Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
En al filteren achter de BFRs? Neem ik aan dat dat het zijn? BFRs?
( En die vaste C waardes over die spoeltjes van 6wdg D.6MM denk ik? 10PF of zo?)
ik deed dit met… ik dacht D6MM – 4 WDG – 1MM met soms een paar(2) Ctjes.
Ik heb tussen de collector van de BFR90A en de basis van de BFR96 een seriekring geplaatst en dat is een grote verbetering. Het uitgangs vermogen nam alweer toe met 14%. Voor die seriekring gebruikte ik 22pF met een spoel van 6,5 windingen over 6mm, zonder spatie uit 1mm wikkeldraad.
Ik ben aan het rekenen geweest maar het kan beter door een spoel van 132nH te gebruiken. Dat kan op twee manieren; 6 windingen over 5mm en 7mm lengte of 5 windingen over 6mm en 6mm lengte. De condensator wordt dan 27 ipv. 22pF.
Dat ga ik in de praktijk proberen.
Martin V
kleine update; het maakt allemaal niets uit.
Bij het aansluiten van een HF spanningsmeter zodat ik kleine veranderingen nauwkeuriger kan uitlezen ipv. de SWR meter op heengaande vermogen, zie ik geen verschil in de spoelen en condensator variaties welke ik hierboven aangaf.
Dus in de praktijk blijkt die seriekring, nogal breedbandig genoeg om er in de praktijk wat van te kunnen zien in verschillen. Dus dan ben ik maar de frequentie gaan varieerden om merkbare verschillen te kunnen meten en daar ben ik nog niet helemaal uit, wat beter en minder goed presteert.
Maar om het uitgangs vermogen van het gehele zendertje te meten, is niet de juiste manier want daartussen zitten ook weer filters welke op de hele meting ook invloed hebben.
Daarom heb ik die niet meer in gebruik; wat ik nu meet is direct de belaste uitgangspanning van de BFR96, belast met 47 ohm en een seriekring daar weer tussen naar dat weerstandje van 47Ω. Hier overheen meet ik de uitgangs spanning, over een bandbreedte van 10MHz.
Eigenlijk ben ik terug bij af en ontwerp ik alle filters weer opnieuw stap voor stap.
Hallo Martin, allemaal!
( als het kan hou het Jip&Jannekes? )
Dus met die trapjes heb jij? 6 wdg – over 7MM Dam. – met 1 MM draad ongeveer?
.
je bent natuuuuurlijk afhankelijk van alles wat er aan vast zit en de omgeving enz…
want of je nu een BF199 of een BFR neemt is al weer een behoorlijk verschil
mag ik het zo stellen?
Of hou het in die richting?
.
En is er geen beste spoel met C waarde waarvan je kunt zeggen dat is het mooiste?
.
.
ik zit dan gelijk ook toch weer met WEER een andere vraag MAAR DIE STEL IK NU NOG NIET!!!
ik kom dan weer met de vraag: bij trapjes hoe zit het met dat aftakken op de spoel?
En de combinatie aftaking met een Ctje hoe zit dat en is dat ook niet het punt waar je…
met impedantie aanpasing naar de volgende trap speelt?
Dit / deze vraag komt door dat schema van die 4 trapper, daar heb je die aftakingen ook!
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
MAAR nogmaals dit even nog niet?
VrGr Rob
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha rob007,
Het spoeltje dat weet ik niet welke toepassing?
Voor wat de transistoren betreft dat zie je goed, er is een wezenlijk verschil tussen die torretjes 
Ik ben met een uitwerking bezig misschien vanavond anders morgen posten.
Hier probeer ik helder uit te leggen hoe je vanaf de datasheet een klasse C uitrekent.
Maar het schrijfwerk kost even tijd en dat hebt ik op dit moment niet zo veel over 
Ja er is een optimum dat is afhankelijk van de transformatie verhouding uitgang (complex) transistor naar de volgende trap of uitgangsfilter.
Ik heb tot zo ver als vast een tekening gemaakt van jou eindtrapje (mijn voorstel) om aan te rekenen.
De opbouw jou wel bekend met een 2N3866 maar wel op 24 V deze transistoren zijn geoptimaliseerd voor 24 V.
Groet,
Henk.
Hallo Henk,
waar ik het hiervoor over had was het spoeltje en de C in een/de trap. (zie afbeelding? )
.
en waar jij nu mee aan komt is ook goed want zal denk zoals jij dit schema getekend heb ook zo iets moeten maken.
En dan eindigend met 50R waarna ie bijvoorbeeld een buis in zou gaan.
Vraag ik mij natuuuurlijk af wat bij jou de spoelen( 1, 2, 3, 4, ) zijn voor 85MHz ?
( en ik ga maar tot 12,5V ongeveer hoor Henk! )
.
En, veelal is C 3 er dan niet, en C4 staat veelal achter/aan de andere kant van C5 ???
VrGr Rob
( Vergeet watt, nu even geen solderen, Tis daar VEEEEL TE HEET!!!
