Op zondag 8 juni 2025 18:43:09 schreef testman:
[...]pas nog een copier van de trap gezeuld die vervangen werd voor een nieuwe.
Dat lijkt me nog het gemakkelijkst. Raam eruit en dan het voetvolk op het trottoir waarschuwen: "Van onderen!!".
Naar boven slepen, dat is wel een dingetje.
nonius
set SCE to AUX.
Wat gaat er kapot aan de Bosch en Siemens machines dat ze niet meer repareerbaar zijn? Ik neem aan dat ze bedoelen dat de uren zoveel kosten dat reparatie niet economisch rendabel is?
Bij m'n vorige machine, een Bosch voorlader, ging na 5.5 jaar het assenkruis defect. Zelf lassen of anderszins herstellen (spalken met RVS-profielen) was geen optie: de kuip was van polypropyleen en dichtgelast. Het openhalen was een crime, maar dichtmaken onmogelijk. Heb een hele nieuwe trommel-met-kuip gekocht (materiaalkosten: helft van de aanschafprijs van de machine!) en gemonteerd. (het monteren was een fluitje van een cent). De machine heeft het daarna nog minstens 5 jaar volgehouden, tot hij naar de kringloop(*) ging (die van Fred101
) wegens verhuizing. De reparatie was voor-calculatorisch op het randje van lonend, alleen maar omdat er geen arbeidskosten bijkwamen. Bovendien zag de rest van de machine (verwarmingselement, motor, koolborstels, etc.) er als nieuw uit. Overigens, na de reparatie heb ik een losse centrifuge gekocht en met de Bosch wasmachine nooit meer gecentrifugeerd (centrifugeren vormde de grootste belasting voor het assenkruis).
Z'n 'opvolger' was een bovenlader uit 1992 (Zanker Ecomat ST) die het nog steeds prima volhoudt. De opvolger is ouder dan z'n Bosch voorganger, maar ik verwacht dat ik de Zanker de rest van m'n leven aan de praat kan houden, al dan niet met enige creatieve reparaties. Met een draaibank, een TIG-lasapparaat en een soldeerbout verwacht ik dat er weinig is dat ik niet kan repareren aan die machine....
(* oh ja, de mannen van de kringloopwinkel, die met een busje de Bosch wasmachine en wat andere spullen kwamen ophalen, waren stomverbaasd dat ik de wasmachine in m'n eentje de nauwe trap had afgekregen. Tsja, als je eerst de betonblokken eruit haalt dan weegt zo'n wasmachine ineens een stuk minder.....
Wie niet sterk is moet slim zijn!)
Er staan hier vele kruisen te koop https://www.partsnl.nl/wasmachine-onderdelen/trommel-kuip-lager/tromme… Blijkbaar wordt er veel gerepareerd. Die oudere machine's hadden blijkbaar betere kruisen. Even opgezocht zowel kruisen als kruizen zijn goede meervoudsvormen.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 8 juni 2025 21:22:40 schreef nonius:
[...]Z'n 'opvolger' was een bovenlader uit 1992 (Zanker Ecomat ST) die het nog steeds prima volhoudt. De opvolger is ouder dan z'n Bosch voorganger, maar ik verwacht dat ik de Zanker de rest van m'n leven aan de praat kan houden, al dan niet met enige creatieve reparaties. Met een draaibank, een TIG-lasapparaat en een soldeerbout verwacht ik dat er weinig is dat ik niet kan repareren aan die machine....
(
een bovenlader, die ken ik nog van AEG. daar ging amper iets aan stuk. echter was een zwak punt het plastic aandrijfwiel van de trommel, de aseinden van de trommel en de pompdichting. en uiteraard de klok. maar die laatste was doorgaans pas de reden van afvoeren.
Op zondag 8 juni 2025 18:43:09 schreef testman:
[...]pas nog een copier van de trap gezeuld die vervangen werd voor een nieuwe. lomp kreng van een 120-150 kilo. altijd een gekloot dat slepen met gewicht..
