Aanschaf nieuwe wasmachine schoonmoeder. Advies

Ruim 30 jaar terug had ik een oude AEG en mijn lief een hagelnieuwe. (bovenladers met centrifuge)
Na een jaar of 5 of zo ging de nieuwe onherstelbaar stuk en heeft mijn oude nog een jaar of wat vervanging gedraaid.
Er was qua materiaal best wel verschil te zien tussen de toen nieuwe en mijn (toen al geschat 10 a 15 jaar) oude.
Daarna diverse machines gehad, alle voorladers.
Geen voorkeur.
Wel geleerd dat sommige Koreanen een kruis van monkeymetal hadden.
Die moest je niet hebben.

Kreeg gisteren mail van de Consumentenbond, waarin test wasmachines voor kleine huishoudens (7/8 Kg). Beste uit de test: AEG LR85864 (wit), LR86CB86 (zwart) € 849,-. Beste koop: AEG LF628600 (wit), AEG LF62CS86 (andere kleur) € 579,-/ € 594,-.
Ik geef het alleen maar door, doe niet mee aan de discussie (die hier altijd komt) over de waarde van deze test.

AEG gaat regelmatig stuk op printen (motorfreq) en rollagers (dichtgelijmde kuip). Maar desalniettemin mooie (visueel) toestellen. Ze bieden soms 5j waarborg aan. Op 5,5j sneuvelen ze het meest :-)

Op maandag 9 juni 2025 08:02:52 schreef RAAF12:
[...]

Och heden, ja dat was me ontschoten dat er ook huizen met trappen bestaan, terwijl ik jaren als kind naar 9c moest lopen. Dat was de derde en hoogste verdieping. En wat de rotswoning betreft die had ik graag van binnen gezien, maar dat terzijde. http://www.rotswoning.nl/pagina40.html

Er bestaan ook steekwagens die trap kunnen lopen..

Op maandag 9 juni 2025 14:27:09 schreef IJzerhersteller:
Kreeg gisteren mail van de Consumentenbond, waarin test wasmachines voor kleine huishoudens (7/8 Kg). Beste uit de test: AEG LR85864 (wit), LR86CB86 (zwart) € 849,-. Beste koop: AEG LF628600 (wit), AEG LF62CS86 (andere kleur) € 579,-/ € 594,-.
Ik geef het alleen maar door, doe niet mee aan de discussie (die hier altijd komt) over de waarde van deze test.

Consumenten bond: leuk en aardig maar kijken niet naar kwaliteit maar naar wasgedrag. Ik kijk naar wat ik het minste zie of repareerbaar is voor redelijke prijs. Wat EricN zegt over AEG is 100% juist..

Ik blijf bij mening: Miele beste. LG 2de keus, want daar wel eens lagers stuk en pompjes maar zelden electronica defect! Bij AEG en Bosch gerelateerde machines is het tamelijk veel en duur te repareren als het tegen zit...

Op zondag 8 juni 2025 08:06:20 schreef Ledlover:

- Bij ieder programma draait ie eerst een paar keer heen en weer zonder water toe te voegen. Ik vermoed dat dat dus het 'wegen' van het wasgoed is. Zou eigenlijk best interessant zijn om de ontwerpers daarover te spreken.

Dat er gewichttechnisch 8kg in mag, betekent dus niet automatisch dat het de bedoeling is (dat je het optimale wasresultaat krijgt) als je op ieder willekeurig programma er maar 8kg in stopt.

Goed opgelet. En je zat qua waterniveau en daaraan gekoppelde draaitijd in de buurt van je vraagstuk. De machines meten simpelweg met de hoeveelheid water die toegevoegd wordt. Tevens is de aanvoertemperatuur van belang. In de zomer is water eerder verwarmd tot 30 graden dan in de winter, als het vrij koud uit de leiding kan komen.
Er zijn apparaten (geweest) die een gewichtsmeting hadden, oa. enkele Mieles en m'n moeders Siemens heeft dit. Ben er geen fan van. Vrij onnauwkeurig.