)
Martin V
Op donderdag 19 juni 2025 16:47:05 schreef rob007:
Hallo Henk,waar ik het hiervoor over had was het spoeltje en de C in een/de trap. (zie afbeelding? )
.
en waar jij nu mee aan komt is ook goed want zal denk zoals jij dit schema getekend heb ook zo iets moeten maken.
En dan eindigend met 50R waarna ie bijvoorbeeld een buis in zou gaan.
Vraag ik mij natuuuurlijk af wat bij jou de spoelen( 1, 2, 3, 4, ) zijn voor 85MHz ?
Daar zijn geen vaste waarden aan te geven, dat verschilt per schakeling, collector belasting weerstand en de uitgangs belasting weerstand waarde.
Maar om het nog ingewikkelder te maken ook de inductieve of capacitieve J (imaginaire waarde) belasting, want niet iedere belasting is zuiver ohms. Ook maakt het type transistor uit, een BF199 is heel wat anders als een BFR90A of een 2N3866. Maar het verschilt ook welke schakeling er wordt gebruikt, er zijn meerdere manieren om een signaal uit te koppelen.
Heel belangrijk is of de impedantie vanuit de bron omlaag of omhoog getransformeerd moet worden. Dat is bepalend welke schakeling je gaat gebruiken. Ook de Q factor van de kringen speelt een niet te onderkennen factor; wordt er maar één of meerdere frequenties gebruikt, bij meerdere heb je een bepaalde bandbreedte. Zoals ik al zei zijn er verschillende manieren om een signaal uit te kunnen koppelen, hetzij naar de antenne of tussen de versterkertrappen. Zo heb je pi-filters, collector parallelkringen met een koppel condensator of capacitieve spanningsdelers, T filters, seriekringen en vast nog wat methoden die mij even niet te binnen schieten.
Hallo Martin,
Nu FF Luisterend via SDR Leiden naar allerlij rond 84...86 ( wacht wel tot het weer koeler word! )
Jaaa was er wel een beetje bang voor ongeveer dit antwoord.
Laatst voor de LOL zitten prutsen zoals dat schema van mij met S9018 lijkt het best goed te doen?
( als ik jou vertel hoe en wat scheld je me overhoop! LOL )
(PSSSTtttt niet tegen Martin vertellen! Op breadboard, een Jostykit met 2 trapjes S9018 )( 200...250mW ongeveer? rustig draaiend koud! )
kwam wel op de lokale SDR Binnen! HA HA HA HAAaaaaaa ( schoof heel langzaam van Fr… )
ik heb nog zitten verwisselen S9018 met BF199, 2N2222A(zwart huisje) en zelfs BCtjes maar S9018 het beste!
Ik denk dat ik zo iets later ga doen osc zo’n chinees printje met misschien BFR dan S9018 1 of 2X en dan 2N3866 ongeveer zoals Henk…
en dan misschien kijken met buisjes er acher, MAAR eerst maar eens kijken of ik het/iets gedaan kan krijgen!
1 keer luikt het wel naar mijn zin en andere keer… ( afijn hoe de wind waait waait mijn rokkie… )
eerst watt koeler worden en hopen dat mijn lichaam wil meewerken.
Dankjewel voor jullie antwoorden Henk Martin en…
Rob
Martin V
Ha Rob, ik luister onder het sleutelen naar een lokale zender uit Noord Holland, de ontvangst is niet erg hard, maar ik hoorde op die frequentie (89MHz) een andere zender er soms doorheen komen. Dus er zijn bijzondere condities.
Wilde ik even zeggen, tot zover.
electron920
Ha rob007,
Dank voor de verduidelijking, en @Martin V, heeft het een en ander uitgelegd op je laatste vraag.
Ik ben nog bezig met het ontwerp berekeningen dan ga ik stap voor stap het voorbeeld rond de transistor laten zien.
Maar ik dacht ik laat het idee alvast zien tevens zal ik van 12 V uitgaan dit betekend de data sheet gegevens schalen geen punt.
Nu je laatste vraag naar aanleiding van je tekening, ik ga voor het gemak uit van 10 windingen met een tap op de tweede winding.
Door een spoel in een parallelle resonantiekring af te tappen op 1/5 van zijn lengte, ontstaat er effectief een nieuwe spoel met een lagere inductantie.
Deze verandering verhoogt de resonantiefrequentie van de kring.
De resonantiefrequentie is omgekeerd evenredig met de wortel van de inductantie (en capaciteit).
Een verlaging van de inductantie met een factor (1/5)^2 = 1/25 (ervan uitgaande dat de aftakking ideaal is) verhoogt de frequentie dus met een factor 5.
Inductantie en resonantiefrequentie:
In een parallelle RLC-kring wordt de resonantiefrequentie (f) bepaald door de inductantie (L) en capaciteit (C) volgens de formule: f = 1 / (2π√(LC)).
