Ben er nog wel maar moet gewoon even tantjes terug nemen nu!
( jullie kennen mij zelfs dat vind ik moeilijk ) familie problemen wie heeft ze niet…
ik doe daar niet veel meer over schrijven laten we zeggen is privé en niet voor hier.
Als ook jullie het goed vinden schrijf en vraag ik nog wel het hemd van jullie lijf ?
.
ik heb dat koopdoos zendertje getest doet het denk ik goed ( goed genoeg )
Wat ik wil doen heb ik weer even wat tijd voor nodig ook.
( wil mettertijd in mijn toetertje gebruiken met laag PWR ) beetje spelebaaien.

VrGr Rob

LOL watt me nu gebeurd! Ik dacht ik zal dat koopdoos zendertje nog ff testen op de grote antenne, dus ik zet hem op de 3 elements en zet via een oude PC watt muziek er op.
Ik denk ik kijk even op een lokale SDR ontvangert, en.. ja hoor! En zit ff achter de PC te luisteren…
vergeet bijna dat dat ding nog aan stond! Denk luister ff naar een andere SDR ( buiten mijn bereik! )
ik hoor daar twee stations met elkaar duplexen en op gegeven moment zegt er eentje ik hoor daar op die SDR 85MHz een muziek station? En toen schrok ik wakker, ik ren naar dat zendertje en zeg jongens? Hallo ik ben het!?
En ja hoor! LOL via de enen SDR naar de andere SDR met 200mW QSO aan het draaien!
Bwahahahahaaaa eindelijk weer ff iets positiefs! ;)

Hoi Rob, hopelijk gaat alles goed daar en ook met de gezondheid daar.

Ik ben iedere dag bezig om verbeteringen aan te brengen aan mijn zes traps transistorzender met de KT920 in de eindtrap. Een belangrijke verbetering was om omlaag te gaan in het stuurvermogen tussen de verschillende trapjes. De eindtransistor versterkt ongeveer 10 maal en de 2N2219 doet dat ook ongeveer, dus heb ik aan 50mW ruim voldoende, welke de BFR96 dient te leveren en deze gaf veel te veel af. De BFR90A eigenlijk ook waardoor de gehele zender eigen over stuurt werd. Ik heb bepaald wat de ingang belasting weerstand is van de BFR90A en de BFR96. De BFR96 heb ik om te beginnen in klasse A gezet, die stond in B, dat scheelde al een hoop. De BFR90A heeft een uitgang belasting (een virtuele collector weerstand) van ongeveer 182 ohm en die past mooi aan op de ingang belasting van de BFR96. Dat betekend dat ik tussen deze twee trapjes geen impedantie transformatie netwerk nodig heb, alleen een serie weerstandje van 150 ohm is voldoende. Het signaal wat op de BFR90A wordt aangesloten vanuit de emittervolger, wordt ook met 6dB gedempt door ook daar een serie weerstand te plaatsen van 150 ohm. Tussen deze twee trapjes zit eigenlijk alleen een koppel condensator en dit is voldoende. Daarbij ga ik uit van de volgende stelling:

Wanneer die twee trapjes volkomen lineair werken, is het uitgang signaal een mooie onvervormde sinus spanning. Er hoeven dan geen filters tussen, want dat is dan niet nodig, mits het signaal uit de oscillator en de emittervolger ook een mooie sinus is. Voor de rest heb ik alle collector voeding spoelen vervangen door kleine spoeltjes welke op een dunne ferrietkern zijn gewikkeld. Ik heb geen idee wat de zelfinductie is maar het zijn uitstekende VHF smoorspoelen welke ik in mijn voorraad ferrietkernen had liggen.

Dat is belangrijk omdat ik laagdoorlaat pi-filters op de uitgang van de BFR96 en de 2N2219A gebruik en dergelijke smoorspoelen zijn beter als luchtspoelen omdat ze geen valse resonanties kunnen veroorzaken met de collector shunt capaciteit in de impedantie aanpassing. Ik gebruik liever niet de term "filters" omdat het dat eigenlijk niet zijn, het werkt wel als een frequentie bepalend element, maar het is eigenlijk een impedantie aanpassing op de volgende (lage ingang weerstand) van de volgende trap.

Ondanks dat ik tweemaal 6dB verzwakt, dus 12dB in totaal behaal ik hetzelfde uitgangs vermogen en dat is 23 Volt piek op 50 ohm. Dat is een vermogen van 5,29 Watt en dat is het maximale wat de KT920 kan leveren op 12 Volt.
Het uitgang signaal is een stuk schoner nu, de aanpassingen zijn beter.
De werking is een stuk beter geworden, wat een hele verbetering is.

Hallo Martin, en ieder die mee leest natuuurrrlijk!

