rob007

Ratel Piraat

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

(ja het gaat weer watt beter inderdaad!) En niet te serieus he mensen ff voor de LOL?
ik kwam per ongeluk op dit filmpje terecht:
https://www.youtube.com/watch?v=TtzM_VPEglY&t=1379s
En toen dacht ik wat is dan de juiste waarde om juist het/dat signaal kort te sluiten naar... aarde?
Mag ik het zo zeggen? Want dat is ongeveer dan toch de bedoeling,
Het NIET doorlaten van bijvoorbeeld 85MHz.

https://youtu.be/TtzM_VPEglY?t=1379

en is er dan ook een ideale condensator? 1NF of 10nF naar de min?

https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

Het nare is dat er iemand hier wel eens geweest is die zij dat met 4,7mH en 1nF de laatste smoorspoel bij de 2N3553 te klein zou zijn?
Waardoor je HF zou kortsluiten? ( vandaar DIT gebrabbel! )
.

los hiervan voor de LOL ook aan https://chatgpt.com/ gevraagd die vertelde dat:

1?nF – 4,7?mH – 1?nF Te veel inductantie, te weinig capaciteit
10?nF – 4,7?μH – 10?nF Ideaal voor 85?MHz filtering
10?nF – 10?μH – 10?nF Ook mogelijk

en:

RFC: 4,7 µH luchtspoel, ca. 5 windingen op 6 mm luchtkern
C1 & C2: 10 nF keramisch (NP0 of X7R)

Voor de LOL ook maar gevraagd naar zelfpruts smoorspoel:
Ja, dat kan. Een standaard ½ watt koolweerstand is in feite gewoon een cilindertje van ongeveer 2?mm diameter,
en je kunt daar geëmailleerd draad (bijv. 0,2–0,3?mm) omheen wikkelen. Het werkt prima als luchtspoelachtig smoorspoeltje voor RF.

? Hoeveel windingen?
Voor een smoorspoel van ongeveer 4,7?µH, wat geschikt is voor jouw toepassing rond 85?MHz, geldt ruwweg:

Draad: 0,2–0,3 mm geëmailleerd koperdraad
Kern: koolweerstand 100k ( ½ ...1/4W ) → ca. 2 mm diameter, ca. 6–7 mm lengte
Wikkelingen: ongeveer 12 tot 16 windingen strak naast elkaar
Dat geeft je een inductantie in de orde van 3 tot 6?µH, afhankelijk van hoe strak en egaal je wikkelt.
(ik deed vroeger 1/4W (8MM lang2,5MM dik)KOOL 100K of zo vol met 0,3...0,2MM) hoe goed dit is??? dit is aan jullie?!

Even tot zo ver weer!
VrGr Rob

https://www.google.com/search?sca_esv=fffd03f9f1eaa4ae&rlz=1C1GCEA…

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 15 juni 2025 15:44:29 (10%)]

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zoals gewoonlijk snap ik er niks van,Rob, kan je het zo uitleggen dat een ouwe man het ook snapt? :)

rob007

Ratel Piraat

HA Ha HAAAAaa LOL je bent snel Mel! Jaaa ben weer langdradig! :X ( sorry Mel! )
kort door de bocht, wat is het ideale filter in de pluslijn voor 85MHz.
ik heb het over die smoorspoeltjes en Ctjes om de + te ontdoen van signaaltjes of doorslag/overslag als ik het zo mag schrijven?

voorbeeld schema:

VrGr Rob

Henry S.

Moderator

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Op woensdag 11 juni 2025 20:24:58 schreef rob007:
(ja het gaat weer watt beter inderdaad!) En niet te serieus he mensen ff voor de LOL?
ik kwam per ongeluk op dit filmpje terecht:
https://www.youtube.com/watch?v=TtzM_VPEglY&t=1379s
En toen dacht ik wat is dan de juiste waarde om juist het/dat signaal kort te sluiten naar... aarde?
Mag ik het zo zeggen? Want dat is ongeveer dan toch de bedoeling,
Het NIET doorlaten van bijvoorbeeld 85MHz.

VK200's gebruiken ;)
Je wilt iets dan breedbandig dempt. Niet een luchtspoel, die is niet breedbandig (of moet megagroot zijn) en kan 'toevallig' resoneren op je werkfrequentie. Dat wil je juist voorkomen.

en is er dan ook een ideale condensator? 1NF of 10nF naar de min?

Beide parallel.