De spoel aftakken:
Wanneer een aftakking wordt gemaakt op 1/5 van de lengte van de spoel, creëert je in feite een nieuwe spoel met 1/25e van de,
oorspronkelijke inductantie (uitgaande van een ideale aftakking zonder parasitaire effecten).
Dit komt doordat de inductantie evenredig is met het kwadraat van het aantal windingen (dat in dit geval met een factor 1/5 wordt verminderd).
Invloed op de resonantiefrequentie:
Omdat de inductantie in de noemer van de resonantiefrequentie formule staat, zal het verlagen van L ervoor zorgen dat de frequentie toeneemt.
In eenvoudigere termen: de aftakking vermindert effectief het aantal windingen in het circuit.
Een kleinere spoel heeft minder inductantie, en minder inductantie betekent een hogere resonantiefrequentie.
In mijn vorige inbreng heb ik geschreven dat je 1,87µH nodig hebt om een goede isolatie tussen RF-pad en voeding (bias) te creëren.
Deze waarde is prima als RFC maar als dit een parallel resonantie moet worden dan is deze waarde veel te groot om met,
een passende condensator (wordt veel te klein) op 85 MHz in resonantie te komen.
Door nu de spoel elektrisch te verkleinen lagere inductantie is er met een grotere condensator waarde goed te tunen.
Groet,
Henk.
Martin V
Hallo Henk, Rob, Nonius en andere meelezers.
Intussen ben ik er in geslaagd om een goede aanpassing tussen de verschillende trappen in mijn zendertje te krijgen en een schoon uitgangssignaal te krijgen.
De spanning op de uitgang heb ik gemeten met een piekspanning gelijkrichter diode over de belasting van 50 ohm (dummyload) en een gloeilampje daar ook overheen gezet. De spanning is op dit moment 17,6 Volt, ik kon een hogere spanning bereiken, maar dat gaf mogelijke parasitaire oscillaties. Ik ben er niet vanuit te gaan om een zo hoog mogelijke output te verkrijgen, maar eerder een lagere, waarbij er geen oscillaties optreden en stabielere werking van het geheel is. De spanning op de uitgang bedraagt 12,44 Volt effectief, of RMS, dat is een uitgangs vermogen van 3,09 Watt. Dit zijn realistische getallen als waarbij ik het vermogen inschatte op 5 Watt, wat dus helemaal niet klopt.
Deze 3 Watt klopt ook helemaal met wat de datasheet opgeeft, tussen de 2 en 3 Watt op 175MHz op 12 Volt. Het vermogen waarbij deze transistor wordt ingestuurd is tussen de 0,3 en 0,5 Watt voor het gemak gebruik ik 0,5 Watt.
Dat geeft de 2N2219A dus af, welke ik inschat een versterking heeft van 10dB.
Op de ingang van de 2N2219A staat de BFR96, deze zou een versterking moeten hebben van 16dB,dat is 40 maal. Het instuur vermogen van de BFR96 zou dan 50mW/40= 12,5mW moeten zijn en dat klopt aardig met de praktijk. De BFR96 wordt ingestuurd door een BFR90A, welke een collectorstroom heeft van 17mA op 5 Volt. Eigenlijk is de collector/emitterspanning 4,2 Volt, omdat er 0,8 Volt over de emitterweerstand staat bij de BFR90A en de BFR96 trapjes.
Alle vermogens en spanningen zijn hier van belang, omdat hieruit de collector belasting weerstanden worden berekend. Om te beginnen bij de BFR90A is de collector impedantie: (0,5x4,2)^2/12,5e-3= 352,8Ω.
Op de collector uitgang wordt een seriekring gebruikt, waarbij ik een frequentie wil doorlaten in het midden van de frequentieband. Deze frequenties zijn van 84 tot 95MHz, het midden van de band is 89,5MHz en deze gebruik ik in de berekeningen. De bandbreedte is 11MHz, nu kunnen we de Q factor berekenen: 89,5e6/11e6= 8,13. Vervolgens de reactanties van de seriekring: 352,8/8,13 = 43,39Ω.
Dus een capacitieve reactantie en een inductieve reactantie van 43Ω op 89,5MHz. De spoel is dan 76,46nH en de C is dan 41,35pF. Voor de condensator wordt een standaard waarde van 39pF gebruikt, de spoel wordt dan 81,0nH.
De impedantie van de seriekring is: √81e-9/39e-12 = 45,57Ω, dat is redelijk dichtbij de ontwerp impedantie van 43Ω.
De spoel is berekend op 5 windingen over 4,5mm, uit 1mm emaille draad, zonder spatie gewikkeld, de lengte van de spoel is dan 6mm. De exacte waarde is niet makkelijk te bereiken, deze spoel is 87,83nH, de resonantie frequentie wordt dan:
1/(2π√(87,83e-9x39e-12))= 85,99e6 = 85,99MHz
Tussen de BFR90A, dat is de eerste versterker en de BFR96 is alleen deze seriekring geplaatst en er zijn geen shunt capaciteiten tussen de basis van de BFR96 en de massa, omdat deze juist aanleiding kunnen geven tot oscilleren.