Ik hou mij nu even rustig maar heb toch ook weer last van gejammer Martin.
( Afleiding? ander onderwerp maar? ) En, heel lullig maar tussendoor doe ik wel werken nog.
Pas geleden hoorde ik toch ook iemand met zelfbouw spul op de SDR ( ik denk dan wel eens… )
.
doe jij af en toe een foto Martin? ( welk soort smoorspoel? Geen 6 gats dus )
EN!!! het boeit niet hoe LELIJK of MOOI het is ik wil graag meekijken?
( Alleen meekijken vind ik al leuk en wie weet wat ik van jou kan jatten )
.
Je schrijft impedantie aanpassing? Dat zou mijn volgende vraag geweest kunnen zijn:

50R uit naar 50R in?
Als je dus 50R uit heb hoe maak je dan een goeie 50R in?
Dus gestel ff ik heb 50R uit, hoe maak je dan een trap met 50R in?
En dan bedoel ik met TOR en of met Buis? Dit doe ik nooit! Kweet niet eens hoe!
Alhoewel ik met de buisjes denk ik *per ongeluk!* door Bert Jan en jou een ingangskring maakte die er voor zorgde dat de buis ging aan slaan! ( Meer HF uit! )
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2552564#2552564
.
( nu moet ik natuurlijk gaan uitkijken krijg ik een lading theoretisch, liever niet! Voorbeelden misschien? )
Gestel ik wil een trap van een 4 trapper 50R/OHm in maken? Hoedan? ( gaat nu natuurlijk niet om de rest van schema! )
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Jip&Jannakes? Of heeft dat geen nut?
En een DummyLoad gebruiken als ingang… ?
.
MAAR, jij gaat goed en dat is mooi!
Jij iedereen de Vriendelijke groetjes van hier weer!
Rob
(Trouwens, Dat gekke koopdoosje, Tis geen gigant dingetje maar heb er toch wel LOL van/mee! )
Wil er nog wel meer mee doen maar nu nog ff niet.

Hoi Rob, hier even een reactie op jou vragen.

doe jij af en toe een foto Martin? ( welk soort smoorspoel? Geen 6 gats dus )
EN!!! het boeit niet hoe LELIJK of MOOI het is ik wil graag meekijken?
( Alleen meekijken vind ik al leuk en wie weet wat ik van jou kan jatten )

Op jou verzoek heb ik een aantal foto's gemaakt.
De eerste foto is een overzicht van het gehele zendertje.

Rechts onder zit de oscillator welke een hele grote spoel heeft uit 1,5mm draad vijf en halve winding over 8mm en 15mm lengte (139nH).
Dat is voor de mechanische stevigheid te bevorderen en de thermische stabiliteit (temperatuur) te bevorderen, ipv een spoel met dunner draad. Rechts boven de eindtrap en links boven de 2N2219A driver. Alles is op frequentie gepiekt alleen in de oscillator zit een 10-40pF keramische trimmer. Hiermee kan de frequentie worden ingesteld tussen 84 en 96,6MHz.
Afregelen is dus niet nodig, alle kringen zijn gepiekt op 86MHz, maar op andere frequenties komt er ook hetzelfde vermogen uit.
De volgende foto is een close-up van de eindtrap.

De trimmer (10-40pF) om de eindtrap af te regelen is vervangen door een 47pF vaste condensator, de spoelen zijn aangepast op deze condensator.

Deze foto laat de koppeling zien tussen de 2N2219A en de KT920A. Het is een laagdoorlaat pi-filter eigenlijk een impedantie aanpassing tussen de twee transistoren.

Deze foto laat de koppeling zien tussen de BFR96 en de 2N2219A. Dat gaat in drie stappen, met een dubbel pi-filter en vervolgens een L-match netwerk bestaande uit een shunt condensator van 68pF en een kleine serie spoel naar de basis van de 2N2219A welke in klasse C staat. De bias van de basis is verbonden met een 15 ohm weerstand naar de massa. Voor de bias van de eindtrap heb ik dat ook zo gedaan maar dan staat er nog twee ferrietkralen in serie met de weerstand. Merk op de collector voeding smoorspoelen, op een ferrietkern. Hier een foto van de ferrietkernen.

Van links naar rechts, als eerste een 5mm ferrietstaaf welke ik uit die QQE03/12 zender heb gesloopt, ik heb er meerdere van. Deze schuif ik in een spoel en zo verhoog ik de zelfinductie ervan, net zolang de spoel de juiste waarde heeft. Dan daarnaast zo collector voedingspoel welke ik dus in gebruik heb. Ik heb het niet opgemeten maar er zitten ongeveer 10 windingen op uit ik denk 0,5mm draad, op een diameter van 1,5-2mm ferriet staafje. Daarnaast zomaar wat ferriet staafjes waarop je ook draad van 0,5mm kan wikkelen om er een dergelijke spoel mee te maken. Daarnaast wat ferriet kralen die gebruikt kunnen worden in de bias van de basis in een klasse C versterker.