Met de huidige techniek van flowmeters met een computer eraan kan tot op zowat millimeters nauwkeurig worden gemeten hoeveel water erin komt. De machine vult zeg tot 5cm vanaf de onderkant trommel en het wasgoed zuigt een bepaalde hoeveelheid water op. Hij vult opnieuw bij tot 5cm en meet via de flowmeter hoeveel water dat is.
De machines met automatische zeepdosering weten zo hoeveel wasmiddel erbij moet.
Een globale tijdberekening kan hiermee ook.

Niet alle apparaten draaien vooraf. Ik heb een Beko uitgeplozen en deze gaat eerst water pakken en pas als hij vol is draaien en meten.

Wbt vulgewicht. Dit is geen lager maximum bij bijvoorbeeld fijne was vanwege de machine, maar omdat het wasgoed wat daarbij hoort niet tegen het vele gewicht kan wat er bij een katoenwas (8kg) komt kijken. Immers, 15 shirts bij elkaar en dan zit je geheid met scheuren en slijtage. Een trommel vol handdoeken blijft echt wel heel.

De Beko brengt me overigens mij het vraagstuk waar het topic over begon. Prima machines voor een lage prijs. Die in mijn omgeving staat draait nu anderhalf jaar en doet het prima. Heel basic, ideaal ding. Vooral ook makkelijk te bedienen. Draai en drukknoppen, geen menu's en touchscreen/butons.

Mijn eerste was een 40 jaar oude Miele van mijn oma geërfd. Vervangen na een jaar of 5 voor een grotere gebruikte machine die kon centrifugeren. Daarna een Miele die zo'n 25 jaar heeft gedraaid (1x dempers vervangen) en toen door mijn ex is vervangen voor een moderne machine die ook kan drogen omdat de , ik schat, 10 jaar oude niet-Miele droger stuk ging.

Die combinatiemachines ben ik geen fan van. Niet omdat ik ze vaak stuk zie of zo, maar de eerste indruk is dat ze beide wassen en drogen minder goed kunnen dan de losstaande apparaten. Wanneer mogelijk zou ik ze los van elkaar kopen.

IDD combi was/droogmachines ongeacht welk merk presteren slecht en daarnaast is de regel dat drogen de helft van ladings vermogen is TOV wassen, dus na wassen de helft er uithalen, niet handig. IDD altijd en eeuwig vervuild en vreten stroom / water

Beko. No nonsense machine voor een goede prijs en volgens de tamtam geen gedoe.
LG volgens UKwhitegoods. Een Engelse wasmachine reparateur met erg veel ervaring en dito YouTube filmpjes. Hij vindt allerlei nieuwerwets geleuter over AI in wasmachines kul: een goede wasmachine heeft een deelbare kuip. En daar voldoet LG aan. Miele prijst zich uit de markt met dure onderdelen en hun keuze voor een aluminium trommelkruis. Ieder merk wordt hier besproken.
https://www.ukwhitegoods.co.uk/help/about-the-appliance-industry/manuf…

Nikolai, je ben niet geheel op de hoogte, want Miele heeft al sinds 2021 weer RVS kruizen, nu zelfs al in goedkopere modellen.. maar wat betreft LG is juist een Beko ( Turkse Miele) is ook leuk herstelbaar maar kuipen zijn tegenwoordig niet meer deelbaar

Als Miele weer rvs trommelkruizen heeft dan is dat groot nieuws. Ik vind 1 bron op internet.

Op maandag 14 juli 2025 19:10:22 schreef Nikolai Tesla:
Als Miele weer rvs trommelkruizen heeft dan is dat groot nieuws. Ik vind 1 bron op internet.

Yep. Al enkele jaren rvs. En...geen kruisproblemen. Tenzij voor die periode uiteraard.

Stalen trommelkruizen in een dichtgelaste plastic kuip. De vreugde is weer om zeep. Ik deel de woede van deze man.
https://youtube.com/shorts/3LXPwAIY6LI?si=ASWIPVFPqr-b1_2c

Op maandag 14 juli 2025 19:01:07 schreef smd:
maar wat betreft LG is juist een Beko ( Turkse Miele) is ook leuk herstelbaar maar kuipen zijn tegenwoordig niet meer deelbaar

De Turkse LG's die ik ken, lijken me eerder van Vestel.