Het mooie van een seriekring is dat deze aanpast tussen de hogere collector impedantie en de lage ingang impedantie van de GES versterker.
Een hele grove inschatting van de ingang impedantie op de BFR96 versterker is, waarbij ik 2 Volt gebruik als piekspanning op de basis is 1,4^2/12,5e-3= 156,8Ω.
Tot zover even in het kort, mijn plan welke in de praktijk aardig overeenkomt met de theorie.
@Maratin V:
De bandbreedte is 11MHz, nu kunnen we de Q factor berekenen: 89,5e6/11e6= 8,13. Vervolgens de reactanties van de seriekring: 352,8/8,13 = 43,39Ω.
Als je zo zou rekenen voor een oneindig hoge Q, dan zou je uitkomen op een L en C met reactanties van nul ohm. Dus: gewoon een stukje draad. Dat kan natuurlijk niet kloppen; een stukje draad is juist niet selectief.
Voor een seriekring moet je de weerstand vermenigvuldigen met Q om de reactantie van L en C te vinden. Je komt in dit geval dan op 5,1 µH en 0,62 pF. In de praktijk is een seriekring met zo'n hoge Q dan ook erg lastig te maken.
Zie ook de grafiek hieronder. In rood jouw waarden (Q niet te zien); groen mijn waarden (Q=11).
--
@electron920:
Wanneer een aftakking wordt gemaakt op 1/5 van de lengte van de spoel, creëert je in feite een nieuwe spoel met 1/25e van de,
oorspronkelijke inductantie (uitgaande van een ideale aftakking zonder parasitaire effecten).
Dat is niet waar.
De zo ontstane spoel heeft 1/5 van het aantal windingen, maar ook maar 1/5 van de lengte. De nieuwe zelfinductie zal dus (voor een gewone, beetje slanke cilinderspoel) dichter bij 1/5 van de oorspronkelijke waarde komen.
Alleen als alle windingen 100% met alle andere windingen gekoppeld zijn, zou de kwadraat-regel gelden. Maar bij een cilinderspoel is dat niet het geval.
@Maratin V:
De bandbreedte is 11MHz, nu kunnen we de Q factor berekenen: 89,5e6/11e6= 8,13. Vervolgens de reactanties van de seriekring: 352,8/8,13 = 43,39Ω.
Als je zo zou rekenen voor een oneindig hoge Q, dan zou je uitkomen op een L en C met reactanties van nul ohm. Dus: gewoon een stukje draad. Dat kan natuurlijk niet kloppen; een stukje draad is juist niet selectief.
Voor een seriekring moet je de weerstand vermenigvuldigen met Q om de reactantie van L en C te vinden. Je komt in dit geval dan op 5,1 µH en 0,62 pF. In de praktijk is een seriekring met zo'n hoge Q dan ook erg lastig te maken.
Zie ook de grafiek hieronder. In rood jouw waarden (B niet te zien); groen mijn waarden (B= 11 MHz).
--
@electron920:
Dat is niet waar.
De zo ontstane spoel heeft 1/5 van het aantal windingen, maar ook maar 1/5 van de lengte. De nieuwe zelfinductie zal dus (voor een gewone, beetje slanke cilinderspoel) dichter bij 1/5 van de oorspronkelijke waarde komen.
Alleen als alle windingen 100% met alle andere windingen gekoppeld zijn, zou de kwadraat-regel gelden. Maar bij een cilinderspoel is dat niet het geval.
electron920
Ha Martin V,
Leuk gedaan ik ben nog bezig met de berekeningen maar waarschijnlijk vandaag niet te veel tijd ik zal jou inbreng nog lezen.
Even voor @Frederick E. Terman dat is mij bekend ik werk met conische spoelen dat is iets moelijker geografisch,
maar ten aanzien van @rob007 laat ik de koppeling op ideaal.
De berekening van een koppeling die uiteraard per winding op winding verschild (de juiste berekening weten we nog niet) is voor @rob007 niet te overzien.
Groet,
Henk.
Martin V
Op vrijdag 20 juni 2025 13:27:32 schreef Frederick E. Terman:
@Maratin V:
[...]
Als je zo zou rekenen voor een oneindig hoge Q, dan zou je uitkomen op een L en C met reactanties van nul ohm. Dus: gewoon een stukje draad. Dat kan natuurlijk niet kloppen; een stukje draad is juist niet selectief.Voor een seriekring moet je de weerstand vermenigvuldigen met Q om de reactantie van L en C te vinden. Je komt in dit geval dan op 5,1 µH en 0,62 pF. In de praktijk is een seriekring met zo'n hoge Q dan ook erg lastig te maken.
Zie ook de grafiek hieronder. In rood jouw waarden (B niet te zien); groen mijn waarden (B= 11 MHz).
Hallo Frederick E. Terman, je hebt helemaal gelijk. Maar wanneer ik die kring met een grotere spoel en een kleinere condensator gebruik dan wordt de bandbreedte naar mijn mening juist kleiner.