Je schrijft impedantie aanpassing? Dat zou mijn volgende vraag geweest kunnen zijn:

50R uit naar 50R in?
Als je dus 50R uit heb hoe maak je dan een goeie 50R in?
Dus gestel ff ik heb 50R uit, hoe maak je dan een trap met 50R in?
En dan bedoel ik met TOR en of met Buis? Dit doe ik nooit! Kweet niet eens hoe!
Alhoewel ik met de buisjes denk ik *per ongeluk!* door Bert Jan en jou een ingangskring maakte die er voor zorgde dat de buis ging aan slaan! ( Meer HF uit! )
( nu moet ik natuurlijk gaan uitkijken krijg ik een lading theoretisch, liever niet! Voorbeelden misschien? )
Gestel ik wil een trap van een 4 trapper 50R/OHm in maken? Hoedan? ( gaat nu natuurlijk niet om de rest van schema! )

Daarvoor gebruik ik een L-match calculator, de formules hoef je niet uit je hoofd te leren, maar je voert alleen de waarden in.
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_18.php
De laagste waarde in impedantie als eerste dat kan 50 ohm zijn maar bijvoorbeeld ook 6,5 ohm wanneer je van 50 ohm aanpast op de ingang van een eindtransistor in klasse C. Vervolgens de hoge impedantie, bijvoorbeeld 50 ohm in naar 6,5 ohm.
Dan de frequentie in MHz en tenslotte de Q. Deze kies ik meestal laag op 2, om verliezen in de aanpassing zo laag mogelijk te houden.
Je krijgt als eerste een L-match (spoel en condensator), daar onder een pi-match en tenslotte een T-match, met twee spoelen en één shunt condensator.
Je kan de Q veranderen en dan krijg je andere waarden voor de spoelen en de condensatoren, heel leuk om zo wat te analyseren.

Met een L-match kun je van alles aanpassen, van hoog naar lage impedanties of andersom. De naam L-match betekend niet dat er een spoel (L) inzit, maar omdat het netwerk in de vorm is van de letter L.
Als het niet helemaal duidelijk is kan ik het nog verder uitleggen, tot zover weer even.

Hallo Martin,
JAAaaaa zit lekker met jou mee te kijken nu.
Misschien wel opletten voor overslag of inslag of hoe noem je het? ( of mot ik mu er nie meej bemoejen? )
( rode en gele draadjes en de osc. Naar die roze BLY(KT920A) van jou? En Schotjes? ) ik zeg maar wat Martin!
( zodat het HF niet van KT920A naar oscillator overspringt misschien? )
Zo heb ik hier nu ook zo’n Tor met alleen schroefdraad er aan? Geeft ergens iets van 2 Watt? Kan meer denk ik,
MAAR word totaaaaaalll niet heet, heerlijk vind ik dat! En paar keer antenne vergeten MAAR geeft niet zegt ie!
.
En nog wat? Ik ga toch eigenwijs zijn hoor Martin! Dat kleine zendertje als stuurzendertje? Hij doet het niet slecht,
en volgens mij ook redelijk schoon. ( misschien net zo iets als jij met die print wat trapjes ) niet grof je kent me!
.
Niet lelijk bedoelt voor de rest maar die band is het voor mijn omgeving niet waard voor een betere of grovere zender,
Als er alleen maar gezecht woord bedankt voor de verbinding en nog niet eens wat gelul in de ruimte dan vind ik het niks!
Die jongens in Leiden wel, die hoorde mij en gelijk ff op zijn CB’s even een praatje pot was echt ff leuk vond ik.
( Kben maar een gwoonu jongu en een praatje in de lucht vind ik leuk! Hoe gewoon? HEEL Gewoon!)
.
Zelf wil ik ook wel weer graag prutsen Martin maar met dit weer in mijn hokje dat word echt HELEMAALLLLL NIKS!!! kwil graag kijken voor mobiel!

Tot zo ver weer eventjes ( fijn / leuk dat je deelt Martin! Ik vind dit echt heel leuk! )

VrGr Rob

Ik heb hier ook zo een chinees zendertje liggen van 5 watt op basis van de bh1417.
Doet het helemaal niet gek voor die 22 e ,de stereo geeft wel wat spurious dus beter die afkoppelen en externe coder gebruiken.
Qua harmonischen doet ie het erg netjes,de 2de is amper te zien en hogerop zit niks.
Dus helemaal niet slecht.

Hallo Saturnus,
Voor duidelijk? heb je plaatje / voorbeeld welke jij bedoelt?

(kan iemand alsjeblieft die kachel uit zetten? ) :S die ouwe Heks en ik gaan uit! 8)7

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (10%)]

Hoi Rob en Saturnus en meelezers.

