ben een voeding aan het repareren, lukt niet
is 10 A , 12 Volt
hart is de 7812, die heb ik vervangen
trafo is een oude , normale uitvoering.

Krijg de uitgangsspanning niet onder de 24 volt

achter de 7812 staat een Tip 2955

vraag : kan ik die Tip vervangen door een 2n3055 ??

Nee. Ene is PNP (TIP2955) in TO-247 behuizing, andere NPN (2N3055) in TO-3 behuizing. Dat gaat niet werken.

Post misschien best eens het merk/typenummer van het apparaat hier, met wat foto's van het inwendige. Mogelijk dat mensen hier dan constructiever advies kunnen geven. Met een beetje geluk herkent iemand hier het apparaat en heeft het zelfs al eens gerepareerd....

Post misschien best eens het merk/typenummer van het apparaat hier, met wat foto's van het inwendige.

Hoogst waarschijnlijk zelfbouw waar de uitgangsstroom van de 7812 gepimpt wordt met de TIP2955...
Schema staat in elke datasheet van een 78XX

Mwoa. Als ik schema's van fabrikanten bekijk valt het me toch wel op dat ze ook vaak klakkeloos het voorbeeldontwerp uit de datasheet gebruiken, onder het motto 'beter goed gejat dan slecht bedacht'. :) Zijn niet alleen maar zelfbouwers die zich soms er met een Jantje-van-Leiden van af maken.... (mezelf inbegrepen).

Voor OP: waarom niet gewoon een nieuwe TIP2955 gekocht? (verondersteld dat het probleem hem daarin zit.)

Overigens, heb een paar maanden geleden ook een 13.8V/10A (12A) voeding hersteld. Continu 10A en voor korte periodes zelfs 12A, beweert de fabrikant....

Na reparatie was mijn conclusie dat het een 5A voeding was; bij 6A werd alles al veel warmer dan me lief was.....

Het handigst is de voeding te testen zonder de 2N3055 of Tip2955 of welke transistor dan ook. De voeding test je dan ook met een belastingstroom kleiner dan 200mA. Dat moet foutloos werken. Als dat foutloos werkt, dan kun je de bijbehorende transistor bijschakelen en kijken of het dan goed werkt.
Zie voor een principeschema ook https://www.circuitsonline.net/schakelingen/62/voedingen/10a-voeding.h…

Dat is wel heel vreemd voor een voeding die 10A 12V levert. Wellicht dat een schema uitkomst biedt. Foto mag ook.

Zelfbouwvoeding met een veel te dikke ( lees te hoge spanning) trafo?

12 volt wegwerken in die arme TIP2955 bij 10 ampere is vragen om problemen...
Met 1 MJE2955 Tip 2955 kan dat niet eens.

Maar Piet geeft geen nadere toelichting.

Dat is wel heel vreemd voor een voeding die 10A 12V levert.

24V / 1,414 = 16,9V
Een minimum secundaire spanning voor deze voeding bij nullast...
Bij belasting ook nog eens de brug, de rimpel en TIPVce aftrekken...

Het is een Samlex RPS 1210 HQ
Originele zwarte kast met Regulated DC Power Supply

Originele Tekst voorzijde
220 Volt,
13,8 VDC
Samlex Electric Co

Toestand : goed. Netsnoer, kast en trafo, schakelaar voorzijde origineel
zekeringhouder idem, is ok.

Foto plaatsen is onbekend

Transistors 2N3055 : geen Samlex
Brugcel op koelplaat op bodem : misschien origineel
Bouwjaar : uit de 220 Volt tijd.

Zelf ooit begonnen met reparatie met 2e hands onderdelen uit mijn magazijn.
Knullig gaatjes board, (maar wel juiste steek voor de 2N3055).
die stukje van afgeslepen met Dremel en op de bovenste 3055 gesoldeerd.

Originele Samlex print is weggegooid

Foto kun je toevoegen met de 'Upload' toets.
Wat er nu in zit is onduidelijk: eerst zeg je TIP2955, en daarna 2N3055... :?

Een 2N3055 op gaatjesprint heeft geen koeling...die hoort op een koelplaat.
Plaats eens wat foto's, zo kunnen we niet meedenken, zeker niet als het niet meer origineel is.
Samlex is trouwens geen merk maar een bedrijf wat zendapparatuur gerelateerd espullen verkoopt.

Hier is een topic over de zelfde voeding.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/91621

Ik neem aan dat die 1210 een 'souped-up' versie van de 1206 is?

https://forum.retrotechnique.org/uploads/default/original/3X/e/e/ee0d3f9eb02ff9f90119dadc64e9dcb5ee584e81.jpeg

Daar zie ik de 7812 niet op staan. Het kan toch dat het zo een opgevoerde 7812 regelaar is met een PNP transistor over een shuntweerstand die wat "extra oemph" voor de regelaar voorziet zoals OXO zegt:

Op donderdag 19 juni 2025 22:03:58 schreef OXO:
Schema staat in elke datasheet van een 78XX

Het staat niet letterlijk in elke datasheet, maar wel die van Fairchild (nu Onsemi, bijgevoegd) op pagina 20. Je kunt een 12V voeding op zo veel manieren bouwen dat je met de gegeven informatie weinig inperking in de keuze hebt.