Het nare is dat er iemand hier wel eens geweest is die zij dat met 4,7mH en 1nF de laatste smoorspoel bij de 2N3553 te klein zou zijn?
Waardoor je HF zou kortsluiten? ( vandaar DIT gebrabbel! )

Slecht schema, je kan in de collector van de 2N3553 beter een luchtspoel zetten.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Henry,
je schrijft slecht schema, kun je nagaan dat toch heb ik het erg veel gebouwd.
En soms werkte het goed en soms…
( ik deed veel verschillende onderdeeltjes gebruiken waar onder andere ook de smoorspoeltjes nogal eens varieerde.
En ja ook in plaats van die smoorspoel aan de C van de 2N3553 ook wel eens een gewone spoel –
ik kan mij nog voorhalen als die andere 1MM 4wdg 6Diam. Wat ik toen gebruikte.
Maar ook ( omdat ik het 1 2 3 niet had 100K kool vol met 0,3MM )
ik bouwde 4 trappertjes bij de mensen thuis omdat ze dat erg leuk vonden,
zij betaalde mij en de onderdeeltjes ze voerde mij koffie en ik deed terplekke een 4 trappertje maken.
( veel LOL gehad, het was gewoon echt leuk om te doen! ) nu soms moeite om iets goed draaiende te krijgen.
De VK200 ja ook erg veel gebruikt! Gevonden: https://www.circuitsonline.net/forum/view/157715
1,5 wikkeling maar?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/157715

VrGr Rob

electron920

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha rob007,

Ik weet niet of de VK200 (alleen) de beste keuze is de inductie is nogal hoog.
Maar met een klein spoeltje er voor en een condensator achter de VK200 zeker te gebruiken.

Groet,
Henk.

Op woensdag 11 juni 2025 21:10:30 schreef Henry S.:
[...]
VK200's gebruiken ;)
Je wilt iets dan breedbandig dempt. Niet een luchtspoel, die is niet breedbandig
Slecht schema, je kan in de collector van de 2N3553 beter een luchtspoel zetten.

En van dat schema moet je geen weerstand nemen van de basis van de 2N3553 naar de massa, maar een varkensneusje (VK200 dus).
Ik zou alle kringen die tussen de drivers staan (geen buffers maar drivers) uitvoeren als seriekringen. Wat Henry al schreef in de collector van de 2N2553 een gewone luchtspoel gebruiken van 4 windingen over 6mm.

Een goede smoorspoel kun je zelf berekenen; ongeveer moet de reactantie vier maal de belasting weerstand zijn.

Raar schema overigens, gebruik een gewone seriekring met de uitgang, inplaats van twee condensatoren in serie met de belasting. Datzelfde geldt voor de koppelingen tussen de drivers en de 2N3553.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Henk en Martin, ( natuurlijk ook ieder die meeleest! )

Ja die VK200 gebruikte ik dus ook maar echt weten of ie echt goed was???
En apart is wel zie ik zoveel MHz met 1,5 winding
( ik deed veel een(1) gaatje vrij laten dus vol wikkelen zodat ie als een weerstand verder ging )
Dan zou ik het dus steeds fout gedaan hebben? Volgens die afbeelding dan?

VrGr Rob

https://www.circuitsonline.net/forum/view/157715

electron920

Ha rob007,

Vraag welk schema bedoeld @Henry S. en @Martin V, ? Je keuze voor de VK20020-4B is goed 1,5 winding is prima je krijgt dan,
de volgende waarde van de spoel..... L = 1,87µH @85 MHz dit is 1 kΩ
Om je laagdoorlaat goed te laten werken moet de SRF opgeschoven worden dit doe je door achter de spoel,
een condensator naar massa te schakelen.
Maar er is meer om de uitgangimpedantie van de transistor op je berekende Zo te houden zal de keuze van de,
uitkoppel condensator in het signaal pad naar je uitgangsfilter een zorgvuldig gekozen waarde moeten hebben.
Grofweg kom ik met jou keuze VK20020-3B op een condensator van 450pF @85 MHz bij een impedantie van 50 Ω .
Ik weet op dit moment niet welke impedantie de uitgang vertegenwoordigt dus de waarde van de condensator zal wijziggen......

Groet,
Henk.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Henk,

Alles goed daar? Ik hoop van wel!
Het schema wat er bedoelt word is het schema waar veel mensen kritiek op hebben,
En het is inderdaad een erg veroudert schema en er schijnen fouten in te zitten wat de jongens dus aangeven!
De link: https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…

ik geloof hun wel , dus 2N3553 met smoorspoel op Basis naar min, en op de Colektor een spoeltje ik denk…
4WDG – 6 MM Diam. Dr1MM in plaats van het smoorspoeltje.

( tijdens schrijven zat ik even te luisteren naar Apollo ;) Ja ook een piraatje )
( en nogwat ik geloof dat Martin wel in een gouden locatie zit voor die piraatjes martin? )

VrGr Rob

nonius

set SCE to AUX.

Hou je brievenbus in de gaten, Rob.

