Geen idee. Normaal gesproken haal je die informatie uit de datasheets, die je met elkaar vergelijkt. Elke meter heeft een nauwkeurigheid of mogelijke afwijking, of tolerantie. Daar kun je aan zien welke van de twee de beste is.
Als je die gegevens niet hebt wordt het een lastige gok. Zoiets als iemand met twee horloges nooit weet hoe laat het is.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jacques1956
Jacques van Montfort
gewoon vergelijken met een geijkte manometer. Bijvoorbeeld: De manometers (bandenspanning), die voor de APK gebruikt worden, moeten periodiek worden gecontroleerd.
Dat digitale ding heb ik ooit eens gekocht maar er zit geen merk op en de manual als die er al ooit was, heb ik niet. Volgens Lens is het deze, maar geen nauwkeurigheid info
https://www.bol.com/nl/nl/p/carpoint-digitale-bandenspanning-profielme…
De opvolger van dit apparaat staat op dezelfde site en volgens een review moet je het ding kaarsrecht houden omdat er anders lucht ontsnapt. Daar ben ik het mee eens.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op dinsdag 17 juni 2025 11:07:15 schreef Ex-fietser:
Zoiets als iemand met twee horloges nooit weet hoe laat het is.
In dat geval heeft analoog het voordeel dat 'ie bij defect nog tweemaal per dag de juiste tijd geeft... 
Op dinsdag 17 juni 2025 10:34:42 schreef RAAF12:
Nou komt het niet op een halve Bar nauwkeurig,
Waar wil je het voor gebruiken als je een afwijking van een halve bar acceptabel vindt? Voor autobanden is een grotere nauwkeurigheid toch wel gewenst.
Je zou je banden kunnen oppompen bij een benzinestation en dan meten met je eigen metertje om te zien hoe groot het verschil is.
Op de fiets ben ik het er mee eens, half bar maakt niet zoveel uit. Fietsbanden zitten sowieso hoger in druk dus 'n half bar is procentueel een stuk minder. 5,5 of 5 bar in m'n forensenfietsbanden, dat merk ik niet echt.
Maar in de auto? Als je twee achterbanden hebt die 'n half bar onder de normale druk zitten, zwabbert de boel alle kanten op. Voel je echt wel. Laat staan op de motor.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (24%)]
Hoeveel personen en of je eco rijd (hardere band, minder wrijving) maakt veel uit. Zelfs de accu zit in mijn brik in het midden, daar is wel over nagedacht. Ik doe standaard 2.4 bar voor en achter. Volgens de fabrikant mag je ook ophogen naar 2.9 bar.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op dinsdag 17 juni 2025 11:43:20 schreef Ledlover:
Op de fiets ben ik het er mee eens, half bar maakt niet zoveel uit. Fietsbanden zitten sowieso hoger in druk dus 'n half bar is procentueel een stuk minder. 5,5 of 5 bar in m'n forensenfietsbanden, dat merk ik niet echt.Maar in de auto? Als je twee achterbanden hebt die 'n half bar onder de normale druk zitten, zwabbert de boel alle kanten op. Voel je echt wel. Laat staan op de motor.
Alles is relatief. Een band op mijn aanhangwagen vraagt 4,5 bar. Dan is 0,5 bar niet zoveel, hoewel je het bij volle belading wel ziet. Mijn MTB banden zijn minimaal 2,5 en maximaal 4bar. Daar voel je een halve bar meer of minder echt wel. In het veldrijden spelen ze met 0,1 bar meer of minder. 1,7 of 1,8 bar is daar heel normaal. Zit daar dan maar een halve naast.
Mijn auto geeft minimaal 2,4bar voor en achter en vooraan 2,6bar en achteraan 3bar bij volledige belasting. Een correcte meter is dan wel nodig.
Bandendruk is 0,1b nauwkeurig genoeg.
TPMS gaat toch maar zeuren vanaf zowat 0,3b verlies.
Ooit een digitaal ding gehad.... weggekiepert omdat de batterij meestal leeg was als ik hem nodig had.