Ik snap de telegramstijl rapportage wat er met het ding gebeurd is niet helemaal. Welke transistor er in zat en waarom en hoe de transistor is aangepast (gedremeld) op welk bord (origineel weggegooid) is blijft een beetje een raadsel.

Die 24V zal wel komen doordat de transistor kapot is, dan sluiten ze meestal kort en krijg je de ongestabiliseerde gelijkgerichte transformatorspanning te zien. Onbelast is die hoger dan wanneer er een belasting aangesloten is, dus dat zal iets van 18-20V worden op nominale stroom. Als het toch al zo een rommeltje is kan je ook wel helemaal een nieuwe opbouwen denk ik zo.

Op donderdag 19 juni 2025 23:40:31 schreef RAAF12:
[...]

Dat is wel heel vreemd voor een voeding die 10A 12V levert. Wellicht dat een schema uitkomst biedt. Foto mag ook.

Vreemd genoeg is dat niet zo vreemd... De ontwerper heeft wel rekening gehouden met trafoverliezen en niet met een hogere netspanning. Onder belasting en bij 220V netspanning kan die 24V bijvoorbeeld zomaar 16 a 17V zijn wat een wat normalere marge geeft. Ook kan de afvlakelco erop gedimensioneerd zijn. Hogere spanning -> kleinere elco. En de dissipatie blijft dan alsnog binnen de perken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Maarten toen was 220V ook 220V, nu is het zomers in veel wijken met veel zonnepanelen zelfs 250V

En allen bedankt voor de Mr. Wise Guy opmerkingen :-)

Het verhaal is ook onduidelijk, althans voor ons, omdat we het (blijkbaar omgebouwde! ) apparaat niet kennen.

TS spreekt in de openingspost van een 7812 met een MJE2955 Tip2955, met die combi is 10 Ampere niet mogelijk en is 24 volt heel hoog.
Later blijken er ook 2N3055 in te zitten...

Aan TS de eer om een schema en foto's te publiceren van de huidige situatie anders is er niets van te maken.

Die MJE2955 heb je zelf bedacht, en die is inderdaad niet geschikt. De MJ2955 wel, maar dat zal hem wel niet zijn als ik het zo hoor. Een TIP2955 kan wat mij betreft best wel worden gebruikt voor 10A, er van uitgaande dat de UCE dan zakt naar een volt of 5 (wat best aannemelijk is, het is geen ringkern).

Het gebeurt wel vaker dat een voeding wat op het randje wordt ontworpen als er niet verwacht wordt dat de stroom continu getrokken wordt (hier bijvoorbeeld: Dubbele labvoeding Conrad PS-2403D: Idiot Proof maken.), en dat gaat verrassend lang goed als je niet te ver over de theoretische max gaat. Soldeer kan smelten voor een transistor stuk is, zelfs die plastic exemplaren.

Originele Samlex print is weggegooid

En die werkte met een 2N3055.

Zelf ooit begonnen met reparatie met 2e hands onderdelen uit mijn magazijn.

Vervolgens vervangen door de simpele schakeling met een 7812 & MJ2955

Als die TIP2955 "achter de 7812 staat" zal het niet werken, een PNP werkt alleen als die "voor de 7812 staat" met zijn emitter-basis sperlaag over een geschikte weerstand (in de eerdergenoemde datasheet was het 3Ω). Deze methode is beter omdat de uitgangsspanning niet omlaag gaat met de UBE van de gebruikte transistor. Als je ze aan weerszijden van een koelplaat monteert zal het IC ook meewarmen met de transistor en een rudimentaire thermische beveiliging geven. Als je dan ook nog een emitterweerstand toevoegt kan je de maximale stroom die de transistor levert ook nog eens begrenzen. Dat is niet heel nauwkeurig, maar kan bij een harde kortsluiting je transistor redden.

Het klinkt wel alsof de TS het schema zelf ook niet voorhanden heeft.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (17%)]

Op vrijdag 20 juni 2025 14:11:15 schreef Kruimel:
Die MJE2955 heb je zelf bedacht, en die is inderdaad niet geschikt. De MJ2955 wel, maar dat zal hem wel niet zijn als ik het zo hoor. Een TIP2955 kan wat mij betreft best wel worden gebruikt voor 10A, er van uitgaande dat de UCE dan zakt naar een volt of 5 (wat best aannemelijk is, het is geen ringkern).

Het gebeurt wel vaker dat een voeding wat op het randje wordt ontworpen als er niet verwacht wordt dat de stroom continu getrokken wordt (hier bijvoorbeeld: Dubbele labvoeding Conrad PS-2403D: Idiot Proof maken.), en dat gaat verrassend lang goed als je niet te ver over de theoretische max gaat. Soldeer kan smelten voor een transistor stuk is, zelfs die plastic exemplaren.

Foutje van mij, aangepast in de postings.

Gek he, dit is een 13 in een dozijn ding met generieke componenten, maar nu ben ik daadwerkelijk nieuwsgierig geworden naar wat er nu in dat ding zit. 8)7

Op vrijdag 20 juni 2025 16:30:23 schreef Kruimel:
Gek he, dit is een 13 in een dozijn ding met generieke componenten, maar nu ben ik daadwerkelijk nieuwsgierig geworden naar wat er nu in dat ding zit. 8)7

Ik ook, en ik denk wij allemaal :)