Als straks je schakelingen met deze gegarandeerd-originele 2N3866's onverhoopt niet mochten werken kun je het dan *niet* meer op fake Ali-parts steken.... >:)

De 2N3553 en 2N3866 waren pin-compatible, meen ik (het is 30-35 jaar geleden voor me), met het enige verschil het uitgangsvermogen. Maar bij mij sneuvelden de 2N3553's altijd erg snel, in tegenstelling tot de 2N3866's, die het langer volhielden bij mij. Zal er wel mee te maken hebben dat ik destijds de laatste mW overal uit probeerde te persen, en dan ben je meer aan het solderen/repareren dan gebruiken.

rob007

Ratel Piraat

Hallo Nonius,

LOL, ik kan even niet reageren want slaap onder mijn brievenbus! :) Ik heb een nieuw printje gefreesd om er daar er eentje op te plakken.
Moet nog ff kijken hoe en watt ik wil kijken voor zo’n chinees oscillatortje met wat trapjes met als laatste…
( ik weet die chineesjes zijn niet de/het beste maar is wel aardig stabiel EN makkelijk! )

VrGr Rob

Ik hoop als het me mee zit om iets leuks te doen maar wil dat niet te veel zeggen / herhalen hier want als het me niet lukt… sla niet echt een flater maar dan hoef ik ook niet in het openbaar te huilen ;)
( dan wel stilletjes verdrietig in een hoekje... Ha Ha Haaa LOL :+ )

rob007

Ratel Piraat

Even terug over die viertrapper?
Vroeger deden we die 2N2219A vervangen voor de 2N3866 wat word daarvan gevonden?
Kijk ik schuin naar Martin? Op 12Volt die weertandwaardes? Mag het zo?
( LET WEL ik hoef niet het uiterste uit de kan want dat heet stoken daar heb ik geen zin in )
En in de hoop zo min mogelijk trimmers er in te stoppen
( zat zelfs te denken aan van die spoelvormpjes met een kerntje zodat je vast Ctje er in kan proppen! )

VrGr Rob

Hoi Rob, de 2N2219A kun je zonder aanpassingen direct vervangen door de 2N3866.
Maar ook kun je de 2N3553 vervangen door de 2N3866, alleen die levert de helft minder aan vermogen. De 2N3866 kan wat ik meegemaakt heb 900mW maximaal afgeven op 13,8 Volt, maar ja dat is ongeveer een richtwaarde.

Misschien heb je iets aan dit schema, uit de FRM:

BLY87 stuurzender FRM apr '83.pdf

nonius

set SCE to AUX.

Bij mij kwam er vroeger ook ca. 900mW uit de 2N3866 (met 12.5Vdc gevoed). Weet nog hoe gefrustreerd ik was omdat ik er 1W uit wilde hebben. Ondanks veel geëxperimenteer (en opgeblazen torren) is me dat nooit gelukt.

Sowieso is het lood om oud-ijzer: 1W vs. 900mW is nog geen 0.5dB....

Die smoorspoel van 4.7uH in de collectorleiding was bij mij trouwens altijd bijna altijd gewoon een luchtspoel; zie foto's in bijlage.

[Edit: bij het zoeken van foto's zie ik dat ik toch ook een keer een ferrietkraaltje met 6 gaten erin heb gebruikt, of een kant-en-klare spoel met nog een extra ferrietkraaltje over een pootje. Was ik helemaal vergeten maar de foto's zijn het bewijs. En dat werkte ook gewoon goed: alle versterkers op de foto's hieronder werkten prima. Toch had ik durven zweren dat ik altijd alleen maar luchtspoeltjes had gebruikt. M'n geheugen laat me blijkbaar in de steek. Mijn excuus: het is allemaal lang geleden gebouwd, toen ik nog jong en ondeugend was. Ondertussen bewandel ik al weer een heel tijdje het rechte pad :) De TO-18 torren in deze foto's zijn trouwens allemaal 2N3866's. Daarnaast ook een CD1629 (15W) en een 2n6084 (40W)]

Dat ene keramische trimmertje, in de CD1629-versterker, was omdat een folie-trimmertje begon te roken. Blijkbaar was 15W aan RF toch wat teveel.... iets met grote RF-stromen en diëlectrische verliezen of zo..... :+

Dat er in de collector leiding naar de voeding een luchtspoel moet zitten, is om de collector capaciteit van de transistor te compenseren.
Deze vormt dan samen met de spoel een afgestemde kring op als het goed zal zijn de gebruikte frequentie. De impedantie over de collectorspoel wordt daarbij hoog, hoger als bij een willekeurige smoorspoel, van bijvoorbeeld 1µH.
Een "gewone" smoorspoel doet dat in de meeste gevallen niet, omdat de zelfinductie meestal te hoog is. Samen met de collector capaciteit vormt dit een kring op een lagere frequentie, waarbij de impedantie juist lager zal zijn als bij een spoel met een lagere zelfinductie.

rob007

Ratel Piraat

Er zullen wel zeggen: Jo mietje! Maar ik mis die ouwe troep hoor! ( JAAaaa sorry hoor Martin ;) )
JAAaaaa Leuk om te zien Nonius! ie laatste twee volgens mij zo voor 3,5 meter te gebruiken! :9~
Tis zo jammer dat ik van al mijn brouwsels geen foto’s hebt, echt de gekste prutsels had ik.
Het meeste werkte NIET! En eens in de zoveel pogingen werkte het weer als een trein.
Ik bracht AL mijn Centjes naar Van Der Bent en Quakkelstein!
.
MAAR Martin ook ik hoef niet het uiterste hoor 4...500 zou genoeg/leuk zijn.
Dus als nu met die weerstandjes zo iets er uit komt is het me mooi!