Misschien wel opletten voor overslag of inslag of hoe noem je het? ( of mot ik mu er nie meej bemoejen? )
( rode en gele draadjes en de osc. Naar die roze BLY(KT920A) van jou? En Schotjes? ) ik zeg maar wat Martin!
( zodat het HF niet van KT920A naar oscillator overspringt misschien? )

Als je goed had gelezen staat alleen de KT920 en de 2N2219A op 12 Volt.
De rest wat daarvoor staat staat op 5 Volt. De rode draad is dus 12V en de gele is 5V. De HF "sproeit" niet over naar andere delen, dus kan het geen kwaad.
Extra afscherming kan geen kwaad, maarja het is een experimenteel bouwsel, ik haal het toch later weer uit elkaar. (het ziet er ook niet uit).

Hallo Martin,
ja had het wel gezien/gelezen, maar overslag van rood naar geel?
maar ook van die trap terug zou het niet kunnen?
En jaaa klopt dit is natuurlijk experimenteel begrijp ik dus aan die andere kant ook weer niet boeiend.
maar dat je daar tijdens het meten ook geen last van heb?
.
( let op is geen aanval of zo hoor, maar denk als je dan meet... ga je dat dan niet terug zien of zo? )

VrGr Rob

Nee hoor Rob, daar heb ik in het geheel geen last van.
Dat kan ook niet want ik gebruik een pc voeding en op de trafo in die voeding zitten twee onafhankelijke wikkelingen voor 5 en 12V.
Ik had natuurlijk alles kunnen voeden uit 12V en om die 5V te krijgen er een 7805 in kunnen zetten, maar waarom eigenlijk, die 5V zit er toch al in de voeding.

Met andere woorden: ik dacht altijd HOOOWWWWWW afschermen, Ontkoppelen overslag inslag enz…
schotjes overal schotjes nu eerlijk doe ik ook niet meer zo veel maar toch altijd wel een soort van bang mee gemaakt.
Vroeger echt alles ECHT ALLES in een apart hokje! Een beetje zoals op de foto maar dan nog erger:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/juli-2013-103-1…

de spoel en de trimmer zaten dan ook nog appart!
Nu geloof ik wel het kan geen kwaad maar je kunt ook…

VrGr Rob

Kwam ook dees nog tegen, een grenade AMTX van mij:
https://partyflock.nl/images/cache/000d58550026546af706ce1f1a01b51b08
HOOWWww kijk nou ook van mij:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/152825/2?query=fm+zender&amp…
staat hier op C.O.

In die grenade TX zitten ringkernen en deze "strooien" nog veel minder een magnetisch veld uit als een gewone luchtspoel. Dat is zo omdat de kern rond om gaat en een gesloten veld vormt. Dus het is eigenlijk niet nodig omdat met een schotje af te schermen. De trap welke ervoor staat hoeft ook niet echt afgeschermd te worden, zolang de collector van die transistor niet te dicht staat van de spoel in de oscillator. Dus je hebt geen afscherming nodig bij dat zendertje.

Met dat FM schema kan het anders zijn, omdat de capaciteiten in de kringen klein kunnen zijn en de spoelen vrij groot zijn. Niet alleen dat, maar de Q factor kan vrij groot zijn, omdat het een smalband zendertje is, waarbij iedere kring is afgestemd op dezelfde frequentie. Met een breedbandige zender heb je daar veel minder last van, zolang die kringen niet erg dicht op elkaar staan, want hier is de Q factor door de gewenste bandbreedte een stuk lager.

Hoi meelezers. Intussen heb ik na wat veranderingen mijn ontwerp van het zendertje, over te zetten op een "nette" pcb. Mijn ontwerp is verbeterd op alle frequenties tussen 83 en 96,6MHz heb ik exact hetzelfde uitgangs vermogen, het is een echte no-tune zender geworden. Maar met filters ertussen.
Wat ik wilde zeggen is wanneer je iets over TX versterkers wil leren, je naar deze video van M0NTV beslist moet kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=0eCZFZ_iAkg
Op deze manier heb ik ook VHF versterkers gebouwd, maar dan met een binoculaire HF breedband transformator, met ferriet materiaal #61.
Biffilair gewikkeld, op deze manier:
https://www.youtube.com/watch?v=E0RL3icyyR8
Deze manier heb ik in het verleden vaak toegepast en dat werkt prima en koppelt direct op een 50 ohm uitgang. Echter in mijn ontwerp gebruik ik dit niet, maar transformeer direct naar de belasting impedantie. De reden dat ik 5 Volt voedingsspanning gebruik is omdat het makkelijker is om een lage collector belasting weerstand te krijgen is als op 12 Volt.
Een tweede reden om een lagere spanning te gebruiken, is dat ik niet zoveel vermogen nodig heb, op 5 Volt heb ik meer als voldoende vermogen, bij een lagere impedantie. Ook is de schakeling meer "robuust" als dat het op het randje staat van zijn prestaties, de BFR90 en BFR96 kunnen tot max. 15 Volt.
De methode van transformeren vanuit een hoge collector impedantie (geen collector belasting weerstand) is door mijzelf ontworpen, ik gebruik geen L-match calculators als deze:
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_18.php. Dit omdat ik de praktische waarden daar op invoer geen relevante waarden uit krijg. Wat ik heb gedaan is de waarden toepassen, waarvan ik weet dat het werkt, uit praktische ervaring. Dus alle aanpassingen en filters heb ik ontworpen zonder enige hulp, zoals een calculator.