Op maandag 14 juli 2025 19:29:45 schreef Nikolai Tesla:
Stalen trommelkruizen in een dichtgelaste plastic kuip. De vreugde is weer om zeep. Ik deel de woede van deze man.
https://youtube.com/shorts/3LXPwAIY6LI?si=ASWIPVFPqr-b1_2c

Zijn ze heden niet bezig met herstelbaarheidslabels? Welke score zouden ze dat geven? Benieuwd wat het gaat worden. Veel raderen voor de ogen?

Op maandag 14 juli 2025 19:36:55 schreef maartenbakker:
[...]
De Turkse LG's die ik ken, lijken me eerder van Vestel.

Leg even uit wat Beko, LG en Vestel met elkaar te doen hebben. Miele doet alleen zaken met Liebherr voor hun koelkasten.
Ik weet dat Vestel wasmachines maakt maar heb er nooit een onder hun eigen merk gezien.
Net zo min ik een BEKO LCD gezien heb.

Beko lcd heb ik al gezien. Enfin, de naam erop gekleefd. Wat het binnenwerk is weet ik niet. Ik trek soms nog deksels open en denk: weer 1 uit de 1 pot nat. Ongeacht de sticker er op. Er wordt redelijk wat geprostitueerd tss de merken onderling. Zeker in de goedkopere reeksen.

Op maandag 14 juli 2025 19:49:59 schreef Nikolai Tesla:
[...]
Leg even uit wat Beko, LG en Vestel met elkaar te doen hebben. Miele doet alleen zaken met Liebherr voor hun koelkasten.
Ik weet dat Vestel wasmachines maakt maar heb er nooit een onder hun eigen merk gezien.

LG koopt (sommige) (goedkopere) wasmachines en drogers in bij Vestel.

BEKO staat al een jaartje of 20 niet meer op televisies omdat ze het merkrecht van Grundig verworven hebben en hun bruingoedfabriek omgedoopt hebben in Grundig A.?. Tot die tijd produceerden ze inderdaad veel voor derden zoals Audiosonic en een van de andere merknamen van dezelfde importeur die ik even vergeten ben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (29%)]

Sja, Nikolai, dit is geen nieuws voor me en schokkend? nee, zeker niet. Plastic kuipen zijn stiller, en bij de laatste serie bovenladers van 2015 waren allang al kunststof kuipen van Miele.. Deze waren deelbaar.

Daarintegen laat ik me nooit kennen en alles is te openen, ik heb vele gesealde kuipen hersteld, waarvan AEG Bovenlader het moeilijkst is. ook Miele en andere merken zullen aan de Europese regelgeving moeten voldoen en het weer repareerbaar MOETEN maken. Miele heeft relatief weinig lager issues, ICM RVS kruis is het een goede combinatie.

Ik respecteer je ervaring SMD, maar als je bewust dichtgelaste kuipen maakt, dan ben je bezig met planned obsolescence, en niets anders, en dat is gewoon kwaadaardig. Miele verlaat de goede weg die ze 75 jaar voorthielden, nu zitten er kennelijk een clubje eikels in de directie die vooral aan Mieles portemonnee denken en niet meer aan de klant. Welnu, hun straf krijgen ze hier. KOOP GEEN MIELE! Men had een duurzaamheidsprincipe, maar deze zetten ze vanaf nu bij het grofvuil.

Heeft de schoonmoeder van Anna uit 1980 inmiddels een nieuwe wasmachine en wat is het geworden? O-)

Wat je planned obsolescence noemt, kunnen ook simpelweg bezuinigingen zijn. 2 Turkse bulkfabrieken en een hand vol Chinese, maakt dat noodzakelijk.

Miele is nooit goedkoop geweest. En dat hoeft ook niet. Om dan dit soort herstel uitsluitende acties uit te halen is kwaadaardig.