Bij een Q van 8,13 zou dat een kring zijn van 2868 ohm, als ik die vermenigvuldig met de belasting op de ingang. Wat klopt er dan niet, is de vraag?
Laat ik een ander voorbeeld nemen, waaruit mijn visie is gebaseerd.
Stel ik neem een pi-filter voor een buizen eindtrap, waarbij de anode belasting bijvoorbeeld 6000 ohm is en ik wil een Q hebben van 15 in dat filter, dan is de reactantie van de tuning condensator 6000/15= 400Ω.
Klopt dat? Welnu zo reken ik dus ook. Deze informatie heb ik uit een ARRL handboek overgenomen. Maar een seriekring is niet vergelijkbaar met een pi-filter of een parallelkring, lijkt me, zodat ik hier mogelijk een misvatting plaats.
En wanneer ik nu een foute veronderstelling plaats, wil ik graag op mijn fouten worden gewezen, ik zie dat als positieve kritiek met een positieve inbreng, van waaruit ik kan leren hoe het feitelijk dus niet moet.
Die seriekring bij mij zat er al in, ik gebruikte toen 22pF en een spoel van 162nH. Hierbij had ik wat moeite om de hogere frequenties te bereiken, bij 94MHz was het maximum in frequentie ongeveer, zonder al te veel minder uitgangs vermogen. Deze kring had ik niet eerst berekend ik had er op de gok 22pF ingezet en daarop de spoel berekend.
Maar nu heb ik dat aangepast met een C van 39pF en een kleinere spoel.
Ik merk nu dat de hogere frequenties zonder al te veel vermogen afname worden doorgelaten.
Nu kan ik met gemak tot aan 95MHz kan komen zonder al te veel degeneratie in uitgangs vermogen, de kring lijkt breder. Eigenlijk is die kleine aanpassing een verbetering.
*Ik zie geen grafiek, maar ik neem het zonder meer aan.
Ooooh, suf; ik heb de grafiek er nu alsnog aangeplakt. (Klik erop.)
Maar wanneer ik die kring met een grotere spoel en een kleinere condensator gebruik dan wordt de bandbreedte naar mijn mening juist kleiner.
Ja precies, dat is ook wat ik zeg. Dus moet je voor de seriekring vermenigvuldigen, niet delen.
De condensatoren in een pi-filter staan parallel aan de signaalweg, en naar massa; niet in serie. Daarom gaat dáár de berekening andersom.
Zie het zo: de seriekring moet voor de ongewenste frequenties een hoge reactantie vormen; de parallelcondensatoren juist een lage.
Bij de seriekring zou je voor een juiste Q-berekening trouwens de totale weerstand moeten nemen, dus ook van de belasting.
Nog iets anders is ook dat wat jij de collectorimpedantie noemt, dat niet is. Wat je daar berekent is de impedantie die je aan de collector moet laten zién, en dat is wat anders.
--
@electron920:
ik werk met conische spoelen dat is iets moelijker geografisch,
In Electron februari 2015 wordt de kegelvormige rolspoel besproken.
Dié heeft een ongeveer kwadratisch zelfinductieverloop. Dat de gewone, relatief slanke cilinderspoelen ongeveer lineair verlopen wordt daar ook genoemd.
In de gewone transistorschakelingen zou ik zelf nooit een spoel met aftakking gebruiken: veel te veel gedonder. Er is altijd een andere manier.
Goedemorgen allemaal,
Luister nu even naar 6020KHz in AM Modes via de SDR Twente.
( Was vroeger een Piraat heeft deze Frequentie gekocht/betaald legaal dus! )
Henk 1,87µH en in de vorm VK200 dus ga ik doen!
En de koolweerstand met 0,2...0,3MM draad vol gewikkeld das minder dan?
En wat betreft LC kring:
Martin ik kom met jou spoel op 66.2 nH omdat je ( ALS ik het goed heb? ) de windingen nooit helemaal 100% 0 MM spatie hebben? (ik doe er dan bij spatie 0.1MM is nog niet veel) vanwege de vernislaag?
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
( Kdenk probeer het ook eens )
MAAR, 87.83 nH met 40pF kom je rond de 85MHz ( gestel: de trimmer plus het Ctje naar de volgende trap zal 40pF kunnen zijn )
https://coil32.net/online-calculators/lc-resonance-calculator.html
Met 6wdg – 6MM Diam. – 1MM Spatie – 1MM Dr – zit ik op 86.8nH er een beetje in de buurt?
Met timmer op 18pF pF met de condensator van die LC naar volgende trapje zeg 22pF (DENK IK?)
kom je dan misschien rond de 85?
Tis nooit 100% goed dus… MAAR kom nog ff niet toe aan prutsen! Nog ff geduld maar.
Kga an ut water ijs!
VrGr Rob
HOOWWWwww heb per ongeluk geklikt!?