Mijn volgende plannen zijn om achter dit zendertje een 2N5591 te zetten welke 20 Watt afgeeft, welke slechts de voorversterker zal zijn.
Hiermee stuur ik een BLW96 mee in welke 80 Watt zal gaan geven. Dit gaat naar een Wilkinson splitter voor tweemaal 40 Watt en hiermee stuur ik twee eindtrappen (met de BLW96) mee in. Deze geeft tweemaal 200 Watt, samen 400 Watt, via een Wilkinson power divider. Enkele van deze schakelingen heb ik al gebouwd er zullen alleen wat aanpassingen nodig moeten zijn om er breedband no-tune versterkers van te maken. Maar er zijn meer manieren om dit te bereiken; 50 Volt kwadraat gedeeld door vermogen is 12,5 ohm en dit is toevallig een aanpassing van 1:4 op 50 ohm. Bij 400 W is dit dit 1:8. Een transformatie verhouding van 1:8 is niet zo praktisch, wel 1:9 maar 1:4 is makkelijk dus dat zal het wel worden. Voorlopig nog genoeg te doen.

Hallo Martin,

Mooi spul man! BLW77 alleen ik vind dit spul eng om te gebruiken, ( niet alleen bang om te storen )
ik blaas zulk spul achter mekaar op! Dat 5 sec... voor het overschakelen daar ging het bij mij meestal mis!
( Moet nog huilen als ik denk aan mijn dure *25 gulden BLY87A VOOR MIJN VERJAARDGAG!!!* gekregen, blies hem de volgende dag op door de plug/antenne te VERGETEN!!! )
Vandaar graag buis! ( en ja, zou het op aan uit met relais moeten schakelen inderdaad! )
.
En no-tune vroeger hadden we er een stapel trimmers in om het 1 op frequentie te zetten 2 om het uiterste er uit te persen.
En nu zijn we ja toch wel noodgedwongen bezig om er geen trimmer meer te veel er in te zetten omdat ze er bijna niet meer zijn.
Want we of in ieder geval ik zou toch graag trimmers blijven gebruiken... toch?
( Het klinkt gelijk toch weer als geklaag en negatief, zo ook weer niet bedoelt hoor beste lezers allemaal! )
.
Heb ik wel een vraagje? Zo’n spoeltje met ferrietstaafje voor zo’n FM zender? Is dat ongewenst? Minder goed? Of niet gewild?
Ik dacht anders dat misschien doen?
.
Heb het wel gezien in zendertjes maar dan was het in de oscillator die dan op bijvoorbeeld 35 X 3 – 105MHz of in die trant was.
Maar trapjes, nooit gezien wel twee smoorspoeltjes naast elkaar om van trapje naar trapje te gaan.

Tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob

( vroeger domweg bouwen zonder te weten wat... en nu is dat eigenlijk nog niet veel anders, ja ja Praat over mijzelf! ;) )

Heb ik wel een vraagje? Zo’n spoeltje met ferrietstaafje voor zo’n FM zender? Is dat ongewenst? Minder goed? Of niet gewild?

Ik heb de keuze gemaakt om een smoorspoel te gebruiken ipv. een luchtspoel.
Dit omdat ik een shunt condensator (een C vanaf de collector naar de massa) en die mag of moet niet mee resoneren met de collector voedingspoel. De gebruikte aanpassing resoneert dan alleen met de C's en de L's in die aanpassing.
Ik had het over "valse"resonanties" welke kunnen ontstaan bij het gebruik van een luchtspoel in de voeding van de collector voedingspanning.
Dit wilde ik dus voorkomen. Ik heb het aantal windingen geteld dat zijn er 10 en de diameter is 2mm ferrietstaafje dus.