Ach tillen kan je leren, dat is gewoon techniek.
Ik heb toen ik 18 was een jaar of 6 wasmachines , ander witgoed , gashaarden en dergelijke bezorgd en aangesloten en later gerepareerd.
In die tijd waren er nog de echte oude Miele's , die ronde die ruim150 kilo wogen.
Die gingen gewoon de trap af met 2 man, als je maar op elkaar ingewerkt was.
Nu ben ik 60 en loop nog zo een wasmachjine de trap op en af ( als de ander wel tillen kan).
Vanaf de witgoedtijd heb ik Miele zowel wasmachine als droger.
En voor de vaat heb ik gewoon een busje afwasmiddel en afwasborstel 
De eerste Mieles gebruikt van klanten en zelf opgeknapt.
Daarna een keer nieuw Miele novotronic gekocht en die wastobbe is intussen ook al weer een jaar of 20 denk ik, nog nooit iets aan stuk geweest.
Er zijn ook zaken die prima gebruikt witgoed verkopen, misschien is dat iets voor TS?
Op zondag 8 juni 2025 22:09:30 schreef testman:
een bovenlader, die ken ik nog van AEG. daar ging amper iets aan stuk.
En als er iets stuk ging, dan was het meestal goed zelf te repareren. Op een bepaald moment hadden we 2 van die machines. Als de ene stuk ging, dan even omwisselen en had ik de tijd om op mijn gemak de zaak te herstellen. Op het werk kwam een vertegenwoordiger van AEG langs die niks met wasmachines deed maar voor mij en een paar collega's het elektrisch schema had geritseld. Daar was indertijd, jaren '80, als particulier niet aan te komen.
jerome
Golden Member
Geef mij maar een toestel met rvs kuip en motor met borstels. Vroegtijdig afgedankte toestellen hebben vaak defecte bldc drive of versleten lagers in een dicht gelaste kuip, waardoor de herstellingskosten te hoog uitvallen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
[...]Overigens, na de reparatie heb ik een losse centrifuge gekocht en met de Bosch wasmachine nooit meer gecentrifugeerd (centrifugeren vormde de grootste belasting voor het assenkruis).
Dat is een goede tip.
Wat wij doen is de machine nooit op de bovenste stand zetten. Kan hij met 1600 toeren centrifugeren zet hem dan maximaal op 1400, liever nog wat lager. De fabrikanten persen alles eruit voor de hoogste standen. Net als de magnetron een standje lager zetten verlengt de levensduur flink.
Op erg laag toerental blijft je was te nat en ga je weer meer geld in het drogen stoppen, ergens ligt een optimum.
Overigens hebben onze Mieles altijd een RVS kuip gehad. Dat blijft ook frisser, plastic wordt wat muf vind ik.
[...]Bij m'n vorige machine, een Bosch voorlader, ging na 5.5 jaar het assenkruis defect. Zelf lassen of anderszins herstellen (spalken met RVS-profielen) was geen optie: de kuip was van polypropyleen en dichtgelast. Het openhalen was een crime, maar dichtmaken onmogelijk. Heb een hele nieuwe trommel-met-kuip gekocht (materiaalkosten: helft van de aanschafprijs van de machine!) en gemonteerd. (het monteren was een fluitje van een cent). De machine heeft het daarna nog minstens 5 jaar volgehouden, tot hij naar de kringloop(*) ging (die van Fred101
) wegens verhuizing. De reparatie was voor-calculatorisch op het randje van lonend, alleen maar omdat er geen arbeidskosten bijkwamen. Bovendien zag de rest van de machine (verwarmingselement, motor, koolborstels, etc.) er als nieuw uit. Overigens, na de reparatie heb ik een losse centrifuge gekocht en met de Bosch wasmachine nooit meer gecentrifugeerd (centrifugeren vormde de grootste belasting voor het assenkruis).