VrGr Rob

rob007

Ratel Piraat

foutje weer eens! |:( 8)7

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 15 juni 2025 19:00:46 (96%)]

Op zondag 15 juni 2025 18:52:08 schreef rob007:
Er zullen wel zeggen: Jo mietje! Maar ik mis die ouwe troep hoor! ( JAAaaa sorry hoor Martin ;) )

MAAR Martin ook ik hoef niet het uiterste hoor 4...500 zou genoeg/leuk zijn.
Dus als nu met die weerstandjes zo iets er uit komt is het me mooi!

VrGr Rob

Ja beste Rob, ik ben ook met dat oude spul bezig. Het is een vijf traps zendertje met in de oscillator een hele frequentie stabiele BF256B VFO.
Daarachter een BFR90 als buffer, die versterkt dus alleen de stroom en koppelt die uit over een 390Ω emitter weerstandje (emittervolger).
Daarachter een BFR90 en een BFR96 als versterker trapje, met breedbandige filters ertussen. Daar komen de harmonischen absoluut niet doorheen.

Vervolgens een 2N2219A ook weer met filters ertussen, dat geeft ongeveer 650mW. Deze staat in klasse C, de BFR96 krijgt een kleine voorspanning op de basis en staat in klasse B. Alles wat voor de 2N2219A staat wordt met 5 Volt gevoed, de 2N2219A staat op 12 Volt. De BFR96 heeft een collectorstroom van 50mA (op 5V) en de 2N2219A op 75mA (bij 12V). De 2N2219A heeft een kleine koelster, maar wordt niet warm, dus het rendement is redelijk hoog genoeg.

En hiermee stuur ik de KT920A (een Russische transistor), welke perfect werkt, mee in.
Maar deze kan ook worden vervangen door bijvoorbeeld de BLY87, dan komt er wat meer uit. De BLY87 zal wat meer versterking hebben en kan ook meer leveren, de KT920 geeft op 175MHz bij 0,3W input ongeveer tussen de 2 en 3 Watt output. Maar ik zit op een veel lagere frequentie dus dan zullen de getallen wat gunstiger zijn.

Affijn wat ik er ongeveer uit haal is 5 Watt, ik hoef niets af te regelen, (er zitten ook geen trimmers in) trimmers zijn vervangen door vaste condensatoren en het werkt heel erg schoon en stabiel. Die 5 Watt is dus heel wat meer als dat de datasheet opgeeft (2-3W).
Ik kan de frequentie instellen tussen 82 en 92MHz, zonder af te regelen, het uitgangsvermogen blijft constant.
Het is dus eigenlijk een Semi-breedband zendertje, maar er zitten wel veel filters tussen. Zodat alleen dat stukje band wordt doorgelaten, harmonischen worden efficiënt weg gelaten.

Ik zal even een foto laten zien van de testopstelling. Ik ben er ongeveer een week aan bezig geweest om alles goed te krijgen en nu ga ik alles overzetten op een nettere print, want hier is wel heel veel op geëxperimenteerd en het ziet er niet uit. Ook is de print te klein, de laatste filters kon ik niet plaatsen, daar is geen ruimte voor, maar ik heb het wel getest en dat werkt.

Op de uitgang staat als extra visuele controle een lampje aangesloten, maar er staat ook een "echte" dummyload op van 50 ohm. De aanpassing op de uitgang verschilt daarbij iets en kan ik instellen met de enigste trimmer die erin zit. Zonder dat lampje moet ik die trimmer een klein stukje opnieuw instellen.
Mijn manier om experimentele, maar ook definitieve schakelingen op te bouwen is dmv. "eilandjes" geknipt uit strookjes printplaat welke ik vastzet op de print met secondenlijm, dat zit zo vast dat het zelfs met een grote tang niet los te krijgen is. Zo doe ik dat al 40 jaar. Nog een kleine opmerking over het gebruik van eilandjes is dat het massavlak onder die eilandjes, gewoon doorloopt en dat is niet het geval wanneer er een geëtste print wordt gebruikt, waar de eilanden gescheiden zijn van het massavlak.
Hierdoor creëer je een langere omweg met het massavlak. Dit is te voorkomen door een dubbelzijdige pcb te gebruiken, waar de bovenkant ook als massavlak wordt doorverbonden met de onderkant.

electron920

Ha rob007,

Ja ik zie het schema die is al eens voorbij gekomen toen geloof ik voor de reactance modulator :D .
Jou laatste opmerking vanuit de inbreng van andere CO enthousiasten dat een RFC vanaf de basis naar massa beter is dan de weerstand is nog maar de vraag? .

Waar gaat het om;

Zorg er voor dat je versterker onvoorwaardelijk stabiel (unconditionally stable) is.
Dit wil zeggen dat de versterker onder geen beding genereert :D
Waar moeten we opletten en wat te doen, de uitgang moet goed aangepast zijn aan je Zo reflecties zorgen er voor dat het signaal rond kan gaan.
Dus de keuze van de componenten is heel belangrijk, maar ook de opbouw en afscherming.

