Ik heb evt. nog een losse, originele Fluke lader, daar staat op: voor Nicad only... die losse laders werden gebruikt om diverse packs te laden. Makkelijk als de meter even niet op de netvoeding was aangesloten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op dinsdag 17 juni 2025 20:15:41 schreef CrossFireX:
Ik heb zo een accu pack besteld bij Amazon BE voor 27 euro, lijkt me ook wel nuttig. Had ik dat eerder geweten, maar goed morgen al in huis. De oude Ni-Cad gaat naar het container park morgen.
Dat is een NiMh en geen NiCad. Een NiMh wordt met Delta V geladen, als hij bijna vol is zakt de spanning heel even in. De lader weet dan dat hij vol is. Zover ik weet mag je ze niet het zelfde laden. Ik heb een AA lader waar een schakelaar opzit om te kiezen.
De NiCd open maken, een dikke 63V of 100V elco opladen tot 40V, Dan kortsluiten over een van de NiCds. Zo voor iedere cell. (zoek op NiCd zappen)
NiCd is geweldig maar laag van capaciteit en memory effect maar gaan heel lang mee, Lithium is geweldig, lage zelfontlading maar link, NiMh is het debiele neefje
hoge zelfontlading, geen geweldige capaciteit korte levensduur gedoemd uit te sterven (Mijn mening, niet wetenschappelijk onderbouwd)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
Op dinsdag 17 juni 2025 19:55:56 schreef RAAF12:
Goed dat het je hebt gechecked daar had ik overheen gekeken!Naar mijn idee bestaat dat ding uit 1 geheel.....[bijlage]
Dankzij jou hoor, want door jouw post kwam ik hetzelfde plaatje tegen.
Inmiddels bericht dat de Fluke dealer opgevraagd heeft of deze nog leverbaar is..
Ik vrees ervoor, maar we gaan het zien.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Anders maak je toch zelf zo'n batterij-lip. Helemaal nieuw of soldeer het op het restant. Heb ik wel vaker gedaan bij bv restauratie van een oude meter. Of veertjes. Meestal haal ik ze uit bv batterijdoosjes van kerstverlichting (die waar 2 of 3 AA in gaan) of een of ander sloopding uit het recycle-hok van loods 3 waar ik werk als vrijwilliger. Ik heb hier ook een stuk vernikkelde plaat waar ik zoiets uit knip.
Externe oplader, handig als er meerdere accupacks zijn om te wisselen.
En kan 2 soorten accu's opladen
R23 mist, blijkbaar ooit even snel eruit gehaald.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
fluke kan niet meer leveren.
dus moet ik zelf iets gaan verzinnen. Ik heb gezien dat de verbinder er gewoon op gesoldeerd zit, dus idd wellicht en barrihouder kopen en slopen een optie
keep you posted
overigens is een origineel accupack best wel prijzig in verhouding met Amazon.