Z'n 'opvolger' was een bovenlader uit 1992 (Zanker Ecomat ST) die het nog steeds prima volhoudt. De opvolger is ouder dan z'n Bosch voorganger, maar ik verwacht dat ik de Zanker de rest van m'n leven aan de praat kan houden, al dan niet met enige creatieve reparaties. Met een draaibank, een TIG-lasapparaat en een soldeerbout verwacht ik dat er weinig is dat ik niet kan repareren aan die machine....
(* oh ja, de mannen van de kringloopwinkel, die met een busje de Bosch wasmachine en wat andere spullen kwamen ophalen, waren stomverbaasd dat ik de wasmachine in m'n eentje de nauwe trap had afgekregen. Tsja, als je eerst de betonblokken eruit haalt dan weegt zo'n wasmachine ineens een stuk minder.....
Wie niet sterk is moet slim zijn!)
Toen we gingen verhuizen was de wasmachine 2 weken oud.. die moest 2 trappen op... eerst de motor en het beton eruit gesloopt, toen alles naar boven gebracht,, en weer in elkaar gezet,, ging prima. en hij deed het ook nog daarna 
Op zaterdag 7 juni 2025 23:21:57 schreef Hoeben:
Geen Samsung. Kijk maar bij kringloop, daar staan veel Samsungs die nog redelijk nieuw zijn, maar niet voor niets door de eigenaren daar gedumpt zijn.Goed maar wel flink duur bij aanschaf: Miele. Gaat lang mee en is daarmee per jaar wel goedkoop. Ook weinig wasslijtage.
Ook redelijk goed zijn Bosch en Siemens tegen een wat vriendelijkere prijs.
Dan is daaronder nog een hele reeks. Reparateurs hier kunnen misschien nog wel wat toevoegen. Vooral welke merken niet (Blue air etc.).
Mijn samsung draait al weer een jaar of 12 ofzo. Wel een keertje de stuurprint moeten doorsolderen, maar dat was snel gedaan.
Een oud collega had gespaard om in zijn nieuwe woning een Miele te kunnen plaatsen. Na een half jaar stuk en het jaar geduurd om hem onder de garantie gerepareerd te krijgen. Elke week weer een was draaien bij vrienden en collegae.
Ik denk niet dat er een advies te geven is. Ik denk dat het eerder een kwestie van geluk is. Misschien dat de consumentenbond hier meer over kan zeggen. Die houden statistieken bij. Ik zou gewoon geen hele dure kopen. Voor een wasmachine van 1500 euro kun je er drie van 500 kopen. Ik denk niet dat een wasmachine van 1500 euro drie keer zo lang mee gaat als een machine van 500 euro. Maar als de goedkope stuk is kun je wel gewoon een nieuwe kopen en de oude weggooien. Waarschijnlijk ben je dan het voordeligst uit.
Op zondag 8 juni 2025 13:35:27 schreef DK:
Als je gelijkvloers woont, of een lift hebt welZodra ze trappen moeten gaan tillen krijg je meestal een of andere aansluitservice aan je broek waar ze de hoofdprijs voor willen
Laat staan dat ze er dan nog achterkomen dat de trapleuning gedemonteerd moet worden
Och heden, ja dat was me ontschoten dat er ook huizen met trappen bestaan, terwijl ik jaren als kind naar 9c moest lopen. Dat was de derde en hoogste verdieping. En wat de rotswoning betreft die had ik graag van binnen gezien, maar dat terzijde. http://www.rotswoning.nl/pagina40.html
Op zondag 8 juni 2025 07:40:35 schreef pietplof:
Om het ,,probleem" nog wat lastiger te maken.
Mijn goede vrouw en ondergetekende zijn nu bijna 55 jaar getrouwd en hebben vanaf de start alleen maar AEG machines gehad ; nu al weer 7 jaar de vijfde.
Geen actieve herinnering aan storingen.