De voeding (bias)

Eerst even een korte uitleg over de bias (voeding) de keuze van de ontkoppel componenten enz.
In jou schakeling hebt je gekozen voor de(reverse bias).

Deze omgekeerde voorspanning over de emitter-basis overgang wordt ontwikkeld door het R1-C1-netwerk in de emitter.
Wanneer het ingangssignaal naar de trap voldoende positief wordt, vloeien basis- en collector stromen over de paden aangegeven door de rode lijnen.
Beide stromen vloeien door de emitter weerstand, waardoor een spanning met de aangegeven polariteit daalt.
Condensator C1 laadt op tot de piekwaarde van deze spanningsval.
Gedurende de tijd tussen de positieve delen van het ingangssignaal ontlaadt de condensator zich langzaam via de R1 aangegeven door de paarse lijn.
De waarden van R1 en C1 zijn zodanig dat C1 niet merkbaar ontlaadt voordat het ingangssignaal weer positief zwaait, waardoor C1 weer wordt opgeladen.
De emitter wordt dus licht positief gehouden ten opzichte van de basis door de lading over C1.
De collector stroom vloeit pas totdat het ingangssignaal de basis positiever maakt dan de emitter.
De schakeling is afhankelijk van de aanwezigheid van een ingangssignaal om bias te ontwikkelen.
Zonder ingangssignaal ontstaat er geen bias.
In tegenstelling tot vacuümbuizen geleiden transistoren echter niet als er geen bias aanwezig is en zijn ze daarom zelf beschermend.
Nu ligt het niet in de bedoeling om de klasse C versterker te ontleden maar je zult begrijpen dat er dus altijd 0,6 V minimaal nodig is om de bias tot stand te brengen.....

De keuze en positie van de smoorspoel en ontkoppel condensator.

Omdat de transistor een capaciteit tussen collector en basis heeft, hebben we te maken met een positieve terugkoppeling,
deze terugkoppeling geeft aanleiding tot oscilleren.
Nou zou je zeggen dan gaan we neutraliseren, maar bij een vermogenstransistor is deze condensator niet constant en varieert met de power cycli,
dit betekend dat de neutralisatie ook mee moet variëren dat is niet te doen.
Wat kan je dan wel doen om je versterker stabiel te maken? De componenten en het ontwerp nauwkeurig afstemmen op de,
systeem impedantie om reflecties te voorkomen.

Kijken we naar de eindversterker in jou schema dan zien we een klasse C, voor FM modulatie of een CW signaal niets mis mee.
Maar waar plaatsen we de componenten en wat is de invloed van de parasitaire eigenschappen van deze componenten?
De transistor heeft van huis uit de eigenschap dat naarmate de frequentie oploopt de versterking afneemt.
We noemen dit de fT dit is het product van de versterking x de bandbreedte en is constant de transistor die je gebruikt heeft een fT van 500.
Dit betekend dat de versterking voor een frequentie van 500 MHz de versterking 1 x is en,
voor 85 MHz 7,7 dB voor frequenties hoger als de bedrijfsfrequentie (85 MHz) zal de versterking afnemen.
Zo is bij 300 MHz de versterking 2,2 dB en wordt het moeilijker om een continu oscilleer verschijnsel te creëren.
Maar voor frequenties lager dan de bedrijfsfrequentie (85 MHz) is het tegenover gestelde waar en loopt de versterking alleen maar op, zo is bij 5 MHz de versterking 23 dB.
Het ongewenst (parasitair) oscilleren van een versterker komt dan ook bijna altijd voor rekening van laagfrequente koppeling,
(voeding - rf pad) ook al zie je het hoogfrequent terug.

Ik zal jou eindtransistor als voorbeeld nemen

om te kijken wat een goede oplossing zou kunnen zijn om laagfrequent parasitaire oscillaties te voorkomen.
Van links naar rechts komen we de weerstand van 100 Ohm van de basis naar massa tegen als dit een draadgewonden weerstandje is geen probleem.
De opmerking om er een RFC van te maken kan, maar deze RFC vormt op een bepaalde frequentie een parallel resonantie circuit met de emitter-basis capaciteit.
Om de efficiëntie van dit parasitaire tankcircuit te verlagen, is de RFC met een zeer lage Q (hoge effectieve serieweerstand) gewenst.
Vaak is deze RFC niets meer dan een draadgewonden weerstand zoals @rob007 misschien toepast.

Als tweede komen we bij emitter ontkoppel condensator.

De gebruikte emitter ontkoppel condensator heeft de laagste waarde die zorgt voor een effectieve ontkoppeling bij de bedrijfsfrequentie.
Bij frequenties onder de bedrijfsfrequentie neemt de reactantie van deze condensator toe, wat resulteert in degeneratieve terugkoppeling bij deze lagere frequenties.
Deze degeneratie vermindert de versterking van de versterker tot laagfrequente parasitair oscilleren.
Belangrijk is de uitvoering van deze condensator op de tekening hebt ik een doorvoer condensator getekend,
maar vaak is dit niet mogelijk op een print gebruik dan een type zonder draadjes.