Nou dat hoef je dus niet te doen, want dat heb ik al uitgebreid onderzocht en geloof me of niet, dit blijkt de juiste oplossing om het zo te doen.
Ook al zou ik mijn ontwerp, waar ik echt veel tijd en energie heb gestoken, dat hier op C.O. te publiceren, ik er voor 100% zeker van bent dat je aan dat ontwerp dingen gaat veranderen, omdat je er van "overtuigd" ben dat het beter kan. Ik weet niet hoeveel overredingskracht er nodig is om jou iets uit te leggen, wat gewoon ook zo is. En waarom zou je het anders willen doen, als het op deze manier het beste presteert ga toch niet iets proberen, wat theoretisch al niet zal werken. Ja Rob, moeilijk hé iets accepteren van een ander, was je ook zo op school? Bovendien heb ik niet lukraak componenten gebruikt "omdat ik die toevallig had", nee alles is berekend in het gehele ontwerp. Dat geldt voor iedere condensator, spoel of weerstand.

En no-tune vroeger hadden we er een stapel trimmers in om het 1 op frequentie te zetten 2 om het uiterste er uit te persen.
En nu zijn we ja toch wel noodgedwongen bezig om er geen trimmer meer te veel er in te zetten omdat ze er bijna niet meer zijn.
Want we of in ieder geval ik zou toch graag trimmers blijven gebruiken... toch?

Hieruit blijkt dat we een discutabele mening hebben. Ik "gruwel" van een ontwerp met trimmers en wel hierom: De kans dat je het geheel op een andere frequentie afregelt is groot. Transistoren hebben nu eenmaal de ongewenste eigenschap een signaal in frequentie te verdubbelen, gebruik dus altijd een frequentie teller op de uitgang. Maar dat is niet het enigste, de kans is dermate klein dat je net de goede aanpassing krijgt welke je zou moeten hebben, vooral de eerste paar trapjes na de oscillator zijn het meest kritisch. Wanneer je afregelt op maximaal vermogen, weet je zonder spectrum analyser niet waarmee je in feite te maken hebt. In die "piraten ontwerpjes" heb je ook te maken met parasitaire capaciteiten welke aanleiding geven op meestal veel lagere frequenties op parasitair oscilleren. Zo kun je mooi 5 Watt op de uitgang hebben van je bouwsel, maar in feite heb je op de uitgang een signaal ergens tussen de 1 en 10MHz in het VHF spectrum. Dat betekend dus veel parasitaire producten iedere 1 tot 10MHz, vanaf 80 tot zeg 300MHz!

Vaak "kloppen" die ontwerpjes niet, ze tekenen een paar trimmers in de goede hoop de juiste aanpassing te krijgen, maar geloof me of niet, zoals hun dat beweren, krijg je niet de juiste aanpassing. Daarvoor moet je op zijn minst twee spoelen voor gebruiken in een pi-filter configuratie. In dit soort ontwerpen zie ik dat niet, ze kwakken er gewoon een paar trimmers in, in de hoop zo de juiste aanpassing te krijgen, maar helaas zo werkt dat niet.
Met als resultaat een hoop ongewenste reflecties in die aanpassing welke een berg aan intermodulatie producten opleveren en aanleiding tot parasitaire oscillaties geven. Vaak zie je dan trimmers van 10 tot 40pF, hoe kleiner de capaciteit is, hoe groter de HF spanning wordt van de spoelen wordt en de kans op ongewenste koppelingen door de veldsterkte (van ook de bedrading) je krijgt met andere spoelen. Ook bij een hoge Q factor, wat ik eigenlijk bedoelde, de parasitaire capaciteiten welke je in iedere schakeling heb, een grotere invloed hebben op de stabiliteit van de gehele schakeling.

Dit is een voorbeeld van slechts één van de vele fouten die in een dergelijke schakeling (piraten schema's) zit. Vaak "perst" men er het maximale vermogen uit, uit bijvoorbeeld een driver, dat de volgende versterker volkomen overstuurd wordt om maar zoveel mogelijk vermogen eruit te krijgen. Kun je nagaan wat dit voor gevolgen heeft voor jou signaal en de harmonischen ervan? In dit geval denk je, de zender geeft maximaal vermogen, ja dat is waar, totdat je er een spectrum analyser op aansluit. Van die impedantie aanpassing(en) tussen de versterkers klopt dan ook niets meer, want we "persen" er zoveel vermogen uit, dat zelfs deze aanpassingen geen functie meer hebben. Dus met andere woorden, wel of geen aanpassing, of een hele mis aanpassing geeft altijd 100% output. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Om dit allemaal te voorkomen gebruik ik filters met vaste capaciteiten ipv. trimmers. Zo weet ik dat de aanpassing altijd goed is en je hoeft niets af te regelen, dat is allemaal vooraf bepaald. Dat geeft dus op de uitgang een schoon signaal en geen parasitaire oscillaties of een dubbele of drievoudige frequentie.
Bij de dubbele frequentie zit je in de luchtvaartband, leuk voor als je een rapportje met de verkeerstoren wilt hebben. En 175MHz is dacht ik ook een mobilofoon band.

