog elke keer op je meter kijken.
Gr.F_S

Bedankt.
Dus het feit dat hij niet piept zegt niks in dit geval?
Ik ga 'm proberen te repareren want ze zijn vrij prijzig om te vervangen, en het is zo'n simpele methodiek. 

Dan is het mooier om een Ohmmeter te gebruiken en noteren hoe het weerstandsverloop is. Het is een variabele weerstand waarvan de loper door de drijver wordt bediend. In de tank van mijn BMW auto uit 1980 zat ook zo'n ding. Er zijn diverse fouten mogelijk, a. de loper drukt niet goed op de weerstandsbaan of b. de windingen zelf zijn defect. Opnieuw een wikkeling aanbrengen kan als de juiste waarde wordt opgemeten. Misschien kan je via een webshop het geschikte draad (Ohm per meter) kopen, maar het makkelijkst is even zoeken naar een motorsloper die heeft die dingen vaak op de plank liggen. Het was makkelijk geweest voor de forumomgeving om in de startpost het model en type motorfiets te melden zoals gebruikelijk is. Maar niet getreurd, U komt er wel
De wat slordige wikkeling op foto drie laat wel zien dat het eenvoudig is uitgevoerd. Geen keramisch lichaam waarop de wikkeling ligt maar pertinax. Als er tóch wordt gekozen voor renovatie is een plaatje uit kaal epoxy printplaat zagen een betere keus.
Op zondag 8 juni 2025 21:35:08 schreef MacShrike:
Bedankt.
Dus het feit dat hij niet piept zegt niks in dit geval?
Ik ga 'm proberen te repareren want ze zijn vrij prijzig om te vervangen, en het is zo'n simpele methodiek.
Wat F_S bedoelt is dat jouw meter alleen een piep geeft als je een weerstand gaat meten die lager is als 25Ω. Bij het meten van een weerstand hoger dan die 25 Ω piept de meter dus niet.
Als jij je meetpennen dicht bij elkaar op de meetdraad zet zal je een lage weerstand meten geeft de meter een piep. Zet je de meetpennen verder uit elkaar dan meet een hoge weerstand en piept de meter dus niet.
Voor dit soort metingen moet je meter op het Ω bereik zetten en niet op de continuiteits meting. (Het meetbereik met de piepfunctie.)
Bedankt allen,
Dat van dat niet piepen boven 25ohm wist ik niet.
Uiteindelijk bleek de koperen naald die over de draad liep smerig te zijn en niet meer te geleiden.
Het lijkt weer te werken na wat de-oxy en wat schuren