Als laatste (eigenlijk je eerste vraag) de RFC aan de uitgang (collector).

Het uitgangskoppel netwerk is in jou ontwerp voorzien van een aparte RFC ik zal deze uitvoering in een separate inbreng toelichten maar,
er is een veel betere oplossing die ik hier eerst zou willen bediscussiëren.
Je kunt in mijn optiek veel beter het koppel netwerk onderdeel laten uitmaken van de netwerk inductantie en,
in de gelijkstroomvoedingslijn van de collector op te nemen.
Met deze configuratie is er geen RFC nodig in het collector circuit.
Het elimineren van de RFC van de collector is wenselijk omdat dit component een parallel resonantie kring kan vormen met de,
uitgangscapaciteit bij een relatief lage frequentie, waardoor het een mogelijke bron van laagfrequente parasitaire storingen kan worden.
Naast de doorvoercondensator die is ontworpen om de voeding te ontkoppelen bij de bedrijfsfrequentie zorgt een tweede condensator met,
een grotere waarde voor een kortsluiting naar massa bij lagere frequenties waar gewoonlijk parasitaire storingen optreden.

Je zou je kunnen afvragen waarom een grotere condensator, die goed ontkoppeld bij lagere frequenties,
geen nog betere ontkoppeling zou bieden bij de bedrijfsfrequentie, waar de Xc nog lager zou zijn.
De reden hiervoor is

dat bij hogere frequenties de inductieve reactantie van de aansluitingen van de condensator aanzienlijk groter wordt.
De condensator vormt, in plaats van een kortsluiting naar aarde, een impedantie naar aarde bij deze hogere frequenties.
De doorvoercondensator heeft door zijn fysieke constructie een zeer lage inductantie en zorgt daardoor voor,
een effectieve kortsluiting naar aarde bij de hoge bedrijfsfrequentie.
Doorvoercondensatoren kunnen alleen worden geproduceerd met relatief kleine capaciteitswaarden, vandaar de behoefte aan,
de meer conventionele grotere condensator voor de laagfrequente bypass.

De conclusie:

Een weerstand om het pad aan de basis te sluiten is op zich niet verkeert mits de weerstand voldoende inductief is.
Het type draadgewonden of koolfilm met een paar windingen kan prima werken,
het gebruik van een spoel of bead let op de Q deze moet laag zijn.

De emitterweerstand moet een zeer lage inductie bezitten, weerstand zonder draadjes twee parallel is prima.
De Xc van de condensator net voldoende om de ontkoppeling tot stand te brengen let op de inductie,
gebruik een doorvoer type of een trapezium (schijf condensator).

De voeding aan de uitgangstransistor een RFC kan maar beter is het om de spoel van voeding naar collector deel te laten uitmaken van het uitgansfilter.
Dit voorkomt onnodige parasitair oscilleren.

Ik zal in een ander draadje de bias T versie laten zie dit kan nodig zijn om b.v.b. een voorversterker te voeden.
Maar ook als je toch gebruik wil maken van een losse RFC om je eindtrap te voeden.
Even voor @rob007 als je interesse hebt om aan de eindtrap te meten met de VNA laat het weten :)

Groet,
Henk.

Hallo Henk, bedankt voor jou uitgebreide uitleg over diverse problemen waarmee we te maken hebben in het ontwerp van een goede versterker en de koppelingen tussen de versterkers.

Omdat de transistor een capaciteit tussen collector en basis heeft, hebben we te maken met een positieve terugkoppeling,
deze terugkoppeling geeft aanleiding tot oscilleren.
Nou zou je zeggen dan gaan we neutraliseren, maar bij een vermogenstransistor is deze condensator niet constant en varieert met de power cycli,
dit betekend dat de neutralisatie ook mee moet variëren dat is niet te doen.
Wat kan je dan wel doen om je versterker stabiel te maken? De componenten en het ontwerp nauwkeurig afstemmen op de,
systeem impedantie om reflecties te voorkomen.

Zorg er voor dat je versterker onvoorwaardelijk stabiel (unconditionally stable) is.
Dit wil zeggen dat de versterker onder geen beding genereert :D
Waar moeten we opletten en wat te doen, de uitgang moet goed aangepast zijn aan je Zo reflecties zorgen er voor dat het signaal rond kan gaan.
Dus de keuze van de componenten is heel belangrijk, maar ook de opbouw en afscherming.

Hiermee ben ik het helemaal eens en hierover wilde ik op C.O. al eens aandacht aan schenken op wat ik hierop aan ervaring heb opgedaan.

Mijn idee is dat een versterker op zijn in en uitgang correct moet zijn aangepast, omdat er anders bij reflecties van de eerste harmonische, andere parasitaire oscillaties dmv. reflecties kunnen ontstaan. Dat wat betreft mijn vermoeden altands is.