Hallo Martin, allemaal,

we verschillen van mening maar is niet erg, moet kunnen!
In discussie hier over gaan dat verlies ik want onderbouwend dat alleen al word ut um al niet! En dus…
.
MAAR wat ik dan weer wel leuk vind is dat ik vanavond een boel QSOtjes gedraaid heb met GROTENDEELS eigen brouwsel 2,5Watt, lokaal en een paar Maasluis en Rijswijk melde dat ie mij ook heeft gehoord.
( Lang leven de LOL is mijn dag weer eens goed! )
.
Had niet verwacht dat het nog zo ver weg zou komen vanwege mijn locatie maar toch…
.
ik hoop te kunnen beginnen om te kijken of ik ook nog eens HALF mobiel kan gaan
( dat lijkt mij leuk, maar alles op zijn tijd )
alleen antenne horizontaal van af / uit mijn auto??? eerst maar kijken voor verticaal eerst.
.
ga op gemak ook nog eens kijken voor half TOR om half Buis ook hier kwam ik al weer iemand tegen die weer vond alleen TOR en FET ( ook niet rot natuurlijk! ) maar nee ik wil zo en dus…
Nee heb ik…

Tot zo ver weer eventjes( Ga naar mijn nestje! )
VrGr Rob

MartinV, zijdelingse vraag, maar kunnen de trimmertjes aan de outputkant van de BLW77 dergelijke vermogens wel aan? Net even de datasheet van de BLW77 bekeken en da's toch een ferme transistor met 130W output.

In de tijd dat ik nog RF-versterkers bouwde (eigenlijk allemaal 1:1 varianten van het voorbeeldontwerp uit hun datasheets, alleen wat lager in frequentie 100-108MHz i.p.v. 175MHz) had ik een 15W-amp o.b.v. de CD1629. Daar begonnen die kleine kunststof diëlectricum-trimmertjes al te roken bij 10W RF, door te grote RF-stromen en de diëlectrische verliezen van de trimmers. Daarom keramische trimmers gebruikt bij die 15W amp en de grotere 40W amp (2N6084).

Dus ik sta enigszins verbaasd dat bij dergelijke hoge vermogens als bij u deze trimmertjes het wel schijnen vol te houden?

Ha nonius,

Even geen tijd voor het draadje van @rob007 volgende week iets meer tijd :)
Jou opmerking is terecht die trimmers folie zijn van plastiek lijkt op teflon en die kunnen op die plaats niet gebruikt worden.
De Q is te laag door een te grote serie weestand wordt het component warm.

@Martin V,

Ik zal komende week ook jou ontwerp doorrekenen ik zie hier en daar toch een vraagteken.
Kan je een schema laten zien hoewel recht vooruit, ik hebt de S-parameters van de transistor dat is geen probleem.
Let op de specificaties van je trimmers daar is voor wat de RF spanning in de gegevens niet direct veel over gezegd.
Maar je zit al snel te hoog zo'n filter werkt in de sperband (alle filters) op basis van reflectie,
dus zowel de spoelen als condensatoren krijgen behoorlijk voor de kiezen.
Dit betekend warmte dus verloop en dus..... misaanpassing nog meer verlies en ga zo maar door.

Groet,
Henk.

Licht het aan mij? Of aan mijn verbinding? Of is dit een blijvende nieuwe lay-out?
Sorry ik moet hier verschrikkelijk aan wennen en vind het eerlijk gezegd niet fijn.
Zal er wel niets aan kunnen doen maar… Tis minder aantrekkelijk voor mij.

VrGr Rob

Licht het aan mij? Of aan mijn verbinding?

Tsja, dat komt er nou van met al dat gezend op de 3m-band. Electronica slaat op hol, computers werken niet meer goed, en websites gaan stuk....

Zonder gekheid: https://www.circuitsonline.net/nieuws/268/update-nieuw-website-ontwerp…

(geloof me, als jouw gezend de oorzaak was van deze nieuwe layout zou ik de eerste zijn om je uit te peilen en te verlinken bij het AT! >:) )

[Edit: deze thread heb je dan blijkbaar ook gemist: https://www.circuitsonline.net/forum/view/168034. Ik zou zeggen, kijk zo af en toe ook eens in de andere groepen dan alleen in HF.... ;) )

[Bericht gewijzigd door nonius op (18%)]

Hallo Nonius,

LOL nou als het over al dat grote vermogen gaat wat ik hier heb kom je bedrogen uit!( of thuis? )
.
MAAR, ik begrijp al wel ik moet er maar aan gaan wennen!
Dankjewel voor de Linkjes Nonius!