Maar dan heb je na 48 jaar de 4e machine afgedankt, en zijn ze gemiddeld 12 jaar mee gegaan. Waren ze allemaal nieuw? Ik heb machines aanzienlijk langer mee zien gaan namelijk, en ik neem aan dat ze zijn afgedankt wegens een belemmerende storing. Overigens hadden mijn ouders ooit een AEG die de 12 jaar lang niet gehaald heeft en opmerkelijk veel problemen gaf.
Waarom wordt een wasmachine eigenlijk beoordeeld op levensjaren?
Afhankelijk van je gezinssamenstelling maakt de ene 4x zoveel draaiuren dan de andere
Na een Miele (pakweg 1000 euro 15 jaar geleden) die het na 10 jaar begaf staat hier nu een samsung van 500 euro (5 jaar geleden) die nog steeds naar tevredenheid draait. Het kan verkeren!
Op maandag 9 juni 2025 10:50:42 schreef DK:
Waarom wordt een wasmachine eigenlijk beoordeeld op levensjaren?Afhankelijk van je gezinssamenstelling maakt de ene 4x zoveel draaiuren dan de andere
Omdat het niet zo gemakkelijk is om achter het aantal kilo's was + aantal cycli te komen dat ze gedraaid hebben.
Sommige machines kunnen dat in het servicemenu weergeven maar niet iedereen heeft zin om daar in te duiken.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ruim 30 jaar terug had ik een oude AEG en mijn lief een hagelnieuwe. (bovenladers met centrifuge)
Na een jaar of 5 of zo ging de nieuwe onherstelbaar stuk en heeft mijn oude nog een jaar of wat vervanging gedraaid.
Er was qua materiaal best wel verschil te zien tussen de toen nieuwe en mijn (toen al geschat 10 a 15 jaar) oude.
Daarna diverse machines gehad, alle voorladers.
Geen voorkeur.
Wel geleerd dat sommige Koreanen een kruis van monkeymetal hadden.
Die moest je niet hebben.
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Kreeg gisteren mail van de Consumentenbond, waarin test wasmachines voor kleine huishoudens (7/8 Kg). Beste uit de test: AEG LR85864 (wit), LR86CB86 (zwart) € 849,-. Beste koop: AEG LF628600 (wit), AEG LF62CS86 (andere kleur) € 579,-/ € 594,-.
Ik geef het alleen maar door, doe niet mee aan de discussie (die hier altijd komt) over de waarde van deze test.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
AEG gaat regelmatig stuk op printen (motorfreq) en rollagers (dichtgelijmde kuip). Maar desalniettemin mooie (visueel) toestellen. Ze bieden soms 5j waarborg aan. Op 5,5j sneuvelen ze het meest 
Op maandag 9 juni 2025 08:02:52 schreef RAAF12:
[...]Och heden, ja dat was me ontschoten dat er ook huizen met trappen bestaan, terwijl ik jaren als kind naar 9c moest lopen. Dat was de derde en hoogste verdieping. En wat de rotswoning betreft die had ik graag van binnen gezien, maar dat terzijde. http://www.rotswoning.nl/pagina40.html
Er bestaan ook steekwagens die trap kunnen lopen..
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Lang filmpje, maar de laatste 5 min. zijn zeer vermakelijk: https://www.youtube.com/watch?v=SiqLa3IN7ao&ab_channel=powerfulukl…
Op maandag 9 juni 2025 14:27:09 schreef IJzerhersteller:
Kreeg gisteren mail van de Consumentenbond, waarin test wasmachines voor kleine huishoudens (7/8 Kg). Beste uit de test: AEG LR85864 (wit), LR86CB86 (zwart) € 849,-. Beste koop: AEG LF628600 (wit), AEG LF62CS86 (andere kleur) € 579,-/ € 594,-.
Ik geef het alleen maar door, doe niet mee aan de discussie (die hier altijd komt) over de waarde van deze test.