Dus heel belangrijk is inderdaad het reflectievrij aanpassen tussen de versterkers, bij voorkeur door middel van een seriekring, welke alleen de eerste harmonische doorgeeft. Waarom heeft een seriekring mijn voorkeur? Omdat je er aan beide kanten een verschillende impedantie kan aanbieden, gevolgd door een shunt capaciteit. Door de shunt capaciteit hoger of lager in reactantie te selecteren, kan de uitgangs impedantie van de kring worden gekozen.

Deze sluit ik af met een shunt capaciteit en vervolgens een pi-filter welke de impedantie transformatie geeft. Dat is ongeveer het principe waarop ik de trappen onderling met elkaar koppel.

nonius

set SCE to AUX.

Dus heel belangrijk is inderdaad het reflectievrij aanpassen tussen de versterkers,

Bij professionele apparatuur worden hier vaak ook nog circulators toegepast, om de trappen nog meer van elkaar te scheiden. Maar dat zie je bij consumentenapparatuur of zelfbouw zendamateur-apparaten eigenlijk nooit.

Leuk trouwens om een foto te zien van het zelfbouwsel van MartinV. Altijd interessant om de bouwtechnieken van anderen te bestuderen en er dingen van op te pikken. Dergelijke pilot-lampjes gebruikte ik vroeger trouwens ook als dummy, maar dan alleen bij m'n KG en MG-experimenten; nooit op de VHF. Ik moet toch eens een keertje met de VNA meten wat voor soort belasting zo'n lampje nu eigenlijk vormt op VHF (zonder twijfel inductief; maar vraag is, hoe inductief).

electron920

Ha Martin V,

Dat is een drukke print veel werk, hebt je geen last van magnetisch koppeling omdat de spoelen elkaar kunnen zien?
Wat je schrijft de aanpassing daar valt of staat de stabiliteit mee.
Ik zal in een volgende inbreng eens kijken hoe je een bias T berekend.
Wat ik al meer hebt aangegeven probeer je condensatoren zo klein als mogelijk te houden voor RF ontkoppeling en koppeling.

Wat @nonius aangeeft daar gaat het om je kunt dus beter een simpel maar gedefinieerde tussenschakel impedantie creëren.
Je hebt dan tevens de mogelijkheid om de parasitaire eigenschappen, inductie van de bedrading en ingangscapaciteit van de transistor uit te regelen.
Je kunt dit op de miniVNA meten en plotten op de Smith kaart K en C cirkels.

Ik hoop dat @rob007 er iets aan heeft ik zal het eindtrapje nog uitrekenen met de (RFC) opgenomen als onderdeel van het,
uitgangsfilter en laten zien helaas heb ik op dit moment geen tijd om te bouwen.
Op welke spanning werkt je zender?

Groet,
Henk.

Hoi Henk, Nonius en Rob.

Ik was al begonnen om een iets grotere printplaat te gebruiken om alles over te zetten. Mijn eerste bedoeling was om een bestaand HF blikken doosje te gebruiken van 100x160mm, maar daar past het net niet in. Er is geen ruimte voor het laatste 5e orde low-pass filter. Nu ga ik een printplaat van ik denk (ik heb de lengte niet gemeten) 96x200mm. In de test versie heb ik de filters tussen de 2N2219A en de KT920A dom genoeg in het verlengde v.d. pcb geplaatst, later zag ik pas dat dat niet handig is geweest. Door die filters anders te plaatsen wordt het veel compacter.

Even over het koppelen van kringen tussen de versterkers en met de uitgang.

Wat je altijd ziet in schema's van piraten, is een seriekring met een trimmer en daarna een shunt capaciteit op de uitgang. Hier heb ik altijd problemen mee gehad. De afregeling is als volgt; stel alles in op maximaal uitgangs vermogen, wat helemaal fout is. Want dan blijk je ergens op 200 of 300MHz met je signaal te zitten en bovendien oscilleert het ook nog eens op een veel lagere frequentie, waardoor je over een geheel breed frequentie spectrum zit, over een stoorzender gesproken! Het gedoe om zón zender af te regelen met die serie trimmers, vond ik absoluut fout! In ontwerpjes van mij vermeed ik die seriekringen en gebruikte alleen pi-filters waarbij de trimmers met de rotor aan de massa zijn verbonden. Maar die ontwerpjes waren eigenlijk ook niet goed, want zo kun je moeilijk een juiste aanpassing op de juiste frequentie krijgen.

Op de middengolf, heb ik ervaring opgedaan met de seriekring. Hier zijn de versterkers eindtrappen in klasse D met een blokspanning op de uitgang, heel wat anders als een VHF eindtrap. Op de uitgang van de eindtrap kun je geen shunt capaciteit toepassen want dan sluit je de blokspanning kort! Een T filter of een pi-filter met een spoel op de ingang zou wel kunnen werken.

Maar zo doen zender fabrikanten dat niet, ze gebruiken altijd een seriekring.
Wat betreft eindtrappen met halfgeleiders. Het mooie daarvan is, dat wat je er ook op de ingang instuurt er altijd een sinus spanning uitkomt, zo moet het dus. Daarachter komt dan een pi-filter en dat is het dan. Blijkbaar is het signaal dan schoon genoeg, want andere zender fabrikanten doen het zo ook.