Voedingsspanning: DC12V
Werkstroom: Frequentiebereik: 76-108MHz
Uitgangsimpedantie: 50Ω
Uitgangsvermogen: 0,5 W
Ik word misschien Kerk Radio Station!( als het wil werken, want heb wel eens meer watt besteld...
)
Martin V
HOOWWWwww heb per ongeluk geklikt!?
Ha, maar afwachten wat het is.
Ja je wordt mee doodgegooid met dat soort zendertjes, maar als ik kijk wat er eigenlijk inzit, wordt je er niet blij van.
De oscillator is een ic, compleet voor stereo en een breedbandige uitgang met een heleboel spurious, niet echt schoon van signaal wanneer je dat op een s.a. bekijkt. Dit soort zendertjes zijn er eigenlijk niet voor om op een antenne aan te sluiten, daarvoor wordt die geleverd met telescoop antenne, leuk voor korte afstanden, maar meer ook niet.
Ik wilde even reageren betreffende de spoel berekeningen. De diameter is niet de diameter waarop je de spoel wikkelt, dat is de interne diameter. Ook moet je niet de buitenste diameter van de spoel nemen, maar het verschil daarvan.
Dat is de diameter waarop je de spoel wikkelt, plus tweemaal de helft van de draaddiameter.
Voorbeeld voor een spoel op 6mm gewikkeld bij een draaddiameter van 1mm, kom je dus uit op een diameter van 7mm ipv. 6mm. En dat geeft een groot verschil.
Maar dan nog klopt het niet exact, omdat een opgewikkelde spoel altijd uitzet na het wikkelen.
In de praktijk daarvoor de buitenste diameter opmeten en de draaddiameter ervan afhalen en dat is de werkelijke diameter, dus nogmaals berekenen.
Ik gebruik deze calculator: https://66pacific.com/calculators/coil-inductance-calculator.aspx Dit is in metrische maten, maar wel in cm, geen mm.
Martin V
Nog een mededeling hoe ik in een onbekende schakeling, de juiste spoel verkrijg. In een filter of wat voor schakeling dan ook, maar ook voor de collector spoel, welke in sommige schakelingen precies moet zijn bemeten maar in andere schakelingen maakt de grote van die spoel helemaal niets uit.
Hoe ik de juiste zelfinductie van een spoel krijg is het volgende:
Ik gebruik meestal een spoel van 4 windingen over 6mm gewikkeld, of wanneer ik denk dat de spoel kleiner is, zet ik er 3 windingen in. Dit zijn spatie gewikkelde spoelen uit 1mm draad met een spatie van 1mm tussen de windingen.
Van een mede C.O.er @Fatbeard heb ik een eindtrap/zender unit met de QQE03/12 overgenomen, dat is een militaire unit waarbij de kringen afgestemd worden met een 5mm ferrietstaaf welke in de afgeschermde luchtspoelen wordt ingesteld. De hele unit is een knap staaltje techniek, er zitten voor de oscillator en driver kleine glazen buisjes in, zonder buisvoet maar met draadjes aangesloten. Deze unit heb ik voorzichtig gedemonteerd (slopen is zón eng woord).
Waar het mij voornamelijk om ging was de QQE03/12 buis en andere componenten welke ik evt. kan gebruiken. De hele unit is een zeer degelijk solide systeem welke bediend wordt met één as welke alle kringen op de frequentie worden insteld, echt mooi en eigenlijk een beetje zonde omdat te slopen. Maar aan die unit heb ik eigenlijk ook niet zoveel, het zal ergens tussen de 30 en 80MHz werken (40MHz) want die band is voor vaste en mobiele verbindingen, welke het leger gebruikt. Affijn hoe mooi het ook is, ik heb het gesloopt voor de onderdelen (recyclen).
Wat heeft dat nu te maken met spoelen? Die ferrietkernen zijn ervoor gemaakt van het juiste materiaal voor VHF. En deze kernen gebruik ik om een onbekende spoel te verhogen in zelfinductie door daar een ferrietkern in te steken.
Wanneer de uitgangs spanning hoger wordt bij het inbrengen van die kern, weet ik dus dat ik meer windingen nodig heb. Meestal wikkel ik of gebruik uit mijn voorraadje spoelen dan een spoel met één winding meer. En herhaal ik dat experiment. Wanneer de uitgangspanning lager wordt trek ik de spoel uit, of ik gebruik een spoel met één winding minder en herhaal ik de test.
Wanneer ik de juiste spoel heb gevonden, zoals die moet zijn, soldeer ik die voor het gemak eruit en meet de afmetingen op.
Die voer ik in, in de spoel calculator en dan weet ik de zelfinductie. Vervolgens reken ik met die calculator een spoel uit welke geen spatie heeft, want dat vindt ik het meest betrouwbaar om een zelfde soort spoel te krijgen.