Consumenten bond: leuk en aardig maar kijken niet naar kwaliteit maar naar wasgedrag. Ik kijk naar wat ik het minste zie of repareerbaar is voor redelijke prijs. Wat EricN zegt over AEG is 100% juist..
Ik blijf bij mening: Miele beste. LG 2de keus, want daar wel eens lagers stuk en pompjes maar zelden electronica defect! Bij AEG en Bosch gerelateerde machines is het tamelijk veel en duur te repareren als het tegen zit...
Op zondag 8 juni 2025 08:06:20 schreef Ledlover:
- Bij ieder programma draait ie eerst een paar keer heen en weer zonder water toe te voegen. Ik vermoed dat dat dus het 'wegen' van het wasgoed is. Zou eigenlijk best interessant zijn om de ontwerpers daarover te spreken.
Dat er gewichttechnisch 8kg in mag, betekent dus niet automatisch dat het de bedoeling is (dat je het optimale wasresultaat krijgt) als je op ieder willekeurig programma er maar 8kg in stopt.
Goed opgelet. En je zat qua waterniveau en daaraan gekoppelde draaitijd in de buurt van je vraagstuk. De machines meten simpelweg met de hoeveelheid water die toegevoegd wordt. Tevens is de aanvoertemperatuur van belang. In de zomer is water eerder verwarmd tot 30 graden dan in de winter, als het vrij koud uit de leiding kan komen.
Er zijn apparaten (geweest) die een gewichtsmeting hadden, oa. enkele Mieles en m'n moeders Siemens heeft dit. Ben er geen fan van. Vrij onnauwkeurig.
Met de huidige techniek van flowmeters met een computer eraan kan tot op zowat millimeters nauwkeurig worden gemeten hoeveel water erin komt. De machine vult zeg tot 5cm vanaf de onderkant trommel en het wasgoed zuigt een bepaalde hoeveelheid water op. Hij vult opnieuw bij tot 5cm en meet via de flowmeter hoeveel water dat is.
De machines met automatische zeepdosering weten zo hoeveel wasmiddel erbij moet.
Een globale tijdberekening kan hiermee ook.
Niet alle apparaten draaien vooraf. Ik heb een Beko uitgeplozen en deze gaat eerst water pakken en pas als hij vol is draaien en meten.
Wbt vulgewicht. Dit is geen lager maximum bij bijvoorbeeld fijne was vanwege de machine, maar omdat het wasgoed wat daarbij hoort niet tegen het vele gewicht kan wat er bij een katoenwas (8kg) komt kijken. Immers, 15 shirts bij elkaar en dan zit je geheid met scheuren en slijtage. Een trommel vol handdoeken blijft echt wel heel.
De Beko brengt me overigens mij het vraagstuk waar het topic over begon. Prima machines voor een lage prijs. Die in mijn omgeving staat draait nu anderhalf jaar en doet het prima. Heel basic, ideaal ding. Vooral ook makkelijk te bedienen. Draai en drukknoppen, geen menu's en touchscreen/butons.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn eerste was een 40 jaar oude Miele van mijn oma geërfd. Vervangen na een jaar of 5 voor een grotere gebruikte machine die kon centrifugeren. Daarna een Miele die zo'n 25 jaar heeft gedraaid (1x dempers vervangen) en toen door mijn ex is vervangen voor een moderne machine die ook kan drogen omdat de , ik schat, 10 jaar oude niet-Miele droger stuk ging.
Die combinatiemachines ben ik geen fan van. Niet omdat ik ze vaak stuk zie of zo, maar de eerste indruk is dat ze beide wassen en drogen minder goed kunnen dan de losstaande apparaten. Wanneer mogelijk zou ik ze los van elkaar kopen.
IDD combi was/droogmachines ongeacht welk merk presteren slecht en daarnaast is de regel dat drogen de helft van ladings vermogen is TOV wassen, dus na wassen de helft er uithalen, niet handig. IDD altijd en eeuwig vervuild en vreten stroom / water