Ik heb gewoon zo'n ding
https://www.bol.com/nl/nl/p/benson-bandendrukmeter-met-slang-voor-comp…
Die meten ook gewoon zonder compressor, dan heb je geen losse meter meer nodig
Het probleem met die dingen is dat ze vaak een manometer met een veel te hoge waarde erop hebben zitten
waardoor je in het gebied waar de meeste autobandenspanningen zitten weinig nauwkeurigheid hebt.
attachment=0]
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (28%)]
Spog2
Honourable Member
Op dinsdag 17 juni 2025 10:34:42 schreef RAAF12:
Nou komt het niet op een halve Bar nauwkeurig, maar wat is beter, zo'n digitaal ding of toch zo'n mechanisch metertje? Hobbyspul, geen garagewerkplaats tools.
[bijlage]
Dat je daar over "twijfelt"...
Gewone bandenspanningsmeters gaan nooit stuk. Ook niet als je ze laat vallen of er op gaat staan. Die dingen bestaan al 10-tallen jaren en worden in massa geproduceerd. De fouten zijn er echt wel uit.
Nou kom je met een electronische die last kan hebben van vocht, overgevoelige electronica, lege batterij, slechte schakelaars en breekbare behuizing. Over de nauwkeurigheid weten we niks. Ook een druksensor heeft afwijking, en dan moet de meetspanning van die sensor nog correct vertaald/geijkt zijn.
Ik denk dat hij alleen maar nadelen heeft.
Als ik mijn bandenspanning meet wil ik dat banden L/R gelijk zijn kwa spanning, of dat je een gewenst verschil tussen voor/achter wilt. Daar geeft een gewone bandenspanningmeter aardig goed uitsluitsel over, die kan je wel uitlezen op 0,05 bar.
Stel dat je 0,1 bar absolute afwijking zou hebben, dan nog is dat op 2 bar slechts 5% relatief.
En als men dan soms 2,5 bar adviseert valt bij die 0,5 bar extra de 0,1 bar eventuele afwijking in het niet.
Op dinsdag 17 juni 2025 12:44:45 schreef OXO:
Bandendruk is 0,1b nauwkeurig genoeg.
TPMS gaat toch maar zeuren vanaf zowat 0,3b verlies.
Ooit een digitaal ding gehad.... weggekiepert omdat de batterij meestal leeg was als ik hem nodig had.
Ja TPMS is mooi en ook de temperatuur per band uitlezen, een optie die aanstaat. Erg leuk is Spanje met 120km/u op de autopista. Loopt de temp lekker op. Begrijp je ook ineens waarom ze bij de F1 de banden opwarmen, maar dat terzijde.
@spog2 Ja, een knuppel in het hoenderhok gooien...Ik kwam dat digitale ding weer tegen en dacht dat die kapot was. Maar dat bleken de twee CR cellen te zijn die leeg waren. Oliebol die ik ben dacht dat het ding alleen op de solar cel werkte en een super elco in zou zitten, iets van 0.5-1 Farad ook wel gebruikt in FM receivers ect. Nieuwe CR's erin en nu brand de rode LED en de LCD display verlichting beter dan toen die ooit nieuw werd gekocht. Dat analoge kleine metertje wat in de slang zit vanaf de compressor is vrij onnauwkeurig af te lezen door de parallax. Je moet je oog fixeren op een punt en dezelfde positie houden met het hoofd. Dat is bij de duurdere meters die groter zijn een minder groot 'probleem'
Ik heb aan de compressor gewoon een analogem en die is prima.
Zeker al 30 jaar dat ding.
Ik zou lekker voor een ouderwetse gaan, die blijven werken.
Bij voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/dunlop-bandenspanningsmeter-analoog-banden…
Ze zijn er ook goedkoper uiteraard,, maar deze heeft een mooie schaalverdeling.
Niet elektronisch, data hold (
), onverwoestbaar en klein.
Als je een test zoekt,
Project Farm heefdt er een aantal getest: https://www.youtube.com/watch?v=vHfv9FoPQnY
[Bericht gewijzigd door Sine op (42%)]