Vaak reken ik uit welke spoel in de theorie het beste is voor de aanpassing en vergelijk dat met de spoel in de praktijk. Dat geeft mij een nog beter inzicht of die spoel nauwkeuriger kan als die in de praktijk. Vaak is het eigenlijk juist andersom; ik ontwerp wat en ik doe daar de spoelen in welke ongeveer de juiste waarden zouden moeten hebben en dan kijk ik wat het in de praktijk wordt. Dan maak ik de uiteindelijke spoel en test deze in de praktijk en dat moet dus dezelfde aanpassing hebben als de spoel welke ik daarvoor gebruikt heb.
tot zover mijn gepruts even.
Hallo allemaal,
Ja Martin ik verwacht er ook niet te veel van ik hoop dat ik er de antenne’s mee kan testen.
Ik zag ook filmpjes dat ie meer(PWR) kon geven maar dat is niet mijn doel.
Ik heb ook van die andere printjes die hebben ze ook gebruikt als voorzetje en heb ik ook geprobeerd en was niet 100% goed maar werkte toch ook wel( die kleintjes kosten destijds bijna niks )
Mij gaat het om geen groot vermogen en lekker makkelijk ff aansluiten en kijken / meten als het wil…
eenmaal antenne goed zal het nog niet veel meer worden hoor! Misschien 10W zo iets???
.
spoel: ja dat zag ik Martin! Het is de spoel diameter PLUS 1 X de dikte eens? ( in het begin had ik dit niet in de gaten! )
.
En 100% tegen elkaar aan kan natuurlijk niet want je hebt ook nog 2 X de dikte van het vernis,
Wat zal die dikte zijn? 0,2MM? Hou ik er op aan?
.
jou tweede reactie fijn dat je dat schrijft de gebruikte spoel ( een spoel van 4 windingen over 6mm gewikkeld )
Je nijgt meer naar 5 wdg…
.
QQE:
En dat wil ik gaan doen voor basis Martin! Torretjes die dan buisjes aansturen omdat het(HOOP IK!) minder snel stuk gaat!
Dus: Osc, 1 of 2X trapje dan 2N3866 die dan een buis aanstuurt, veel verder durf ik niet te gaan!
1 omdat ik niet te veel PWR wil doen 2 omdat ik het misschien niet goed in bedwang kan houden en dus durf ik niet veel verder…
( dan zou ik misschien beter een zender kopen maar… is door mijn locatie niet rendabel ik zit waardeloos! )
ik heb wel zo’n 100W printje maar blijft liggen tot ik iets heb wat schoon kan insturen, en nogmaals ik zit zelfs onder een dijk!
.
Goeie INFO Martin! Dankjewel!
.
ik denk dat ik ook zal experimenteren met trimpotjes, dus van af de + 1K aan een trimpot van 22K naar de min, de loper aan 1K naar de basis.
( ik heb HEEL vroeger zo wel eens een schema gezien en nagemaakt werkte best goed!? Van af hier 2,5W naar Delft! )
ook heb ik wel eens een schema gekregen van 2 piraatjes uit Den Haag, was een JostyKit met 3 dezelfde trapjes met als laatste een trap met 2N3553
die 2 kwamen mobiel uit Den Haag tot bij mij aan de voortuin! Man Man Man konden we de tijd maar terug draaien!
Tot zo ver weer heel eventjes!
VrGr Rob
electron920
Ha rob007,
Het programma wat je gebruikt geeft toch de buiten diameter aan?
Dan hebt je niets met de draad dikte te maken....
Groet,
Henk.
Dit hebben we al een keer besproken. Maar voor de duidelijkheid nog eens:
In die calculator is D de hart-op-hart diameter, niet de buitendiameter.
En de draaddikte vul je in als w.
Hallo allemaal,
Zoals FET het nu omschrijft bedoel ik eigenlijk ook.
D e binnen diameter plus een(1) Maal(X) de dikte van de draad ( 2 X half = 1 ) eens?
( Zie afbeelding? )
Nog niet getest, hoop dat ie het doet. ( morgen ff kijken ) lijkt veel op zo’n kaal printje.
Deze: https://pcbwayfile.s3-us-west-2.amazonaws.com/web/21/09/14/11415920365…
( daar heb je trouwens ook nog soorten in. )
VrGr Rob
Op maandag 23 juni 2025 21:37:40 schreef rob007:
D e binnen diameter plus een(1) Maal(X) de dikte van de draad ( 2 X half = 1 ) eens?
Ja, check. Dan doe je ook wat @Martin V zei:
Voorbeeld voor een spoel op 6mm gewikkeld bij een draaddiameter van 1mm, kom je dus uit op een diameter van 7mm ipv. 6mm.
electron920
Ha rob007,
Ik kom nog even terug op mijn inbreng en heb de calculator gestart Coil64 jij gebruikt Coil32.
Ik zat er naaste niet de buitendismeter maar de binnendiameter wordt gevraagd dat is dan ook wel zo simpel,
de buitendiameter van je wikkel mal.
De tekening van @Martin V, is een spiraalspoel maar niet met Coil32 en de tekening van @Frederick E. Terman is een helicalspoel,
dit is naar aanleiding van jou eerste link.
De laatste is het type wat we gebruiken als blank draad aan de orde is.