Dus op de middengolf heb ik ontdekt wat een seriekring hoort te doen en deze is ook nog eens makkelijk te berekenen (met de formule van Thomson).
Door de Q van alle kringen laag genoeg te houden: 100MHz/B=20MHz = 5 kan een bandbreedte bereikt worden van 20MHz. Dat is in de praktijk echter niet zo makkelijk om een grote bandbreedte te krijgen en het uitgangs vermogen niet minder wordt.

Voordat ik opnieuw alles ga overzetten op die andere pcb, ga ik nog eens proberen om de koppeling tussen de BFR90 en de basis v.d. BFR96 beter te krijgen. Dat is op dit moment alleen een koppel C van 22pF, dat is onvoldoende.

Ik ben lange tijd van vier dagen bezig geweest om een hardnekkig probleem op te lossen. Wanneer ik de voeding uitschakelde, hoorde ik op alle frequenties PLOP, PLOP, PLOP, dat betekend dat er parasitaire oscillaties zijn. Lange tijd ben ik aan het zoeken geweest waar dat vandaan kwam. Mijn eerste vermoeden was uit de BFR90 of 96 versterkers. Ik dacht dat ik het opgelost had om aanpassingen te doen aan het ontwerp, waarbij het even weg was, maar later weer terug kwam! Ik heb gezocht in de oscillator, de buffertrap en alle trapjes welke daarachter staan, maar ik kon de oorzaak van het probleem niet vinden.
Vier dagen mee bezig geweest en uiteindelijk gaf ik de moed maar op. Bij veranderingen aan de eindtrap, bleek dat de collector voeding spoel van 4 windingen over 6mm, te klein was. Die heb ik vervangen, door een veel grotere spoel, nadat ik uitgeprobeerd had hoe groot dat die moest zijn. Het uitgangs vermogen op de SWR meter ging daarbij 42% omhoog. En wat bleek nu? Dat PLOP, PLOP effect was volkomen verdwenen. Ik had nooit verwacht dat het probleem in de eindtrap zat en al helemaal niet in de collector smoorspoel.
Maar het hoeft niet alleen daaraan te liggen, ik heb het filter tussen de driver en de eindtrap aangepast, de spoelen en condensatoren in het T uitgangsfilter veranderd, ik denk dat het meer een combinatie is van verschillende punten in de schakeling en componenten te veranderen, wat geleidt heeft tot de oplossing van het probleem.

rob007

Ratel Piraat

Hallo allemaal!
Ik moet nu rustig en goed lezen! En ja Henk heb er wat aan, en ben er nog hoor! HA HA HAAaaa LOL.
Krijg alleen nog niet veel kans om OF te reageren OF te knutselen en het gaat nu wel beter hoor,
het nare is het gaat niet helemaal weg! ( en de fijnste verdoving is een borreltje! )
.
ik had ook al geschreven aan Nonius tis jammer ff bij elkaar kommen dat zit er niet in!
Wel leuk inderdaad die foto’s van jullie! ( zit hier te kwijlen! )
.
Martin weet het niet maar heb veel van zijn schema’s hier opgeslagen,dan weet je nu ook waar die schema’s van jou naartoe gaan Henk!
En JA! henk laten meten ( met een ECHTE VNA ? ) tot hoeveel vermogen Henk?
( ik heb niet veel hoor! Maar misschien wel eens handig voor die DRFS06 V2 FM zender 6 WATT ? )
De voeding is 12,5V Henk.
Maar ik ben met verschillende bezig en wil proberen de ook combinatie van TOR en BUIS te doen!
MAAR ga niet te snel Henk? De vraag nu was ff alleen die smoorspoel.
( ik wil nog ZO VEEL! Maar rustig an? Ik heb nog een list van wat ik allemaal wil maar…
je/jullie kennen me nu wel dan weer buis dan weer een opgevoerde JostyKit en dan in eenst weer een buis RX en en en… GA ZO maar door! )
En Henk? Voor welke Frequentie is jou schema? Wat bij jou 680P is bij mij minimaal 1nF.
L2100nH en L3120nH L2 das meer dan wat ik deed 4 wdg-6Diam.-1MM kom ik op 53nH
en L2 zou wel kloppen 8WDG-6Diam.- 1MM
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_21.php
R2 toch een weerstand 100R ?
.

Nonius / Martin dat lampje zag ik vroeger veel bij CB piraatjes –
( geen lelijk word daar over? )
Niet bang voor allerlei extra capaciteit door de stukjes print Martin?
( ik bedoel op jou experiment board, die foto? )
En al filteren achter de BFRs? Neem ik aan dat dat het zijn? BFRs?
( En die vaste C waardes over die spoeltjes van 6wdg D.6MM denk ik? 10PF of zo?)
ik deed dit met… ik dacht D6MM – 4 WDG – 1MM met soms een paar(2) Ctjes.

Heel FF totzo ver!
VrGr Rob