VrGr Rob
( kmoet echt ff wennen! |:( )

Hallo Henk, Nonius en Rob,

Om te beginnen met Henk, Als je die aanpassing zou willen doorrekenen dan graag. Zowel de BFR96 en de daarachter geschakelde 2N2219 hebben beiden een collector belasting weerstand van 180 ohm. En de basis/emitter belasting van de 2N2219A is 39 ohm. Dan voer ik deze gegevens in op een L-match calculator.
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_18.phpVoor de ingang impedantie kies ik voor beide versterkers 50 ohm, dan heb ik een Q van iets meer als 3. Het type van aanpassing daarvoor kies ik een T match filter, die kan dat makkelijk want ik hoef maar een klein beetje omlaag te transformeren met die T-match.

Maar ik heb wat merkwaardigs ontdekt, mijn volgende werkwijze is controleren aan de hand van de Smitt-chart of dat wel klopt. Als ik die aanpassing overneem klopt het niet, een heel stuk zelfs niet. Ik ben aan het spelen geweest met de spoelen en de condensator, maar ik kom op een veel hogere capaciteit uit. En deze verschilt behoorlijk met de waarden die de L-match calculator adviseert.
Ik heb meer vertrouwen in de Smitt-chart calculator als in de L-match calculator, maar mijn vraag aan jou Henk is wat vind je van mijn werkwijze en hoe verklaar jij die verschillen? Wie moet ik nu geloven, ik denk de Smit-chart, maar ik weet het niet.

Oke dan kom ik dus met een filter wat ontworpen is, de exacte spoelen kan ik niet bereiken, ik neem een heel aantal windingen dus 4 of 5 of 6 en een bepaalde diameter, maar ik zit niet precies op de gewenste waarde. Voor de condensator neem ik het liefste standaard waarden. Mijn aanpassing volgens de Smitt-chart calculator ziet er zo uit:

En deze aanpassing:

Dit zijn de impedanties op de ingang en de uitgang:

de SWR verhouding:

Dus ik ben benieuwd naar jou mening Henk, wat je hiervan vindt.

Oh over die BLW77 daar haalde ik maar 10 Watt uit, ik had toen te weinig vermogen, dat ding moet normaal aangestuurd worden met 30 Watt. Maar toch kon ik de BLW77 testen, maar met een klein beetje power. Vandaar dus.

In de changpuak-calculator heb je 88 MHz ingevuld.

Maar los daarvan, als ik het gewoon met de rekenmachine nareken, klopt de aanpassing van 39 op 50 precies.
Let wel op dat R1<R2; de 39 ohm zit dus links.

Met de Smith-calculator klopt de aanpassing ook (ditmaal met de 50 ohm links), maar dat is gewoon een andere Q.

Tis niet te geloven, Ik ben weer ziek! (ik loop van 2 kanten leeg, zucht... :r )
En vrijdag naar het ziekenhuis voor uitslag…
.
Als het kan? Misschien een principe schema of zo?
En Martin je hebt het over 50R maar dat is dan alleen 50R uit?
En als ik het goed had met een BFR als aansturing?
.
Zouden de gegevens ongeveer gelijk blijven 2N2219 of 2N3866 toch… of?
Ik wil denk weer misbruik maken van zo’n chinees LCD Oscillator printje met daar achter…
en dan Buis als ik dat ooit gedaan gaat krijgen.

BLW77 – 28V

VrGr Rob

Ik heb denk ik kou gevat op mijn blaas, maar hoe kan dat midden in de zomer?

Ja je hebt helemaal gelijk Frederick E Terman. In die L-match calculator heb ik de frequentie op 86MHz gezet en de Q verlaagt naar 1,75 en dat geeft precies dezelfde waarden als die van de Smitt-chart calculator. Dus ja beide kloppen maar ik zag mijn fout niet, bedankt.

Nee hoor Rob die 50 ohm die heb ik gekozen, ik had eerst 60 ohm, dat is de ingang van de filters/aanpassingen tussen de twee trapjes. De eerste is op de uitgang van de BFR96 en de ingang van de 2N2219A aangesloten. En jawel een 2N3866 zal het precies hetzelfde doen in collectroomstroom. Die 2N2219A trekt maar heel weinig stroom 38mA op 12V en geeft 215mW af dat is genoeg.
Maar dat filter uit twee spoelen en één vaste condensator gebruik ik dus. Dat tweede filter staat op de uitgang van de 2N2219A en filtert past de impedantie aan op de ingang van de KT920A op ongeveer 18,2 ohm. Die beide filters hoeven maar een klein beetje omlaag te transformeren, en dat doet een T-match uitstekend. Alleen ik was vandaag dom bezig, ik zat aan de onderdelen te solderen en was vergeten om hem uit te zetten. Dat heeft me een eindtor gekost, zonde, moet ik weer naar Henk in Haarlem. Ja soms successen soms teleurstellingen.