Je kunt op zich de schakeling wel een beetje zien, maar niet waar de massa van het in- en uitgangssignaal zijn genomen, en dat is juist hier wel belangrijk. Tevens weten we niet wat de schakeling moet doen.
Dit is het schema:
Blijkbaar is het signaal gerefereerd aan de massa, dus er gaat een sinus in van -2V tot +2V die met een factor 2 niet-inverterend wordt versterkt.
Dat klopt met het beeld op de scoop op de positieve flanken, maar de negatieve kanten worden eerst +12V, en dan 0V, wat een beetje raar gedrag is, maar consistent met het citaat van de LM393 datasheet en dat document van Analog dat blackdog linkte. Door een spanning buiten de spanningsrails van een opamp aan te brengen komen er ladingsdragers in het substraat terecht die rare reacties geven. Dit is wat mij betreft geen makkelijk anticipeerbaar resultaat, dit moet je echt weten.
Op zondag 22 juni 2025 16:42:56 schreef Vovpvi:
Omdat de opstelling zo simpel is, dacht ik dat het voor iedereen duidelijk is.
Neen
benleentje
Golden Member
Op zondag 22 juni 2025 21:19:01 schreef Kruimel:
Je kunt op zich de schakeling wel een beetje zien, maar niet waar de massa van het in- en uitgangssignaal zijn genomen, en dat is juist hier wel belangrijk. Tevens weten we niet wat de schakeling moet doen.
Daar heb je wel allemaal gelijk in. Er zit was giswerk in om het schema compleet te krijgen. Ondertussen weten we wel wat de schakeling ongeveer moet doen. Iets met gelijkrichten.
Toch doet TS nog wel redelijk goed zijn best, er zijn ook topics als "waarom werkt mijn opamp niet" en verder niets.
En dan nu met een foto en scope beelden erbij is in mijn ogen toch zo slecht niet. Dus qua openingspost voor mij een voldoende, maar zeker nog geen 10.
Vovpvi
De jacht is mooier dan de vangst....
Dank u! 
Als je wil gelijkrichten is die schakeling in de link bij de laatste reactie van deKees denk ik het beste. Het bedenken van zo een schakeling is lastiger dan het schema doet vermoeden. Let er wel op dat deze schakeling alleen werkt met opamps die kunnen werken in de buurt van hun massa. De LM358/LM324 zijn daarvoor geschikt, maar de 741 bijvoorbeeld niet. Ik denk dat je veel kan leren van deze schakeling.
Ha, ja.
Ik vraag me ook weleens af hoe zulke schakelingen tot stand komen. Zoiets verzin je niet zomaar. Misschien tijdens testen van een opamp met foute instellingen of zo?
Als je het een keer gezien hebt dan blijft het wel hangen.
In de Wiki Precision rectifier staat een link naar dit leuke en simpele Japanse patent (je moet er maar óp komen!).
Weerstanden R1 en R2 zijn gelijk.
Voor negatieve spanningen aan de ingang volgt de emitter de ingang en gaat negatief; de collector gaat precies de andere kant op, dus positief; net als in een gewone fasedraaier voor een balanseindtrapje.
Voor positieve spanningen aan de ingang gaat de transistor in verzadiging, de basis-collectordiode gaat in geleiding, en de collector volgt de ingang nu dus óók, net als de emitter; beiden gaan nu positief - de collector gaat dus in beide gevallen positief.
De opamp werkt steeds onder normale opamp-condities, wat een voordeel is.
Wel is er in verzadiging een klein verschil tussen de spanning over de BE-diode en die over de BC-diode, zodat bij kleine spanningen de uitgang iets afwijkt (zie grafiek). Maar vooral voor een piek-gelijkrichter zou dat niets uitmaken, omdat je dan alleen naar de pieken kijkt.
Verder gebruikt de schakeling zoals hier getekend een dubbele voeding.
Een heel grappig idee. Vooral om daar patent op aan te vragen (nu ja, 't is alweer vervallen).