Ik gebruik een eigen ontwikkeld programma heb ik al eens eerder iets over geschreven dacht ik,
dit programma optimaliseert om de inter-capaciteit zo gunstig mogelijk te maken de SRF wordt dan zo hoog als mogelijk gelegd.
Er wordt een optimum gezocht tussen draad diameter lengte en diameter van de spoel in relatie tot de zelfinductie die gevraagd wordt.
Groet,
Henk.
Martin V
Op maandag 23 juni 2025 15:07:37 schreef rob007:
Hallo allemaal,Ja Martin ik verwacht er ook niet te veel van ik hoop dat ik er de antenne’s mee kan testen.
Ik zag ook filmpjes dat ie meer(PWR) kon geven maar dat is niet mijn doel.
Ik heb ook van die andere printjes die hebben ze ook gebruikt als voorzetje en heb ik ook geprobeerd en was niet 100% goed maar werkte toch ook wel( die kleintjes kosten destijds bijna niks )
Mij gaat het om geen groot vermogen en lekker makkelijk ff aansluiten en kijken / meten als het wil…
eenmaal antenne goed zal het nog niet veel meer worden hoor! Misschien 10W zo iets???QQE:
En dat wil ik gaan doen voor basis Martin! Torretjes die dan buisjes aansturen omdat het(HOOP IK!) minder snel stuk gaat!
Dus: Osc, 1 of 2X trapje dan 2N3866 die dan een buis aanstuurt, veel verder durf ik niet te gaan!
1 omdat ik niet te veel PWR wil doen 2 omdat ik het misschien niet goed in bedwang kan houden en dus durf ik niet veel verder…
( dan zou ik misschien beter een zender kopen maar… is door mijn locatie niet rendabel ik zit waardeloos! )
ik heb wel zo’n 100W printje maar blijft liggen tot ik iets heb wat schoon kan insturen, en nogmaals ik zit zelfs onder een dijk!
.
Goeie INFO Martin! Dankjewel!
.
ik denk dat ik ook zal experimenteren met trimpotjes, dus van af de + 1K aan een trimpot van 22K naar de min, de loper aan 1K naar de basis.VrGr Rob
Hoi Rob, ik kwam nog een andere zender tegen op Alie, van 30 Watt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004512094590.html?spm=a2g0o.detail.…
Maar ook deze pcb maakt gebruik van de BA1404, zoals alle Chinese zendertjes.
Maar dom, ik heb de link niet opgeslagen. Wat ik bedoel is exact dezelfde pcb, maar dan voor 29 euro, dus moet je maar even verder zoeken.
Die oscillator die jij laat zien, kun je beter niet gebruiken, wanneer je die achter een s.a. hangt dan zul je een heleboel spurious zien.
Zelfbouw is dan nog beter. Al deze "Chinese" zendertjes en ook dat pcb'tje wat je daar hebt de is gebaseerd op de BA1404 waar ook de stereo coder inzit.
Maar het is werkelijk "bagger" wat de output geeft.
https://electronics-diy.com/ba1404-stereo-fm-transmitter-with-booster.…
Of de BH1417.
Over zelfbouw gesproken, een oscillator waarmee je deze pcb instuurt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009055902790.html?spm=a2g0o.detail.…
Hiervan heb ik er nog twee van, nooit gebruikt.
Over jou plan om uiteindelijk er een buis mee in te sturen, kun je beter gelijk een oscillator met een buis nemen. Goede kandidaten zijn een ECC85 of een EF80. Van die ECC85 zit het schema al in mijn hoofd: De ene helft als een Colpitts oscillator, eigenlijk een Clapp oscillator welke van een Colpitts is afgeleid, want deze gebruik ik nu ook in mijn BF256 osc. en 5 traps transistorzender.
Die andere halve ECC85 als driver welke gelijk een buffertrap is.
Hiermee stuur je in een EL84 of 86 of een QQE03/12 of welke buis dan ook mee in.
Een transistorzender met een 2N3866 kun je beter niet gebruiken, het vermogen daarvan is teveel voor het rooster, de buis overleeft het dan niet.
Je krijgt er een éénmalige spectaculaire lichtshow in het blauw voor terug, welke ik in de praktijk al verschillende malen heb kunnen aanschouwen.
Hiermee heb ik twee stuks 6146B buizen mee om zeep geholpen.
Wat je dan beter kan doen is een attenuator voor 50 ohm ertussen kan zetten, dan heb je gelijk een goede aanpassing.
Die buizen oscillator is hetzelfde als wanneer je die met een Fet gebruikt, met een buis werkt het mogelijk nog stabieler en geeft genoeg output om er de volgende buis mee in te sturen. Dit wordt één van mijn volgende projecten, hiervoor zal ik een apart draadje openen.
Wat bedoel je met trimpotjes? Wil je zo de weerstand spannings delers voor de basis instellen? Dat is helemaal niet nodig hoor, gewoon uitrekenen met de wet van ohm. Waarbij je een vaste collectorstroom kiest.